Gå til innhold
Hundesonen.no

Pitbull/amstaff


heia124
 Share

Recommended Posts

Det er vell kanskje noen gamle amstaffer som er lovlige enda, og det finnes selvsagt ulovlige hunder i landet, men det er jo fryktelig dumt for eiere av disse og legge ut det på et åpent forum å risikere å få hunden sin avlivet. Men det er jo kanskje folk her som har hatt amstaff/pit før forbudet kom, om det er noe konkret vedrørende rasene du lurer på? Ellers er det jo lovlig i sverige og andre plasser i verden så sikkert en haug med utenlandske forum man kan få kontakt med eiere av pit/amstaff. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, simira skrev:

Da ville det være ganske dumt å poste på et offentlig forum om man hadde det? Er du bare ute etter folk som bryter loven, eller var det noe annet du egentlig lurte på?

Kan jo hende det er noen som bor i Sverige, her da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke pitbull var lovlig i Sverige?

Apropos å gå offentlig ut med at man har ulovlig rase, veldig dumt vil jeg si, men ikke alle som tenker sånn.. Fikk litt hakeslipp når jeg kom i snakk med en på Oslo city som fortalte at han hadde pitbull hjemme. En hyggelig ung mann som tok kontakt da jeg hadde min lille krøllbert med som han syntes var så fin. Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle reagere, men var litt sånn, "er det ikke litt skummelt å fortelle det til en fremmed i gata at du har ulovlig hunderase..." Neinei mente han, for han var så snill og det kom politiet til å skjønne om de møtte han :blink: han var en smule naiv og ikke smarteste kniven i skuffen konkluderte jeg med. Han lurte også på hvilket parti han skulle stemme på mtp hundeloven (dette var før siste kommunevalg), for jeg virket jo å ha så god peiling fant han ut etter en kort samtale :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, tmp skrev:

Trodde ikke pitbull var lovlig i Sverige?

Alle raser er lovlige i Sverige :) 

Og til det siste: Det er overraskende mange som bare forteller at de har pitbull/amstaff. Jeg har jobbet på dyrebutikken på Oslo City, Alna og nå ved Sofienbergparken, og jeg har møtt altfor mange som sier rett ut at de har amstaff, pitbull eller blanding av de. Det er faktisk mange som ikke vet at de er ulovlige... 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lunatic skrev:

Alle raser er lovlige i Sverige :) 

Og til det siste: Det er overraskende mange som bare forteller at de har pitbull/amstaff. Jeg har jobbet på dyrebutikken på Oslo City, Alna og nå ved Sofienbergparken, og jeg har møtt altfor mange som sier rett ut at de har amstaff, pitbull eller blanding av de. Det er faktisk mange som ikke vet at de er ulovlige... 

Flere av de her også, man trenger ikke spørre om rase heller liksom de omtrent oppsøker folk for å fortelle det.. Kjempesmart. Hjelper jo ikke akkurat på inntrykket at hundene er fulle av arr i ansiktet og at de kan ta de med i hundeparken... Smart. Men de har vell noen papirer som de stoler på skal redde dem om politiet møter opp på døra da sikkert.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
5 timer siden, Lunatic skrev:

Det er faktisk mange som ikke vet at de er ulovlige... 

Vet nå ikke helt om det er tilfelle eller ren løgn?  De fleste tilfellene jeg kjenner til mangler generell respekt for loven og samfunnet vi lever i. De benekter alvoret i det og ser på det som en enkel forseelse som å gå på rød mann e.l. Totalt blottet for selvinnsikt nekter de å se den faktiske virkelighet at det er hunden som risikerer dødsstraff for eierens stupidity. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Joachim skrev:

Vet nå ikke helt om det er tilfelle eller ren løgn?  De fleste tilfellene jeg kjenner til mangler generell respekt for loven og samfunnet vi lever i. De benekter alvoret i det og ser på det som en enkel forseelse som å gå på rød mann e.l. Totalt blottet for selvinnsikt nekter de å se den faktiske virkelighet at det er hunden som risikerer dødsstraff for eierens stupidity. 

