Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefalt kløv - medlemmers erfaringer


Recommended Posts

Når hunden min er satt i gang igjen etter alt valpestyret, har jeg planer om å investere i kløv som vi sakte - men sikkert skal begynne å gå med på turer i skog og mark:D.

Dermed har jeg noen spørsmål til dere:

  • Hvordan type hund bruker du kløven på?
  • Hvordan type/merke kløv har du?
  • Negative/positive sider ved nettopp den kløven du har erfaring med.

Priser og hvor de diverse fåes kjøpt mottas med stor takk. Kvalitet og god passform er viktig:ahappy:.

Mira.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har Laikakløv. Går ikke langturer så kløv har jeg kun for å variere dagene til hundene mine Jeg har Laika og har alltid vært fornøyd med det. Først og fremst er det en super kvalitet i de. Den

Har finsk lapphund, og har Laika originalkløv. Har før jeg kjøpte denne bare prøvd tullekløv, altså, sånne vesker som hektes på julius k9-sele, den var fin til tilvenning av å bære ting, men med en

Jeg ville gått for laika eller togo om kvalitet er viktig. De koster litt, men de sitter bra og er holdbare. Laika er vell litt rimeligere enn togo. Togo kan man også få sydd på mål om ikke standardmå

Posted Images

Jeg ville gått for laika eller togo om kvalitet er viktig. De koster litt, men de sitter bra og er holdbare. Laika er vell litt rimeligere enn togo. Togo kan man også få sydd på mål om ikke standardmålene passer. 

Personlig har jeg hatt active kløven fra nes sledeverksted, fornøyd med passform, men liker ikke helt stoffet de er laget i og synes det er dumt at det ikke er feste til bånd bak på kløven slik det ofte er på andre kløver. Kløven funker mer enn bra nok utover det som kunne vært bedre og det er jo bare detaljer som ikke er viktig for hunden eller bruken sånn sett, men ifht pris så ville jeg nok gått for noe annet uansett neste gang. 

Jeg har også hatt et par kennel kløv, breeders og gresshoppa. Gresshoppa kløven var håpløs, dårlig passform og festingen var for dårlig på min iallefall, den gikk gjerne opp i fronten. Breeders var helt ok på passform, men ikke mer enn det, men syntes det ble litt mye bånd og styr som skulle under magen der. Kunne godt ha brukt kløven, vi kløver ikke så mye og tungt, men hadde ikke kjøpt en til nei. Så billige er de ikke ifht hva man får. Kennel sin er på samme nivå som breeders ifht passform bare med et par snorer mindre å feste. Helt ok, kan brukes til hobbykløving ihvertfall, men ikke noe å rope hurra for. Fordelen med kennel sin er at det finnes nesten alltid noen ute på finn.no til 3-500 kr. 

Laikakløv har sittet bra på de jeg har sett ihvertfall og virker bra sånn i det store og hele, virker som den, sammen med togo er en gjenganger og "vinner" blant de som kløver mye både på passform og kvalitet. Laika er nok det jeg går for neste gang, det står mellom den og togo, togo oppfatter jeg som hakket bedre, men den koster også litt mer og er vanskelig å finne noe brukt så man må antagelig kjøpe ny og derfor faller nok valget til slutt på laika for min del, det virker som det er lite som skiller dem så prisforskjellen gjør at jeg ikke velger togo, med mindre jeg finner en brukt en i rett str.

Kennelkløv er brukt på malamuter, malle og hollender, breeders er brukt på malamuter, gresshoppa var brukt på malamuter og activekløven blir brukt på malle og hollender. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kløv fra Richo på min border collie. Den ligger greit, og er romslig, men jeg syntes kanskje den sklir litt? Tror jeg betalte en tusenlapp.

