Gå til innhold
Hundesonen.no

Matauk fra naturen


Mud
 Share

Recommended Posts

Har ikke hatt så mye tid til å henge her i det siste så jeg får ikke med meg alt som skrives i AN. 

Men nå observerer jeg at det bedrives naturlig matauk på sonen og tenker at det er lurt å samle det i egen tråd? 

Selv har vi spist mye brennesle de siste årene og vi har lært oss 5 sopptyper.  

Men jeg vil gjerne ha tips om TRYGGE spiselige blomster og planter ( gjerne med oppskrifter ) og hva er denne gransirupen?  

Er det noen som har boka Norges spiselige planter og bær? 

Har lurt på å kjøpe den. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt den boka @Mud. Man finner jo som regel alt man trenger på nett, men jeg liker sånne flotte bøker. Merket meg at geitrams kan brukes som asparges og at smaken ikke er så ulik, det har jeg lyst til å prøve. Ellers har jeg en amerikansk venn, en typisk plantefreak, sjekk Stephen Barstow, han har skrevet bøker om spiselige planter og har over tusen ulike "edimentals" i egen hage. Han synes det er så snålt at vi her i Norge ikke spiser strutsevinge, det er en høyt skattet gourmetgrønnsak mange andre steder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor har boken "Gratis mat", og der står det mye spennende. Så kan anbefale den :) 

Vi har laget løvetannsirupp og granskuddsirup, ja også har vi laget neslesuppe. 

Løvetannsirupen er ganske sterk smak på (mye smak), mens granskudd sirupen er mildere. 

Brukte oppskrifte på løvetannsirup fra boken (Gratis mat) og oppskrift på granskuddsirup fra NRK sin nettside. 

http://www.nrk.no/mat/granskuddsirup-1.11055695

 

Fikk tips om at granskuddsirup var noe de med bjørkealergi kunne reagere på, så det er kanskje noe man kan være ops på. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Snoffe skrev:

Svigermor har boken "Gratis mat", og der står det mye spennende. Så kan anbefale den :) 

Vi har laget løvetannsirupp og granskuddsirup, ja også har vi laget neslesuppe. 

Løvetannsirupen er ganske sterk smak på (mye smak), mens granskudd sirupen er mildere. 

Brukte oppskrifte på løvetannsirup fra boken (Gratis mat) og oppskrift på granskuddsirup fra NRK sin nettside. 

http://www.nrk.no/mat/granskuddsirup-1.11055695

 

Fikk tips om at granskuddsirup var noe de med bjørkealergi kunne reagere på, så det er kanskje noe man kan være ops på. 

Hva bruker man granskuddsirup til? Det er masse granskudd nå. 

 

Edit: åpne linken ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mud skrev:

Jeg og kidden skal på tur og plukke nesle tirsdag. 

Er det noen andre planter vi bør plukke med oss? 

Sjekk om dere finner strutsevinge, men vær sikker på at det er den dere finner. De er ulik andre bregner ved at sporene ikke sitter bak på bladene men på egne plantedeler. Skal være veldig god, for eksempel smørdampet. Vokser i leirholdig jord ved bekker og elver.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Jeg har nettopp kjøpt den boka @Mud. Man finner jo som regel alt man trenger på nett, men jeg liker sånne flotte bøker. Merket meg at geitrams kan brukes som asparges og at smaken ikke er så ulik, det har jeg lyst til å prøve. Ellers har jeg en amerikansk venn, en typisk plantefreak, sjekk Stephen Barstow, han har skrevet bøker om spiselige planter og har over tusen ulike "edimentals" i egen hage. Han synes det er så snålt at vi her i Norge ikke spiser strutsevinge, det er en høyt skattet gourmetgrønnsak mange andre steder.

