Gå til innhold
Hundesonen.no

Apport og byttedominans


Zitka
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo en viss peiling på hvordan jeg skal trene dette, men jeg vet min metode tar lang tid før jeg blir fornøyd med kvaliteten :P så da trenger man ikke å finne opp kruttet på nytt..

hvilke lure tips til å lære inn apport har dere for hunder med byttedominans? 

Jeg bruker hovedsakelig baklengskjeding og frivillig apportering :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også baklengskjeding og frivillig apport, eneste jeg har å tilføye er at jeg aldri tar fra hunden apporten på trening. Ellers synes jeg det kan være kjekt å ha på hunden bånd, gi den apporten å rygge, når hunden frivillig er på vei i min retning så snur jeg meg og roser og lar hunden få gå rundt med den så gjentar jeg, for å gjøre det til noe positivt å komme inn mot meg, spesielt fint på hunder som ikke vil dele. Ikke sikkert det var noe nyttig, men :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trent mye på å trykke snuta mot håndflaten (target), først uten - så med gjenstander i munnen. :)

Nå er vi der at det er omågjøre å trykke snuta fortest mulig i hånda når ballen er kasta. Han elsker det, men så holder han også mat ørlite høyere enn ball også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, JeanetteH skrev:

*følger*

hilsen hun som har en valp som griper og fortsetter løpe i den retningen med my presius :lol: 

Flere som har det sånn altså? :whistle: 

jeg prøvde meg på en litt streng stemme, men bikkja er 2 år og generell myk, så da trodde hun stakkars at apporten var en no-leketøy for lille søte :P så når jeg begynte på'n i dag, skulle hun ikke røre den.. 

Null stress tenkte jeg og tok frem tyven i familien.. Lille lusa tok apporten ja, og gravde den ned i en skråning mens hun selv satt opp og knurret hvis lille rottis kom i nærheten.. Så når jeg hadde fortalt hvem som egentlig Eide den ***** apportbukken, så var rottisen så intr at hun løp avgårde med den selv.. 

Så har fått rettet opp den feilen nå da.. Så nå er vi tilbake til start med drakamp og lek hos meg, men hjelper lite når hun selv synes det er nok og belønner seg selv med å løpe rundt på egen hånd.. Evt legger seg ned med skatten :getlost: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Min er 8 mnd så strenge stemmen har jeg holdt unna. 

Trent hold fast, vel å bra det: er hun løs så stikker hun med den. Er hun i bånd så ligger hun seg ned og prøver komme seg så langt unna hun kan i kryp med den i munnen eller spytter. Og når hun spytter så er ikke jeg så hyggelig *host* så jeg fant det best å bare legge det bort. 

Nå skal det sies at denne ikke tenker avlevere leker heller. Så vi jobber litt sånn på tvers med mindre verdifulle leker som ball. Ball får greit å bytte (kong går ikke, hun vet hvilken kong hun fikk først og den er HENNES). 

Har jeg fått rottis kelpie??! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, JeanetteH skrev:

Min er 8 mnd så strenge stemmen har jeg holdt unna. 

Trent hold fast, vel å bra det: er hun løs så stikker hun med den. Er hun i bånd så ligger hun seg ned og prøver komme seg så langt unna hun kan i kryp med den i munnen eller spytter. Og når hun spytter så er ikke jeg så hyggelig *host* så jeg fant det best å bare legge det bort. 

Nå skal det sies at denne ikke tenker avlevere leker heller. Så vi jobber litt sånn på tvers med mindre verdifulle leker som ball. Ball får greit å bytte (kong går ikke, hun vet hvilken kong hun fikk først og den er HENNES). 

Har jeg fått rottis kelpie??! ?

Du driver jo oppdrett av slike! Strider er jo også sånn! Men han blir veldig gjetete da...Apportbukken går greit, og feltsøk gjenstander - men leker - det er "My precious"! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JeanetteH skrev:

Min er 8 mnd så strenge stemmen har jeg holdt unna. 

Trent hold fast, vel å bra det: er hun løs så stikker hun med den. Er hun i bånd så ligger hun seg ned og prøver komme seg så langt unna hun kan i kryp med den i munnen eller spytter. Og når hun spytter så er ikke jeg så hyggelig *host* så jeg fant det best å bare legge det bort. 

Nå skal det sies at denne ikke tenker avlevere leker heller. Så vi jobber litt sånn på tvers med mindre verdifulle leker som ball. Ball får greit å bytte (kong går ikke, hun vet hvilken kong hun fikk først og den er HENNES). 

Har jeg fått rottis kelpie??! ?

