Gå til innhold
Hundesonen.no

Vegetarisk grillmat


ikiz
 Share

Recommended Posts

Hei,

Finnes det noen dyktige vegetarianere her inne? :D

Jeg trenger sårt en oppskrift på veggisburgere! Jeg har forsøkt å laget noen kikertburgere med gulrot, men disse er vanskelig å steke og faller lett fra hverandre. Nå skal jeg steke burgere på grillen, og trenger derfor en ny oppskrift som fungerer.
Er det noen som har en super oppskrift på veggisburgere som jeg til og med kan steke på grillen (regner med at de må i ovnen først)?

Tar gjerne imot tips om annet godt som kan hives på grillen. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linseburger med valnøtter

 Fant denne på nett et sted i fjor. Har brukt den mye. Veldig god.

Ingredienser:

  • 1 desiliter grønne eller brune linser
  • 1 spiseskje linfrø
  • 2 spiseskjeer varmt vann
  • 1 desiliter valnøtter
  • 1 sjalottløk
  • 2 hvitløksfedd
  • 150 gram assortert sopp
  • Olje til steking
  • 2 spiseskjeer soyasaus
  • 1 spiseskje tomatpuré
  • 1 teskje røkt paprikaplver
  • 1 teskje tørket oregano
  • 2 spiseskjeer maisstivelse
  • 1 desiliter havregryn
  • Salt og pepper

Framgangsmåte:

Kok linsene møre i godt med vann, det tar cirka én time. Sil av vannet.

Kjør linfrøene til pulver i en kaffekvern, og bland de sammen med det varme vannet. La det stå og trekke i fem minutter.

Grovhakk valnøttene. Finhakk sjalottløk og hvitløk, skjær sopp i små terninger.

Varm opp en stekepanne til medium/høy varme. Rist valnøttene noen minutter. Legg de til sides og ha olje i pannen. Ha i sjalottløk, hvitløk og sopp, og la det surre i fem minutter. Ha i soyasaus, tomatpuré, røkt paprikapulver og oregano. Skru av varmen.

Bland sammenlinser, linfrøblanding, valnøtter og soppblanding i en bolle. Rør inn maisstivelse, og spe med havregryn til du får en ganske fast masse. Smak til med salt og pepper.

La burgerdeigen stå i fred i en halvtime før du former den til burgere.

Burgerne kan enten stekes i ovnen på 200 grader i 20-25 minutter, eller på stekepanne på medium/høy varme i cirka 10 minutter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, Lunatic skrev:

Jeg har ikke noen oppskrift i hodet akkurat nå, men jeg kan anbefale å putte i litt linfrø eller oppbløtede chiafrø i burgerne. Det fungerer som bindemiddel, og vil derfor holde burgerne mer sammen :) 

Ah det var ett godt tips! Jeg er en fersk vegan-mamma og prøvde meg på burgere som var en real katastrofe ... 

Kuppe tråden litt. Jeg er litt engstelig for at hun ikke får i seg nok proteiner,  er det nok i f.eks burgerene som @enna poster? Prøver å ha noe soya/tofu hver dag, men er ikke alltid det er så lett å flette inn i oppskrifter. Så kan noen berolige meg med at det er er fullgodt som en god kilde til proteiner, b-vit +++

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Margrete skrev:

 

Ah det var ett godt tips! Jeg er en fersk vegan-mamma og prøvde meg på burgere som var en real katastrofe ... 

Kuppe tråden litt. Jeg er litt engstelig for at hun ikke får i seg nok proteiner,  er det nok i f.eks burgerene som @enna poster? Prøver å ha noe soya/tofu hver dag, men er ikke alltid det er så lett å flette inn i oppskrifter. Så kan noen berolige meg med at det er er fullgodt som en god kilde til proteiner, b-vit +++

 

Jeg er ikke ekspert på området, men har skjønt at soya ikke er veldig sundt og ikke lurt å innta for mye av. Som proteinkilde er det andre alternativ som er bedre. Hampfrø, bønner nøtter for eksempel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! :flowers:  @inaboe  @Lunatic @enna
Da er det bare å handle inn ingredienser, gleder meg! 
 

45 minutter siden, Margrete skrev:

 

Ah det var ett godt tips! Jeg er en fersk vegan-mamma og prøvde meg på burgere som var en real katastrofe ... 

