Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere er ok pris til hannhundeier for paring?


Maria
 Share

Recommended Posts

Ja, som tittelen sier - hva synes dere er ok pris? Jeg vet vi har diskutert dette før, men jeg vil gjerne ha litt oppdaterte tall. Jeg er ikke nødvendig vis så opptatt av hva som er vanlig for rasen, men altså - hvor mye er det rimelig å ta, og eventuelt hvilke faktorer mener dere er avgjørende for prisdifferensiering? Det er jo forskjell fra rase til rase og avhengig av f.eks. antall valper, eller?

Jeg ser etter en hannhund som potensiell far til neste valp. Men jeg er usikker på hva jeg synes om prisnivået. Jeg ser at en del hannhundeiere tar 3000 kr for spranget og 2500 kr per valp.Dette er en rase som ofte får 8-10, og innimellom 12 valper, så det blir jo en del penger. Er det en kurant pris? Eller burde det vært billigere? Skal høyt meritterte hanner være dyrere?

Også lurer jeg på - er det slik at man MÅ punge ut for å få en bra hann, hvis man ikke synes man finner noe i en "rimelig prisklasse"? Greia er at jeg synes prisene stiger og stiger, og jeg er ikke helt enig i at det er forenelig med stadig mindre opplegg rundt en paring. Når tispeeier selv må komme med tispa, sørge for kost og losji og ordne alt av papirer, så synes jeg nærmere 30.000 kr for en paring er mye penger. Men det kan jo hende jeg bare må svelge den kamelen, liksom. Jeg vil ha en bra hann! Ikke så opptatt av meritter for øvrig, men god og dokumentert helse og godt gemytt er pri 1. 

Jeg ser også at noen oppdrettere legger føringer for hva folk skal ta for hanner fra deres oppdrett. Så til og med broren til de "beste" hannene er like dyr, fordi det har blitt en kultur for å ta visse priser uansett.

Vil gjerne høre deres innspill :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En hobby driver man gjerne med i et begrenset tidsrom i løpet av en dag, uke, mnd - man driver med hobbyen sin når det passer en selv stort sett. Et valpekull har man rundt seg hele tida i minst 8 uke

Det er jo faktisk det sykeste i dette markedet.. De dyreste valpene er de rasene som krever minst til å få avlsgodkjent.. 

Man kan jo ofte gå i pluss på SELVE valpekullet, men et valpekull er bare en liten del av å drive oppdrett. Ser man på "timelønna", så er det nok heller ikke så veldig innbringende. En seriøs opp

Hos schäfer er det normalt sett 7000-8000 kr for en paring, noen tar alt når valpene er fem uker, mens andre tar 1000 kr for spranget og 6000-7000 når valpene er fem uker. Føler ikke at det er så veldig dyrt, hannhundene er jo ofte merittert med AD BH IPO1, samt utstillingsmeritter, og valpeprisen ligger på rundt 13 000 kr per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat nå, Maria skrev:

Jeg ser etter en hannhund som potensiell far til neste valp. Men jeg er usikker på hva jeg synes om prisnivået. Jeg ser at en del hannhundeiere tar 3000 kr for spranget og 2500 kr per valp.Dette er en rase som ofte får 8-10, og innimellom 12 valper, så det blir jo en del penger. Er det en kurant pris? Eller burde det vært billigere? Skal høyt meritterte hanner være dyrere?

WHAT?? 3000 for sprang og 2500 pr valp? Det å da være noen usedvanlig griske hannhundeiere, tenker jeg. Jeg synes det er greit å holde seg til normalen, jeg, altså en liten sum for sprange og en viss sum pr valp begrenset oppad til valpepris. Da er det forutsigbart for både hannhundeier og tispeeier. Jeg ser heller ikke hvorfor høyt meritterte hannhunder skal være dyrere enn andre, egentlig - i hvert fall ikke når det bare gjelder utstillingsmeritter. Nå er jeg kanskje litt sær på dette her, men jeg synes jo prisnivået har tatt av noe vanvittig når det gjelder hunder, så jeg er veldig for å holde prisene på et relativt greit nivå liksom. 