Forrige rottis var også helt lik, men hun var en smule både frekkere og tøffere, så om jeg kremtet hardt et par ganger, så brydde hun seg ikke så hardt om det akkurat.. Så med henne var det bare å legge inn krav :P 

det er så koselig med slike hunder :lol: 

 

tenkte jeg skulle prøve Siv endresen (?) sin metode litt med innlæring av apport uten lek.. Da kanskje ble moduset et annet.. Siden ho mi kommer heller ikke inn med leker uten at jeg må rope henne inn, og da slipper hun på 1 meters avstand.. Og da må jeg inn med "ikke rør" og "gå bort" for å at jeg skal få ta den :lol: 

 

Edit: siv Svendsen mente jeg.. Navn er ikke helt enkelt :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tips om å ikke la hunden se at jeg la apportbukken på bakken, og så kan det nok være lurt å ha den i bånd/line ja, til hunden lærer seg hva som er greit og ikke :)

 

Klarer du å belønne hunden før den tenker på å stikke av gårde, så den rekker å bygge seg opp en forventning om at det skjer noe enda kulere hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg fikk tips om å ikke la hunden se at jeg la apportbukken på bakken, og så kan det nok være lurt å ha den i bånd/line ja, til hunden lærer seg hva som er greit og ikke :)

 

Klarer du å belønne hunden før den tenker på å stikke av gårde, så den rekker å bygge seg opp en forventning om at det skjer noe enda kulere hos deg?

Det er ingen problem å finne en belønning som er kulere enn bukken, men da er ikke bukken noe interessant heller.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Hva med å legge apportbukken på bakken og belønne alt initiativ mot den, og så øke kravene gradvis mot å plukke den opp hvis hunden ikke gjør det med en gang? Og når hunden plukker opp, belønn (jeg fikk faktisk tips om å kaste godbiten på hodet til Bris :lol:), og vent til hunden på nytt velger apportbukken. Jeg gikk fra å ha en hund som hatet apport til å elske det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Hmm... Hva med å legge apportbukken på bakken og belønne alt initiativ mot den, og så øke kravene gradvis mot å plukke den opp hvis hunden ikke gjør det med en gang? Og når hunden plukker opp, belønn (jeg fikk faktisk tips om å kaste godbiten på hodet til Bris :lol:), og vent til hunden på nytt velger apportbukken. Jeg gikk fra å ha en hund som hatet apport til å elske det! :)

Hun elsker apportbukken, så hun tar den som regel.. Men vi er jo litt i fasen at hun må lære seg å holde fast og helst begynne å lære seg med å sitte foran meg og holde bukken, og da må jo også forstyrrelsene være litt lave enda :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Krutsi skrev:

Det er ingen problem å finne en belønning som er kulere enn bukken, men da er ikke bukken noe interessant heller.. 

Det sleit jeg også med, mi er stort sett interessert i det meste, men med en gang det er noe som er bedre så er det liksom ikke så interessant lengre, måtte jobbe mye med det i starten. Skulle jeg belønne med lek så ville hun ikke lenger ta apporten, og tok jeg bort lek å skulle belønne med mat så ville hun ikke slippe apporten for da var den kulest. Husker ikke akkurat hva jeg gjorde, men jeg gikk for lek belønning og jobbet med at hun måtte forstå at ta/holde/etc apporten = lek. Tar man ikke apporten forsvinner også leken. Når det gikk inn så kom hoppet vi plutselig flere steg frem med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Det sleit jeg også med, mi er stort sett interessert i det meste, men med en gang det er noe som er bedre så er det liksom ikke så interessant lengre, måtte jobbe mye med det i starten. Skulle jeg belønne med lek så ville hun ikke lenger ta apporten, og tok jeg bort lek å skulle belønne med mat så ville hun ikke slippe apporten for da var den kulest. Husker ikke akkurat hva jeg gjorde, men jeg gikk for lek belønning og jobbet med at hun måtte forstå at ta/holde/etc apporten = lek. Tar man ikke apporten forsvinner også leken. Når det gikk inn så kom hoppet vi plutselig flere steg frem med en gang. 

Ja, det er akkurat det som er greia her også. Bare mat trumfer apportbukken også (er da ikke rottis for ingenting) :P dessverre er hun liksom ikke så mye trent med fra hun er valp, og treig rottis i skolten, så da tar det tid.. 

Derfor jeg hadde et håp at noen hadde noen quick tips til meg :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Mitt problem er enda større, apporbukken trumfer faktisk enhver leke og form for mat :lol: 

Skal bli gøy dette om en mnd eller to når jeg muligens plukker det opp igjen :P 

(det er ikke første hunden jeg har hvor bukken betyr mest, men de har jo liksom ville dele med meg da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker ikke å trene med mat og apportbukken med min. Kan jo ikke ha noe i munnen hvis man skal spise! :o 

Men leke fungerer utmerket. Jeg har trent sitt og hold og opptak, ikke begynt ordentlig med avlevering enda.
Trent hold på en måten at jeg har satt ham foran meg og gitt ham apportbukken, klikket direkte og gitt ham leke, deretter økt tiden til klikket til jeg fikk fram en hånd med omvendt lokking. Nå gir jeg ham apportbukken, holder leken fram som omvendt lokking og dytter på apporten han har i munnen og gir signal for å ta leken i hånda.

