Gå til innhold
Hundesonen.no

Kloklipp og vilter valp


M.J
 Share

Recommended Posts

Jeg har en tervuerenvalp på 6 mnd, som jeg har vært borte fra i to måneder. Før jeg dro gikk kloklippingen som en lek og det var aldri noe problem å klippe klørne hennes. Vanligvis klippet jeg dem når hun lå og slappet av eller tygget på et bein. Nå har jeg prøvd samme taktikk, men hun har på et eller annet vis funnet ut at klosaksen er ekkel, så nå trekker hun labbene til seg og spretter unna om jeg prøver å klippe dem. Jeg har også prøvd å klippe dem mens hun står, men da bare krøller hun seg sammen, spreller og hyler som en stukken gris. Med medhjelper som distraherer med godbiter går det greit, men det har jeg ikke alltid tilgjengelig og jeg vil gjerne ha muligheten til å klippe klørne hennes alene.

Finnes det noen "idiotsikre" løsninger (helst med minst mulig dill) på dette? Jeg har prøvd å gå fram steg-for-steg nå med godbiter og belønning for å holde labben, ha klosaksa i nærheten av labben osv., men det fungerer ikke så bra. Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mi som er både hyper, vilter, spreller og generelt protesterer mye, spesielt på bena som hun er litt redd for, så funker det gull å legge henne på ryggen mellom bena mine i sofaen. Hun er heldigvis glad i mat så i starten fikk hun belønning for å ligge rolig på ryggen = hund som selv kommer hoppende opp og vrir seg rundt på rygg når jeg tar frem klosaksa og godbiter(på tross av at hun ikke er spesielt glad i å klippe klør). Deretter var det å klippe en klo også gi godbit, en klo til og ny godbit osv. Nå har hun hatt mye vondt pga dårlige klør som knuser lett så gir fortsatt en del godbiter under klipp for å holde det positivt da hun har tilbakefall på klippingen, men tar gjerne en og en fot nå da, eller ihvertfall et par tre klør i slengen. Men vanligvis så kan man jo fade ut godbitene rimelig kjapt. Eldste får bare en par godbiter når vi er ferdig med klippen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Malamuten skrev:

På mi som er både hyper, vilter, spreller og generelt protesterer mye, spesielt på bena som hun er litt redd for, så funker det gull å legge henne på ryggen mellom bena mine i sofaen. Hun er heldigvis glad i mat så i starten fikk hun belønning for å ligge rolig på ryggen = hund som selv kommer hoppende opp og vrir seg rundt på rygg når jeg tar frem klosaksa og godbiter(på tross av at hun ikke er spesielt glad i å klippe klør). Deretter var det å klippe en klo også gi godbit, en klo til og ny godbit osv. Nå har hun hatt mye vondt pga dårlige klør som knuser lett så gir fortsatt en del godbiter under klipp for å holde det positivt da hun har tilbakefall på klippingen, men tar gjerne en og en fot nå da, eller ihvertfall et par tre klør i slengen. Men vanligvis så kan man jo fade ut godbitene rimelig kjapt. Eldste får bare en par godbiter når vi er ferdig med klippen. 

Det var det som funket på Nyx også. Jeg synes @M.J sin tervis minnet veldig mye om Nyx som liten, og hvis de fortsatt er ganske like så skjønner jeg at det kan være vanskelig til tider :P Men jeg fikk henne til å legge seg ned mellom bena mine, så tok jeg bare å snudde henne på rygg, ga henne godbit, klippet, godbit, klippet, godbit og klipp. Nå går det relativt smertefritt når hun ligger på den måten. Om hun derimot står eller sitter "fritt" så trekker hun føttene til seg og er ganske vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Marko, som spreller noe verre om han blir lagt på ryggen, fungerer det å ha veldig gode godbiter som han må gjøre seg fortjent til å få. Har bedt ham om å sitte eller ligge (alt etter hva som gjør det best å komme til labben), legge fram en godbit på gulvet, sagt bli/vent, og klippet en klo. Så får han værsågod, og prosessen gjentas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
11 timer siden, Lunatic skrev:

Det var det som funket på Nyx også. Jeg synes @M.J sin tervis minnet veldig mye om Nyx som liten, og hvis de fortsatt er ganske like så skjønner jeg at det kan være vanskelig til tider :P Men jeg fikk henne til å legge seg ned mellom bena mine, så tok jeg bare å snudde henne på rygg, ga henne godbit, klippet, godbit, klippet, godbit og klipp. Nå går det relativt smertefritt når hun ligger på den måten. Om hun derimot står eller sitter "fritt" så trekker hun føttene til seg og er ganske vanskelig. 

Om denne er som søstrene sine så er den nok hakket mer dramatisk anlagt enn Nyx ha ha ha Jeg klippet nemlig klørne på Hopi når hun var her og den var ikke udelt enig i at seansen kun var verdt en godbit.

Legg mellom bena, vær lugn og klipp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Belgerpia skrev:

Om denne er som søstrene sine så er den nok hakket mer dramatisk anlagt enn Nyx ha ha ha Jeg klippet nemlig klørne på Hopi når hun var her og den var ikke udelt enig i at seansen kun var verdt en godbit.

Legg mellom bena, vær lugn og klipp ?

Hehe, nå kjenner ikke jeg Nyx, men jeg tror Ipa og søstrene er ganske like for hun er i hvert fall ikke spesielt interessert i å ligge rolig på rygg for en liten godbit... Jeg prøvde  legge henne mellom beina for å klippe klørne i går og det var et svare strev for å være ærlig. "Cluet" er vel å lage minst mulig styr, men det er ikke bare bare. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, M.J skrev:

Hehe, nå kjenner ikke jeg Nyx, men jeg tror Ipa og søstrene er ganske like for hun er i hvert fall ikke spesielt interessert i å ligge rolig på rygg for en liten godbit... Jeg prøvde  legge henne mellom beina for å klippe klørne i går og det var et svare strev for å være ærlig. "Cluet" er vel å lage minst mulig styr, men det er ikke bare bare. :rofl:

Ipa og gjengen er jo fra litt mer aktive og gira foreldre, men jeg synes likevel de har virket veldig like. Nyx var absolutt ikke sånn at jeg bare kunne legge henne på rygg før, det har vi jobbet opp i et år nå. Før var det slossing når vi skulle ta klørne, for Nyx var en bestemt liten valp med mye hun skulle ha sagt. Ikke ville hun ha godbiter heller... Det har heldigvis gått over med alderen! :P

Og ja, det er vanskelig å alltid tenke på at man "ikke skal gjøre noe ut av seg". Det pleier heldigvis å gå seg til når man trener på det, selv om det er slitsomt der og da :rofl: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...