Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressive hunder på utstilling (?)


Sasha&Kiara
 Share

Recommended Posts

Jeg har opplevd det før, jeg blir like oppgitt hver gang, men likevel så slutter jeg ikke å bli forundret.

Kan trekke ut opplevelse fra Ålesund i helgen, siden den er ferskest.

FØR utstillingen, altså jeg var ikke kommet inn i hallen engang.

Jeg kom med burtrallen og hadde valpen utenfor. Hun er samojed på 6mnd, så er litt størrelse på hun. Jeg stoppet 2-3meter unna en del boxere som sto med eierene sine. Jeg har hørt litt rufsete rykte på boxere, så jeg stoppet derfor litt unna, planen var å finne frem papirene samt skifte tak på alt utstyret :P

Det tok 3sekunder, så fløy boxer hann på valpen så hun hylte. Hun hylte av sjokket, ikke av skade altså. Eieren snur seg, sier oi og smiler, mens hun prøver å få bikkja under kontroll. Som virker som har ETT ønske, og det er å ete bikkja mi. :P Sorry men ja så litt sånn ut.

Jeg smiler overhodet ikke tilbake, for jeg ble ganske grinete faktisk. Og jeg syns i det minste man kan si beklager. Så jeg så nok bare dumt på hu tilbake.

Valpen ble nok litt skremt av hele greia, og slapp halen som hun hadde båret så fint hele veien. Vi fikk den til dels opp, men den datt lettere ned når vi var inni ringen. Men hun fikk en ok opplevelse resten av dagen i det minste.

 

Så var vi INNI ringen. Altså en hund i samme rase. (Dette er da ikke valpen)

Hannhunder, vi var kommet til beste hannhundklasse. Jeg er vant med litt sånn brumming rundt om. Jeg har selv en sånn idiot som kan hvis det blir for lenge blikkontakt brumme litt. Men thats it. Men denne gangen hadde han EN ting på ønskelista, og det var å ete opp alle de forbaska gummikulene som lå i det grønne fine gresset mor. Så han åt, jeg banna inni meg, og inn kommer en apekatt uten sidestykke. Altså den bikkja gjør utfall på utfall på utfall, mens eier forsøker å roe han ned. Slevet slenger rundt, tenner og lyd og ja gudene vet ikke hva. Tror Santos ble litt sånn "JØSS" så han reagerte med å ete mer. Haha. (Siste gang jeg stiller han i Ålesund :P )

 

Første situasjonen fikk jo ikke dommer med seg. Men jeg slutter liksom ikke å bli overasket over noen hunder og ikke minst eiere.

Altså, er dette hunder som bør i det hele tatt være på utstilling?? Hunder som kan velge å fly på en 6mnd gammel valp?

 

Andre situasjonen, fikk absolutt dommeren med seg, for bikkja landa på han under ene angrepet. For de skulle gå de to opp og ned samtidig, men dommeren sto imellom så han dytta borti dommern. LIKEVEL, velger dommer å plassere denne hunden forran Santos. (kritikken sa også fint temp) Altså jeg får bare lysst å begynne å grine. Bare så det er sagt, min endte som 4BHK og hennes som 3BHK, så det er ikke sånn at jeg furter for å ha mista noe cert eller bir eller noe i den dur. :P  Men sånnt gemytt er faktisk DISK feil for rasen, regner med for flere raser, men står faktisk under disk på standarden.