... også er det jo dumt av en hannhundeier å prise seg så høyt at tispeeiere ikke har råd til å bruke hunden. Da sitter man litt med skjegget i postkassa, tenker jeg. 

Akkurat nå, Maria skrev:

Også lurer jeg på - er det slik at man MÅ punge ut for å få en bra hann, hvis man ikke synes man finner noe i en "rimelig prisklasse"? Greia er at jeg synes prisene stiger og stiger, og jeg er ikke helt enig i at det er forenelig med stadig mindre opplegg rundt en paring. Når tispeeier selv må komme med tispa, sørge for kost og losji og ordne alt av papirer, så synes jeg nærmere 30.000 kr for en paring er mye penger. Men det kan jo hende jeg bare må svelge den kamelen, liksom. Jeg vil ha en bra hann! Ikke så opptatt av meritter for øvrig, men god og dokumentert helse og godt gemytt er pri 1. 

Vil gjerne høre deres innspill :)

Nå er det en del styr for hannhundeier også ifm parringer da. Man skal være tilgjengelig når tispa er klar for parring, kanskje må man faktisk ta fri fra jobb for å få det til. Evt er det også litt pes om man skal ha tispeeier boende hjemme hos seg (for slike som meg som er litt asosialt anlagt i hvert fall :aww:). 

Nå har jeg jo hatt ulike opplegg de gangene Willy har paret tisper da... en gang hentet jeg hund og eier på flyplassen, vi tok hundene med på tur i skogen - og de gjorde det de skulle gjøre - og oppdretter dro igjen med en gang. Jeg har også reist til tispeeier i Stockholm, jeg har møtt oppdretter på halvveien på grensa til Tyskland, og jeg har hatt folk boende hos meg. Alt utenom første gangen har jo medført litt styr, selvsagt, og jeg har vært nødt til å ta meg fri fra jobb delvis også. 

Kanskje jeg burde begynne å ta litt høyere sprangavgift... :aww:

Jeg har for øvrig forholdt meg til prisnivået og hva som er normalt i det landet oppdretter bor - jeg har liksom aldri tenkt på å ta høyere pris for en paring med min hannhund selv om  han er særdeles velmerittert både eksteriørt og på andre måter :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant de rasene jeg har hatt så har alle hatt at normal pris for paring er prisen av en valp, uavhengig av kullstr. Synes det er en grei pris, iallefall på raser som normalt sett har litt str på kullene. Er det en sprangavgift pluss avgift pr levende valp så synes jeg prisen bør være sånn at totalen tilsvarer omtrentlig prisen av en valp i et gjennomsnittlig stort kull for rasen, litt mer om kullet blir stort og litt mindre om kullet blir lite.. At hanner blir dyrere jo bedre de er(eller bedre meritterte) vet jeg ikke helt hva jeg synes om, på en måte synes jeg jo det er greit, spesielt om man da også har lagt ned en større innsats for å få helsesjekket, merittert osv osv, samtidig så er jeg litt imot det pga det siri nevner om prisøkning osv. Og jeg er generelt ikke så veldig for at ting som har med levende dyr og gjøre skal handle om penger først og fremst, noe det fort blir om summene øker. Da blir plutselig meritering osv mindre verdt også fordi flere jukser med det, dårligere dyrevellferd osv.. Det er ikke vanlig på noen av de rasene jeg har hatt at hannhunder prises etter prestasjoner/kvaliteter, det er stort sett "fastpris". 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På aussie har jeg sett litt ulikt, fra fastpris (ca. valpepris) uansett antall, til det som virker mest normalt, en liten sum for spranget og 1500-2000 per valp. På sheltie er det ikke vanlig med sprangavgift i Norge, og de fleste tar 1500 per valp, mens svenskene ofte tar sprangavgift i tillegg, og det samme per valp. Sheltien får jo ganske små kull, så noen fastpris der ville ikke vært spesielt aktuelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mellompuddelen så tror jeg at de norske hannhundeierne tar 2500 kr for spranget, og 2500 kr pr levende valp ved 5 uker. Jeg tror det er normalen. Nå får ikke mellompudlene kjempestore kull, 6-7 valper er mange, så da er vi ca oppe i valpepris om det er et stort kull. 