Ei venninne (Carro92 her inne) har seleverkstedet sin på to av sine whippeter. Den virker kjempefin! Har vært med på flere turer de har brukt dem, og har ikke funnet noe negativt. De ligger stabilt og godt. Skulle jeg kløvet mye med min, hadde jeg helt klart investert i en slik en.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Fjellhammer skrev:
  • Hvordan type hund bruker du kløven på?
  • Hvordan type/merke kløv har du?
  • Negative/positive sider ved nettopp den kløven du har erfaring med.

 

Har finsk lapphund, og har Laika originalkløv.

Har før jeg kjøpte denne bare prøvd tullekløv, altså, sånne vesker som hektes på julius k9-sele, den var fin til tilvenning av å bære ting, men med en gang det ble mer vekt ble den ustabil. Sto mellom Laika og Togo, men etter at vi kom tilfeldigvis over Laika i en dyrebutikk på en roadtrip ble det Laika. Hatt den i...4 år til høsten, og veldig fornøyd. I perioder mye i bruk, og bruker den både til hverdagstrening og når vi er på fjellturer og overnattingsturer. Liker at det er romslige, gode vesker uten at den er for stor for hunden, den er godt balansert og sitter godt på selv om min er en sånn som ikke går spesielt pent på stien (rulling i lyng og gnukking mot trær, derimot), den er også veldig slitesterk, når den er nyvaska ser den knapt brukt ut. God passform. Lett å holde ren og i orden. Virker på alle måter behagelig for hunden, aldri opplevd pelsslitasje eller gnagsår. Skulle gjerne hatt et hakket lettere måte å heise opp veskene på, men nå når jeg kan det går det jo fort, men det trengs litt trening for å få det inn i fingrene bare. Bruker stort sett alltid nomesele under, så har ikke savnet hanefoten som er i togokløven, men den ser jo veldig grei ut.

Betalte vel rundt 1800 for den, og har vært verdt hver krone for vår del, utrolig fornøyd!

10268506_10155424790580341_3754242449207

996557_10153110247220341_170623298_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på bruksområde også tenker jeg. Jeg bruker stort sett kløv på mine hunder for å slite de litt ekstra ut på båndturer. Jeg drar sjeldent på turer der jeg setter på hundene kløv for at det skal bære noe særlig. Når vi bare går tur i bånd med kløv på for å gjøre turen litt mer krevende, så bruker jeg som regel bare vann som vekt, og til den bruken synes jeg lettkløver som ruffwear sine er ganske greie. De funker hvert fall fint på mine. Skal man derimot pakke noe særlig i kløvveskene så er det ikke spesielt gode, det er lite plass i de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sprettballen skrev:

Kommer litt an på bruksområde også tenker jeg. Jeg bruker stort sett kløv på mine hunder for å slite de litt ekstra ut på båndturer. Jeg drar sjeldent på turer der jeg setter på hundene kløv for at det skal bære noe særlig. Når vi bare går tur i bånd med kløv på for å gjøre turen litt mer krevende, så bruker jeg som regel bare vann som vekt, og til den bruken synes jeg lettkløver som ruffwear sine er ganske greie. De funker hvert fall fint på mine. Skal man derimot pakke noe særlig i kløvveskene så er det ikke spesielt gode, det er lite plass i de. 

Bare så du tenker på det. Med mindre du fyller opp vanndunkene eller vannflasker helt, så er det ubehagelig å gå med vann. Det skvulper rundt.. Mange bruker vann til å trene og fyller opp og heller ut underveis. Ikke bra. 

Ellers er jeg veldig enig. Bruker man kløv bare til litt ekstra utfordring hadde jeg kjøpt en enkel ruffwear eller lignende. De er greie nok til det bruket. Til hardere bruk holder de ikke. De tåler ikke skarpe steiner og buskas særlig godt, i tillegg til lite pakkvolum. Til hardere bruk hadde jeg ikke vært i tvil. Togo sin kløv fra Seleverkstedet er en klasseforskjell fra de andre. Jeg har både ruffwear, kennel, breeders og laika i tillegg, og er ikke i tvil. De andre et gode nok de og, men Togo er den beste. Veldig god å justere, sitter veldig godt på, enkel å pakke, stort pakkvolum og tåler virkelig juling fra terrenget. Laika er en god nummer to. 