Kuppe tråden litt. Jeg er litt engstelig for at hun ikke får i seg nok proteiner,  er det nok i f.eks burgerene som @enna poster? Prøver å ha noe soya/tofu hver dag, men er ikke alltid det er så lett å flette inn i oppskrifter. Så kan noen berolige meg med at det er er fullgodt som en god kilde til proteiner, b-vit +++

 

Anbefaler henne å spise belgfrukter som erter, bønner og linser.
Andre gode proteinkilder er Quorn (alternativ til kjøtt), frø og nøtter. 
Kul video som svarte bønner: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ikiz skrev:

Tusen takk for tips! :flowers:  @inaboe  @Lunatic @enna
Da er det bare å handle inn ingredienser, gleder meg! 
 

Anbefaler henne å spise belgfrukter som erter, bønner og linser.
Andre gode proteinkilder er Quorn (alternativ til kjøtt), frø og nøtter. 
Kul video som svarte bønner: 

 

Takk :D Synes det er litt skremmende at man får forstoppelse av sorte bønner da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutter siden, Margrete skrev:

Takk :D Synes det er litt skremmende at man får forstoppelse av sorte bønner da ...

Aldri hørt om? 
Kildene under mener motsatt, men nå vet ikke jeg hvor troverdige de sidene er da.. :)
http://www.pastalia.net/N4xgX5pn14/
http://www.helse.xyz/health/1002039441.html
https://sites.google.com/site/dyrevennlig/din-mat/vegetar/linser-og-bnner-mot-forstoppelse

Ingen problemer her i gården i hvert fall. Jeg spiser svarte bønner minimum 1 gang i uken. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Margrete said:

 

Ah det var ett godt tips! Jeg er en fersk vegan-mamma og prøvde meg på burgere som var en real katastrofe ... 

Kuppe tråden litt. Jeg er litt engstelig for at hun ikke får i seg nok proteiner,  er det nok i f.eks burgerene som @enna poster? Prøver å ha noe soya/tofu hver dag, men er ikke alltid det er så lett å flette inn i oppskrifter. Så kan noen berolige meg med at det er er fullgodt som en god kilde til proteiner, b-vit +++

 

Hvis hun spiser linser, bønner,nøtter og frø så får hun i seg nok proteiner. Utfordringen er B12 primært, så hun bør ta tilskudd av det hvis hun ikke spiser egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Margrete Proteiner får hun i seg nok av, garantert. :) Vi spiser hovedsakelig bønner (mye sorte, for de er så gode), kikerter eller linser til middag, innimellom bruker vi soyaprodukter (det er ikke noe å være redd for så lenge man bruker sunn fornuft, ikke drikk flere liter soyamelk om dagen liksom :P).

Det er generelt et overfokus på dette med proteiner i dag. Det er ekstremt sjelden mennesker får i seg for lite proteiner altså. Men jeg vil anbefale å ta en blodprøve nå, og så igjen om et halvt års tid for å se om hun får i seg det hun trenger. Kan være greit å gjøre når man legger om kosten bare for å være å den sikre siden :)

Aldri hørt om forstoppelse knyttet til sorte bønner (eller andre bønner). Vi spiser det 1-2 dager i uken. De fleste opplever heller det motsatte i starten, er mitt inntrykk i alle fall :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, ikiz skrev:

 

Aldri hørt om?

Ingen problemer her i gården i hvert fall. Jeg spiser svarte bønner minimum 1 gang i uken. :D

Det sto i den videoen (med kjøtt så var det ørten sånne bæsjeklatter, men hos bønnene ingen), så jeg flåset videre :P Sojjy! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm.. Kan man ikke bare kjøpe di derre grønne pakkene med Burger da? Det er det jeg gjør.  

Jada, man kan lage hjemmelagd, men det er faktisk fryktelig mye styr okke som og de blir ikke sååååååå mye bedre. Litt usikker på om de er veganske dog, men det finnes garantert det også.  Disse grillfiletene man får kjøpt er i hvert fall det,  der leste jeg faktisk på pakka en gang :lol:

 

Her går det i veggisBurger fra Rema og masse grillede grønnsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kristiin skrev:

Mener noen her på sonen la ut oppskrift/video av rødbettburgere en gang? Som jeg ogsp syntes frista :P

Video

Rødbetburger er såååååå godt! Det kan virkelig anbefales. Om de holder seg sammen derimot, det aner jeg ikke.. Men det går kanskje an å pakke de inn i folie og så grille? 