Hvorfor kaster ikke dommere sånne hunder ut?? Er jeg sær? Og bare må innfinne meg med at noen hunder har mer lyst å ete andre hunder enn andre liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På romjulsutstillinga i Letohallen, så skulle jeg stille Blitz. Hun var vel 8 mnd. eller noe sånt da. Dette var ikke i ringen, men vi sto ved en stand og skulle prøve et dekken. Jeg har Blitz i så kort bånd at hun ikke skal rekke bort til hunder som går forbi. Så kommer en mann med to staffer i bånd forbi oss, og i det mannen skal passere, så langer den ene staffen ut mot Blitz, mannen har langt bånd på den og den kommer helt bort i beina mine. Heldigvis var Blitz rask i oppfattelsen, så hun hoppet bakover så den ikke fikk tak i henne. Den var bare noen få cm unna å ta snuten hennes. Det var skikkelig ekkelt! Staffen hørtes skikkelig sint ut. Jeg sier noe sånt som "Ha kontroll på hunden din!" Hvorpå eier bare ser dumt på meg og går videre. 

Jeg mener at har du hunder som kan oppføre seg sånn, så må du for all del holde den under streng kontroll. Jeg synes heller ikke sånne hunder har noe særlig på en trang utstilling å gjøre i det hele tatt. Skjer noe sånt i ringen, så bør dommer absolutt slå ned på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sasha&Kiara skrev:

Hvorfor kaster ikke dommere sånne hunder ut?? Er jeg sær? Og bare må innfinne meg med at noen hunder har mer lyst å ete andre hunder enn andre liksom.

Det er stor forskjell på hva dommerne aksepterer i ringen. Jeg har sett hunder utagere og bråke uten at det har fått konsekvenser (jeg har hatt en sånn selv og fatter ikke at jeg fortsatte å stille utysket, men jeg hadde jo kontroll på  henne så hun fikk jo aldri gjort noe mot noen altså - bare for å ha sagt det - men noen ganger er man rett og slett litt kørka :aww: ), og jeg har sett hunder utagere i ringen og har mistet plassering pga det - og da helt korrekt blitt utvist. 

Jeg er alltid bevisst omgivelsene rundt meg på utstilling, og det er enkelte raser jeg skygger unna og heller går i stor bue rundt om jeg ser dem. Og ja, min egen rase er en av de rasene jeg ikke nødvendigvis stoler på at oppfører seg greit på en utstilling, dessverre. Det har blitt mye bedre, men det er fortsatt mange som buser på og utagerer. Det er jo vanskelig å få gjort noe med det når det skjer utenfor ringen, selvsagt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk ikke alltid man vet hvordan hunden vil reagere i en utstillingssetting. Og noen hunder reagerer på enkeltindivider. Kovu er jo snill som dagen er lang, men han kan også finne på å kaste seg fram mot en valp hvis han er giret nok. For å leke, men det kan være skremmende nok for en liten valp. Nå kan jeg ikke si noe om hunden i det første eksempelet ditt, men boxere er ganske voldsomme i leken de også, og en hund, overivrig hannhund kan bli ganske mye. Det er såklart ingen unnskyldning for å ikke ha kontroll på hunden.

Likedan har jeg to hunder som kan trigge på enkeltinvidivider. For Kovu sin del er jeg forsiktig rundt andre hanhunder, men det er sjelden han finner på noe tull. Jeg ville ikke latt være å stille ham om jeg hadde vært interessert i det, selv om han kan bestemme seg for at den ene hanhunden skal spises. Men igjen, hvordan man håndterer en eventuell slik situasjon er en annen side av saken.

Jeg tipper også forøvrig at noen dommere lar hunder som reagerer på enkeltindivider slippe gjennom, men kanskje tar tak i det om hunden konstant står og brøler rundt seg mot de andre hundene?

Og så er det jo en del hunder som aldri burde vært på noen utstilling, men så er det disse premiene man gjerne vil ha da...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fin opplevelse ang dette: Det var rottweilerklubben som arrangerte utstilling i Letohallen. Min rase var i ringen ved siden av rottweilerene, så vi fikk med oss hva som skjedde i naboringen også. Det var mange rottweilere der - 50 stk kanskje. Og en tysk dommer. Og det var dommeren sin! Han var svært tydelig på hva han (ikke) ville ha i ringen av bøllete oppførsel. Han kvalitetsbedømte alle hundene, men så fort han skulle plassere hundene i de forskjellige klassene ble bøllene kastet kontant ut. Og terskelen for å bli kastet ut var ikke særlig høy. Vi som sto ringside var ganske imponerte - den dommeren var konge i ringen.

