Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefalt kløv - medlemmers erfaringer


Recommended Posts

24 minutter siden, Malamuten skrev:

Men når det er sånn klemme så er vell andre enden bare rem? Da kan du vell bare dra den enden uten noe klemme på gjennom begge hullene og tre på nytt sånn at klipsen kommer på utsiden? Eller? (sorry ts for off topic).

Ingen kommentar! :icon_redface: 

Har du gode forslag for hva en gjør med den ekstra tampen? den kan ikke tres inn i kløven igen, for det er ikke plass. Og vil ikke klemma bli ubehagelig mot magen?

(kløv for stor for modellhunden)

 

13248612_10156873632885693_2903229389937023861_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har Laikakløv. Går ikke langturer så kløv har jeg kun for å variere dagene til hundene mine Jeg har Laika og har alltid vært fornøyd med det. Først og fremst er det en super kvalitet i de. Den

Har finsk lapphund, og har Laika originalkløv. Har før jeg kjøpte denne bare prøvd tullekløv, altså, sånne vesker som hektes på julius k9-sele, den var fin til tilvenning av å bære ting, men med en

Jeg ville gått for laika eller togo om kvalitet er viktig. De koster litt, men de sitter bra og er holdbare. Laika er vell litt rimeligere enn togo. Togo kan man også få sydd på mål om ikke standardmå

Posted Images

1 time siden, Meg skrev:

Ingen kommentar! :icon_redface: 

Har du gode forslag for hva en gjør med den ekstra tampen? den kan ikke tres inn i kløven igen, for det er ikke plass. Og vil ikke klemma bli ubehagelig mot magen?

(kløv for stor for modellhunden)

 

13248612_10156873632885693_2903229389937023861_o.jpg

:lol: Jeg brukte bare å tre enden bak gjorden og  så slå en knute på den eller noe slikt så den ble litt kortere, evt om den er for lang til alle hundene den brukes på så kan du vell bare klippe den litt kortere? Var aldri noen problem med gnag eller andre tegn på ubehag hos mine ihvertfall, malamuten hadde jo godt med pels, mens mallen er jo nesten naken der klemma ligger, men det virket ikke å være noe problem hverken på korte eller lengre turer. Så lenge den ligger litt opp på siden og ikke midt under brystkassen så er det ikke der det er mest trykk/kontakt mot hunden heller så jeg tror ikke det er noe problem uansett. Den er jo ganske flat under også. Evt kjøpe en sånn pad til å ha på grime eller hodelag til hest å ha rundt gjorden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, May 14, 2016 at 8:43 PM, Fjellhammer skrev:

Når hunden min er satt i gang igjen etter alt valpestyret, har jeg planer om å investere i kløv som vi sakte - men sikkert skal begynne å gå med på turer i skog og mark:D.

Dermed har jeg noen spørsmål til dere:

  • Hvordan type hund bruker du kløven på?
  • Hvordan type/merke kløv har du?
  • Negative/positive sider ved nettopp den kløven du har erfaring med.

Priser og hvor de diverse fåes kjøpt mottas med stor takk. Kvalitet og god passform er viktig:ahappy:.

Mira.JPG

Jeg har nå Togo kløv fra seleverkstedet til kelpisene,  tidligere har jeg hatt Laika kløv og kennelkløv til blandingshund (labrador/terv). 

Jeg er veldig fornøyd med førstnevnte. Den sitter stødig på,  er laget i solid materiale, har gode justeringsmuligheter og er enkel og ta av og på.

Laikakløven var jeg ganske fornøyd med og, men synes togokløven sitter litt bedre på. Kennelkløv en synes jeg var fryktelig tungvindt å ta av/på og den satt heller ikke så bra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for erfaringer og gode svar!

Ser det er noen av kløvtypene som har "innebygd" sele. Er dette eller en egen sele utenom å anbefale? Eventuelt hvordan sele er det anbefalt å bruke sammen med kløv?:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fjellhammer skrev:

Tusen takk for erfaringer og gode svar!

Ser det er noen av kløvtypene som har "innebygd" sele. Er dette eller en egen sele utenom å anbefale? Eventuelt hvordan sele er det anbefalt å bruke sammen med kløv?:)

 

Jeg hadde valgt å ha en nomesele under kløven, uten tvil. 

