Gå til innhold
Hundesonen.no

Travtrening


Ilosan
 Share

Recommended Posts

Lillegutt og jeg har flere ganger nå fått kommentar på at han går passgang på utstilling. Jeg har prøvd og øve på dette, trodde vi hadde fått det til før sist utstilling, men han ligger fremdeles i passgang.

Han er nok en som ligger naturlig der for hvis jeg øker farten ligger han bak som et drag til han slår rett over i galopp.

Noen som har noen gode tips for hvordan vi kan trene på dette? Jeg har prøvd å løpe, mens en annen person ser på og sier i fra når han slår over til trav, men han traver lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden i utstillingsbåndet ved siden av deg på sykkel, helst på ett rettstrekke så du slipper å tenke på å svinge :) Da ser du enkelt om han går i riktig gangart, og kan gi han en liten beskjed når han går i feil gangart. Om du ikke har tilgang til sykkel, send han rundt deg selv (tenk hest og longering), da vil du se lettere om han går i riktig gangart før du løper fremover sammen med hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve litt bråe starter og se om det virker. Med jenten min kunne jeg ikke gå inn i trav, da passet hun. Rett opp i tempo så gikk det stort sett greit.

Prøv å få litt "følelse" med båndet, du kjenner etter hvert fort når hunden passer - bevegelsene blir mer vaggete.

På noen hjelper det å øke tempo, mens andre kan passe styggfort så det kommer an på hunden. Når din går over i galopp, går han over til pass igjen når han sakker eller begynner han å trave da?

Det kan også hjelpe å skifte retning under trav, prøv vendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke prøvd å sykle med han enda, men han blir ett år nå i mai så det er jo absolutt verdt og forsøke! Blir det da å belønne når han faktisk traver eller går det mer på å gi han mengdetrening slik at han oftere vil velge å trave?

 

Når jeg har prøvd å løpe med han og han går over i galopp så løper han ut linen. Da holder jeg han igjen slik at han sakker av, men vi stopper nesten før vi kommer i gang igjen så det blir fort passgang.

 

Jeg vil definitivt prøve sykkel! Skal også prøve og starte kjapt, litt redd for at han går rett over i galopp, men kanskje det går ann å finne rett starttempo. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2016 at 9:11 PM, Pointerbølle skrev:

Kan hende hunden din trenger mer styrke i kroppen og mer trening som nevnt over for å få til travet. Galopp og pass er mindre krevende for hundene enn trav

I utgangspunktet tenker jeg ikke at han er svak i kroppen. Vi er mye i skog og mark og på utstilling får vi kommentar på at han er velkroppet. Nå er dette den første hunden jeg stiller så velkroppet kan jo bety noe helt annet, for alt jeg vet. :) Som nevnt over så er planen å begynne og sykle med han, så får vi se om det får han til å trave mer!

På 8.5.2016 at 9:41 PM, Meg skrev:

med min ene , som kan starte å passe, begynner jeg å løpe brått og så fort at hun galopperer, så tar jeg henne ned i trav. Da fungerer det. 

Kan godt hende dette fungerer på min! Synes fort at jeg bremser han for mye, hvis du skjønner, fordi når han begynner å galoppere ender han opp med å ligge fremme i linen og dra. Har fått beskjed på trening om at da skal jeg stoppe han og starte på nytt.

 

Ikke lett dette her, men vi får bare øve  også håper jeg vi finner en løsning som fungerer for oss til slutt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Du skal da tydeligvis ikke stoppe opp og begynne på nytt. La han ruse i gallopp, hold tilbake akkurat så han må ned i trav.

Hele greia er at du må få han ut av balanse så han MÅ trave, et nudge til siden kan funke, det kan også fungere å feste båndet helt på toppen av halsen og heise han litt opp idet dere begynner å bevege dere, og så slippe han ned når du har fått litt fart. Du kan løpe med steam line sånn at du lettere kan rugge han om han går over i pass. Får du han ut av balanse så må han trave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lapphund var og sånn som fjortis, hjalp godt å starte brått ut slik at kom i gallopp, og så roe ned til trav, krever at du følger godt med på tempo og ser hunden godt. Nå som voksen er det bortimot ikke-eksisterende da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...