Selvfølgelig kan det ha skjedd at han kastet ut noen "bøller" som egentlig ikke var det, men som ikke hadde lært å oppføre seg. Og det kan hende at noen av de som ble igjen i ringen ikke nødvendigvis var helt stødige mentalt, men at handler kontrollerte og dempet dette. Uansett, vi som sto rundt synes dommeren gjorde en god jobb.

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
27 minutter siden, Line skrev:

Jeg skulle ønske det hadde blitt satt mer fokus på dette fra NKK sin side, at dommerne ble instruert til å kaste ut utagerende bikkjer i langt større grad enn nå. Når dommere setter opp utyskene så blir de gjerne brukt i avl også..

Jeg tror nok NKK har gitt føringer, på lik linje som de har gjort det på eksteriør. Trenger ikke gå lengre enn til helgens utstilling med en scandinavisk dommer og det ble dømt 15 EB, ikke en eneste hadde kommentar på nese eller rynke i noen av kritikkene. For meg sier det litt om hvor mye dommeren bryr seg om det :P (eller unngår bry seg for da kan ingen taes på det :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på dommere ja, noen finner seg i "alt", andre er raske med å ta fra noen plassering, sistnevnte syns jeg er knall. Har sett det noen ganger, eksempelvis tap av CK (husker ikke akkurat nå, men stødig temperament er vel et kriterie for CK? Eller er det excellent, en av de) på hund som utagerte kraftig i konkurranseklassen.

Likeledes skulle jeg ønske det og var fokus på direkte redde hunder, stilte en tispe for en oppdretter en gang, og hun prøvde flere ganger å rive seg ut av halsbåndet og først etter 5-6 løperunder roet hun seg så dommer fikk kjent raskt over før hun på nytt prøvde å rømme - hun fikk CK. Hadde det vært min hund hadde jeg levert tilbake det rosa båndet.. Greit at det kan være dårlige dager som ligger bak utagering eller frykt, og det er jo kjipt, men dommer skal jo allikevel dømme dagens atferd. Har også sett en unghund som faktisk klarte å rømme fra ringen og nektet å komme nærmere dommerteltet enn 10-15 meter få excellent, det er bare gørrtrist.

Så jeg skulle ønske at gemytt generelt hadde hatt klarere retningslinjer i utstillingsringen (og om de har det, mer fokus på det så flere enn de dommerne med ryggrad følger de), at både utagering og frykt hadde en klar konsekvens på premiering, for jeg syns ikke det er greit når det står i rasestandarden at rasen skal være eksempelvis modig og vennlig (eksempel fra min rase), så skal ikke individer helt motsatt av det premieres og plasseres.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt en del slike episoder på de 11 årene vi har stilt ut.

Her er de to jeg husker best:

 

Kun en gang har jeg sett dommer reagere med å "trekke tilbake" en plassering.

Det var på shiba, her i Tromsø for en hel del år siden.

Hannhund, som ble plassert i i bhk.

Klarer ikke å huske om hunden  var plassert som 1 eller 2 bhk, men hunden endte opp bakerst etter å ha gjort utfall mot en annen hund helt ut av det blå.

Dommeren påpekte at slik oppførsel godtok han ikke.

 

Så har man dommere som gir katta.

Stilte DSG i bhk, dette også en del år siden.

Dommer som er veldig oppdatert på rasen.

Hunden foran Hampus snur seg gang på gang og snerrer når vi løper rundt sammen.

Vi holdt så god avstand at vi til slutt lå en halv runde bak, uten at hunden roet seg nevneverdig.

Dommeren ser dette, og bytter slik at jeg løper foran, og "dritthunden" bak.

