Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og sosialisering


elisamal
 Share

Recommended Posts

Nå er valpen min snart 9 uker. Det er en Flat Coated Retriever som er ekstremt glad i fremmede og barn. Andre hunder derimot. Noen ganger når vi går på tur så skjelver han og gjemmer seg mellom føttene mine. Andre ganger virker han nysgjerrig. Til nå har han ikke fått hilst på noen hunder i bånd. Det er et valg jeg har tatt fordi jeg ikke ønsker en hund med forventninger om å hilse hver gang den ser en hund og fordi jeg ikke er sikker på den andre hunden. 

Jeg har lest en del om sosialisering og ser at nå er den viktigste perioden for valpen min å bli sosialisert er nå. Jeg kjenner mange voksne hunder, men ærlig talt så har ingen av de noen særlig oppdragelse, derfor vil jeg ikke at valpen skal få den erfaringen. Men den må jo bli sosialisert med hunder. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Du trenger ikke veldig mange voksne hunder men en eller to som er flinke med valper. Altså flinke i hundespråket, ikke alltid like oppdragene i forhold til oss men i forhold til det å ta i mot en valp er viktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Du trenger ikke veldig mange voksne hunder men en eller to som er flinke med valper. Altså flinke i hundespråket, ikke alltid like oppdragene i forhold til oss men i forhold til det å ta i mot en valp er viktig

Ja, hva gjør man om man ikke kjenner en eneste slik hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Da prøver du å finne en. Spør for eks her inne om det er noen som er noen hunder som er flinke med valper som dere kan være litt sammen med før dem skal på tur. Men 9 uker da har jeg stortsett bare gått på oppdagelsesferd med mine jeg da og prøvd å ta oppdagelsesferden i valpens fart. Altså ikke gå for fort fram og la den bli skremt. Jeg er heller ikke glad i hundesletter hvor alle slipper alt. Men dere kan være helt på utsiden så valpen får observere uten å leke med dem. Lek dere to i sammen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene trenger ikke være veloppdragne for å være flinke med valper :) De lærer ikke bort "sitt og bli" og andre triks, uansett hvor flinke de er til det :P 

Synes det høres lurt ut at du ikke har latt valpen hilse på noen i bånd. Det gjorde jeg med min. Jeg nærmest løp etter folk slik at han skulle få hilse (herlighet...). Går greit nå, men var endel år der det var ganske stressende med passeringer, fordi det ble så mye forventninger til å få leke. Jeg vet iallefall at med neste valp gjør jeg ikke samme feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her, veldig greit å lære hunden at bånd = ikke hilsing.

Om du bor i Bergen er det garantert hundeklubber i området. Retrieverklubben? Valpekurs kan også være fint, da får du veiledning i mange av de vanligste spørsmålene, og dere lærer å være rundt andre hunder uten å hilse og leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslag om hundeklubb og valpekurs! Ofte tilbys det også valpesosialisering, der du kan bare være til stede med valpen så den venner seg til å være rundt andre hunder uten å leke eller hilse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...