22 minutter siden, Mud skrev:

Øhm.. Kan man ikke bare kjøpe di derre grønne pakkene med Burger da? Det er det jeg gjør.  

*klipp*

Det som er med de burgerne er jo at det er dyrt! Jeg hadde blitt blakk om jeg kun skulle kjøpe de til en hel grillsesong :P 

 

@Margrete Som de andre har sagt så ville jeg ikke vært bekymret for proteiner. Det er ikke noe problem å få i seg nok så lenge man spiser variert mat :) Det som kan være et problem er jo B12, men igjen: om man spiser variert mat og setter seg litt inn i hva man burde spise en del av så er det ikke noe problem å få i seg nok. Det er faktisk mange "kjøttetere" som får mangel på B12 også, så det er ikke kun et vegetarisk problem. Jeg lager vegansk mat hjemme, men jeg spiser egg og melk ute (noe som er sjeldent). Det har til nå ikke vært noe problem å få i seg hverken B12 eller proteiner.

Men få tatt blodprøver av datterbarnet en gang i halvåret den første tiden, bare for å sjekke at alt er på stell. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lunatic skrev:

@Margrete Som de andre har sagt så ville jeg ikke vært bekymret for proteiner. Det er ikke noe problem å få i seg nok så lenge man spiser variert mat :) Det som kan være et problem er jo B12, men igjen: om man spiser variert mat og setter seg litt inn i hva man burde spise en del av så er det ikke noe problem å få i seg nok. Det er faktisk mange "kjøttetere" som får mangel på B12 også, så det er ikke kun et vegetarisk problem. Jeg lager vegansk mat hjemme, men jeg spiser egg og melk ute (noe som er sjeldent). Det har til nå ikke vært noe problem å få i seg hverken B12 eller proteiner.

Men få tatt blodprøver av datterbarnet en gang i halvåret den første tiden, bare for å sjekke at alt er på stell. :)

Ja, vi skal faktisk gjøre det i dag :) Jeg følger veganske oppskrifter, og de bør jo være mer enn bra nok. En og annen gang er jeg sløv og hun får wokgrønnsaker og nudler. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lunatic jeg synes ikke de er så ille dyre jeg? Nå skal det sies at det stort sett er sambo som spiser de, jeg bare kjøper det inn :P

 

Veggiser ER dyre i matveien generelt synes jeg. Bortsett fra de indiske rettene. Har du lagd Pacora og Dal et par ganger har du krydderet du trenger tilgjengelig etterhvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Margrete skrev:

Ja, vi skal faktisk gjøre det i dag :) Jeg følger veganske oppskrifter, og de bør jo være mer enn bra nok. En og annen gang er jeg sløv og hun får wokgrønnsaker og nudler. 

Så lenge man generelt er flink til å spise riktig så er det lov å spise sjokolade til middag innimellom :aww: 

31 minutter siden, Mud skrev:

@Lunatic jeg synes ikke de er så ille dyre jeg? Nå skal det sies at det stort sett er sambo som spiser de, jeg bare kjøper det inn :P

Veggiser ER dyre i matveien generelt synes jeg. Bortsett fra de indiske rettene. Har du lagd Pacora og Dal et par ganger har du krydderet du trenger tilgjengelig etterhvert :P

Burgerne er ikke de dyreste, men kjøtterstatninger er generelt dyrt, synes jeg. Det gikk ikke opp med studentbudsjettet mitt i starten når jeg prøvde å spise en del av det. 

Jeg sparte helt utrolig mye på mat da jeg gikk over til "vanlig" vegetarmat. Det som er dyrt er som sagt kjøtterstatninger, men om man bruker bønner eller linser pluss grønnsaker så er det faktisk veldig billig :) Jeg storhandlet på Grønland i tillegg da, både proteinkilder og grønnsaker, og DA sparte jeg mye!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lunatic skrev:

Så lenge man generelt er flink til å spise riktig så er det lov å spise sjokolade til middag innimellom :aww: 

Burgerne er ikke de dyreste, men kjøtterstatninger er generelt dyrt, synes jeg. Det gikk ikke opp med studentbudsjettet mitt i starten når jeg prøvde å spise en del av det. 