Hunden snerrer og "brøler" fortsatt, men får vist litt bevegelser.

Og vips, så vinner den jammen.

Det var en sur 2 bhk..

Mista litt av respekten for den dommeren der og da..

 

 

 

 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JeanetteH skrev:

Jeg tror nok NKK har gitt føringer, på lik linje som de har gjort det på eksteriør. Trenger ikke gå lengre enn til helgens utstilling med en scandinavisk dommer og det ble dømt 15 EB, ikke en eneste hadde kommentar på nese eller rynke i noen av kritikkene. For meg sier det litt om hvor mye dommeren bryr seg om det :P (eller unngår bry seg for da kan ingen taes på det :P )

Sant, og fryktelig synd, men mitt inntrykk er likevel at mentalitet er ikke et stort fokus så mange steder. Jeg tenker at man også kan prøve å gi sterkere føringer og muligheter for at teknisk personell kan bortvise hunder fra området om de ikke oppfører seg også. 

Jo større sjanse for å ikke få stilt drittbikkjer, jo færre drittbikkjer påmeldt? Kan jo håpe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske dommere slo ned på gemytt... Både redde hunder og bråketter hunder bør bli sendt ut... desverre ser jeg både redde og bråketter hunder bli plassert :-/ Samt hunder som halter!!

Hadde nesten en ridgeback i hånda på en utstilling, den skulle ta min hund og kastet seg frem og tok nesten hånda mi. Etterpå fikk den fatt i en puddel og nappet av en stor tafs med pels o.O 

Enkelte raser sliter med usikkerhet feks chinese crested... Men er det rart? Dommere premierer og premierer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange slike episoder i årenes løp, og har forundret meg over hva dommerer tolererer.

Men der fins tøffere dommere også. En gang på NKK Biri hadde vi rottisringen ved siden av oss, og hanhundene holdt et svare spetakkel.  Dommeren, en av de gode, gamle norske, ga grei beskjed: Første hund som åpner kjeften, går rett ut ! Skal si det ble stille...En annen gang sto BHK opplinjet, og gilde sløyfer skulle deles ut. En av hundene fant at dette var rette øyblikket til å angripe handleren sin. Det ble ingen sløyfer- hunden skulle egentlig hatt certet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med jeg har sett en haug sånne episoder. Jeg har vært på et minimum av utstillinger. Med tanke på hvor mye vekt det blir lagt på utstillingsresultater synes jeg det er uendelig trist. I tillegg ser jeg stadig argumentet om at "om hunden ikke hadde hatt et greit gemytt hadde den ikke blitt champion i krevende utstillingsmiljøer!" :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, jeg er fortsatt sur over at bikkja som beit Trym i ræva i BHK ble nr 1. Attpåtil gjorde handleren det med vilje.. Men så fikk C sagt ifra akkurat hva han mente om sånn oppførsel :innocent: Dommeren fikk med seg alt, tilogmed at hunden foran Trym kom seg løs og brøla, spent situasjon kan du si :P Takke **** for at C var rask nok i hodet til å sperre ene hunden med beinet og fikk løfta Trym opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Stine skrev:

Jupp, jeg er fortsatt sur over at bikkja som beit Trym i ræva i BHK ble nr 1. Attpåtil gjorde handleren det med vilje.. Men så fikk C sagt ifra akkurat hva han mente om sånn oppførsel :innocent: Dommeren fikk med seg alt, tilogmed at hunden foran Trym kom seg løs og brøla, spent situasjon kan du si :P Takke **** for at C var rask nok i hodet til å sperre ene hunden med beinet og fikk løfta Trym opp.

Ja det er jo en del som med vilje kjører sin hund oppi baken, eller midt i trynet på andre hunder i ringen.

3 av mine 4 hunder gir seg katta i sånt, mens den siste kan avspores med godis heldigvis.

 

Var på utstillingskurs for noen år siden, der det stort sett bare var folk som ikke hadde stilt før bortsett fra meg og et par andre.

