Gå til innhold
Hundesonen.no

Storpuddel


nordmørsloppa
 Share

Recommended Posts

Vi er en familie på 5, 3 barn ( 6mnd, 2 år og 8år). Har hatt hund i alle år,  men vert uten siste 3 år , og ser oss nå om etter et nytt familiemedlem. Det er snakk om et år fram i tid, da de minste er i barnehage. 

Noen erfaring med storpuddel? er veldig interesert i oppdretter som avler med tanke på stødig gemytt. gjerne meltaltester, eller driver med bruks/hundesport.

Finner så langt ikke noen som mentaltester hundene sine, og er interessert i link til slik oppdretter. noen? finns det overhode i Norge, eller er man nødt til sverige?

Hunden blir en aktiv del av familien, og kommer til å få snust på ulike hundesporter. ellers liker jeg å daglig trene hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det. har sjekket gjennom oppdrettere der. men det er jo en jungel. derfor tenkte jeg å høste inn litt personlig erfaring her ;) en hjemmeside sier jo lite i grunnen..  noen med puddel som har skaffet fra oppdretter med høyt fokus på mentalitet? altså har bruksmeritter å vise, eller mentaltester? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til oppdrettet, men Ars nova blir ofte nevnt når det snakkes om bruks/agility/redningspuddel. Er du på facebook så kan du melde deg inn i gruppen Puddel- jakt og bruk.

Storpuddel er en fantastisk hund. Lykke til med jakten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg med oppdretter, da vi har fått våre pudler fra mindre "familieoppdrett" stort sett, men vil bare støtte deg i valg av rase!

Vi har nå storpuddel nummer to og tre, og jeg som ALDRI skulle ha puddel for 15 år siden vil absolutt ikke ha noe annet nå!

Sent fra min D6503 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldigen Ulirikke :) jeg måtte ta en "blindtest " for å få sambo med på puddeltankene. haha.  Leste opp egenskaper, uten at han visste hvilken rase jeg siktet mot. han har nemlig ikke særlig sansen for disse pyntedukkene som han kalte dem ;) Men heldigvis fikk jeg overtalt! Jeg syns storbuddel virker som meget hyggelige hunder.

Hvordan er din mtp stødighet? miljøsterkhet? barn/lyder/støy/uforutsette overraskelser.. osv? mitt intrykk er jo at de aller aller fleste pudlene(uavhengig av linjer) generelt sett er meget trivelige og stødige hunder. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldigen Ulirikke [emoji4] jeg måtte ta en "blindtest " for å få sambo med på puddeltankene. haha.  Leste opp egenskaper, uten at han visste hvilken rase jeg siktet mot. han har nemlig ikke særlig sansen for disse pyntedukkene som han kalte dem [emoji6] Men heldigvis fikk jeg overtalt! Jeg syns storbuddel virker som meget hyggelige hunder.

Hvordan er din mtp stødighet? miljøsterkhet? barn/lyder/støy/uforutsette overraskelser.. osv? mitt intrykk er jo at de aller aller fleste pudlene(uavhengig av linjer) generelt sett er meget trivelige og stødige hunder. 

 

 

Vet du, jeg er helt enig... Bikkjene mine er veldig stødige med barn... vi fikk baby mens vi hadde den forrige, null problem overhodet!

Svigers har hatt to som har blitt litt vel mye varslere etter min smak, men de gir dem jo ikke klar nok beskjed. De har aldri varslet hjemme hos seg selv hvis bare jeg er der, de vet jeg ikke ønsker det, så det får fint an å prelle det av dem.

Ellers er de lykkelige, sosiale, smarte, knyttet til eieren sin uten å være nevrotiske på det, er med på ALT. Tispene jeg har hatt har brydd seg veldig lite om lyder, fyrverkeri osv. Hannhunden jeg har nå er 10 mnd og mer pysete, men det varer i tre sekunder før det går over... Venn dem til alt dra de er små, så er det null problem!

