Gå til innhold
Hundesonen.no

Andespørsmål


Bellare
 Share

Recommended Posts

Vi skal hente oss 5 stykk andekyllingar av rasen Pekingand om eit par veker. Og av den grunn har eg eit lass med spørsmål, sidan eg er ganske så grønn når det kjem til fjærkre. Har skjønt det sånn at dei treng stort sett det samme som høner, men at dei må ha tilgang til ein liten vanndam så dei kan dukke heilt nedi med hodet for å vaske nebb og auger. 

Til og kun vere 5 kyllingar, så har dei veldig stor plass på inneområdet. Held det då med kun ei varmelampe, eller burde vi stenge av ein del av området? Og kor mange watt bør varmelampa vere på (150 eller 250)?
Ca når kan vi starte fjerne varmelampa?

Underlag inne; meinar å ha lest at sagflis kan tette igjen nasebora(?) til kyllingar, er det då best med høy eller berre la dei gå på betongen? Kva underlag er best når dei er voksne?

Kor mykje fôr skal dei ha som kyllingar? Og kan dei ha fri tilgang når dei blir voksne, eller bør dei kun få nokre gangar om dagen? Skal dei ha kalk, slik som med høner?

Kan man, som voksne, la dei gå ute på inngjerda område, på dagtid når vi er på arbeid f.eks.?
Bør man ha "nettingtak" over inngjeringa? 

Er pekingender flygedyktige? 
Bør dei ha fôtring, i så fall kva str pleier passe til den typen ender?
Når blir dei kjønnsmodne? Og korleis veit vi om dei legger "mategg?" eller kyllingegg?

Noko spesielt av utstyr man bør ha sånn ellers?

 

Huff, mange rare spørsmål! Men gledar meg veldig til vi skal hente dei søte små, og ønsker ha alt - eller i vert fall det meste - på plass. Inkludert informasjon :D :lol:

I dag starta eg røske opp gjerdestolpar og hønsenetting nede i hønsegården. Men ser der er ein haug med jobb igjen, fant eit godt skjult og inngrodd gjerdesak + piggtråd i sjølve utegården, likar ikkje! Men trur det blir bra når eg har fått fiksa opp der. Og så skal hagen utafor stua gjerdast inn, så kan dei gå der også, og lage eit "skjul" til dei under terrassen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til pekingand spesielt, men jeg har forhørt meg litt om moskus. Varmelampe skal de i utgangspunktet ikke ha behov for når de er gamle nok til å tas fra mor, men så lenge de har mulighet til å gå unna så er det jo ikke noe minus å ha det synes jeg. Underlag: Halm med eventuelt flis under. De griser MYE. Hva vann angår så holder det med ei bøtte om som de kan dyppe hele hodet i ja. Om sommern blir de glade for dam/bekk/plaskebaseng. 

Og der stoppet kunnskapen min :lol:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt ender som vi holder høner, og fri tilgang på for.. Om sommeren åpnet vi bare dørene og de fikk gå der det passet seg :) og de trives, la egg og klekket unger osv..

Bare husk at det er ingen automatikk at andunger er svømmedyktige, så vannskåler bør ikke være for dype.. Vi hadde moskusender og mistet flere unger fordi mora skulle ha de med på svømmetur.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Krutsi skrev:

Vi holdt ender som vi holder høner, og fri tilgang på for.. Om sommeren åpnet vi bare dørene og de fikk gå der det passet seg :) og de trives, la egg og klekket unger osv..

Bare husk at det er ingen automatikk at andunger er svømmedyktige, så vannskåler bør ikke være for dype.. Vi hadde moskusender og mistet flere unger fordi mora skulle ha de med på svømmetur.. 

Får dei neppet sitt nedi ein fôrsilo disko sak, eller brukar du noko anna til og ha fôret i?

Nei, det er eg klar over. Kan vist vere greit og legge steinar nedi, så dei rekker nedi med beina. Men reknar med også kyllingane bør ha tilgang til vatn heile tida? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bellare skrev:

Får dei neppet sitt nedi ein fôrsilo disko sak, eller brukar du noko anna til og ha fôret i?

Nei, det er eg klar over. Kan vist vere greit og legge steinar nedi, så dei rekker nedi med beina. Men reknar med også kyllingane bør ha tilgang til vatn heile tida? :) 

Vi brukte vel bare ei hundematskål til mat for de voksne.. Da de var kyllinger brukte vi noe lavere.. 

Og ja, vi lot kyllinger ha tilgang på vann.. Men vi hadde jo bare kyllinger samtidig med voksne.. Men vi hadde en slik badebalje, lav liten sånn til å vaske feks ansikt, som vi brukte til å ha vann.. Men hvis det bare er kyllinger, kan du bruke noe lavere tenker jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til å se bilder, for jeg eeelsker ender, men jeg må jo si jeg blir litt overraska over at dere skal hente dere fem levende skapninger om dere har SÅ lite kunnskap om hold av dem som alle spørsmålene dine tyder på, altså... :hmm: Finnes det ingen "Andeby for dummies" eller noe sånt dere kan ty til, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg gleder meg til å se bilder, for jeg eeelsker ender, men jeg må jo si jeg blir litt overraska over at dere skal hente dere fem levende skapninger om dere har SÅ lite kunnskap om hold av dem som alle spørsmålene dine tyder på, altså... :hmm: Finnes det ingen "Andeby for dummies" eller noe sånt dere kan ty til, da? 

Tenker at en plass må man begynne, om det så er fem stykk vi startar med? Og så er det vel bedre å spør om litt for mykje, enn alt for lite og ende opp med å kanskje feile veldig for ting man ikkje viste. Og det er nettopp fordi eg har lite kunnskap om ender, at eg spør; for og få meir kunnskap og lære mest mulig til vi får dei i hus.
Og joda, eg har lest og spurt på Fuglepraten (forum ala hundesonen, men for fjærkre), men det er ikkje allverden med aktivitet der, og dermed ikkje alltid at man får svar. Har søkt rundt ellers også, men finner ikkje så mykje informasjon.

Er veldig klar over at det er fem små levande vesen vi skal ta oss av og stelle med, men om ikkje du har det, så har i vert fall eg trua på at dei skal få det veldig fint og godt her :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bellare skrev:

Er veldig klar over at det er fem små levande vesen vi skal ta oss av og stelle med, men om ikkje du har det, så har i vert fall eg trua på at dei skal få det veldig fint og godt her :) 

Jeg trur selvfølgelig ikke at dere ikke kommer til å behandle endene bra, jeg synes bare det er rart å skaffe seg et levende dyr uten engang å vite hvor mye mat de skal ha. :teehe:Men nok OT i tråden din, håper du får alle svar du trenger og at du som sagt deler masse bilder av dem når de kommer! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Jeg trur selvfølgelig ikke at dere ikke kommer til å behandle endene bra, jeg synes bare det er rart å skaffe seg et levende dyr uten engang å vite hvor mye mat de skal ha. :teehe:

Når sant skal seiast, så hadde eg ingen aning om kor mykje vom bruningen skulle ha når ho starta på det. Måtte fint google meg fram til prosentmengden der. Blir vel det samma her, tenker eg. Man lærer så lenge man lever. ;) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...