Der fortalte kursholder faktisk at hun ofte plasserte hunden for nært de andre i ringen for å skape uro.

Ble passe rystet av dette, for i et rom fullt av nybegynnere, så synes jeg det var helt upassende å si.

Terskelen for å vise sin egen hund på utstilling er for mange høy.

Å høre at andre kan finne på å sabotere med vilje, gjør neppe denne terskelen lavere.

Et er at denne dama driver sånn, noe jeg mener er usportslig, men å si det til folk som betaler penger for å gå på kurs, det synes jeg var rimelig tåpelig.

 

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang opplevd dommer som kasta ut også, men det er en gang jeg har sett.

 

Det var på Nesbyen for noen år tilbake.

Junior hann (Rottweiler) var inne i ringen og fikk bedømming. Ut av intet kom en hannhund (rottweiler) løs fra sitt bur ringside, og fløy rett på den stakkars junioren som sto i ringen. Alle måpte. Eieren fikk røska denne bikkja si av og gikk ut av ringen, men den stakkars junioren holdt på å dø.

Dommeren ba eieren av junioren om å gå ut, tusle litt rundt, og roe ned, for så å komme inn igjen, for å se om det hjalp, så skulle han ta han inn igjen litt senere, men da før BHK.

Så kom denne hunden som hadde fløyet på han, vet ikke om det var åpen eller nuch, men de var en 4-5 i klassen, dommeren gikk bort til han som hadde flydd på, og spurte hva han holdt på med? "Ehm stiller hund" Nei ikke for meg sa dommeren å ga han klar beskjed om å komme seg ut av ringen. Til full applaus ringside.

 

Jeg ble kjempeglad når jeg så han gjorde dette, men ja, det er 1 gang på de 6årene jeg har stilt hund. Og jeg har sett mye rart. Men ser også selvfølgelig gjengangeren av rase.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis (?) flere ganger observert aggressivitet bli slått hardt ned på i de polare rasene.  Både tysker, tsjekker,  og skandinaviske dommere i inn og utland har jeg sett 0 eller kraftig sette ned i premiering en hund med uakseptabel adferd. 

På skyhet og redsel er det en del som tolererer litt vel mye, mens andre kanskje er litt for strenge andre veien. Type at de setter ned hunden fordi den ikke er overbegeistret for håndtering av fremmede ,  men samtidig ikke gjør noe av seg.  Dette først og fremst hos min rase.  Det er tillatt å være litt reservert,  men ikke prøve å flykte så klart. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver person, ikke bare dommer, har anledning til å kontakte utstillingens leder og rapportere om truende hunder, så de kan vurdere en utvisning fra utstillingsområdet. Det har skjedd flere ganger. Det er et felles ansvar, og ikke bare opp til dommer de tre minuttene hunden er i ringen.

Jeg vet om bernere som har mistet plassering på grunn av utagerende atferd i ringen, men jeg vet også om dommere som har berømmet det gode gemyttet vi har her. Nå ser jeg mye, mye oftere redde hunder enn aggressive hunder i min rase - men jeg ser enda mer av det i utlandet, så jeg forstår at utenlandske dommere synes de har sett godt gemytt hvis de er vant til andre ting i hjemlandet. Jeg har også observert norsk dommer dømme rasen i utlandet, og trekke en eller to premiegrader på for dårlig gemytt (sjenerte og redde) - hvilket utstillerne reagerte på, for han hadde jo fått tatt på dem til slutt. Flere mente også at en burde unnskylde juniorer, hvilket jeg personlig ikke er enig i - en dømmer hunden slik den framstår den dagen, og ikke den selvtilliten og tilgjengeligheten den kanskje får etter to løpetider en gang i framtiden.

Som ringsekretær har jeg også vært med på at dommer holder tilbake premiegrad på grunn av kranglete oppførsel i ringen. Særlig en situasjon endte med at eier ble enda mer kranglete enn bikkja, siden det var snakk om et NKK-cert som glapp.