Opplukk fikk jeg løst vhja noen her inne tror jeg. Satte ham ned, la apporten bak ham og ga kommando, det øyeblikket han tok den i munnen ga jeg signal om å ta leken jeg hadde i hånda. Han bærer den alltid helt inn til leken og meg, men slipper den når han skal bite leken. Vet ikke om det her kan være til noen hjelp altså, men jeg har også jobbet inn kommandoer for å ta leke i hånd og ta leke på bakken som jeg forsterker jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, JeanetteH skrev:

Mitt problem er enda større, apporbukken trumfer faktisk enhver leke og form for mat :lol: 

Skal bli gøy dette om en mnd eller to når jeg muligens plukker det opp igjen :P 

(det er ikke første hunden jeg har hvor bukken betyr mest, men de har jo liksom ville dele med meg da :P )

Hahahhaa kan ikke du bare låne mi også, så fikser du dette du :P 

36 minutter siden, Turb skrev:

Funker ikke å trene med mat og apportbukken med min. Kan jo ikke ha noe i munnen hvis man skal spise! :o 

Men leke fungerer utmerket. Jeg har trent sitt og hold og opptak, ikke begynt ordentlig med avlevering enda.
Trent hold på en måten at jeg har satt ham foran meg og gitt ham apportbukken, klikket direkte og gitt ham leke, deretter økt tiden til klikket til jeg fikk fram en hånd med omvendt lokking. Nå gir jeg ham apportbukken, holder leken fram som omvendt lokking og dytter på apporten han har i munnen og gir signal for å ta leken i hånda.

Opplukk fikk jeg løst vhja noen her inne tror jeg. Satte ham ned, la apporten bak ham og ga kommando, det øyeblikket han tok den i munnen ga jeg signal om å ta leken jeg hadde i hånda. Han bærer den alltid helt inn til leken og meg, men slipper den når han skal bite leken. Vet ikke om det her kan være til noen hjelp altså, men jeg har også jobbet inn kommandoer for å ta leke i hånd og ta leke på bakken som jeg forsterker jevnlig.

Det var dette jeg gjorde med min forrige også.. Men denna tøtta har ikke helt trua.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet da valpen min var 8 uker, fordi jeg vet at dette ligger i mange hunder. Jeg startet med å kaste/ trille  en ball og hadde en ball hos meg. Byttet likt og slik holdt vi på lenge, alltid bytte med en lik ting.
For ham gikk det veldig fort, så han for ut hentet og kom tilbake og fikk ny ball med det samme.

Apportering kjørte vi på holdfast på siden eller forran meg ( i bånd), så rørte vi litt på oss; han skulle klare å gå med den, legge seg med den, sette seg osv, så holdt jeg apporten litt forran og trente inn det å gripe, så litt lengre ned til jeg la den forran, kunne også sette ham fra meg og gå fra med apportbukken og rope han til meg ( med ball i hånda i startet), så han uten apport litt fra meg og apporten mellom oss, og si apport ( med meg med ball i hånda).
Det aller siste jeg gjorde var å kaste fra meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
7 minutter siden, Carpediem skrev:

Startet da valpen min var 8 uker, fordi jeg vet at dette ligger i mange hunder. Jeg startet med å kaste/ trille  en ball og hadde en ball hos meg. Byttet likt og slik holdt vi på lenge, alltid bytte med en lik ting.
For ham gikk det veldig fort, så han for ut hentet og kom tilbake og fikk ny ball med det samme.


 

Det er en fin oppskrift! Helt enig, men det er ikke alle som følger den oppskriften av hunder dessverre :lol: 

Når man får hunder som er så byttebeviste at de faktisk VET hvilken de fikk først. Det er litt spennende, har vært borti det en gang før med en Toller faktisk. Men han ville heldigvis dele den han hadde, bare ikke bytte den mot en annen. Holdt å få tilbake den han hadde hatt først. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Det er en fin oppskrift! Helt enig, men det er ikke alle som følger den oppskriften av hunder dessverre :lol: 

Når man får hunder som er så byttebeviste at de faktisk VET hvilken de fikk først. Det er litt spennende, har vært borti det en gang før med en Toller faktisk. Men han ville heldigvis dele den han hadde, bare ikke bytte den mot en annen. Holdt å få tilbake den han hadde hatt først. :P 

Ja, det er ulike grader av dette. Har sett forskjellig og lar meg fasinere over at hunder er så ulike. Vet om de som har sittet å ventet på sin hund i 1 time får at den skulle komme tilbake med en ball/kong. Det har vært masse jobb, og ikke minst tålmodighet i treninga. Så jeg skjønner godt at dette er et problem for de som har "værstingene". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...