Sånn først så tenkte jeg at 30.000 kr, det er jammen meg mye. Men på den andre siden, 2.500-3.000 kr pr valp er litt under valpepris, liksom :P Om man selger valpene for 15.000 kr, så har man fortsatt igjen 12.000-12.500 kr pr valp. Det er greit at det er tispeeieren som sitter med jobben og risikoen, men man går ikke i minus om man betaler hannhundeier f.eks 3 lapper pr valp heller. 

Så, spørsmålet er vel like gjerne hvorfor hannhundeier ikke skal få en del av det overskuddet oppdrettere med store kull har? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, 2ne skrev:

Så, spørsmålet er vel like gjerne hvorfor hannhundeier ikke skal få en del av det overskuddet oppdrettere med store kull har? :P 

Hvis man tar utgangspunkt i ganske rett frem, standard opplegg: tispa kommer på døra et par ganger, så ferdig - da vil jeg si at 10 -15 000 er et rimelig greit overskudd, sånn egentlig. 

På DS så er 2 - 2500,- for spranget og det samme pr levende valp, rimelig standard pris. Noen differensierer litt på høyt premierte hunder, og noen tar engangsavgift. Det siste brukes normalt sett på paringer med utenlandske hunder, av praktiske årsaker.

Jeg ville nok betalt mer for den rette hannen, for jeg firer ikke på de andre kravene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Hvis man tar utgangspunkt i ganske rett frem, standard opplegg: tispa kommer på døra et par ganger, så ferdig - da vil jeg si at 10 -15 000 er et rimelig greit overskudd, sånn egentlig. 

10 valper til 15.000 er 150.000 kr det. Et overskudd på 100.000 kr er rimelig greit det også, sånn egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, folkens! Her var det mye bra innspill. 

Jeg og oppdretter ser sammen på potensielle hanner. Når alt kommer til alt er det hun som avgjør, men jeg forsøker å pushe på noen litt spennende linjer. Vi har tilgang til gode, solide linjer, men jeg er litt nysgjerrig på å prøve noe litt annet. Så det er der avgjørelsen faller etter hvert vil jeg anta - enten en dyr og spennende hann eller en trygg og rimeligere hann. Det ene behøver ikke være verre enn det andre, det gjenstår å se :) 

Jeg synes fortsatt 30.000 er i overkant for en veldig kurant jobb jeg altså. Jeg kunne aldri, personlig, hatt hannhund med mål om å tjene penger på det. Valpepris (16.000) og opp til 20.000 synes jeg er greit. 

Blir spennende dette altså. Jeg saumfarer verden for hanner jeg liker, men ender sikkert opp med noe safe når alt kommer til alt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste paringene jeg har gjort har koster 2000 for spranget og 2000 pr valp som betales før registrering. 

5 valper gir en totalpris på 12000 som er ca valpepris. Synes det er en grei sum. Gjør meg heller ikke noe å betale litt over valpepris for et stort kull.

Vil bruke samme priser om jeg låner ut en hann noen gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Maria skrev:

Takk for svar, folkens! Her var det mye bra innspill. 

Jeg og oppdretter ser sammen på potensielle hanner. Når alt kommer til alt er det hun som avgjør, men jeg forsøker å pushe på noen litt spennende linjer. Vi har tilgang til gode, solide linjer, men jeg er litt nysgjerrig på å prøve noe litt annet. Så det er der avgjørelsen faller etter hvert vil jeg anta - enten en dyr og spennende hann eller en trygg og rimeligere hann. Det ene behøver ikke være verre enn det andre, det gjenstår å se :) 

Jeg synes fortsatt 30.000 er i overkant for en veldig kurant jobb jeg altså. Jeg kunne aldri, personlig, hatt hannhund med mål om å tjene penger på det. Valpepris (16.000) og opp til 20.000 synes jeg er greit. 

