Gå til innhold
Hundesonen.no

Internett "utenfor allfarvei"


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Vi er på flyttefot, og med hunder og ønske om å bo landlig blir det naturlig at vi ender utenfor "allfarvei". Den ene plassen vi vurderer å leie har ikke telefonlinje eller fiber. Jeg lurer derfor på hvilke alternativer som kan anbefales da? Er det noe som kan funke bra (skjønner jo at det kommer an på dekning og plassering også)? Vi er to studenter som har behov for nett i forhold til stidier, i tillegg blir det fort litt bildeopplasting, og vi er jo veldig glade i en god serie eller to på netflix. Hva bruker folk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt litt av hver litt overalt, Telenor er det vi liker best. Gode avtaler, god dekning og god hastighet :) 

I Sverige brukte vi Telia, OK hastighet, men dårlig dekning den gang. ICE.net prøvde vi i fjor, det bar rett tilbake til butikken med, det går på frekvenstype(?) som slo ut TVen og forstyrret radioen, ikke var der noe hastighet eller dekning å skryte av heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd sånn til, og prøvd de fleste leverandørene.. 

Det som går igjen er at du vil ha en maxgrense på hvor mye Internett du har, som regel, så Netflix vil nok dra alt for mye.. 

Hastigheten er også veldig varierende.. 

Det er ustabilt.. Både systemer med trådløse routere og USB-pinner osv.. 

Det funker fint som et alternativ når man er på ferie, men jeg synes det var fryktelig dårlig alternativ for fast bosted.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på et av Telenors "hvite flekker". Før så hadde vi breiband og det var noe ordentlig skit, uansett skryt fra dem (de tilbyr visst 5G nå.. tror ikke på dem et sekund jeg) var det aldri mer enn maks 2 Mbit/s i nedlasting, signalet var basert på en solcelle-drevet mast ute i skauen og den solcella fungerte jo ikke alltid så bra. Hadde lange perioder hvor vi kun hadde internett på dagtid og fint vær.. (når jobben ba meg om å jobbe i helgen så måtte jeg si at jeg skulle bare sjekke værmeldingen først..). Nettet var vanvittig ustabilt og kunne bli borte i dagesvis, videre når ting var i stykker, så kom de jo ikke å reparerte -vi fikk beskjed om at det ville bli reparert "neste gang reparatør var i området", og den reparatøren var visst aldri i området - det er elendig service det!

Så ifjor bygget Telia ut en mast her til 4G og vi fikk et nytt internettliv - helt fantastisk! En bitteliten boks i vinduet, ingen andre antenner eller noe og 20-30 Mbit/s nedlasting! 

ICE har vi også prøvd, men den har ikke så god dekning her.

Jeg anbefaler at dere sjekker dekningskartene til ICE og til 4G hos Telenor og Telia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er telenor, Netcom og ice som er alternativer til mobildekning. De andre leverer på disse nettene. Det trenger ikke være ustabilt, avhenger mest av dekning. Men fart og mengde blir begrenset og gjerne dyrt i forhold til hva du betaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ICEnet helt siden jeg flyttet ut hit i skogen, og har aldri hatt problemer med det. Stabilt og greit. Bruker 4G-router og har 30GB nedlastingskvote - de har også abonnement på 50 og 100 GB. Jeg synes det fungerer utmerket for meg, men jeg laster ikke ned filmer og sånt fra nettet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...