Gå til innhold
Hundesonen.no

plutselig uling


house of Gjerde

Recommended Posts

heisann

vi driver med hjemme-alene trening på vår 5 mnd gammel jrt valp, og er kommet opp i 1,5 timer. vi har også en 20 mnd gammel blanding som er sammen med henne, og vant til å være alene hjemme.

dette har gått helt fint fram til i dag, da viste videoopptakene at hun begynte å ule en halv time etter vi var dratt, og holdt mer eller mindre på til vi kom hjem (var borte 1 time) forskjellen denne gangen fra andre ganger var at 1) vi hadde ikke gått tur med henne og 2) hun var bur. (fordi hun er veldig urolig inne, både når vi er hjemme og borte (ingen forskjell) og vi ville se hvordan det var å ha henne i bur. hun sover i bur om natten)

tror dere dette kom av at hun var i buret? hvor mye av alene-treningen har vi ødelagt nå?

de andre gangene vi har vært borte så har hun sovet, tasset rundt. vært normal, slik hun er når vi er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til vanlig har hun hatt stua og kjøkkenet å gå på mens vi er borte. denne gangen hadde hun buret. dette med buret var bare noe vi skulle forsøke for å se om hun syns det var bedre, for hun tasser mye rundt, uten at hun er stresset (les: piper, peser, springer rundt) - både når vi er hjemme og borte, og trenger hjelp til å slappe av (sove/hvile)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv og ha hunden bare lløs i gangen en periode før du ijen prøver i gangen. Slik at hunden venner seg til og ikke ha så stort område og passe på, så kan du prøve bure ijen etterpå. det gjore vi med vår hund og dette har fungert veldig bra for oss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trente mye korte perioder med Hera da hun var valp. Det gikk helt fint. Så etter noen måneder bestemte vi oss for å dra ut litt lengere. var ute i 2-3 timer og når vi kom hjem stod naboen på trappen og sa at hunden hadde ulet i 3 timer. Vi ble veldig overrasket, og siden da ulte ho og hylte ho hver gang vi dro utfor døren. Det ble et problem. vi fortsatte å trene på samme vis, men hundn bare bråkte. tilslutt dro vi ikke bort lengere og skaffet hundepass hvis vi skulle noe steder. Skikkelig usosial ble vi også. Dette fordi vi har folk boende under og ved siden av oss, og det høres godt. Å vite at hundan lå og skreik gjorde at jeg ble livredd for klage. Men når hunden ble 1,5 år omtrent gikk vi ifra ho en sommer da naboene var på ferie. Vi øvde mye, lot ho være løs i huset (noenlunde) og hadde bjeffehalsbånd på.. Føler nå at hun har blitt litt mer tryggere. Nå tror jeg at hun er stille. Naboene sier de ikke har hørt noe. Men bruker fremdelse bjeffehalbåndt. Neste skritt er å ta den av.. Men vi forlater ho ikke på sene kvelder/natt, og det er ikke så ofte vi er lenge borte heller. Men det har vært et veldig styr, og et stort problem dette.

Mitt råd er, bare fortsett å tren mye. Tren efffektivt over en periode. Har dere naboer, gi besked å snakk med dem om dette. La gjerne valpen gå løs utfor buret. Sperr av et område til den. Ha på radioen, gi bein. Prøv DAP, gå mye ut og inn av huset. hent posten, ut med søppla. og ta litt lengere tid iblant. slik at valpen ikke "krever" å være med ut overalt\, men slår seg tilro med at dere flyr ut og inn ytterdøra om dagene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er vanskeligt å få ein hund til å ligge i et bur når den er vant til å gå fritt... jeghar selv hunden på badet om natta og den er kjempe rolig når vi legger oss, men om den får komme i senga ein natt, så klarer den ikkje finnne roen.... :P derfor må vi bare la den ligge på badet under ovnen i kurven sin med katten...Når Gizmo er alene om dagene når jeg er på skolen, noe han er vant til, så får han gå i stua og kjøkkene noe han liker kjempe godt.... :lol: sammen med sin beste venn pus...så leker de og tar helt av, Legger avis papir da så han går på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, ser ut til at vi må begynne fra skrach igjenn. var borte 1 time i går, og hun pep litt, og ulte 4-5 ganger. så vi må nok heller begynne litt på nytt. ingen vits å gå for fort fram, det blir det i hvertfall ikke bra av. hun pleier å få griseøre med leverpostei på. når hun går lei av denne, så beynner pipingen/ulingen. håper bare det blir bra, vil ikke ha en hund som ikke kan være alene-hjemme. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må hun bare stå å ule, pga hu finner nåkk ut at dette ikke hjelper etter en stund... Hun vil nok ikke være alene men noe hun da må venne seg til...Gizmo ulte å peip lenge første gangene, men fant fort ut at dette ikke hjalp stort :lol: å nå lager han ingen lyd da han er vant med å sove på badet rett innforbi soverommet vårt...Det beste er å begynne med 5 min så 1o osv slik at hun venner seg til at hun må være litt alene.. Dette kommer til å gå fint skal du se :):lol::icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis hunden klør ville jeg sjekket for allergi hos dyrlege. Og om hunden er konstant sulten kan du tilføre feks litt kokt ris, kokt brokkoli eller gulrøtter i foret for å gi mer metthetsfølelse uten mye kalorier.  Ang bæsjespising ville jeg vært nøyere på å ha kortere kobbel og mer kontroll på tur . Trene på å avlede med en kommando og godbiter. 
    • Hei Jeg har en hund som er 2 år og Og jeg har følgende utfordringer med min hund.  - hun er ca. 2 - 3 kg for mye  - hun kan ha tendens til å klø  - hun spiser bæsj ute når vi går tur. Akkurat som hun går å leter  - hun er for tiden veldig opptatt av å stjele og søke etter mat - hun virker for tiden veldig stresset Nå bruker vi pure natural fra Musti. Jeg valgte en med kun lam for å se om det hjalp på kløen. Det synes jeg det har gjort. Men hun har blitt ekstrem til å spise bæsj ute når vi går tur, og ellers veldig stresset og matgal. Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med foret? Er det noen som kan anbefale et for dere tror kan passe min hund, og om dere tror dette kan ha en sammenheng?  Det er en engelsk springer spaniel.     
    • Joda, men synes det var en rar kommentar, ingen andre fikk det.. Fått dårlige nyheter om gamla, første gang jeg har gammel hund- og det er vondt når de får aldersplager.
    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...