Blir spennende dette altså. Jeg saumfarer verden for hanner jeg liker, men ender sikkert opp med noe safe når alt kommer til alt :P 

Det er selvsagt ikke billig, men fordelen med en sånn ordning er jo selvsagt at man da også betaler mindre til hannhundeier ved et mindre kull. Betaler man fastpris må man jo betale uansett og kan jo sitte igjen med en eller to veldig dyre valper, mens du da hadde sluppet unna med halvparten. eller mindre. :) Man deler både risiko og fortjeneste da på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Det er selvsagt ikke billig, men fordelen med en sånn ordning er jo selvsagt at man da også betaler mindre til hannhundeier ved et mindre kull. Betaler man fastpris må man jo betale uansett og kan jo sitte igjen med en eller to veldig dyre valper, mens du da hadde sluppet unna med halvparten. eller mindre. :) Man deler både risiko og fortjeneste da på en måte. 

Helt klart en fordel med "bevegelig" kostnad avhengig av antall fødte valper, når de får mange. Samtidig, siden er dette en rase (og linjene til oppdretter likeså) som ofte får mange valper, kunne man eventuelt operert med et øvre tak? Jeg ser det ikke som noen udelt fordel å få masse valper. Får en tispe mer enn 10 (eller mer enn 8 dersom hun ikke har mer enn 8 patter) er det brått ganske mye mer jobb for oppdretter, spesielt den første tiden. Det er mange parametre som skal måles opp mot hverandre, gitt. 

Jeg er ikke helt enig med meg selv ennå jeg :P Jeg synes nemlig at å kalle noen for en "kvalitetshann" er litt å ta i - man vet ikke om den respektive hannen er perfekt for akkurat den tispa, hvilket jo må være målet. Ene og alene er en hund lite verdt som avlshund. Så jeg synes fortsatt at 30.000 kroner for en paring er mye uansett antall valper og uansett hann. Desto mer spennende er det jo om det finnes noen som opererer med et øvre økonomisk tak. Det synes jeg nemlig hadde vært en fin ordning. :P 

Fortsett gjerne å komme med innspill!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase (dvergpinscher) er det vanlig å ta lik sum for spranget og pr. valp. Hva som er prisen varierer litt etter "kvaliteten" på hannen. Generelt sett er prisen rimligere 1.200 til 1.500 for yngre hanner og hanner som ikke har noe å vise til. Mer meritterte hanner koster gjerne 2.000 for spranget og 2.000 pr valp. normal kullstørrelse er 2-5 valper. og valpeprisen er 14.000. 

Jeg syntes selv at 2.000/2.000 er litt mye (men retferdigjør med gode resultater helse/eksteriør på avkom), men leser her at det jo ikke er så uvanlig og at det på DS som så og si er samme "greia" så koster det mer. 

En ting er å sette opp prisen etter som hannene blir merittert, men jeg syntes det er vel så riktig å sette opp prisen på hanner som har gode avkom å vise til. Både når det gjelder helseresultater, jo flere helsesjekkede, jo bedre oversikt får man, og utstillingsresultater. (og mentaltester o.l for de rasene det er viktig)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Alt hva man lærer, jeg har i mitt stille sinn tenkt at hannhundeier tar ca. 5000kr for å parre tispa :P 

 

Men hvis hannhundeier ønsker en valp selv, hvordan blir det da? Noen som har erfaring?

 

 

Da betales mellomlegget, enten det er den ene eller andre veien :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
2 timer siden, Maria skrev:

Helt klart en fordel med "bevegelig" kostnad avhengig av antall fødte valper, når de får mange. Samtidig, siden er dette en rase (og linjene til oppdretter likeså) som ofte får mange valper, kunne man eventuelt operert med et øvre tak? Jeg ser det ikke som noen udelt fordel å få masse valper. Får en tispe mer enn 10 (eller mer enn 8 dersom hun ikke har mer enn 8 patter) er det brått ganske mye mer jobb for oppdretter, spesielt den første tiden. Det er mange parametre som skal måles opp mot hverandre, gitt. 