Selvfølgelig er det mange av dem og, men man ser godt forskjell på de som rent ut lyver og ikke bryr seg vs. de som faktisk ikke vet at de er ulovlige. Og det er overraskende mange som er av den siste typen. Jeg husker godt en jente som hadde en flott hund, jeg gjettet på blanding av doberman og shar-pei, og jeg måtte jo bare spørre hva det var. "Doberman, shar-pei, amstaff og rottweiler!" sa hun stolt og lykkelig, helt uten å vise tegn på at noe var galt. Jeg påpekte at de var ulovlige og at det ikke var det smarteste å si det til alle og enhver. Hun ble genuint sjokkert og flau, og jeg måtte vise til loven for at hun skulle tro meg. Det er dessverre ikke den eneste hendelsen jeg har som er lik, så det finnes en del av dem. På den andre siden har jeg jo også hatt mange kunder som virkelig ikke har brydd seg om at hunden er blanding av, eller er ren pitbull. Det skal heller ikke legges skjul på at det for det meste, men ikke eksklusivt, har vært narkomane... Det er overraskende mange blandinger av amstaff/pitbull i Oslo. Som siste setning må jeg påpeke at jeg aldri har møtt en ugrei pitbull eller amstaff, renraset eller blanding. Jeg har møtt mye fæle hunder gjennom jobb, men det har aldri vært en av disse rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg har personlig møtt flere som virkelig ikke har vært klar over at hunden deres er ulovlig fordi han/hun er blanding av en ulovlig rase hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kommer politiet på døra bare fordi de hører rykter om en pitbull? Jeg ser ikke for meg at politiet har kapasitet til å aktivt lete opp folk med en ulovlig rase eller blanding, så jeg tenker at man må tiltrekke seg oppmerksomhet på en eller annen måte for å få hunden avlivet? Kan ikke tenke meg at politiet hadde oppdaget det hvis jeg hadde en pitbull for eksempel, jeg har jo aldri noe med politiet å gjøre, og iallefall ikke hunden min har det. Men nå har jeg ikke fulgt med i media heller med hva som skjedde når disse ble forbudt...
Når det er sagt hadde jeg ALDRI skaffet meg en ulovlig rase, er altfor redd for at den skulle kommet i politiets søkelys og kanskje bli avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Schæferblanding skrev:

Men kommer politiet på døra bare fordi de hører rykter om en pitbull? Jeg ser ikke for meg at politiet har kapasitet til å aktivt lete opp folk med en ulovlig rase eller blanding, så jeg tenker at man må tiltrekke seg oppmerksomhet på en eller annen måte for å få hunden avlivet? Kan ikke tenke meg at politiet hadde oppdaget det hvis jeg hadde en pitbull for eksempel, jeg har jo aldri noe med politiet å gjøre, og iallefall ikke hunden min har det. Men nå har jeg ikke fulgt med i media heller med hva som skjedde når disse ble forbudt...
Når det er sagt hadde jeg ALDRI skaffet meg en ulovlig rase, er altfor redd for at den skulle kommet i politiets søkelys og kanskje bli avlivet.

Er det noe politiet ikke er redd for å prioritere så er det saker med ulovlige hunderaser involvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Schæferblanding skrev:

Men kommer politiet på døra bare fordi de hører rykter om en pitbull? Jeg ser ikke for meg at politiet har kapasitet til å aktivt lete opp folk med en ulovlig rase eller blanding, så jeg tenker at man må tiltrekke seg oppmerksomhet på en eller annen måte for å få hunden avlivet? Kan ikke tenke meg at politiet hadde oppdaget det hvis jeg hadde en pitbull for eksempel, jeg har jo aldri noe med politiet å gjøre, og iallefall ikke hunden min har det. Men nå har jeg ikke fulgt med i media heller med hva som skjedde når disse ble forbudt...
Når det er sagt hadde jeg ALDRI skaffet meg en ulovlig rase, er altfor redd for at den skulle kommet i politiets søkelys og kanskje bli avlivet.