Uansett kløv er det viktig å sette seg godt inn i pakking og bruk. Jeg ser feiljusterte og feillassa kløver omtrent hver dag på sosiale medier og i skogen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Kennel kløv og Gresshoppa kløv til gamle hunden.

Kennelkløven likte jeg ikke i det hele tatt.

Gresshoppa kløven satt veldig fint på den hunden sin kropp, og fungerte fint til to ukes turer på fjellet (var på  kanotur, så ikke veldig mye kløving). Og lett kløving på turer hjemme.

Til min nåværende hund valgte jeg ruffwear approach pack kløv. Den hunden kommer nok bare til å bruke kløven som et supplement til trening i hverdagen. 

Skulle jeg hatt en kløv for turer i fjell og mark, som vil bli brukt mye så hadde jeg valgt togo kløven. Har brukt den kløven på lånte hunder, og var veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Breeders kløver, brukes kun på dagsturer. Holder fint til det bruket, for lengre turer, tyngre last eller hyppigere bruk hadde jeg kjøpt Laika eller Togo.

Jeg legger noen ganger vann som vekt i kløvene, men heller ut ALT dersom jeg skal lette på vekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heidihj skrev:

Bare så du tenker på det. Med mindre du fyller opp vanndunkene eller vannflasker helt, så er det ubehagelig å gå med vann. Det skvulper rundt.. Mange bruker vann til å trene og fyller opp og heller ut underveis. Ikke bra. 

Jeg har de alltid helt fulle :) Jeg kan selv tenke meg hvor irriterende det må være om de skvulper fram og tilbake. Har jeg med vann på tur som skal drikkes, så har jeg med ekstra. Vannet i flaskene til hundene er kun for vekten sin del, ikke noe annet. Tror ikke jeg ville drukket det vannet lenger, det har vært i flaskene leeeeenge :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Laikakløv. Går ikke langturer så kløv har jeg kun for å variere dagene til hundene mine :)
Jeg har Laika og har alltid vært fornøyd med det. Først og fremst er det en super kvalitet i de. Den eldste min er snart 30 år gammel tror jeg. Og så ligger de stødig på hunden med semsket skinn inntil kroppen for å unngå gnagsår. 



 

IMG_0513.thumb.JPG.ff3ec42ebaf76d44f8ae9d4ccd0686fe.JPG

IMG_0576.thumb.JPG.7485aeba5dfc38d070003513e2842394.JPG

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to kløv, en Laika og en Kennel. Begge til siberian husky. 

Kennelkløven sitter ikke like godt som Laika-kløven, og har en veldig dårlig løsning: for å ta på og av kløven, må taskene tømmes, da feset at gjorden er inni taskene... 

 

Det er en stund siden kløvene var i aktivt bruk, men Laika kløven er testa på lengre tur i fjellet. Kennelkløven passer best for korte turer pga nevnte dårlige løsning. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Meg skrev:

Har to kløv, en Laika og en Kennel. Begge til siberian husky. 

Kennelkløven sitter ikke like godt som Laika-kløven, og har en veldig dårlig løsning: for å ta på og av kløven, må taskene tømmes, da feset at gjorden er inni taskene... 

 

Det er en stund siden kløvene var i aktivt bruk, men Laika kløven er testa på lengre tur i fjellet. Kennelkløven passer best for korte turer pga nevnte dårlige løsning. 