Jeg er ikke helt enig med meg selv ennå jeg :P Jeg synes nemlig at å kalle noen for en "kvalitetshann" er litt å ta i - man vet ikke om den respektive hannen er perfekt for akkurat den tispa, hvilket jo må være målet. Ene og alene er en hund lite verdt som avlshund. Så jeg synes fortsatt at 30.000 kroner for en paring er mye uansett antall valper og uansett hann. Desto mer spennende er det jo om det finnes noen som opererer med et øvre økonomisk tak. Det synes jeg nemlig hadde vært en fin ordning. :P 

Fortsett gjerne å komme med innspill!

 

Men altså - om du bruker en hannhund som da krever 2500,- pr. valp - pluss 3000 i sprangavgift. Tispa får 10 valper, de selger du til 15000 kroner stykket, så er det 150 000 kroner. Av dette skal hannhundeier ha 28 000,-  Da sitter du igjen med 122 000,-. Av dette går kanskje 15 000,- bort i kostnader med id-merking, registrering, foring og markkur. Fortsatt over 100 000,- igjen.
At det IKKE er hannhundeier som har jobben er greit nok, det er ikke store greia - MEN, det er hannhunden som får all dritten om det kommer defekter osv. - for det er jo aldri tispa sin feil, så jeg tenker at 28 000 er det greit å kreve for den risikoen. Og det er jo ikke sånn at det er synd på tispe eieren i forhold til økonomien heller..... 100 000,- er et ganske pent lite overskudd, og 50 000 pr. måned er ganske grei betaling for jobben også tenker jeg.

 

For Noah tar jeg 1500,- for spranget, og 1500,- pr. levende valp etter 5 uker  opp til valpepris, dvs. sprangpengene inkludert. Valpepris er 14 000,- Ikke spesielt delelig med 1500,-  Men for å komme opp i full valpepris så må tispa få 9 valper. Jeg synes ikke det er urimelig å kreve full pris for 9 valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Belgerpia skrev:

 

Men altså - om du bruker en hannhund som da krever 2500,- pr. valp - pluss 3000 i sprangavgift. Tispa får 10 valper, de selger du til 15000 kroner stykket, så er det 150 000 kroner. Av dette skal hannhundeier ha 28 000,-  Da sitter du igjen med 122 000,-. Av dette går kanskje 15 000,- bort i kostnader med id-merking, registrering, foring og markkur. Fortsatt over 100 000,- igjen.
At det IKKE er hannhundeier som har jobben er greit nok, det er ikke store greia - MEN, det er hannhunden som får all dritten om det kommer defekter osv. - for det er jo aldri tispa sin feil, så jeg tenker at 28 000 er det greit å kreve for den risikoen. Og det er jo ikke sånn at det er synd på tispe eieren i forhold til økonomien heller..... 100 000,- er et ganske pent lite overskudd, og 50 000 pr. måned er ganske grei betaling for jobben også tenker jeg.

 

For Noah tar jeg 1500,- for spranget, og 1500,- pr. levende valp etter 5 uker  opp til valpepris, dvs. sprangpengene inkludert. Valpepris er 14 000,- Ikke spesielt delelig med 1500,-  Men for å komme opp i full valpepris så må tispa få 9 valper. Jeg synes ikke det er urimelig å kreve full pris for 9 valper.

Jeg er ikke uenig med deg, men oopdrettren min er det. Hun tar 1500kr per valp og 2000kr for spranget, og ligger nå lavt i forhold til de som tar 2500kr per valp. Det er trenden i miljøet hun vil til livs, snarere enn at hun ikke har råd til å betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria skrev:

Jeg er ikke uenig med deg, men oopdrettren min er det. Hun tar 1500kr per valp og 2000kr for spranget, og ligger nå lavt i forhold til de som tar 2500kr per valp. Det er trenden i miljøet hun vil til livs, snarere enn at hun ikke har råd til å betale. 

