Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat vs tørrfor(Billig Vom i Bodø)


Iaitoo
 Share

Recommended Posts

Første spørsmål(Besvart): Hei :) 

På jakt etter billig VOM i Bodø-området. Hvor får man det? Ser felleskjøpet har VOM, men de koster 26kr for 0,5kg. Etter å ha googla litt virker det som folk får opp mot 2kg vom for samme prisen. 

 

Nytt spørsmål etter edit:

Kan man fore hunden på kun Vom og Hundemat-foret? Tenker på NR 33. på siden her http://haugshundemat.no/produkter/hund/vom-og-hundemat.html

20kg med dette blir jo milevis billigere enn tørrfor, og er vel bra for hunden med mer naturlig kost? Har nylig overtatt han da han er omplasseringshund og ca 16mnd. Han har tidligere gått på noe for han ikke likte og har klødd litt. Så gitt han tørrfor for sensetive skin og dette jafser han i seg. Kan naturlig for og være bra for dette kanskje? Selvfølgelig opptatt av at han skal få et fullverdig kosthold for den veldig aktive Husky/setterhunden han er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du får kjøpt vom til en grei pris på Haugs hundemat. Det er en privatforhandler på Alstad. Søk på haugs hundemat,så finn du siden dems. De selg også annen hundemat og snacks.  Ellers blir det på Fauske. Dyrebutikkene har også,men gjerne bare små pølser. Jeg kjøper 20 kgs blokker ferdig oppskjært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man fore hunden på kun Vom og Hundemat-foret? Tenker på NR 33. på siden her http://haugshundemat.no/produkter/hund/vom-og-hundemat.html

20kg med dette blir jo milevis billigere enn tørrfor, og er vel bra for hunden med mer naturlig kost? Har nylig overtatt han da han er omplasseringshund og ca 16mnd. Han har tidligere gått på noe for han ikke likte og har klødd litt. Så gitt han tørrfor for sensetive skin(skin care fra royal canin) og dette jafser han i seg. Kan naturlig for og være bra for dette kanskje? Selvfølgelig opptatt av at han skal få et fullverdig kosthold for den veldig aktive Husky/setterhunden han er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man fore hunden på kun Vom og Hundemat-foret? Tenker på NR 33. på siden her http://haugshundemat.no/produkter/hund/vom-og-hundemat.html

20kg med dette blir jo milevis billigere enn tørrfor, og er vel bra for hunden med mer naturlig kost? Har nylig overtatt han da han er omplasseringshund og ca 16mnd. Han har tidligere gått på noe for han ikke likte og har klødd litt. Så gitt han tørrfor for sensetive skin og dette jafser han i seg. Kan naturlig for og være bra for dette kanskje? Selvfølgelig opptatt av at han skal få et fullverdig kosthold for den veldig aktive Husky/setterhunden han er [emoji4]

Ja du kan gi kun v&h, men mange hunder får veldig hard avføring av dette så mange velger å gi litt tørrfôr i tillegg :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Anbefaler absolutt å kun råfôre (V&H er altså råfôr). ? 

Hunder skal være skikkelig faste i magen, viktig for mange for at de skal få tømt analkjertlene ordentlig f.eks. Skulle de bli så harde at det medfører problemer anbefaler jeg å tilsette litt olje/fett og vann eller benfritt kjøtt/fisk eller egg uten skall i maten. Anbefaler V&H med laks ellers skal du tilsette omega-3, evt gi fet fisk som et måltid flere ganger i uken utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd! Jeg har handla inn noen pølser med V&H for å se om han liker det. Hunden er 15mnd og jeg overtok han på for 4 dager siden. Så kjenner ikke til alt han reagerer på enda. Men tidligere eier sa hun hadde foret han med laksefilet en gang og at han hadde blitt ganske dårlig i magen etterpå. Derfor er jeg litt redd for V&H med laks. Men han vil kanskje ikke reagere like kraftig når det er innblandet og ikke ren fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
21 timer siden, Iaitoo skrev:

Takk for råd! Jeg har handla inn noen pølser med V&H for å se om han liker det. Hunden er 15mnd og jeg overtok han på for 4 dager siden. Så kjenner ikke til alt han reagerer på enda. Men tidligere eier sa hun hadde foret han med laksefilet en gang og at han hadde blitt ganske dårlig i magen etterpå. Derfor er jeg litt redd for V&H med laks. Men han vil kanskje ikke reagere like kraftig når det er innblandet og ikke ren fisk.

