Gå til innhold
Hundesonen.no

Endring i jobbeplan - hva gjør jeg?


yoloomg
 Share

Recommended Posts

Pokker. Jeg får valp siste uka i juni. Skulle få fri 3-4 uker for å vende valpen til å være alene hjemme og til meg. Problemet nå er når jeg skulle bekrefte dette med sjefen (som tidligere har sagt det er ok) så er det ikke greit likevel da en har blitt lengre sykemeldt og vi ikke har nok folk på arbeidsplassen til å ta ut fri. Jeg får fri fellesferien men har da bare 1-2 uker med valpen før jeg må på jobb...

Jeg har ingen foreldre eller besteforeldre som kan hjelpe til med pass... Jeg kan lufte hunden i pausene (tar 5 min å kjøre til jobb), men jeg kan ikke ha med hunden på jobb (jobber på fabrikk)....

Hva gjør jeg?! er helt rådvill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene blir født denne uken/ neste - 21/22. De er leveringsklare 29/30. Ferie uke 29-30-31.... Jeg er livredd for å gå glipp av veldig viktig sosialiseringstid om jeg henter den senere...

Jeg bor i en liten bygd, ingen hundepassere her. Men hva skulle en "dagmamma" gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yoloomg skrev:

Valpene blir født denne uken/ neste - 21/22. De er leveringsklare 29/30. Ferie uke 29-30-31.... Jeg er livredd for å gå glipp av veldig viktig sosialiseringstid om jeg henter den senere...

Jeg bor i en liten bygd, ingen hundepassere her. Men hva skulle en "dagmamma" gjort?

Jeg ville ikke ha latt en 10 ukers gammel valp være hjemme alene en hel arbeidsdag.

Prøv å sjekk om noen kan være dagmamma. Altså prøv å finn en person som kan være med valpen når du er borte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

De  jeg har måtte brått tatt med meg har ligget i bilen når jeg har vært på jobben. Bilen må da stå i skyggen og med lufting og muligheter for tilsyn men uten at andre kan komme til valpen. Ikke ideelt men faktisk har dem blitt veldig fortrolig med bilen etter dette og elsket å være med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
1 time siden, yoloomg skrev:

Pokker. Jeg får valp siste uka i juni. Skulle få fri 3-4 uker for å vende valpen til å være alene hjemme og til meg. Problemet nå er når jeg skulle bekrefte dette med sjefen (som tidligere har sagt det er ok) så er det ikke greit likevel da en har blitt lengre sykemeldt og vi ikke har nok folk på arbeidsplassen til å ta ut fri. Jeg får fri fellesferien men har da bare 1-2 uker med valpen før jeg må på jobb...

Jeg har ingen foreldre eller besteforeldre som kan hjelpe til med pass... Jeg kan lufte hunden i pausene (tar 5 min å kjøre til jobb), men jeg kan ikke ha med hunden på jobb (jobber på fabrikk)....

Hva gjør jeg?! er helt rådvill...

En 8 uker gammel valp skal ikke være alene, og det er altfor tidlig å la den være alene 12 uker gammel også. Om du ikke har annen løsning så synes jeg kanskje du skal avstå fra å kjøpe valp. I alle fall inntil du har en god løsning i forhold til pass frem til valpen er eldre. (Fra 7 til 8 måneder synes jeg er tidligste man kan la valper være alene hjemme )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Belgerpia skrev:

En 8 uker gammel valp skal ikke være alene, og det er altfor tidlig å la den være alene 12 uker gammel også. Om du ikke har annen løsning så synes jeg kanskje du skal avstå fra å kjøpe valp. I alle fall inntil du har en god løsning i forhold til pass frem til valpen er eldre. (Fra 7 til 8 måneder synes jeg er tidligste man kan la valper være alene hjemme )

Er det ikke helt normalt at valpen klarer å være alene (eller sammen med en voksen hund) før 7 måneders alder? Mener du en hel arbeidsdag eller bare noen timer? Jeg bare spør. Har man en hund som tydelig mistrives med å være alene er det jo én ting, men en hund som trives eller i det minste godtar å være vekk fra eier når den er fem måneder, hvorfor kan ikke den være alene hjemme? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Papillon skrev:

Er det ikke helt normalt at valpen klarer å være alene (eller sammen med en voksen hund) før 7 måneders alder? Mener du en hel arbeidsdag eller bare noen timer? Jeg bare spør. Har man en hund som tydelig mistrives med å være alene er det jo én ting, men en hund som trives eller i det minste godtar å være vekk fra eier når den er fem måneder, hvorfor kan ikke den være alene hjemme? :)

Gry Løberg mener, mente hvertfall da jeg var i kontakt med henne i forbindelse med seperasjonsangst, at normale valper faktisk klarer å være alene en arbeidsdag etter 3-4 uker. Selvsagt ikke stuerein, men være komfortabel med det, uten å utvikle seperasjonsangst. Hun anbefalte det ikke, men det var visst det undersøkelsene viste. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
2 timer siden, Papillon skrev:

Er det ikke helt normalt at valpen klarer å være alene (eller sammen med en voksen hund) før 7 måneders alder? Mener du en hel arbeidsdag eller bare noen timer? Jeg bare spør. Har man en hund som tydelig mistrives med å være alene er det jo én ting, men en hund som trives eller i det minste godtar å være vekk fra eier når den er fem måneder, hvorfor kan ikke den være alene hjemme? :)

Fordi det er en valp? 