De kløvene med innebygget sele er jeg ikke så veldig begeistret over, men går greit til mitt bruk (som bare er mosjonering av hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Togo til min og er veldig fornøyd. Den har innebygget hanefot koblet til brystreima. Men fordi brystreima går tvers over brystet er den ikke egnet til å trekke i, så han får ikke lov å trekke i kløven. På samme måte som at han ikke får trekke med vanlig tursele på, men bare i trekksele. Funker fint :)
Dvs, nå lyver jeg litt for på fjelltur, som vi går om sommeren med flere overnattinger, da trekker han litt. Litt fordi han bli litt ekstra ivrig, men mest fordi jeg ikke gidder å bruke tid på gå - pent - i - bånd- trening på fjellet. Da vil jeg heller kose meg :)

Hadde han skulle få trekke ordentlig med kløv på ville jeg hatt nomesele under for å unngå feilbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjellhammer skrev:

Tusen takk for erfaringer og gode svar!

Ser det er noen av kløvtypene som har "innebygd" sele. Er dette eller en egen sele utenom å anbefale? Eventuelt hvordan sele er det anbefalt å bruke sammen med kløv?:)

 

Spørs hvordan du skal bruke den egentlig, de ruffwear selene som er på kløven er etter min mening uansett ikke egnet til å trekke i, så da er det i praksis ingen forskjell om man har en kløv med y ffront og innebygd sele eller om man har en "vanlig" kløv med rett brystreim og feste bakpå kløven. Skal hunden få gå å trekke ville jeg definitivt hatt en nomesele under for å feste båndet i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snoffe skrev:

Jeg hadde valgt å ha en nomesele under kløven, uten tvil. 

De kløvene med innebygget sele er jeg ikke så veldig begeistret over, men går greit til mitt bruk (som bare er mosjonering av hund).

Skulle ønske det fantes dn god Kløv med innebygd sele. Vi hsr en hund med lite pels og lett for gnag bak albuer og på brystet, så alle seler og Kløv er polstret med saueskinn. 

Vi har lånt en eldre gresshoppa Kløv som vi bruker uten vektbelastning nå, kun som tilvenning da hunden kun er 1 år og for ung til å begynne med vektbelastning.

Vurderer å kjøpe Togo eller non stop Kløv til hu. Noen som hsr erfaring med non stop sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Pointerbølle skrev:

Skulle ønske det fantes dn god Kløv med innebygd sele. Vi hsr en hund med lite pels og lett for gnag bak albuer og på brystet, så alle seler og Kløv er polstret med saueskinn. 

Vi har lånt en eldre gresshoppa Kløv som vi bruker uten vektbelastning nå, kun som tilvenning da hunden kun er 1 år og for ung til å begynne med vektbelastning.

Vurderer å kjøpe Togo eller non stop Kløv til hu. Noen som hsr erfaring med non stop sin?

Har du prøvd å ha på hunden en trøye? Kan hende det hjelper. 

http://www.florence-hundeutstyr.com/dekken/manmat-troye-for-hund.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Snoffe skrev:

Har du prøvd å ha på hunden en trøye? Kan hende det hjelper. 

http://www.florence-hundeutstyr.com/dekken/manmat-troye-for-hund.html

 

 

Har ikke prøvd med vest under sele, nei. Men bestilte kathadin sin lignende vest i vinter, men da var det tomt på lager og de får ikke inn igjen før til høsten. 

Men denne var jo fin da, har du erfaring med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pointerbølle skrev:

Har ikke prøvd med vest under sele, nei. Men bestilte kathadin sin lignende vest i vinter, men da var det tomt på lager og de får ikke inn igjen før til høsten. 

Men denne var jo fin da, har du erfaring med den?

Ikke med den. Men har noe erfaring med vest brukt på trekkhunder som sliter med gangsår pga. selen. Vet ikke hvilken vest som ble brukt på dem da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Ikke med den. Men har noe erfaring med vest brukt på trekkhunder som sliter med gangsår pga. selen. Vet ikke hvilken vest som ble brukt på dem da. 

Takk for tips i hvert fall! 

Vi har fått sydd sele på mål og har flere å bytte på for å minimere gnag. Men skal absolutt prøve slik vest!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
16 timer siden, Pointerbølle skrev:

Skulle ønske det fantes dn god Kløv med innebygd sele. Vi hsr en hund med lite pels og lett for gnag bak albuer og på brystet, så alle seler og Kløv er polstret med saueskinn. 

Vi har lånt en eldre gresshoppa Kløv som vi bruker uten vektbelastning nå, kun som tilvenning da hunden kun er 1 år og for ung til å begynne med vektbelastning.