Ja, det har jo skjedd mer enn en gang det. Altså, man må jo tiltrekke seg oppmerksomhet på et vis, de kjører jo ikke fra dør til dør på måfå, men får de inn et tips/en anmeldelse på en husstand så kan det godt hende at de dukker opp ja. Det trenger jo ikke en gang å være en ulovlig rase/blanding, det holder jo at den ligner på en(om eier ikke kan bevise hva det faktisk er). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Schæferblanding skrev:

Men kommer politiet på døra bare fordi de hører rykter om en pitbull? Jeg ser ikke for meg at politiet har kapasitet til å aktivt lete opp folk med en ulovlig rase eller blanding, så jeg tenker at man må tiltrekke seg oppmerksomhet på en eller annen måte for å få hunden avlivet? Kan ikke tenke meg at politiet hadde oppdaget det hvis jeg hadde en pitbull for eksempel, jeg har jo aldri noe med politiet å gjøre, og iallefall ikke hunden min har det. Men nå har jeg ikke fulgt med i media heller med hva som skjedde når disse ble forbudt...
Når det er sagt hadde jeg ALDRI skaffet meg en ulovlig rase, er altfor redd for at den skulle kommet i politiets søkelys og kanskje bli avlivet.

Om de får konkrete tips så gjør de nok det, men jeg tviler på at de har ressurser til å lete opp folk hvis de får et tips om en pitbull som ble sett på Oslo S. Det er jo ikke bare politiet man trenger å være redd for i slike situasjoner, det er jo alle du omgås, møter på gata, naboer osv osv. De kan tipse politiet om at en forbudt hund bor i den og den leiligheten, og da tviler jeg virkelig ikke på at de faktisk sjekker det opp. Det er jo også som @Malamuten sier faktisk nok at hunden ligner på en forbudt rase. Om du ikke kan bevise at hunden din er noe annet så har de rett til å ta hunden og avlive den...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Emilie said:

Er det noe politiet ikke er redd for å prioritere så er det saker med ulovlige hunderaser involvert. 

Ja har vel egentlig den følelsen også, selv om det virker som litt merkelig bruk av ressurser. Tenker på disse siste sakene, Bamse, Bob og Loke som er lovlige hunder der de har vedtatt avlivning på heller tvilsomt grunnlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
20 timer siden, Schæferblanding skrev:

Men kommer politiet på døra bare fordi de hører rykter om en pitbull? 

Vanligvis ja. Eller  amstaff eller blandinger hvor pitbull eller amstaff inngår. Dette gjelder forsåvidt alle tidligere forbudte raser eller blandinger av disse rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
På 5/6/2016 at 5:02 PM, Lunatic skrev:

Selvfølgelig er det mange av dem og, men man ser godt forskjell på de som rent ut lyver og ikke bryr seg vs. de som faktisk ikke vet at de er ulovlige. Og det er overraskende mange som er av den siste typen.

Nu vel, ingen regel uten unntak. Jeg har dog vanskelig for å tro at det er så veldig mange. Det er for det meste mer en unnskyldning enn noe annet. Og klarer du lyve for deg selv klarer du fint å lyve for andre vise versa. Hundeloven har eksistert i 12 år, og de fleste hunder lever nesten like lenge. Jeg sliter virkelig med å å tro på at folk ikke plukker opp noe av dette i løpet av sånne tidsperspektiv. Det var en tildels gyldig grunn de første årene. På andre tiåret så er det ikke det. 

1 time siden, Schæferblanding skrev:

Ja har vel egentlig den følelsen også, selv om det virker som litt merkelig bruk av ressurser. Tenker på disse siste sakene, Bamse, Bob og Loke som er lovlige hunder der de har vedtatt avlivning på heller tvilsomt grunnlag...

Bamse er frikjent og omplassert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joachim skrev:

Nu vel, ingen regel uten unntak. Jeg har dog vanskelig for å tro at det er så veldig mange. Det er for det meste mer en unnskyldning enn noe annet. Og klarer du lyve for deg selv klarer du fint å lyve for andre vise versa. Hundeloven har eksistert i 12 år, og de fleste hunder lever nesten like lenge. Jeg sliter virkelig med å å tro på at folk ikke plukker opp noe av dette i løpet av sånne tidsperspektiv. Det var en tildels gyldig grunn de første årene. På andre tiåret så er det ikke det. 

Bamse er frikjent og omplassert. 

Deg om det. Etter å ha jobbet i dyrebutikk i sentrum i noen år nå så har jeg innsett at det er utrolig mange som virkelig ikke kan noen ting, hverken om lovgivning rundt hund, utstyr, raser eller om oppdragelse. Jeg skjønner faktisk at folk, vanlige folk som "bare" skal ha hund - de som ikke er interessert i hund utover det, ikke får med seg at noen raser er forbudt. Det er jo ikke en unnskyldning, for folk burde sette seg inn i lovene rundt hund, men jeg skjønner det likevel.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...