Tror du må prøve deg frem selv her, om du ikke har fått beskjed om at hunden er allergisk mot fisk. Finner du ut av at hunden ikke tåler fisk, er omega-3 tingen. Og norsksolgt omega-3 skal være renset for proteiner slik at selv de som er allergisk mot fisk skal tåle fiskeoljen, men ellers finnes det jo også f.eks krillolje. Men brå overgang til nytt fôr, og spesielt noe helt annet, er aldri anbefalt. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir blanding nå, og skal fortsette med det litt. Men tørrforet han fikk hos meg første dagen var uansett noe helt nytt for han. Tørrforet han har fått før, likte han ikke noe særlig. Kunne visst gå et par dager mellom hver gang han rørte det. Det han har fått her, jafser han i seg for så å tigge om mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anette skrev:

Hva burde jeg tilsette om jeg vil fore på bare storfe eller lam? hun tåler ikke kylling så active blandingene går ikke :hmm:

Så vidt jeg vet er ikke disse fôrene fullfôr, så det er ikke noe du skal fôre kun på i lengden. Sjekk hva disse fôrene inneholder kontra fullfôrene(25/33) og se hva som evt. mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anette skrev:

Hva burde jeg tilsette om jeg vil fore på bare storfe eller lam? hun tåler ikke kylling så active blandingene går ikke :hmm:

Jeg mener vom og hundemat for en stund siden valgte å tilsette vitaminblanding i alle forene slik at alle nå kan brukes som fullfor. Men send de en mail og spør for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, bie skrev:

Jeg mener vom og hundemat for en stund siden valgte å tilsette vitaminblanding i alle forene slik at alle nå kan brukes som fullfor. Men send de en mail og spør for sikkerhetsskyld.

Fra hjemmesidene til Vomoghundemat, de har en grei og oversiktlig side også med hva produktene inneholder:

Råvarene som benyttes i produksjon er: kylling, blandet innmat fra storfe, lam og svin, storfevom, laks, okselever og egg. Alle blandingene fra Vom og Hundemat er tilsatt vitaminer og mineraler som dekker hundens daglige behov. Avhengig av sesong og råvaretilgang, vil vi også tilby hundemat av elg, rein, kalkun mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sprettballen skrev:

Så vidt jeg vet er ikke disse fôrene fullfôr, så det er ikke noe du skal fôre kun på i lengden. Sjekk hva disse fôrene inneholder kontra fullfôrene(25/33) og se hva som evt. mangler.

 

2 timer siden, Justisia skrev:

Fra hjemmesidene til Vomoghundemat, de har en grei og oversiktlig side også med hva produktene inneholder:

Råvarene som benyttes i produksjon er: kylling, blandet innmat fra storfe, lam og svin, storfevom, laks, okselever og egg. Alle blandingene fra Vom og Hundemat er tilsatt vitaminer og mineraler som dekker hundens daglige behov. Avhengig av sesong og råvaretilgang, vil vi også tilby hundemat av elg, rein, kalkun mm.

Men storfe og lam er vel ingen blanding ;)

Desverre tåler ikke hunden noen av fullforene :P og er super kresen :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anette skrev:

 

Men storfe og lam er vel ingen blanding ;)

Desverre tåler ikke hunden noen av fullforene :P og er super kresen :aww: 

Nei, storfe og lam er ikke blandingsfôr :) Jeg tenkte med på næringsinnholdet i fôrene, ikke hva slags kjøttyper de inneholder. Jeg har også en hund som ikke tåler fullfôrene, så jeg bruker en blanding av V&H lam og et tørrfôr med lam og ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

@Anette Tilsett 1-2 (eller flere) proteinkilder til, en av de da gjerne i form av fet fisk som et eget måltid flere ganger i uken, så er det helt fullverdig da uten olje også. :) 

Eneste grunn til at det ikke er anbefalt alene (også med omega-3) er fordi 1-2 proteinkilder aldri er anbefalt over tid med mindre hunden er så allergisk at man nesten må, dette gjelder selvsagt all mat og ikke bare råfôr. 3-4 er derimot bra. Selv fôrer jeg med Lam som base og gir div fisk og noe svinekjøtt/brusk utenom, da jeg vet han tåler dette. 

De er tilsatt samme type vitaminer som fullfôrvariantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...