Gå til innhold
Hundesonen.no

hvilende cert?


Guest atiram
 Share

Recommended Posts

Guest atiram

Dersom man har en brukshund som ikke er brukspremiert, kan man da få "hvilende" cert?
altså at man får cert/ eller reserve-cert, og når (dersom) hunden blir brukspremiert blir certet aktivt?

 

eller må man ha brukspremiering på hunden når den stilles ut for at man i det hele tatt skal bli vurdert for cert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, atiram skrev:

Dersom man har en brukshund som ikke er brukspremiert, kan man da få "hvilende" cert?
altså at man får cert/ eller reserve-cert, og når (dersom) hunden blir brukspremiert blir certet aktivt?

 

eller må man ha brukspremiering på hunden når den stilles ut for at man i det hele tatt skal bli vurdert for cert?

Det kommer an på rasen.  Noen har championat sperre, da kan de motta CERT.  Noen har CERT sperre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest atiram
Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Det kommer an på rasen.  Noen har championat sperre, da kan de motta CERT.  Noen har CERT sperre. 

hvordan/ hvor kan man finne ut om rasen har cert sperre eller ikke?
jeg har dvergdachs.
Hun ville fått reserve-cert forrige utstilling vi var på dersom hun var brukspremiert, men det er hun ikke (vi trener på saken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, atiram skrev:

hvordan/ hvor kan man finne ut om rasen har cert sperre eller ikke?
jeg har dvergdachs.
Hun ville fått reserve-cert forrige utstilling vi var på dersom hun var brukspremiert, men det er hun ikke (vi trener på saken:)

Det står i NKKs utstillingsregelverk :)

Samtlige varianter av Dachs har brukskrav for å få tildelt CERT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha minimum en 3 pr på jaktprøve (drev el. hi)  eller blodspor (det siste er jo det aktuelle for dverger og langhår) for å få cert på utstilling.

For å utløse et utstillingschampionat må du ha minimum 2x2 pr i en av grenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, atiram skrev:

hvordan/ hvor kan man finne ut om rasen har cert sperre eller ikke?
jeg har dvergdachs.
Hun ville fått reserve-cert forrige utstilling vi var på dersom hun var brukspremiert, men det er hun ikke (vi trener på saken:)

Ut i fra at du ikke fikk reserve certet på utstillingen så skjønner du vel sannsynligvis at hunden din må være brukspremiert for å motta cert? :) Ellers hadde du jo fått reserve certet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest atiram
17 minutter siden, Tuvane skrev:

Ut i fra at du ikke fikk reserve certet på utstillingen så skjønner du vel sannsynligvis at hunden din må være brukspremiert for å motta cert? :) Ellers hadde du jo fått reserve certet.

Derfor spurte jeg om hvilende cert, om det var en ting som eksisterte (for brukshunder), eller om det ikke fungerer slik. Synes du det er så rart, at dersom hunden ikke får cert, fordi den ikke er brukspremiert- at noen (jeg) lurer på om certet kan ligge hvilende til hunden får den brukspremieringen som trengs for å innløse det?
Hvilende cert (eller championat?) eksisterer jo, gjør det ikke? og da er det vel hvilende fordi hunden ikke har kravene inne for å motta det på selve utstillings dagen?

 

Hvorfor er bare spor aktuelt for dverg/langhår Pringlen?
Så lenge hunden (og eieren) har hodet for det, så er vel hi like aktuelt for alle str. og hårlag?
Drev kan jeg nok skjønne standard kan ha lettere for, men både dverg og kanin burde vel klare seg der også?
Vi har vært på ei hi- trening, og det var ikke noe for meg. Jeg likte ikke situasjonen i det hele tatt. Da jeg har en hund som er overnervøs, har jeg virkelig passet på med hera (og valpen jeg hadde tidligere, som ble påkjørt) å møte nye situasjoner/dyr/hunder på en trygg/rolig måte- ...og når jeg da ser at hera driver og demper reven, ser jeg at hun gjør jo alt riktig i henhold til hva vi har trent på, men noe hi-hund blir hun ikke med mindre jeg presser på- og i den prosessen, hva ville vi ha mistet av andre egenskaper jeg ser på som viktige hos henne. Jeg ville ikke klart ta henne med tilbake dit dersom hun tok bunntenning heller.
Jeg er også redd for biler, så jeg ville nok ikke sluppet på drev heller. 
Men jeg tror jo innerst inne at dachsen blir så tøff som eieren trener den til. Gir du en hi-jeger 9 dachser (alle str. og hårlag) så lager h*n 9 hi-hunder av de:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, atiram skrev:

Derfor spurte jeg om hvilende cert, om det var en ting som eksisterte (for brukshunder), eller om det ikke fungerer slik. Synes du det er så rart, at dersom hunden ikke får cert, fordi den ikke er brukspremiert- at noen (jeg) lurer på om certet kan ligge hvilende til hunden får den brukspremieringen som trengs for å innløse det?
Hvilende cert (eller championat?) eksisterer jo, gjør det ikke? og da er det vel hvilende fordi hunden ikke har kravene inne for å motta det på selve utstillings dagen?

 

Hvorfor er bare spor aktuelt for dverg/langhår Pringlen?
Så lenge hunden (og eieren) har hodet for det, så er vel hi like aktuelt for alle str. og hårlag?
Drev kan jeg nok skjønne standard kan ha lettere for, men både dverg og kanin burde vel klare seg der også?
Vi har vært på ei hi- trening, og det var ikke noe for meg. Jeg likte ikke situasjonen i det hele tatt. Da jeg har en hund som er overnervøs, har jeg virkelig passet på med hera (og valpen jeg hadde tidligere, som ble påkjørt) å møte nye situasjoner/dyr/hunder på en trygg/rolig måte- ...og når jeg da ser at hera driver og demper reven, ser jeg at hun gjør jo alt riktig i henhold til hva vi har trent på, men noe hi-hund blir hun ikke med mindre jeg presser på- og i den prosessen, hva ville vi ha mistet av andre egenskaper jeg ser på som viktige hos henne. Jeg ville ikke klart ta henne med tilbake dit dersom hun tok bunntenning heller.
Jeg er også redd for biler, så jeg ville nok ikke sluppet på drev heller. 
Men jeg tror jo innerst inne at dachsen blir så tøff som eieren trener den til. Gir du en hi-jeger 9 dachser (alle str. og hårlag) så lager h*n 9 hi-hunder av de:)

 

Nei, en dachs blir garantert ikke så tøff som eieren trener den til.. Det er medfødt.. Og de minste variantene har dessverre ikke avl med seg, og ikke alt funker til blodspor engang der.. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, atiram skrev:

Derfor spurte jeg om hvilende cert, om det var en ting som eksisterte (for brukshunder), eller om det ikke fungerer slik. Synes du det er så rart, at dersom hunden ikke får cert, fordi den ikke er brukspremiert- at noen (jeg) lurer på om certet kan ligge hvilende til hunden får den brukspremieringen som trengs for å innløse det?
Hvilende cert (eller championat?) eksisterer jo, gjør det ikke? og da er det vel hvilende fordi hunden ikke har kravene inne for å motta det på selve utstillings dagen?

 

Hvorfor er bare spor aktuelt for dverg/langhår Pringlen?
Så lenge hunden (og eieren) har hodet for det, så er vel hi like aktuelt for alle str. og hårlag?
Drev kan jeg nok skjønne standard kan ha lettere for, men både dverg og kanin burde vel klare seg der også?
Vi har vært på ei hi- trening, og det var ikke noe for meg. Jeg likte ikke situasjonen i det hele tatt. Da jeg har en hund som er overnervøs, har jeg virkelig passet på med hera (og valpen jeg hadde tidligere, som ble påkjørt) å møte nye situasjoner/dyr/hunder på en trygg/rolig måte- ...og når jeg da ser at hera driver og demper reven, ser jeg at hun gjør jo alt riktig i henhold til hva vi har trent på, men noe hi-hund blir hun ikke med mindre jeg presser på- og i den prosessen, hva ville vi ha mistet av andre egenskaper jeg ser på som viktige hos henne. Jeg ville ikke klart ta henne med tilbake dit dersom hun tok bunntenning heller.
Jeg er også redd for biler, så jeg ville nok ikke sluppet på drev heller. 
Men jeg tror jo innerst inne at dachsen blir så tøff som eieren trener den til. Gir du en hi-jeger 9 dachser (alle str. og hårlag) så lager h*n 9 hi-hunder av de:)

