Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan unngå separasjonsangst?


Lucia
 Share

Recommended Posts

Til høsten skal jeg endelig få min første hund, en liten puddel! Jeg har lest masse om hundehold, men jeg liker å være godt forberedt så jeg sitter likevel igjen med tusen spørsmål.

Det største problemet mitt er stikk motsatt av mange andres, jeg er for mye hjemme. Fordi jeg er syk så er jeg hjemme hele dagen, så jeg er livredd for at hunden min skal utvikle separasjonsangst. Det hender jo at jeg er borte i noen timer eller i verste fall en arbeidsdag og ikke kan ta hunden med, og i tillegg så tenker jeg fremover. Jeg håper at jeg en dag blir frisk og kan begynne å jobbe. Er det noen som har vært borti en lignende situasjon og har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du et luksusproblem. :)

Jeg var sykemeldt da jeg fikk den første hunden min, og var hjemme med ham i flere måneder før jeg jobbet noe. Innen jeg var noe særlig i jobb igjen så var det ikke noe problem for ham å være alene. Hunden har alltid vært trygg alene hjemme, både hos oss og andre. Fordelen din er at du har muligheten til å bruke lang tid på treningen så hunden lærer å være trygg hjemme. Som du sier så er du ute litt iblant, og det er normalt nok til å lære hunden å være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare fint det, det er ikke sånn at man må trene på å være hjemme alene 5 dager i uken, 8-9 timer i slengen. Med at du er mye hjemme har du jo god tid å trene på, kan ta litt i gangen og ikke stresse med det. Noe må du selvsagt trene, men ikke nødvendig og dra vekk i timesvis i slengen mange dager i uken, bare ta det litt her og der som det passer så går det nok helt fint. Separasjonsangst er heller ikke noe som egentlig vi forårsaker, det er mer en genetisk belastning (angst) som noen hunder har med seg fra fødsel av. De fleste hunder takler fint å være hjemme alene, selv med litt dårlig trening og eiere som ikke gjør alt perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Simira sier - du har jo bare et luksusproblem :) .   
Jeg har overhodet ikke belegg for å si dette, men jeg tror mange hunder som får separasjonsangst får det både pga arv, men også pga at folk starter alt for tidlig med å trene på denne alene-hjemme-tilværelsen. Man skal liksom starte fra "dag en" med dette, men det er lang fra alle hunder som er modne for dette så tidlig. 

Jeg trener egentlig aldri på at hundene mine skal være alene hjemme, jeg. I starten når de er valper, så har jeg dem med meg over alt. De ER aldri alene hjemme. Jeg starter gjerne ikke før de er både 6, 7 og 8 mnd gamle - og jeg har så langt aldri hatt hunder med problemer med å være hjemme alene. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, nå ble jeg lettet! Så for meg at jeg måtte være mye mer ute av huset enn jeg egentlig orker for at hunden skulle få øve seg :ahappy:@simira @Malamuten

7 minutter siden, Siri skrev:

Som Simira sier - du har jo bare et luksusproblem :) .   
Jeg har overhodet ikke belegg for å si dette, men jeg tror mange hunder som får separasjonsangst får det både pga arv, men også pga at folk starter alt for tidlig med å trene på denne alene-hjemme-tilværelsen. Man skal liksom starte fra "dag en" med dette, men det er lang fra alle hunder som er modne for dette så tidlig. 

Jeg trener egentlig aldri på at hundene mine skal være alene hjemme, jeg. I starten når de er valper, så har jeg dem med meg over alt. De ER aldri alene hjemme. Jeg starter gjerne ikke før de er både 6, 7 og 8 mnd gamle - og jeg har så langt aldri hatt hunder med problemer med å være hjemme alene. 

Har et spørsmål til som kanskje er litt dumt men.. Du sier de aldri er alene hjemme i begynnelsen, jeg har også planer om å ta han med meg så mye som jeg kan. Men hva med på butikken? Har skjønt at det er fy-fy å ta med hund inn på matvarebutikk, og jeg har ingen planer om å binde fast hunden utenfor, den sjansen tar jeg ikke. Hvor tidlig kan jeg gå og kjøpe meg mat, må jeg skaffe hundepass i den halvtimen det tar? :icon_redface: Bor alene for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lucia skrev:

Tusen takk for svar, nå ble jeg lettet! Så for meg at jeg måtte være mye mer ute av huset enn jeg egentlig orker for at hunden skulle få øve seg :ahappy:@simira @Malamuten

Har et spørsmål til som kanskje er litt dumt men.. Du sier de aldri er alene hjemme i begynnelsen, jeg har også planer om å ta han med meg så mye som jeg kan. Men hva med på butikken? Har skjønt at det er fy-fy å ta med hund inn på matvarebutikk, og jeg har ingen planer om å binde fast hunden utenfor, den sjansen tar jeg ikke. Hvor tidlig kan jeg gå og kjøpe meg mat, må jeg skaffe hundepass i den halvtimen det tar? :icon_redface: Bor alene for øyeblikket.

Det kommer veldig an på hunden. Det er nok en stor fordel å ha bil i starten, de fleste hunder slapper av der alene fra dag 1. Men på en normalt stødig valp så burde en halvtime alene hjemme gå relativt raskt å få til. Alt fra etter et par dager til en ukes tid med småtrening. Mest sannsynlig så vil jo en stødig valp tåle det med en gang, men det er greit å gi dem litt tid til å bli vant til sin nye tilværelse og sånt så man er sikker på å ikke stikke kjepper i hjulene på hjemme alene treningen også. Og når du kommer så langt at du skal prøve så luft valpen godt først så den er litt sliten, gi den noe å tygge på eller leke med også bare drar du :) 

 

Edit: I verste fall så får man få noen til å passe den en halvtime da mens man får handlet litt :) Eller gå til butikken sammen med noen som kan stå utenfor å vente sammen med valpen :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Lucia skrev:

Har et spørsmål til som kanskje er litt dumt men.. Du sier de aldri er alene hjemme i begynnelsen, jeg har også planer om å ta han med meg så mye som jeg kan. Men hva med på butikken? Har skjønt at det er fy-fy å ta med hund inn på matvarebutikk, og jeg har ingen planer om å binde fast hunden utenfor, den sjansen tar jeg ikke. Hvor tidlig kan jeg gå og kjøpe meg mat, må jeg skaffe hundepass i den halvtimen det tar? :icon_redface: Bor alene for øyeblikket.

Ja, jeg har jo bil, så valpen er alltid med i bilen, men det blir jo selvsagt litt vanskelig når man ikke har bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp inn det du trenger for de første dagene du.Lek eller gå en liten tur m valpen så du vet den blir/er litt sliten før du reiser. Hvis det tar bare en liten halvtime så går det nok helt fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon, og det er en av grunnene til at jeg valgte å la hunden sove på kjøkkenet om natten. Jeg lå selvfølgelig på madrass sammen med valpen i starten, men flyttet tilbake til soverommet når den ble trygg. Da ble det tross alt normalt for hunden å slappe av helt alene hvert eneste døgn.

Dette med separasjonsangst ligger nok mye i genene, men jeg tror ikke mine hunder ville hatt godt av å være sammen med meg 24 timer i døgnet nesten hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Gå ut med søpla, rydd og gå i dusjen uten valp. Gå i kjelleren for å vaske klær uten valp, hent posten uten valp. Ja begynn gjøre masse småting som veldig mange tar med valpen på og gjør det naturlig at du blir borte 2-15 minutter i små økter iløpet av dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...