Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten advarsel mot behandling med laser


Recommended Posts


Det blir stadig mer utbredt å behandle hunder med laser behandling,  jeg har selv brukt det masse på min sheltie med muskel problemer. 

Men, jeg vil bare komme med en liten advarsel om at dette er ikke så ufarlig som behandlerne påstår. 

Dette er hvordan min hund endte opp etter en slik behandling på en muskelkul

DSC_0002.JPG

Etter 10 dager begynte huden å løsne og da så det sånn ut

DSC_0017.JPG

Dette er et kraftig brannsår. Såret er like langt og bredt som tommelen min

Denne behandlingen ble utført av en veterinær med spesialisering innenfor rehabilitering på et av norges største dyresykehus (dvs en meget seriøs aktør)

Jeg tror ikke engang disse behandlerne er klar over hvilke skader laseren kan føre til om de er brukt feil, derfor vil jeg informere hundeeiere om det. Slik at folk er litt obs. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Wow, aldri hørt om at dette kan skje før. Så leit, håper det vil gro raskt og bra hvertfall. Men merket dere ikke underveis at noe var galt? :( 

Har selv fått utført dette på min eldre hund og kommer nok til å gjøre det igjen samme sted, føler sjansen er så utrolig liten for at noe slikt kan skje og det jo kan gi så mye lindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yellow skrev:

Wow, aldri hørt om at dette kan skje før. Så leit, håper det vil gro raskt og bra hvertfall. Men merket dere ikke underveis at noe var galt? :( 

Har selv fått utført dette på min eldre hund og kommer nok til å gjøre det igjen samme sted, føler sjansen er så utrolig liten for at noe slikt kan skje og det jo kan gi så mye lindring.

Nei merket ikke det fordi han var dopet mens det foregikk. 

Hunden min har fått laser mange titalls ganger (men ikke av den personen) og det er et supert tilbud,  men det er ikke helt ufarlig, derav min advarsel. Denne veterinæren vet tydeligvis ikke hva hun driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja det fungerer godt men ting som fungerer godt kan også ha bivirkninger. Derfor lurt å ha huden våken så den kan reagere. Håper vetrinæren tar såret seriøst og gi dem tilbakemelding så dem kan lære. 

HAr selv brukt laser på min og han nøyt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være feil innstilling ev feil på utstyret som gir slike skader. Og ikke selve "bruken" slik den praktiske delen av behandlingen er gjennomført. Jeg ville gitt beskjed til vetrinæren som gjorde det slik at de kan sjekke utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Hunden min har fått laser flere ganger uten problemer, og han har alltid vært våken, og har hatt god effekt av det. Har aldri opplevd noe som kan minne om merker på huden etterpå.

Enig med enna, ta kontakt med veterinæren slik at de kan sjekke utstyret de har brukt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, enna skrev:

Det kan være feil innstilling ev feil på utstyret som gir slike skader. Og ikke selve "bruken" slik den praktiske delen av behandlingen er gjennomført. Jeg ville gitt beskjed til vetrinæren som gjorde det slik at de kan sjekke utstyret.

Jeg sendte mail til veterinær og sa ifra.

Jeg trodde uansett ikke det var mulig å skape sånne skader med en laser, jeg trodde det var helt ufarlig. Han har fått laser behandling mange ganger før og aldri opplevd lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Castella said:

Jeg sendte mail til veterinær og sa ifra.

Jeg trodde uansett ikke det var mulig å skape sånne skader med en laser, jeg trodde det var helt ufarlig. Han har fått laser behandling mange ganger før og aldri opplevd lignende.

Mest sannsynlig feil på utstyr. Tror JEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er IKKE bra i det hele tatt og er ingen god reklame for oss som driver med laserbehandling. Personen som har brukt laser har ikke nok kunnskap om laser i seg selv og bruk av sin egen laser når en slik skade oppstår.
Noen lasere som dyrleger bruker kan ha for stor styrke og det er da viktig at du kan stille inn riktig styrke samtidig mengde behandling. Laseren som Kruuse selger har mye varme i seg og derfor skal en alltid holde sin egen lillefinger under lyset slik at du selv kan kjenne om det blir for varmt. Hunder er også mye mer ømfintlig enn oss i huden.
Er det en grunn til at hunden er dopet? Dette blir jo helt feil i forhold til om hunden kan gi beskjed at laseren og innstilningen blir for mye. Selv har jeg aldri dopet hunder under behandling, nettopp fordi jeg vil se reaksjonen til hunden. De fleste sovner faktisk eller blir meget trøtte ved behandling. Noen kan gi beskjed ved å bli urolig at de kjenner litt ubehag og derav stiller jeg inn laseren annerledes enn å fortsette.
Gå til noen som kan vise til at de har kurset seg til kunnskap om laser generelt og sin egen laser slik at dere slipper slike skader.
Her er bilde under hvor min hund som var syk den dagen nyter riktig laserbehandling (forøvrig er dette ett bilde fra Laserkurs med Lars Hode som er leder for det svenske laserforbundet og har holdt på med laser i 30 år).

Oliver laser 2.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dope hunden for en slik behandling? Behandlingen skal uansett ikke vare for lenge, så å dope ned hunden for dette er vel både kostbart og ikke uten risiko? Og hunden får ikke sjansen til å si fra om det er ubehagelig...