 

Nei da, det har opp gjennom åra vært en håndfull dverger og langhår med hiskjerpe og som har jaget. Noen få såpass at de har gått til premiering. På 80 tallet var det en langhår dverg som ble hichampion, og en som jaget til en 2pr. Men når egenskapene ikke blir ivaretatt, så forsvinner de. Det er IKKE noe som kan jobbes fram hos en hund som ikke har den medfødte pakka. Bare hos utstillingslinjene av kort og stri normal, er jaktegenskapene forsvinnende. Det sier seg selv at det er dårlig stellt hos de rasene som utelukkende avles for selskap/utstilling. Blodspor, derimot, kan alle hunder greie, bare de har en nese og fire bein. Dog er det en utfordring for en del dverger, at de har så svak psyke at de knapt tør å jobbe overhodet...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men HVOR svak psyke må en hund ha for ikke å tøre gå et blodspor?
Er dette en hund som ikke tør gå x antall m/cm unna eier?
En hund som hele tiden søker bekreftelse av eier?
Jeg kjenner jo ikke så godt til spor annet annet enn at jeg vet det mest grunnleggende i hva det går ut på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, atiram skrev:

Derfor spurte jeg om hvilende cert, om det var en ting som eksisterte (for brukshunder), eller om det ikke fungerer slik. Synes du det er så rart, at dersom hunden ikke får cert, fordi den ikke er brukspremiert- at noen (jeg) lurer på om certet kan ligge hvilende til hunden får den brukspremieringen som trengs for å innløse det?
Hvilende cert (eller championat?) eksisterer jo, gjør det ikke? og da er det vel hvilende fordi hunden ikke har kravene inne for å motta det på selve utstillings dagen?

Hvis det hadde vært hvilende cert, så hadde du jo fått reserve certet på utstillinga. Ergo sier det seg selv.

Alt dette står enkelt forklart i utstillingsreglene, og det står også hvilke raser som har krav til brukspremiering for å motta cert.

Enten kan hunden motta cert, eller så kan den ikke motta cert. For raser med brukskrav til cert er det den beste hunden med CK som også innehar bruksmeritter og ikke er full-certet/champion, som får certet. Nest beste hund med bruksmeritter får reserve certet.

For raser uten brukskrav får den beste hunden med CK som ikke er full-certet/champion certet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tuvane skrev:

Hvis det hadde vært hvilende cert, så hadde du jo fått reserve certet på utstillinga. Ergo sier det seg selv.

Alt dette står enkelt forklart i utstillingsreglene, og det står også hvilke raser som har krav til brukspremiering for å motta cert.

Enten kan hunden motta cert, eller så kan den ikke motta cert.

Du må ikke være så streng, Tuva! :huh: Dette kan forvirre den beste, spesielt etter de nye reglene, som ikke er så nye lenger. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snøfrost skrev:

Litt OT, men HVOR svak psyke må en hund ha for ikke å tøre gå et blodspor?
Er dette en hund som ikke tør gå x antall m/cm unna eier?
En hund som hele tiden søker bekreftelse av eier?
Jeg kjenner jo ikke så godt til spor annet annet enn at jeg vet det mest grunnleggende i hva det går ut på.