Vurderer å kjøpe Togo eller non stop Kløv til hu. Noen som hsr erfaring med non stop sin?

Jeg har Nonstop til den ene hunden min. Jeg starta med å være ganske fornøyd med den. Den sitter relativt godt på hunden. Det ser ut som den ligger for langt bak, men det er bare lokket, selve vekta ligger rett. Veskene er praktiske å åpne og lukke med en måte å rulle dem samme på som er bittelitt bedre enn Togo sin strammestropp. Men så begynte jeg å bruke kløven en del, og den irriterer meg mer og mer. For det første ligger den stabilt, men bare når den pakkes med ting med lite volum. Dvs den er sikkert godt egna til å trene med, men på turer fylles kløvene alltid opp i volum før de er for tunge for hundene å bære. Med en gang det er litt volum i kløven, og den trenger ikke være helt fullpakka en gang, så blir den ustabil. Uansett hvor riktig den pakkes med vekta riktig plassert. Og så har den en svær plate på hundens bryst. Denne skal vel være både behagelig for hunden og bidra til å stabilisere kløven, men resultatet er at hunden går og er våt på brystet hele dagen etter den første bekkekryssningen. Jeg har heldigvis ikke fått noen problemer med våteksem eller noe sånt pga det, men å gå med noe tett og vått rundt våt pels en hel dag er jo som å be om trøbbel. Allikevel er det mest irriterende at den er fryktelig tungvind å ta av og på. Den har noen klipser under som er håpløst harde å få opp. De ligger inni noen stofflommer som sikkert skal beskytte dem, men de gjør dem håpløse å åpne. I år får de bøte med saksa... Fronten er også litt klundrete å åpne for å ta av, men den går greit. Den under er rett og slett umulig med iskalde, våte fingre.

Den er nok ok til å trene med litt ekstra vekt på vanlige gåturer med, den sitter mye bedre enn det meste andre jeg ser folk bruke på hundene sine, men på tur er den blitt ett skikkelig irritasjonsmoment. 

Nå har hunden jeg bruker den på lagt seg litt ut i kroppen, så jeg veksler mellom å håpe den fortsatt passer, så jeg slipper å bruke penger på ny, og å håpe at den er blitt for liten så jeg har en unnskyldning for å kjøpe ny :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg har Nonstop til den ene hunden min. Jeg starta med å være ganske fornøyd med den. Den sitter relativt godt på hunden. Det ser ut som den ligger for langt bak, men det er bare lokket, selve vekta ligger rett. Veskene er praktiske å åpne og lukke med en måte å rulle dem samme på som er bittelitt bedre enn Togo sin strammestropp. Men så begynte jeg å bruke kløven en del, og den irriterer meg mer og mer. For det første ligger den stabilt, men bare når den pakkes med ting med lite volum. Dvs den er sikkert godt egna til å trene med, men på turer fylles kløvene alltid opp i volum før de er for tunge for hundene å bære. Med en gang det er litt volum i kløven, og den trenger ikke være helt fullpakka en gang, så blir den ustabil. Uansett hvor riktig den pakkes med vekta riktig plassert. Og så har den en svær plate på hundens bryst. Denne skal vel være både behagelig for hunden og bidra til å stabilisere kløven, men resultatet er at hunden går og er våt på brystet hele dagen etter den første bekkekryssningen. Jeg har heldigvis ikke fått noen problemer med våteksem eller noe sånt pga det, men å gå med noe tett og vått rundt våt pels en hel dag er jo som å be om trøbbel. Allikevel er det mest irriterende at den er fryktelig tungvind å ta av og på. Den har noen klipser under som er håpløst harde å få opp. De ligger inni noen stofflommer som sikkert skal beskytte dem, men de gjør dem håpløse å åpne. I år får de bøte med saksa... Fronten er også litt klundrete å åpne for å ta av, men den går greit. Den under er rett og slett umulig med iskalde, våte fingre.

Den er nok ok til å trene med litt ekstra vekt på vanlige gåturer med, den sitter mye bedre enn det meste andre jeg ser folk bruke på hundene sine, men på tur er den blitt ett skikkelig irritasjonsmoment. 