Anbefales på det varmeste!!

cf82aa4dcd415ad383301f39c22a13ae.jpg

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tordis har fine storpudler hun :) Veit ikke om hun har en fungerende hjemmeside, men jeg ser hun har en lukket kennelgruppe på facebook, du kan sikkert ta kontakt med henne der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Fant ikke hjemmesiden. Men ikke vær red for å ringe Tordis. Kan hun prate om puddel så gjør hun det til gang. Det er hennes hjerterase :) Hun bor i Lunde i Telemark. Hjemmesiden så ut til å være nede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Fant ikke hjemmesiden. Men ikke vær red for å ringe Tordis. Kan hun prate om puddel så gjør hun det til gang. Det er hennes hjerterase :) Hun bor i Lunde i Telemark. Hjemmesiden så ut til å være nede

Takk for hjelpa ! Jeg skal prøve å få fatt på nummeret, så ringer jeg bare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, nordmørsloppa skrev:

Da har jeg snakket med Tordis og står på venteliste til neste års kull :) 

Så utrolig gøy, gratulerer!:bananas:

Storpuddelen i vårt eie er i slekt med hennes pudler (samme "stammor"). Linda (10) er terapihund, mentaltestet og godkjent v/ NMBU og "jobber" på barneskole, voksenopplæring og er "frivillig" på sykehjemmet (i følge av min mor på alle tre stedene). Hun er fantastisk fin og gjør en utrolig god jobb der hun er (særlig med tanke på sosioemosjonelle problemer). Hun tåler uforutsigbare mennesker og dyr, og har hjulpet barn i å overkomme hundeskrekk. I tillegg er hun sjekket fri for alt mulig (HD/AA, øyelyst, røntget nakke) og har vært frisk gjennom hele livet, utenom en livmorbetennelse. 

 Jeg har til gode å møte en storpuddel jeg ikke har sansen for, erfaringsmessig er de stødige og gode familiehunder – og svært friske. 

Neste gang skal jeg selv ha mellompuddel igjen, stor blir litt stort – jeg holder likevel på å "bearbeide" bestemor på å kjøpe en puddel fra Tordis og hadde selv gått for puddel derfra om det ble størrelse stor igjen.

 

Pudler ass, altså. Aldri noe annet enn puddel:wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ veldig hyggelig å høre puddellover :D Jeg håper veldig på tispe fra Tordis! 

Men det er 4 andre som allerede står på venteliste for tispevalp, så vi får se! Det er jo ganske godt gjordt å få 5 tispevalper i ett kull. Men forhåpentligvis blir vi en av de heldige, og jeg tror ikke det er første mann til mølla...hun håndpulukker vist rett valp til rett eier ;) så vi er spente!

MEN for sikkerhetsskyld( for det er neste år vi SKAL ha puddel) så må jeg nødt til å finne en puddeloppdretter til som har valpeplaner i samme tidsrom...oppdrettere jeg har snust litt på er Ars nova( mentaltester hundene), og Shirkus( mye brukshunder her!)

Noen anbefalininger eller erfaringer med de to sistnevnte oppdretterne? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å helgardere..(vil så gjerne ha valp til neste år).. i tilegg til å stå på valpelite til shameera, iså har jeg også fått plassert meg på valpeliste til Ars nova og Shirkus også :)  Alle sammen har allerede en del folk på venteliste, så det var nok lurt å være såppas tidlig ut!

MEN, etter å ha snakket med den siste oppdretteren her, så foreslo hun faktisk hannhund til oss. vi som i utgangspunktet var ute etter tispe. Vi er en stor familie, med 3 barn, og de yngste er i barnehagealder. Hun mente en hannhund er noe mere robust og egnet til et liv med aktive små krabater. Kanksje ikke så "delikat" som tispene. men så klart indivituelle forskjeller også! Samtidig mente hun at det ikke var utpreget kjønnsforskjeller på puddelen, slik det kan være på en del andre raser. 

Derfor lurer jeg nå på om hva deres erfaring er med hannhund VS tispe? og da særlig mtp småbarnsfamilie? Barna vil være 8år, 3,5 år og 2år når det er snakk om valp.

takker for absolutt alle store og små inspill i saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...