Men nå er jo ikke dårlig mentalitet forbeholdt utstillingsringen. Det er jaggu ikke alt som er helt i vater som dukker opp i LP-ringen heller. Hannhunden til en bekjent måtte syes etter at noen smakte på ham under fellesdekk i klasse 3. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man opplever jo litt av hvert på utstilling.. 

Jeg var på NKK Drammen, eller var det trondheim? Med Tesh (Grand Danoios). Det regna mye den dagen, og dommeren hadde på seg stor flagrende regnkåpe som knitret. Tesh var Jr tispe, og flere av tispene før henne reagerte på regnfrakken, noen så til de grader at dommer ikke fikk ta på de, men premierte blir de.. 
Når vi skulle dømmes så regnet det enda kraftigere, men dommeren tok av seg regnjakken for hunden før oss (som var livredd). Jeg ba hun ta den på igjen og hun stirrer uforstående for meg. Jeg klarte ikke å dy meg og sier "Hundene må da tåle en jakke..". Tesh sto som en prest og nusset dommeren tilogmed. Og vi gjorde det greit vi den dagen. Men det gjorde også flere av de livredde hundene. Hunder på 60 kg + kan ikke oppføre seg sånn.. Det kan fort bli farlig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd å få begge mine påflydd av andre hunder på utstilling. Yoshi ble påflydd av en border på NKK Bø når han var  valp og fikk et sår i annsiktet. Har aldri opplevd at han har blit tatt av andre korthårs collier, og synes hannhundringen ofte er rolig mtp kortis. Jatzy har blitt påflydd av flere aussier, da gjerne sure tisper. Aldri opplevd at dommer slo ned på det den gangen. Men en opplevde en gang at en aussie fikk gul (burde fått disk) fordi den knurra mot dommeren.

Da eksen hadde boxer stilte vi jo den, å herregud boxer ringen var jo helt amaras. Så mye bråk, leven og aggresjon. Husker hannen som ble BIR mista biret og ble BIM fordi han angrep tispa som egentlig ble BIM.... Han burde vært diska og 2bhk burde fått plasseringen.

Jeg synes dommere er alt for sløve til å slå ned på aggresjon i ringen og ved ringside. Javisst har noen raser særheter, men det er da grenser for hvor mye dritt man skal finne seg i selv fra de særeste rasene.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Meg skrev:

usmakelig oppførsel av hunder og utstillere burde få konsekvenser. Folk som aktivt går inn for å ødelegge for andre, noe så lavmåls...  hiv dem ut av ringen!  Han idioten under, han vant... :(

 

Fy f****! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu, jeg hadde stoppa å bedt han ryke og reise.

Ærlig talt. Usmakelig og latterlig oppførsel.

 

Har opplevd det selv, dog ikke så gale som det der. Jeg var ganske fersk, og fikk høre at den personen som gjorde det, gjorde det nettopp for å ødelegge og trigge frem aggresjon hos min hannhund.

Dumt for hu, dommern likte det ikke, min hannhund reagerte ikke, hu fikk blått jeg fikk ck. :P Jeg fryda meg, hu furta haha :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Burde ikke særlig spannbikkjer tåle at det løper bikkjer bak de? 

dette er ikke hundesspann  ;) men spannbikkjer-  jo de tåler fint at andre hunder løper bak dem og foran dem i spannet (og ved forbikjøringer)(og vi bryr oss ikke om de løper litt rotete akkurat da, sålenge de løper. Utstilling er noe annet...)- men å vise hunden pent når en annen hund løper PÅ dem er ikke så lett :) jeg snur meg også om noen tråkker på meg omtrent.  Synes du det der er grei oppførsel? Man ser jo at fyren prøver å ødelegge for damen foran. Synes hunden hennes er flink jeg. 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...