 

Mange andre steder? :P  Så vidt jeg klarer å google meg fram, er krølleskuddene øverst sett på som en delikatesse i deler av Amerika (litt som at det finnes Amish people i deler av Amerika), samt finnes det noe Japansk interesse for planten. Jeg tenkte shit goddamn, her har man gått glipp av noe, men ble litt skuffa når det var så isolert. Kanskje det var å overselge det litt å kalle deler av Amerika + deler av Japan som "mange andre steder"? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Sjekk om dere finner strutsevinge, men vær sikker på at det er den dere finner. De er ulik andre bregner ved at sporene ikke sitter bak på bladene men på egne plantedeler. Skal være veldig god, for eksempel smørdampet. Vokser i leirholdig jord ved bekker og elver.

Har lyst, men den ser litt skummel ut :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Sjekk om dere finner strutsevinge, men vær sikker på at det er den dere finner. De er ulik andre bregner ved at sporene ikke sitter bak på bladene men på egne plantedeler. Skal være veldig god, for eksempel smørdampet. Vokser i leirholdig jord ved bekker og elver.

På Østlandet er det for sent å plukke nå. Har ikke prøvd selv, men har skjønt at de er gode når de enda er skudd ikke har "utfoldet seg".

Kjenner for øvrig og har jobbet med ene forfatteren (eller fortografen?) til den boka.

Brennesle-pesto er veldig godt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Mange andre steder? :P  Så vidt jeg klarer å google meg fram, er krølleskuddene øverst sett på som en delikatesse i deler av Amerika (litt som at det finnes Amish people i deler av Amerika), samt finnes det noe Japansk interesse for planten. Jeg tenkte shit goddamn, her har man gått glipp av noe, men ble litt skuffa når det var så isolert. Kanskje det var å overselge det litt å kalle deler av Amerika + deler av Japan som "mange andre steder"? :P

Jeg siterte bare Stephen B jeg, har ikke sjekket forholdene selv. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tmp skrev:

 

Brennesle-pesto er veldig godt!

Forveller du først eller bruker du de rå?

52 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Ramsløkpesto er også veldig godt. :)

 

 

Det kan diskuteres :lol:

Vi har alltid ramsløkpesto i kjøleskapet. Svigermor plukker hvert år også lager hun masse så vi også få, til gubbens glede (og min fortvilelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
På 29. mai 2016 at 7:45 PM, Poter skrev:

Spennende tråd! Jeg skal tappe bjørkesevje og tenker drikke den som den er. Om det blir mye hadde det vært spennende å prøve og lage sirup av den og ha i bakverk. 

Vi samlet sevje på skolen og brukte det i boller og lapper, samt laget is med det. Smakte godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
29 minutter siden, Pringlen skrev:

Da kan jeg på det sterkeste anbefale å lage granskuddspesto. Det er skikkelig godt :)

Vi har lagd granskuddsirup og det er visst verdens beste på pannekaker.  Jeg liker ikke pannekaker så jeg har ikke fått smakt annet enn en prøveteskje enda. 

Det er nok mest noe for barna i huset uansett,  jeg liker ikke søtmat.  

Granskuddpesto må vi prøve neste år, sesongen er vel litt på hell på Østlandet nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mud skrev:

Vi har lagd granskuddsirup og det er visst verdens beste på pannekaker.  Jeg liker ikke pannekaker så jeg har ikke fått smakt annet enn en prøveteskje enda. 

Det er nok mest noe for barna i huset uansett,  jeg liker ikke søtmat.  

Granskuddpesto må vi prøve neste år, sesongen er vel litt på hell på Østlandet nå :(

Det varierer veldig fra tre til tre, fant jeg ut. De fleste er jo nesten ferdig granbar, men fant et par stykker hvor skuddene er helt feske og små. Og så fikk jeg akkurat et tips om at granskuddgelé skal være skikkelig godt til viltkjøtt. Får prøve å lage det også, da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8. juni 2016 at 3:38 PM, Pringlen skrev:

Det varierer veldig fra tre til tre, fant jeg ut. De fleste er jo nesten ferdig granbar, men fant et par stykker hvor skuddene er helt feske og små. Og så fikk jeg akkurat et tips om at granskuddgelé skal være skikkelig godt til viltkjøtt. Får prøve å lage det også, da :)

Har du oppskriften til granskuddgelé? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...