Jeg har vært borti en hund som var så miljøberørt at den ikke klarte å konsentrere seg om sporet fordi løv raslet i vinden eller det gikk en mann forbi på andre sida av myra. Sporet i seg selv var jo ikke noe problem egentlig, men all energien gikk til å følge med på alt mulig annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig ot , så det er bare å slette , men det er et cert - spørsmål (som ikke handler om bruks) til kloke hoder :) :

Når certet går til hund som ikke blir premiert i BH/BT klasse og  det er flere hunder som ikke er fullcertet av de som IKKE er plassert , men har fått ck. Hvordan rangerer de da hundene utenfor premielista? Må de inn igjen da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Dette er veldig ot , så det er bare å slette , men det er et cert - spørsmål (som ikke handler om bruks) til kloke hoder :) :

Når certet går til hund som ikke blir premiert i BH/BT klasse og  det er flere hunder som ikke er fullcertet av de som IKKE er plassert , men har fått ck. Hvordan rangerer de da hundene utenfor premielista? Må de inn igjen da?

 

Ja :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Dette er veldig ot , så det er bare å slette , men det er et cert - spørsmål (som ikke handler om bruks) til kloke hoder :) :

Når certet går til hund som ikke blir premiert i BH/BT klasse og  det er flere hunder som ikke er fullcertet av de som IKKE er plassert , men har fått ck. Hvordan rangerer de da hundene utenfor premielista? Må de inn igjen da?

 

Det gjøres slik:

Hvis for eksempel BTK består av nummer 1 beste champion, nummer 2 andre beste champion, nummer 3 fullcertet vinner av åpen klasse og nummer 4 beste veteran som er champion - da vil ringsekretær rope inn vinner av junior, vinner av unghund, nummer to i åpen klasse og best plasserte veteran som fikk CK og ikke er champion. Hvis unghundvinneren er fullcertet, så kommer nummer to med CK inn i stedet. Også videre.

En tar ikke inn rubb og røte som har fått CK og ikke er full-certet, men henter inn de som er "next in line" ut fra de plasseringene som allerede er gjort i aldersklassene. I helga hadde vi spesial med 60 tisper, og da er det egentlig mer tydelig hvordan logikken i systemet er, enn for raser med så få påmeldte at resultatet blir å ta inn alle - selv om de ikke taes inn for å ta inn alle, men taes inn fordi det er logisk.

Så, om alle plasserte i BHK/BTK er championer og/eller fullcertede, så vil det bli delt ut cert og reserve-cert, disse blir ikke 5 og 6 BHK/BTK, men det er rangeringen fra aldersklassene som hjelper til å redusere antallet på de som må inn igjen. 

I teorien kan en hund som har fått CK uten å bli plassert i sin aldersklasse ende opp med certet, hvis alt foran har det de trenger. I en slik situasjon må en selvsagt ta inn alle som fikk CK i den klassen uten å bli plassert, siden de ikke er rangert innbyrdes enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snøfrost skrev:

Litt OT, men HVOR svak psyke må en hund ha for ikke å tøre gå et blodspor?
Er dette en hund som ikke tør gå x antall m/cm unna eier?
En hund som hele tiden søker bekreftelse av eier?
Jeg kjenner jo ikke så godt til spor annet annet enn at jeg vet det mest grunnleggende i hva det går ut på.

Det finnes hunder som ikke greier å jobbe overhodet, fordi verden er skummel..... Den verste jeg har dømt listet seg framover, en knapp meter foran fører. Men den gikk jo sporet, tross alt, så den var litt i grenseland. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest atiram
3 timer siden, Line skrev:

Cert og reserve-cert deles ut på den aktuelle utstillingen. Hunden kan ikke gjøre krav på det senere, selv om den oppnår de nødvendige brukskrav. Var det det du lurte på, når du spurte om hvilende?

nei, ikke egentlig (ja, du svarte på det jeg lurte på- men jeg hadde ikke tenkt at man skulle kunne kreve det i ettertid:). Jeg bare lurte på om det var noe man kunne ha fått. Skal gå sporprøve med henne, og vurderer da om jeg skulle ha meldt på flere utstillinger før eller etter prøven. Så kom jeg til å tenke på at vi kunne ha fått reserve cert på forrige utstilling, og jeg lurte da om dette er noe man kunne ha fått liggende på hvil- om jeg hadde gått glipp av noe der, men det var det altså ikke. Om man altså da ikke kan få hvilende reserve, eller cert, vil det jo være best å få tatt en prøve før man melder på masse utstillinger.

