Gå til innhold
Hundesonen.no

Kosttilskudd brennesle


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg fant en artikkel på nett om brennesle og dens egenskaper :-) Et bra kosttilskudd til både hund og folk. Jeg har nå plukket min første rasjon som jeg har tenkt å forvelle. Men har noen spørsmål egentlig :-P

* Hvordan dosere? (daglig dose)

*skal jeg ta vare på vannet den blir "kokt" i? Kan dette brukes på lik linje med resten?

*nå plukket jeg så å si kun blader... Men kan stilken også brukes??

Noe mer jeg bør vite??

DSC_0779.JPG

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å bruke det til kosttilskudd, så det er litt vanskelig å si hvor mye du skal lage pr porsjon. Jeg plukket jo i går, og forvellet alt sammen (plukket ca 7-8 liter blader og topper - stilkene bruker jeg fra helt unge planter, de blir fort trevlete om de er for grove). Dette ble nok til ca 4x2,5 dl kokte blader+vann i bokser som jeg har frosset ned til senere bruk til suppe. Vannet kan visstnok brukes i suppen - det vil jo inneholde litt vitaminer kanskje (om de tåler frysing?). 

Brennesla kan jo brukes på samme måte som spinat - og man kan jo blande det i sauser og sånt f eks. Jeg vet ikke om andre bruksmåter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Siri skrev:

Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å bruke det til kosttilskudd, så det er litt vanskelig å si hvor mye du skal lage pr porsjon. Jeg plukket jo i går, og forvellet alt sammen (plukket ca 7-8 liter blader og topper - stilkene bruker jeg fra helt unge planter, de blir fort trevlete om de er for grove). Dette ble nok til ca 4x2,5 dl kokte blader+vann i bokser som jeg har frosset ned til senere bruk til suppe. Vannet kan visstnok brukes i suppen - det vil jo inneholde litt vitaminer kanskje (om de tåler frysing?). 

Brennesla kan jo brukes på samme måte som spinat - og man kan jo blande det i sauser og sånt f eks. Jeg vet ikke om andre bruksmåter. 

Tenker å ha en desj nedi maten til hundene hver dag :-) Regner med det holder lenge med en skje om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shlush skrev:

Tenker å ha en desj nedi maten til hundene hver dag :-) Regner med det holder lenge med en skje om dagen.

Åja, du skal bruke det til hundene :). Nei, da aner jeg ikke, men det holder sikkert med en skje. Kanskje du kan prøve og tørke bladene og knuse til pulver også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Åja, du skal bruke det til hundene :). Nei, da aner jeg ikke, men det holder sikkert med en skje. Kanskje du kan prøve og tørke bladene og knuse til pulver også?

Ja :-) Lurer på å prøve tørking også. Syns det er kjempespennende 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg spiser en hel del brennesle selv, har aldri tenkt på å gi det til hundene før nå :)  Jeg steker de på pannen sammen med andre grønnsaker. Sånn av egen erfaring, så vil jeg anbefale at alle deler blir gjennomvarme..:P Jeg topper brenneslene og da setter de raskt nye sideskudd på 'stammen' slik at jeg har tilgang til nye skudd, hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...