Men trenden er at valper koster mer og mer også, så da blir det vel litt urettferdig å forvente at hannhundeiere skal holde prisene på sine "tjenester" nede? Det er jo en sammenheng der, jo mer vi oppdrettere tar for valpene, jo mer vil hannhundeiere ha for sprang og valper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

B Men trenden er at valper koster mer og mer også, så da blir det vel litt urettferdig å forvente at hannhundeiere skal holde prisene på sine "tjenester" nede? Det er jo en sammenheng der, jo mer vi oppdrettere tar for valpene, jo mer vil hannhundeiere ha for sprang og valper. 

Nei, det er litt mer sammensatt enn som så. Det er noen som synes de er innmari eksklusive som driver frem dette. Uten at jeg skal si så mye mer om det på offentlig forum, så er det enkelte som jeg personlig synes at har litt for mye makt i miljøet. Det er dessuten nesten umulig å få bruke hanner på tvers av "klaner", fordi oppdrettere angivelig benytter seg av avtaler som nekter hannhundeiere å låne vekk hannen sin uten oppdretters innblanding, også vedrørende pris. Så dette er innfløkt i miljøet vårt, dessverre. 

Om alle hadde kunne enes om OK priser hadde jo vært det beste. Akkurat som man gjør med valpeprisen. Personlig synes jeg det å holde på at hannhundeier får ca en valpepris er allright jeg altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maria skrev:

Nei, det er litt mer sammensatt enn som så. Det er noen som synes de er innmari eksklusive som driver frem dette. Uten at jeg skal si så mye mer om det på offentlig forum, så er det enkelte som jeg personlig synes at har litt for mye makt i miljøet. Det er dessuten nesten umulig å få bruke hanner på tvers av "klaner", fordi oppdrettere angivelig benytter seg av avtaler som nekter hannhundeiere å låne vekk hannen sin uten oppdretters innblanding, også vedrørende pris. Så dette er innfløkt i miljøet vårt, dessverre. 

Men det er noe annet enn det vi diskuterer nå, det handler jo mer om et rasemiljø med konflikter enn pris på paring? At noen oppdrettere ikke vil låne ut sine hanner til andre oppdrettere er ikke en pris-ting, det er en holdnings-ting :) 

2 timer siden, Maria skrev:

Om alle hadde kunne enes om OK priser hadde jo vært det beste. Akkurat som man gjør med valpeprisen. Personlig synes jeg det å holde på at hannhundeier får ca en valpepris er allright jeg altså. 

At man enes om pris, betyr jo ikke at man får låne hanner til tispene sine :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke begynt å spørre folk om å få låne noe ennå, så det er forsåvidt vanskelig å si noe om. :P Men jeg synes prisen enkelte tar er for høy okke som. Jeg er ikke så opptatt av hva tispeeier sitter igjen med - det veit man aldri. Jeg er opptatt av at prisene må være fornuftige. Det samme med valpepris. Veksten kan ikke forsette som den har gjort de siste ti årene - fra 9.000 til 17.000 på 10 år synes jeg er heftig. Men pris\etterspørsel er jo et kjent fenomen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sprettballen skrev:

Det blir litt spørsmål på siden, men kanskje litt relevant likevel. Betaler man skatt for disse pengene man får? Enten som hannhundeier eller tispeeier? Hvordan er reglene rundt dette? 

Det kommer litt an på. De fleste oppdrettere er ikke næringsvirksomheter, men du har jo unntak der oppdretter sitter med overskudd nok til at det kan kalles næringsvirksomhet  (jeg tenker umiddelbart på DHH... :P )

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/ 

Etter noen år med hobbyvirksomhet (som hundeopprett stort sett regnes som) kan skatteetaten vurdere om man oppfyller vilkårene for å drive en skattepliktig virksomhet. Dersom så er tilfelle, vil det bli vurdert når denne virksomheten hadde sin reelle oppstart, og om det er grunnlag for å endre ligningen for tidligere inntektsår.

Kort sagt er det vel sånn at har du overskudd over flere år, da ligger det et økonomisk motiv bak virksomheten, og du driver næring i skattemessig forstand og blir regnskapspliktig. Overskudd gir skatt. Vedvarende underskudd eller minimale overskudd i flere år, kan gi skattefritak. 

 

Her står det også litt:

http://www.stbab.com/nar-hobby-blir-jobb/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...