 



Jeg vet ikke @Tuvane, synes du det er fryktelig idiotisk at jeg kommer her inn på forumet og spør om noe jeg lurer på som har med utstilling å gjøre? Måten du ordlegger deg på får det i alle fall til å virke slik. I så fall får jeg bare si beklager, jeg har hittil bare vært på 4 utstillinger med mine hunder, og har rett og slett ikke satt meg inn i stort mer enn hva de første tre plasseringene heter og hvilke farver de har. Jeg har ikke kommet lengre enn det.
Når jeg da akkurat har fått med meg at det finnes noe "hvilende" også, så lurte jeg på hvordan det fungerer.
Jeg visste ikke at man fikk tildelt hvilende på samme måte som vanlig cert/ eller reserve cert, eller hva nå alt annet man kan få hvilende.

 

 

@Krelise 
Jeg har en hund som var/ er ekstremt nervøs. Etter at vi begynte å gå blodspor med henne, opplevde jeg at hun fikk bedre selvtillit, og nervøsiteten avtok endel. Hun ville ikke brydd seg om løv og lyder og folk på avstand, men hun ville nok ikke likt at en fremmed kom nært nok til å ta på henne mens hun sporet (eller ellers for den saks skyld).
Kanskje hun ville ha tolerert at en dommer tok på henne, men da kun fordi hun ville vært så redd at hun ikke turte bevge seg- men det kunne like gjerne endt i at hun ville ha glefset etter h*n. Så slike ting har jeg aldri engang vurdert å ta henne med på.
de første to leveårene gikk hun aldri mer enn to-tre meter vekk fra oss på tur, etter at vi begynte å spore kan vi ikke ha henne løs lengre da hun er den som drar aller lengst ut nå, hun har også blitt gradvis, og da mener jeg ekstremt gradvis, begynt å ta kontakt med folk på besøk hos oss (som hun sikkert har sett 40 ganger før).
Når det gjelder hennes nervøsitet så tror jeg det kommer av at hun ble hentet før hun var moden nok (hun var 8 uker og noen dager, men det var ikke nok for henne) Hun er nå 7 år, og det er utrolig slitsomt med en hund som er nervøs, og det har i alle fall gitt en viktig lærdom når det kommer til det å bestemme seg for om å beholde valper i fremtiden eller ikke. Det er tungt med en slik hund, og det balanseres veldig på at jeg faktisk er glad i hunden, og hun fungerer sammen med oss -flokken-, mot at alt som hun skal være med på må planlegges slik at hun ikke skal få hysterisk anfall (og nå med tidligere valp- nå unghund, passe på ende bedre slik at de ikke er sammen når det er ting den nervøse reagerer på slik at adferden skal smitte over)
Jeg unner ingen andre å ha en slik hund, så jeg håper jo for rasens del at det ikke er så ille som Pringlen antyder.

 

men @Pringlen, hvor dårlig mener du egentlig at psyken til de forskjellige str/ hårlagsvariantene er (for å ta en digresjon)? Du virker jo ikke veldig positiv til det som ikke er standard stri, eller har jeg oppfattet det feil?
Er ikke dachsen "brukanes" om den kun går spor? Jeg synes jo dette varierer ekstremt mye ut i fra hvem man spør. Noen sier at man ikke må finne på å slippe dachsen i hi om man skal kunne ta i den uten å få spist opp hendene etterpå. Andre mener at drev skal man i alle fall aldri ha dachsen på, for da kan man aldri ha en hund som fungerer i bånd. Den tredje grupperingen igjen mener båndet er alfa og omega, for slipper du hunden løs vi du aldri kunne ha en hund som holder kjeft i ei sporline.
På toppen av det har du jo også hårlags/ str. diskusjonene som ser ut til å være like mange som det er oppdrettere;) 
Er så mange bastante meninger ute å går at ørene nesten faller av:)
Vi har i alle fall prøvd oss på hi, og det var ikke noe for oss. Hun var kanskje 5cm unna reven på det nærmeste men den var i burdet, men skvatt heldigvis unna når den glefset etter henne. Så ikke redd den, men heller ikke ute etter å kverke den slik de fleste av de andre hundene der var. Jeg syntes ikke så mye om settingen, så vi prøver oss ikke på det mer.

