Gå til innhold
Hundesonen.no

Ha stor og liten hund? Raseforslag?


sniffsniff
 Share

Recommended Posts

Jeg har en sheltie-mix på 7 mnd som er helt herlig og veldig snill. Hun blir ca 4 kg, altså ganske liten.  Jeg skulle egentlig ha en renraset større sheltie, men kvelden før jeg skulle hente valpen, fikk jeg SMS (!) fra oppdretter om at de hadde bestemt seg for å beholde valpen selv. Etter å ha fulgt opp valpen fra før den ble født og vært på besøk flere ganger. Utrolig useriøst av en kjent oppdretter. Like etterpå fikk jeg muligheten til å kjøpe sheltie-mixen, og har ikke angret et sekund på det. Jeg tenker allikevel på at jeg kunne tenkt meg en litt større hund også. 

Jeg er vant med harehund fra før, men jakter ikke. Synes breton er nydelig, men de burde kanskje jaktes med? Ellers har jeg vært inne på collie, flat, golden og engelsk cocker spaniel, men spanielen er kanskje veldig vimsete? Og en flat vil kanskje ikke være fornøyd med ca 1,5 -2 timer med tur totalt i løpet av dagen? Er da golden et bedre valg? Kom gjerne med deres erfaringer eller andre forslag også. Ønsker en hund til turer og kos, men den må også være noenlunde grei å trene, og kunne slappe av inne. Mellom 10-30 kg ca. 

Er det noen her som har erfaring med det å ha en stor og en liten hund? Ser for meg at det kan bli litt klønete på tur med en på 30 kg og en på 4, men vet ikke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på 2,9 kg og en på 21 kg, og jeg synes det er helt uproblematisk. Utfordringene er som for alle andre med to hunder, og for meg kjennes det ikke ut som at det har noe med størrelsen å gjøre. De kan ikke trekke på ski begge to, og de må ha litt ulike regler i heimen (den store får ikke ligge i senga f.eks.), men ellers går det veldig fint :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria skrev:

Jeg har en hund på 2,9 kg og en på 21 kg, og jeg synes det er helt uproblematisk. Utfordringene er som for alle andre med to hunder, og for meg kjennes det ikke ut som at det har noe med størrelsen å gjøre. De kan ikke trekke på ski begge to, og de må ha litt ulike regler i heimen (den store får ikke ligge i senga f.eks.), men ellers går det veldig fint :) 

Så fint! Jeg tror jeg ble litt skeptisk etter at jeg gikk tur med en veldig sterk og vilter labrador-unghund, da jeg tenkte at en slik hund ville kreve all min oppmerksomhet alene :D Men tror jeg heller mest mot collie akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 8 og en på 40 kg. Personlig kommer jeg nok aldri til å ha to hunder med så stor størrelsesforskjell igjen. Rett og slett fordi de krever for forskjellige ting, og har for lite glede av hverandre. De kan leke litt rolig sammen, men leker veldig sjelden ute, siden den lille er redd for å bli løpt ned av den store.

Men det er såklart stor forskjell på personlige preferanser, og stor forskjell på 20 (som en collie vel ligger på?) og 40 kg. Jeg ser jo også flere som trives med å ha collie og sheltie sammen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29. mai 2016 at 7:56 PM, simira skrev:

Jeg har en på 8 og en på 40 kg. Personlig kommer jeg nok aldri til å ha to hunder med så stor størrelsesforskjell igjen. Rett og slett fordi de krever for forskjellige ting, og har for lite glede av hverandre. De kan leke litt rolig sammen, men leker veldig sjelden ute, siden den lille er redd for å bli løpt ned av den store.

Men det er såklart stor forskjell på personlige preferanser, og stor forskjell på 20 (som en collie vel ligger på?) og 40 kg. Jeg ser jo også flere som trives med å ha collie og sheltie sammen.

Ja behovene til hundene er nok vel så viktig som størrelsen som du sier. Jeg skal ha det i bakhodet, for jeg ønsker jo ikke å måtte gjøre alt dobbelt opp hver eneste dag.

 

22 timer siden, Kaja skrev:

Jeg har hatt en på 63 kg og en på 4 kg samtidig, de var bestevenner og hadde masse glede av hverandre. 

Så koselig :) Og du synes ikke det var noe problem å gå turer i bånd med dem sammen osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke gå tur med labradoren på 30 kg og collien på 17 kg sammen fordi labradoren er så grusomt sterk, og jeg må bruke hele kroppen til å kontrollere henne hvis hun bestemmer seg for å trekke. To av collien hadde derimot gått helt fint, siden hun er lett nok til å kontrollere med én arm. Så jeg anbefaler at hund nummer to er lett nok til at du kan holde den igjen med én arm uten å måtte bruke kroppsvekten din (for min del vil det si at den ikke bør være så veldig mye over 20 kg, maks. 25). Det har litt å gjøre med hvordan jeg bor også, siden vi stadig må passere tett på folk/hunder/barn/syklister/hester/whatever, plutselig dukker det opp en katt, osv. Bor man mer øde til og har mer plass rundt seg når man går tur, blir det mindre problematisk.

Collie er sikkert et godt valg hvis du trives med sheltie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en flat coated retriever tispe på 28 kg og en liten cavalier på 8 kg. Det er absolutt ikke noe problem og de har fryktelig mye glede av hverandre.

Jeg føler egentlig det er veldig greit med en stor og en liten. En som man kan ha på fanget og en som bare er større rett og slett. Nå er det sikkert ikke like lett med størrelseforskjell om den største er veldig uforsiktig med den lille, men så langt har det ikke vært noe problem her.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, sniffsniff skrev:

Ja behovene til hundene er nok vel så viktig som størrelsen som du sier. Jeg skal ha det i bakhodet, for jeg ønsker jo ikke å måtte gjøre alt dobbelt opp hver eneste dag.

 

Så koselig :) Og du synes ikke det var noe problem å gå turer i bånd med dem sammen osv?

Ja veldig koselig, den lille brukte stort sett den store som seng :)
Nei ikke noe problem! Den store gikk pent i bånd og den lille hadde jeg stort sett i sele og magebelte, hun er nå 6 år og kan fortsatt ikke gå pent i bånd *kremt* 

Edit: 
Kan jo legge til at jeg samtidig som de to hadde to hunder på ca 12 kg, altså 4, 12, 12 og 60. Gikk på tur med alle samtidig, det gikk veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to går forøvrig ellers helt fint sammen, og vi går tur med begge sammen uten problemer. Pga fryktaggresjon hos den minste, og at den store kunne enten lære av ham eller bare backe opp, så gikk vi ikke tur med de sammen første året (i bebodde strøk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...