Jeg sparte helt utrolig mye på mat da jeg gikk over til "vanlig" vegetarmat. Det som er dyrt er som sagt kjøtterstatninger, men om man bruker bønner eller linser pluss grønnsaker så er det faktisk veldig billig :) Jeg storhandlet på Grønland i tillegg da, både proteinkilder og grønnsaker, og DA sparte jeg mye!

Det går VELDIG mye i linser , bønner og kikerter her også kan man si. 

Og spinat.  

But no : jeg synes fortsatt det er rimeligere med et godt kjøttmåltid enn en god vegetarmiddag.  

Men det fine med mange av rettene er jo at man kan lage mye og spise det flere dager etter hver andre. Chili sin carne har blitt en av mine favorittretter og da lager jeg stor gryte som bare blir bedre og bedre for hver dag :D

Dal blir også bedre på dag 2-3- 4 etc 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttmiddager er jo ofte veldig enkle. Man bruker jo automatisk  langt flere ingridienser i vegetarmat. Jeg gjør i hvertfall det :) Men jeg har blitt flinkere til å bruke det jeg har av grønnsaker da. Utrolig hvor mye rart stangselleri passer godt til feks,  selv om det muligens ikke står i den opprinnelige oppskriften :P Spinat brukes til alt!  Det samme med rødbeter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde oppskriften din allerede i går @enna! Kjempegode, og de holdt seg godt sammen! Har til og med litt til overs som jeg skal spise opp i dag. Takk! :thumbs:
 

7 timer siden, Kristiin skrev:

Mener noen her på sonen la ut oppskrift/video av rødbettburgere en gang? Som jeg ogsp syntes frista :P

Video

Jeg liker ikke rødbetter, man kanskje det er godt som burger? Men tørr ikke å bare ta en oppskrift fra google, ikke alle som er like gode.. :P
 

2 timer siden, Mud skrev:

Øhm.. Kan man ikke bare kjøpe di derre grønne pakkene med Burger da? Det er det jeg gjør.  

Jada, man kan lage hjemmelagd, men det er faktisk fryktelig mye styr okke som og de blir ikke sååååååå mye bedre. Litt usikker på om de er veganske dog, men det finnes garantert det også.  Disse grillfiletene man får kjøpt er i hvert fall det,  der leste jeg faktisk på pakka en gang :lol:

 

Her går det i veggisBurger fra Rema og masse grillede grønnsaker. 

Er på grunn av at det er så dyrt med kjøtterstatning. Nå har jeg ikke sett på prisen på akkurat de burgerne, men kjøpte meg soyapølser fra Hälsans Kök på Spar tidligere i denne uken. Pakken inneholde 4 stk pølser på størrelse med grillpølser, og kostet 59,90,-! Det synes jeg er dyrt.. :ermm:

Tar gjerne imot tips om billigere produsenter av kjøtterstatning, men er vel bare 3-4 stk som selger i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lunatic said:

Rødbetburger er såååååå godt! Det kan virkelig anbefales. Om de holder seg sammen derimot, det aner jeg ikke.. Men det går kanskje an å pakke de inn i folie og så grille? 

Det som er med de burgerne er jo at det er dyrt! Jeg hadde blitt blakk om jeg kun skulle kjøpe de til en hel grillsesong :P 

 

@Margrete Som de andre har sagt så ville jeg ikke vært bekymret for proteiner. Det er ikke noe problem å få i seg nok så lenge man spiser variert mat :) Det som kan være et problem er jo B12, men igjen: om man spiser variert mat og setter seg litt inn i hva man burde spise en del av så er det ikke noe problem å få i seg nok. Det er faktisk mange "kjøttetere" som får mangel på B12 også, så det er ikke kun et vegetarisk problem. Jeg lager vegansk mat hjemme, men jeg spiser egg og melk ute (noe som er sjeldent). Det har til nå ikke vært noe problem å få i seg hverken B12 eller proteiner.

Men få tatt blodprøver av datterbarnet en gang i halvåret den første tiden, bare for å sjekke at alt er på stell. :)

De kjøttetere som har mangel på B12, har mangel av andre årsaker enn kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...