For min personlige del ville jeg ha syntes det ville vært gøy å trene hunden på å ta seg frem i en higang uten den der reven,.... men da blir vel litt av poenget borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellene på rasene bekrefter du jo selv ;) Jeg har rett og slett alt for mange erfaringer som også bekrefter "fordommene" til at jeg er veldig imponert av langhårsrasene... Og tildels de andre dvergene. Men for all del, det finnes hederlige unntak! En bra hund er en bra hund, uansett rase, og motsatt... Samme med en brukbar jakthund, de finnes bare nesten ikke utenom jaktlinjene av kort og stri...

For noen år siden hilste jeg på en supertrivelig oppmålt dverg. Den har senere jaget til 1pr.drev(!!! Eneste nålevende, Svensk sak) De finnes, men man skal vel lete med lys og lykter og litt til... :)  Men brukes den i avl?? Nei da, for den er feil linjer for både dverg og standard oppdretterene..

Red, svarte visst ikke helt på spørsmålet: nei, for meg er ikke en halvredd bikkje som i beste fall kan gå blodspor, et alternativ å ha i hus. Da ville jeg heller droppet å ha hund. Men hver sin lyst og behov :) 

Red, igjen.... Alternative prøveformer for dvergene og kaninene, er på tapetet, deriblandt "kaninhi" med et skinn i enden. (hvor nyttig det er kan diskuteres, men da gjør de NOE) Likeså jaktkrav til kort og stri  normal. Det er spennende ting som endelig skjer :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest atiram
25 minutter siden, Pringlen skrev:

Forskjellene på rasene bekrefter du jo selv ;) Jeg har rett og slett alt for mange erfaringer som også bekrefter "fordommene" til at jeg er veldig imponert av langhårsrasene... Og tildels de andre dvergene. Men for all del, det finnes hederlige unntak! En bra hund er en bra hund, uansett rase, og motsatt... Samme med en brukbar jakthund, de finnes bare nesten ikke utenom jaktlinjene av kort og stri...

For noen år siden hilste jeg på en supertrivelig oppmålt dverg. Den har senere jaget til 1pr.drev(!!! Eneste nålevende, Svensk sak) De finnes, men man skal vel lete med lys og lykter og litt til... :)  Men brukes den i avl?? Nei da, for den er feil linjer for både dverg og standard oppdretterene..

Red, svarte visst ikke helt på spørsmålet: nei, for meg er ikke en halvredd bikkje som i beste fall kan gå blodspor, et alternativ å ha i hus. Da ville jeg heller droppet å ha hund. Men hver sin lyst og behov :) 

tja, men jeg tenker (og håper nå- ) at min nervøse sak er unntaket heller enn regelen. Dersom unntaket er å få tak i en bra hund, er det jo ikke annet enn sørgelig!
Jeg kjenner ingen stri eller korthåret, så jeg kan ikke uttale meg om dem, men langhårene jeg har truffet (med unntak av min egen) har bare vært trivelige imøtekommende hunder.

Min teori er nå som følger- det er flere som ser på langhårene som sofagriser, så derfor får de den for det formålet, og prøver ikke engang å bruke den.
Og de som vil ha jakthunder sverger som oftest til kort og stri, og vil ikke engang prøve med en lang, og i hvert fall ikke en dverg. dersom ingen med interesse for hi eller drev prøver langhår på det, finner man jo heller ikke de skjulte talentene:) På samme måte man ikke finner sykdommer man ikke tester for- om du skjønner hva jeg mener? De er der i det skjulte, selv om de ikke har blitt oppdaget. (nei jeg vet ikke hvem du er så jeg prøver på ingen måte å antyde at du har- eller burde teste for noen sykdommer dersom det kunne oppfattes slik:)
Jeg er enig med at det nok er flere av de på kort og stri, ikke bare fordi langhår blir brukt på utstilling, men også fordi jegerne har sine preferanser på hårlag- og jeg tror jo også at det er mange potensielle gode jaktdachser der ute som ville ha briljert om de bare ble brukt.