Så merkelig? Har hatt to forskjellige fra kennel, men det har jeg aldri opplevd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Så merkelig? Har hatt to forskjellige fra kennel, men det har jeg aldri opplevd..

joda, den jeg har der tres gjorden INNI kløvtaskene. Kløven er fra 2008 så kanskje gammel modell? Fint om de ikke er sånn mer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Meg Jeg tror de har vært tredd igjennom kløvtaskene ja, men selve festet har vært på utsiden så det har liksom ikke hatt noe å si for hvordan den er å ta av/på med varer oppi. Det kan du jo sikkert tre om da? Litt jobb kanskje, men da slipper du jo å måtte tømme den ute noen flere ganger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Hmm, får du ikke tredd dem sånn at de bare ligger inni veskene hele tiden med klipsfeste på utsiden(under magen) for åpne/lukke? Da blir de jo akkurat like å ta av/på som de fleste andre kløver. Bare klipse opp og ta over hodet?

måtte ned i boden og hente frem kløven (med pels fra ene hunden som døde i 2012.. mimre) og det er ikke mulig å flytte på den klipsen. da må jeg evt sprette opp de åpningene som remmen skal tres igjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke selve klipsen tas av? Ofte så er jo bare klipsen tredd på båndet? Jeg får ikke sett hvordan min var for jeg har de ikke lengre, men den var kanskje sydd fast? Nå når det ble snakk om det så lurer jeg på om jeg erindrer at min også kanskje var sånn da jeg kjøpte den og at jeg tredde den om, men det er så lenge siden så jeg er ikke helt sikkert. Mine har heller ikke vært nye og det er noe når siden jeg kjøpte de godt brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Meg skrev:

joda, den jeg har der tres gjorden INNI kløvtaskene. Kløven er fra 2008 så kanskje gammel modell? Fint om de ikke er sånn mer! 

Jeg har også hatt noen kennelkløver de var vel fra 97 ca, der var også reima tredd inni veska, slik du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Malamuten skrev:

Kan ikke selve klipsen tas av? Ofte så er jo bare klipsen tredd på båndet? Jeg får ikke sett hvordan min var for jeg har de ikke lengre, men den var kanskje sydd fast? Nå når det ble snakk om det så lurer jeg på om jeg erindrer at min også kanskje var sånn da jeg kjøpte den og at jeg tredde den om, men det er så lenge siden så jeg er ikke helt sikkert. Mine har heller ikke vært nye og det er noe når siden jeg kjøpte de godt brukt.

da må jeg i såfall klippe den løs fra remmen, og sy den fast  etterpå:)

 

det er en klemme som på denne her http://www.4dogs.no/hund/trekk-og-tur/baggen/baggen-hurtigutloser (har ikke tatt bilde av kløven kan evt gjøre det)

 

men det virker jo som om det er en gammel utgave jeg har da. Så om de har forbedret den løsningen, så er det veldig bra

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

da må jeg i såfall klippe den løs fra remmen, og sy den fast  etterpå:)

 

det er en klemme som på denne her http://www.4dogs.no/hund/trekk-og-tur/baggen/baggen-hurtigutloser (har ikke tatt bilde av kløven kan evt gjøre det)

 

men det virker jo som om det er en gammel utgave jeg har da. Så om de har forbedret den løsningen, så er det veldig bra

 

Men når det er sånn klemme så er vell andre enden bare rem? Da kan du vell bare dra den enden uten noe klemme på gjennom begge hullene og tre på nytt sånn at klipsen kommer på utsiden? Eller? (sorry ts for off topic).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibafjerten har en kløv fra Sierra dog supply. Han har vel brukt den totalt 3 gangen hvorav lengste turen var på ca 9km. Synes den sitter veldig bra og holder seg midt oppå ryggen selv om han rister seg, ruller i snøen eller hopper rundt på shibavis.

DSC_0001.JPG

Akitaen har kennelkløven. Den har jeg bagasjevekt oppi fordi jeg synes at om ikke veskene er på grammet like tunge med last så vrir den seg på siden når han går. Neste blir nok en togo- eller laikakløv da det er den som alltid er gjengangerne i slike kløvanbefalingstråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...