Har tatt laser på min noen ganger, han har storkost seg  hver gang (til tross for at han måtte ha på ganske ukule briller).

 

Når det er sagt, så var jo dette ganske skremmende da...! Får håpe det var feil på utstyr, eller at veterinær ikke hadde stilt inn riktig (det skal vel stilles inn etter vekt/behandlingssted).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden ble ikke dopet pga laseren,  han skulle ta blodprøver og slo seg vrang. For å spare tid så valgte hun da å laser behandle han mens han fortsatt var dopa. 

Laseren hun brukte var så sterk at både jeg og dyrlegen hadde på oss beskyttelse briller.  Han har som sagt fått laser flere titalls ganger før hos flere andre aktører, men har aldri måtte ha på meg briller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at ved og bare tenke i fornuftige baner bør hunden være bevisst under behandlingen.  Ved min hund hadde heller ikke laseren gjort "nytte" i ubevisst tilstand. Hun hadde en øme i ryggen som vi merket oss ved en lett gjennomgang før laser. Og gikk gjennom etter behandlingen, og den var borte. 

Det er heller ingen dyr/mennesker som får kiropraktikk, massasje, fysioterapi og slikt gjort i ubevisst tilstand. Synes laserbehandling stiller seg i akkurat samme rekke.

Jeg, dyrlegen og min hund fikk også på oss solbriller under behandling. Fikk det forklart med at det var HMS i tilfelle vi så rett på laseren. Så alle brukte briller, risikoen for at øynene våre skulle komme til skade vær ikke stor - og risikoen for at vi kom til å se rett i laseren enda mindre.

Håper behandlende dyrlege er klar over dette? Hva sier dyrlegen selv om skaden? 

EDIT: Jeg hadde krevd pengene tilbake for den behandlingen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kristiin skrev:

Jeg synes at ved og bare tenke i fornuftige baner bør hunden være bevisst under behandlingen.  Ved min hund hadde heller ikke laseren gjort "nytte" i ubevisst tilstand. Hun hadde en øme i ryggen som vi merket oss ved en lett gjennomgang før laser. Og gikk gjennom etter behandlingen, og den var borte. 

Det er heller ingen dyr/mennesker som får kiropraktikk, massasje, fysioterapi og slikt gjort i ubevisst tilstand. Synes laserbehandling stiller seg i akkurat samme rekke.

Jeg, dyrlegen og min hund fikk også på oss solbriller under behandling. Fikk det forklart med at det var HMS i tilfelle vi så rett på laseren. Så alle brukte briller, risikoen for at øynene våre skulle komme til skade vær ikke stor - og risikoen for at vi kom til å se rett i laseren enda mindre.

Håper behandlende dyrlege er klar over dette? Hva sier dyrlegen selv om skaden? 

EDIT: Jeg hadde krevd pengene tilbake for den behandlingen.

Vi viste hvor skaden lå, fordi hunden har hatt samme skaden i åresvis og den ble undersøkt i våken tilstand. Hunden hadde en tydlig muskelkul man kunne kjenne når man tok på muskelaturen. Han ble kun behandlet akkurat i låret.

Veterinæren stilte seg helt uforstående til skaden, jeg har måtte betale for konsekvensene av denne skaden pga nye veterinærbesøk og medisiner til såret. Jeg er ikke fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Castella skrev:

Vi viste hvor skaden lå, fordi hunden har hatt samme skaden i åresvis og den ble undersøkt i våken tilstand. Hunden hadde en tydlig muskelkul man kunne kjenne når man tok på muskelaturen. Han ble kun behandlet akkurat i låret.

Veterinæren stilte seg helt uforstående til skaden, jeg har måtte betale for konsekvensene av denne skaden pga nye veterinærbesøk og medisiner til såret. Jeg er ikke fornøyd!

Det er jo ikke greit! Med mindre du har signert på papirer som sier at klinikken fraskriver seg skader ved bruk av laser, så er det vel rent juridisk sett klinikkens ansvar å ordne opp. Ikke la dem slippe unna!

Uff, det ser skikkelig vondt ut, stakkars :hmm: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her tror jeg blir som med behandlinger og medisinering generelt. Bivirkninger kan forekomme og alvorlige bivirkninger kan skje. Men det er sjeldent og siden man er på et forum som dette, så får man se disse eksemplene og da føles det ikke så sjeldent, selv om det egentlig er det. 

Har behandler både katten og hunden med laser og ingen av dem har fått noen skader og heller ikke måtte bruke beskyttelsesbriller. Særlig katten har god effekt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg har aldri engang vurdert å bruke laser på min hund som har vondt, og dette var jo ikke akkurat god reklame heller. :( Håper det går greit med Caspar, det ser helt forferdelig smertefullt ut.

Takk for det :):)

Han har nok litt vondt, han går med krage fordi han vil slikke på såret hele tiden, virker som det er veldig irriterende for han.   Vi var hos vet igjen for to dager siden og de dopet han og skrapet bort den døde huden, så nå gror det bedre :)

Jeg vil ikke fraråde folk bruk laser med dette innlegget, jeg bare håper folk skjønner at behandlingen kan ha bivirkninger. Jeg vil ihvertfall være MYE mer obs i fremtiden.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...