Det er vel ingen som har lyst på eller behov for en nervøs hund. det skal jeg aldri mer ha- og hadde jeg vist det jeg vet nå, ville hun blitt levert tilbake første gang hun kravla i redsel under senga fordi vi fikk besøk. men jeg vente for lenge for å vurdere, og ble glad i henne,...hva skal man si, shit happens?
,...men ja, det blir slik at man håper hunden ikke skal bli 20 år i alle fall,......

 

edit-
Jeg ville ha syntes et slikt hi ville vært bra.

Jeg forstår at man trenger en rev (kanskje) for å trene normalt på hi,..... men jeg liker ikke tanken på det dyret som skal sitte der i timesvis i et lite bur og bli plagd. og at den plagingen skal være nesten hele livet til nevnte rev.
et slikt "skinnhi" kunne jeg glatt ha møtt opp flere ganger på, for å trene på selve hismøying,... men ja-  jeg er nok for veik for det elvende alternativet.

Nuh får du i alle fall ha en videre fin 17. mai!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nei, det er desverre ikke slik at bare en hund får sjansen sin i skogen, så blir det en jakthund. Langt der i fra... Egenskapene må være der, og de må ivaretas og foredles for å eksistere. Det er utallige eksempler på folk som tror at "dachs er dachs" og ender opp med katta i sekken :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på sporkurs der dachser var vært deltagende og en mer naturlig rase enn det jeg troppet opp med.. Til tross for iherdig jobbing og ønsker fra eier, var de minste dachsene der litt av et prosjekt fordi de døde jo bare av naturlige skogslyder.. 

Og det er ikke hunder som har bodd i by og aldri sett skog før.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SFX skrev:

Det gjøres slik:

Hvis for eksempel BTK består av nummer 1 beste champion, nummer 2 andre beste champion, nummer 3 fullcertet vinner av åpen klasse og nummer 4 beste veteran som er champion - da vil ringsekretær rope inn vinner av junior, vinner av unghund, nummer to i åpen klasse og best plasserte veteran som fikk CK og ikke er champion. Hvis unghundvinneren er fullcertet, så kommer nummer to med CK inn i stedet. Også videre.

En tar ikke inn rubb og røte som har fått CK og ikke er full-certet, men henter inn de som er "next in line" ut fra de plasseringene som allerede er gjort i aldersklassene. I helga hadde vi spesial med 60 tisper, og da er det egentlig mer tydelig hvordan logikken i systemet er, enn for raser med så få påmeldte at resultatet blir å ta inn alle - selv om de ikke taes inn for å ta inn alle, men taes inn fordi det er logisk.

Så, om alle plasserte i BHK/BTK er championer og/eller fullcertede, så vil det bli delt ut cert og reserve-cert, disse blir ikke 5 og 6 BHK/BTK, men det er rangeringen fra aldersklassene som hjelper til å redusere antallet på de som må inn igjen. 

I teorien kan en hund som har fått CK uten å bli plassert i sin aldersklasse ende opp med certet, hvis alt foran har det de trenger. I en slik situasjon må en selvsagt ta inn alle som fikk CK i den klassen uten å bli plassert, siden de ikke er rangert innbyrdes enda.

joda , men "rubb og stubb" må jo uansett inn i BH/BT i første omgang   så lenge de fikk ck , så det ville nesten blitt mindre jobb å bare ta inn resten en gang :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Får prøve meg på å bli sonis igjen var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅). Og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
    • Har Grønlandshund. Robuste, ærlege hundar som kan takle lange vinterturar, kløve og trekke. Frisk rase, med særdeles låg innavlasgrad og lite helseutfodringar. Sosiale flokkdyr som elskar folk. Alle folk. Å vere innbrotstjuv hjå oss hadde vore nada problem, største fare er å bli kosa ihjel 🤣 Lite lyd, som regel berre når dei veit det er tid for fôring og kanskje i "startgropa" om ein er fleire spann samla for å køyre saman. Og om det passerer vilt utanfor hundegården.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...