Nå har hunden jeg bruker den på lagt seg litt ut i kroppen, så jeg veksler mellom å håpe den fortsatt passer, så jeg slipper å bruke penger på ny, og å håpe at den er blitt for liten så jeg har en unnskyldning for å kjøpe ny :lol:

Har samme erfaring med Non-Stop kløven jeg også, så nå har jeg kjøpt Laika kløv som jeg er mye mer fornøyd med. Den ligger godt på hunden og er stabil. Foruten disse har jeg prøvd Ruffwear sin men den blir liggende for langt bak på min hund, hun er midt i mellom M og L på Ruffwear noe som gjør kløven enten for liten eller for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kløven jeg har til nå vært mest fornøyd med til dagsturer er faktisk Ruffwear sin. Den er enkel, lett å sette på, kjapp å klipse av og greit med vanntank i kløven.

Non-stop sin kløv har jeg også:

Positivt:

Den har plass til mye

den er tålig vanntett

Den sitter godt

Negativt:

Den er dyr

den er utrolig klønete og tungvindt å få av og på- er det vinter og reimene er frosset er det nærmest umulig.

det er så mye brystplate og reimer at hvis det blir vått, blir hunden våt over lang tid, dog hjelper den til med avkjøling/ kan blir frostskader på vinteren

 

 

Kennel:

Kun brukt til dagsturer. Jeg synes den sitter greit nok, den er litt liten i veskekapasitet, den er enkel å sette på/av. 

Eqdog: 

Dette er den desidert dårligste kløven jeg i mitt liv har vært borti. Den var stiv og ubehagelig å ha på for hunden, festene til kløven gikk fort i stykker, den satt dårlig. 

Den jeg har nå som passer og jeg utrolig nok synes er best er Dogman sin.

Den sitter utrolig godt, har helt grei veskekapasitet, enkel å sette på og tåler mye juling av terrenget. Billigste kløven jeg har hatt som har  fungert best på den hunden jeg har nå. 

Jeg bruker alltid sele under for å ikke få feil trekkpunkt, og ikke få skeiv belastning. Nomesele er det jeg bruker, eller non-stop sin. 

Her har jeg blogget om to av kløvene:

https://gyldenlykke.wordpress.com/2015/12/07/produktomtale-non-stop-klov/

https://gyldenlykke.wordpress.com/2015/03/22/produktomtale-av-kloven-eqdog/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært veldig forsiktig med å ha nomesele under en kløv. Har sett flere hunder som har fått gangsår av det. Bruker du kløven bare noen timer i ny og ne og med lett vekt går det nok greit, men kløver du tyngre over flere dager er gnagsår noe som fort kan dukke opp. Følg veldig nøye med ihvertfall! Jeg fester bånd i kløvene. Togo har en hanefot bak jeg liker og feste i. De får ikke trekke tullinger med kløv uansett, men gjevnt og rolig trekk er helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2016 at 9:44 PM, Aslan skrev:

Har finsk lapphund, og har Laika originalkløv.

Har før jeg kjøpte denne bare prøvd tullekløv, altså, sånne vesker som hektes på julius k9-sele, den var fin til tilvenning av å bære ting, men med en gang det ble mer vekt ble den ustabil. Sto mellom Laika og Togo, men etter at vi kom tilfeldigvis over Laika i en dyrebutikk på en roadtrip ble det Laika. Hatt den i...4 år til høsten, og veldig fornøyd. I perioder mye i bruk, og bruker den både til hverdagstrening og når vi er på fjellturer og overnattingsturer. Liker at det er romslige, gode vesker uten at den er for stor for hunden, den er godt balansert og sitter godt på selv om min er en sånn som ikke går spesielt pent på stien (rulling i lyng og gnukking mot trær, derimot), den er også veldig slitesterk, når den er nyvaska ser den knapt brukt ut. God passform. Lett å holde ren og i orden. Virker på alle måter behagelig for hunden, aldri opplevd pelsslitasje eller gnagsår. Skulle gjerne hatt et hakket lettere måte å heise opp veskene på, men nå når jeg kan det går det jo fort, men det trengs litt trening for å få det inn i fingrene bare. Bruker stort sett alltid nomesele under, så har ikke savnet hanefoten som er i togokløven, men den ser jo veldig grei ut.

Betalte vel rundt 1800 for den, og har vært verdt hver krone for vår del, utrolig fornøyd!