Man kan selvsagt og må selvsagt trene på at valpen skal være alene, men å la en 20 uker gammel valp være hjemme alene i 8 til 10 timer hver dag synes jeg er mindre hyggelig mot valpen. Redd eller ikke.

Hos meg ville man ikke fått kjøpt valp om man hadde intensjon om å la valpen være hjemme en arbeidsdag etter en tre fire uker. (12 uker). Har man ikke en løsning for valpens hverdag frem til  7 - 8 måneders alder så får man kjøpe valp et annet sted, alternativt la være å kjøpe valp. 

At man trener på å være alene er helt ok, en time eller to når valpen er 3 til 4 måneder er ok, men ikke en hel arbeidsdag. Det er jo bare slemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også det er individuelt, labbisen min kunne fint være alene i timesvis fra 12 uker, men hun er og blir en ganske sær hund. Også vet man jo ikke dette før man får valpen, så det går ikke an å planlegge.

Prøv å få noen til å passe hunden, hvis ikke er vel det mest rettferdige for hunden å få være hos oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det blitt løst med å ta med i bil og lufte hyppig, men det er kanskje værre i juni enn på senhøst/vinter pga varme. Har du en skjermet parkering på jobb hvor du vet bilen får stå i fred, hvor du kan lufte skikkelig (opp med bagasjeluke og alt og evt kjøpe en silvershade duk for å dekke bilen med og du kan føle deg trygg på at ingen kødder med duken og tar den av e.l. så er det jo greit å ha med hund i bilen på sommerstid og, men ikke ellers. Da er det jo greit å dele opp pauser og ta flere små turer ut til valpen ila dagen slik at det ikke blir så lenge å være alene i slengen. Ulempen med å ha den hjemme å dra hjem å lufte er jo at det er litt ugunstig ofte å dra fra hunden flere ganger. Så å bryte opp dagen med en lufting for så å dra ut igjen gjør ofte mer skade enn nytte. Men av en eller annen grunn så har de fleste hunder en litt annen forventning til og syn på å sitte igjen i bilburet i bilen, og går det "galt" der så har du ihvertfall ikke ødelagt hjemme treningen. Ellers må jeg si meg enig med belgerpia altså, de fleste hunder takler å være hjemme alene fra ganske tidlig (tenker nå hele arbeidsdager eller lignende), men de er bare små i hodet sitt og det er ikke så veldig snilt å utsette dem for(og ofte ikke så smart for egen del heller da man kan få problemer med hjemme treninga på sikt). 

At dere ikke har noen firma som driver pass trenger ikke bety noe, legg ut en annonse eller noe å se om det er noen private som kan/vil passe hund :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Malamuten skrev:

Her har det blitt løst med å ta med i bil og lufte hyppig, men det er kanskje værre i juni enn på senhøst/vinter pga varme. Har du en skjermet parkering på jobb hvor du vet bilen får stå i fred, hvor du kan lufte skikkelig (opp med bagasjeluke og alt og evt kjøpe en silvershade duk for å dekke bilen med og du kan føle deg trygg på at ingen kødder med duken og tar den av e.l. så er det jo greit å ha med hund i bilen på sommerstid og, men ikke ellers. Da er det jo greit å dele opp pauser og ta flere små turer ut til valpen ila dagen slik at det ikke blir så lenge å være alene i slengen. Ulempen med å ha den hjemme å dra hjem å lufte er jo at det er litt ugunstig ofte å dra fra hunden flere ganger. Så å bryte opp dagen med en lufting for så å dra ut igjen gjør ofte mer skade enn nytte. Men av en eller annen grunn så har de fleste hunder en litt annen forventning til og syn på å sitte igjen i bilburet i bilen, og går det "galt" der så har du ihvertfall ikke ødelagt hjemme treningen. Ellers må jeg si meg enig med belgerpia altså, de fleste hunder takler å være hjemme alene fra ganske tidlig (tenker nå hele arbeidsdager eller lignende), men de er bare små i hodet sitt og det er ikke så veldig snilt å utsette dem for(og ofte ikke så smart for egen del heller da man kan få problemer med hjemme treninga på sikt). 

At dere ikke har noen firma som driver pass trenger ikke bety noe, legg ut en annonse eller noe å se om det er noen private som kan/vil passe hund :) 

Takk for svar!

Jeg tror jeg skal prøve å ha valpen i bilen en halv dag, så kan kanskje en "dagmamma" ha hunden resten av dagen.

Hvor mye bør jeg betale til en som kan se til hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Harly var valp hadde jeg fri 2 uker ved henting og når jeg begynte på jobb igjen hadde jeg han med i bilen. Luftet han godt i lunsjen også en rask 5 min lufting til i løpet av dagen. Når jeg hadde senvakt var han hjemme sammen med den andre hunden, ca 3-4 t før samboer kom hjem. 

Når han var ca 4 -5 mnd kom det en veldig kuldeperiode så da var han hjemme uansett hvilke vakt jeg hadde. Det fungerte helt fint, passet selvsagt på at han hadde fått tatt ut endel energi før jeg gikk på jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...