10268506_10155424790580341_3754242449207

996557_10153110247220341_170623298_n.jpg

Nydelig hund altså!:wub: Hvilken størrelse (liter) har du til denne? Vil gjerne vite høyde og vekt på bikkja, hihi.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2016 at 11:36 PM, KristinR skrev:

Jeg har Laikakløv. Går ikke langturer så kløv har jeg kun for å variere dagene til hundene mine :)
Jeg har Laika og har alltid vært fornøyd med det. Først og fremst er det en super kvalitet i de. Den eldste min er snart 30 år gammel tror jeg. Og så ligger de stødig på hunden med semsket skinn inntil kroppen for å unngå gnagsår. 



 

IMG_0513.thumb.JPG.ff3ec42ebaf76d44f8ae9d4ccd0686fe.JPG

IMG_0576.thumb.JPG.7485aeba5dfc38d070003513e2842394.JPG

Ser ut som hundene dine koser seg!:D Hvilken størrelse (liter) har du til disse? Og kan jeg spørre hvor høye de er og hvor mye de veier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fjellhammer skrev:

Nydelig hund altså!:wub: Hvilken størrelse (liter) har du til denne? Vil gjerne vite høyde og vekt på bikkja, hihi.

Takk :D Han her har 20-literen, veier ca 22 kg (pittelitt tjukk nå) og er 48-49 cm i mankehøyde :) Kullbroren som er ganske lik i str har 15-literen, og den ble faktisk akkurat litt liten, men eieren fikk hjelp av en salmaker/noe lignende til å justere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kløven fra Laika, men jeg fikk min i sist uke så kan egentlig ikke si så mye om den. Inntrykket er at den sitter stabilt. Jeg har ikke prøvd med noe særlig vekt enda annet enn en liten flaske med 250ml med hånduk rundt, men Ludo (hunden) har løpt med kløven på og den sitter fint på allikevel. 

Er jo bare et inntrykk siden jeg ikke har hatt kløven særlig lenge. Og siden det er min første hund er jeg helt grønn på kløv(er litt usikker på om jeg kanskje har den på for langt frem). Jeg valgte Laika original kløv fordi det sto en del positivt om den da jeg søkte litt rundt på nettet om de forskjellige kløvene når vi skulle ha kløv. 

IMG_20160517_200809.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Angie skrev:

Jeg har også kløven fra Laika, men jeg fikk min i sist uke så kan egentlig ikke si så mye om den. Inntrykket er at den sitter stabilt. Jeg har ikke prøvd med noe særlig vekt enda annet enn en liten flaske med 250ml med hånduk rundt, men Ludo (hunden) har løpt med kløven på og den sitter fint på allikevel. 

Er jo bare et inntrykk siden jeg ikke har hatt kløven særlig lenge. Og siden det er min første hund er jeg helt grønn på kløv(er litt usikker på om jeg kanskje har den på for langt frem). Jeg valgte Laika original kløv fordi det sto en del positivt om den da jeg søkte litt rundt på nettet om de forskjellige kløvene når vi skulle ha kløv. 

IMG_20160517_200809.jpg

Takk for svar allikevel, supert om du deler mer når du har fått flere erfaringer med kløven. Hvilken størrelse (liter) har du til Ludo?:) Vil også gjerne vite hvor mye han veier og hvor høy han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. mai 2016 at 11:45 AM, Pixie skrev:

Hva er beste kløven for en som er litt lang og smal i kroppen?

Jeg har en ganske lang schæfer, og jeg har non stop amundsen kløv i størrelse L. Den sitter veldig bra og virker veldig slitesterk men jeg synes den er et ork å pakke. Ofte må man jo justere litt etter å ha lagt den på ryggen til hunden, fordi den sklir litt til den ene siden, og for å gjøre det må man opp med et lokk over kløven, som er 4 spenner, så må du opp med 4 spenner til etterpå. Og to spenner ekstra for å ta den av hunden. Men når den først er på plass så sitter den knallbra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg kjenner at jeg er skikkelig skeptisk til dette med kløv jeg, for det er jo utrolig hemmende for hunden å bære ting på skulderbladene - all bevegelse i hundens front hemmes jo maksimalt når man kliner på hunden kløv. På hest så er det jo super fy fy fy å ikke sørge for at skuldrene er fri, og de bærer vekten med ryggen, ikke på skulderbladene. Hundene trer vi på kløv og forventer at skal bære nesten sin egen kroppsvekt på nettopp skulderbladene. At kløven må festes rundt hals osv. er en ting, men bør ikke vekten bli belastet fra bak skuldreknutene? Og bør man ikke passe på at veskene ikke skvosjer fronten sammen foran (frie skuldre)?
Synes det er veldig veldig rart at man belaster hundene sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...