Gå til innhold
Hundesonen.no

Tror nabohunden lider


AnetteH
 Share

Recommended Posts

Hei! Håper på å få noen tips til hva jeg burde gjøre i denne saken. Jeg bor i et borettslag, hvor nabohunden er en stor schæfer. Denne er eid av et ungt par som vi sjelden ser er hjemme. Hunden derimot, står og bjeffer dag inn og dag ut - ofte også om natten. Siden vi bor rett over hører vi dette veldig godt. Vi har selv hund, og jeg mistenker at ingen hund som blir stimulert nok og blir tatt vare på ville stått og bjeffet på denne måten, ofte flere timer i strekk. De få gangene vi ser dem gå på tur, går de som oftest bare rundt husene i borettslaget - en ca 5 minutters tur. Både mannen og kvinnen blir dradd etter hunden og må nærmest løpe etter den, så jeg kan jo "forstå" hvorfor de ikke går noe lenger tur enn dette. Sum summarum så kan jeg aldri forestille meg at denne hunden har det noe bra. Den har i flere anledninger prøvd å glefse etter min egen hund når vi har truffet dem i gaten, hvor jeg har prøvd å fortelle dem at dette kan være farlig (min hund er liten) og at de ikke må slippe bort hunden sin uten å ha kontroll. Da har jeg bare fått beskjed tilbake om at "det gikk jo fint". Hunden ser nervøs og stressa ut, og jeg vil tippe at den er veldig understimulert. 

Lurer på om dette er noe man kan sende en bekymringsmelding til mattilsynet om, eller om det er mer hensiktsmessig å sende et brev i posten til dem selv eventuelt? Føler ikke at dette er noen personer jeg kan snakke med ansikt til ansikt. Håper på svar, synes så synd i denne schæferen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der med tur og sånt kan man ikke gjøre noe med, de eneste kravene som finnes er at man skal være snill med dyret (altså ikke være voldelig e.l.), dyret skal ha tak over hodet og mat/vann tilgjengelig. Utover det er det lite man kan gjøre, men om denne hunden sitter å bjeffer kan man selvsagt ringe politiet/ta det opp med borettslaget å lage en sak utav det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på bjeffinga, har du eller andre naboar snakka med dei om det, så dei faktisk er klar over det? Ellers kan du ta det opp med styret i burettslaget, då får dei nærmast garantert ein advarsel i postkassa ang. problemet med hunden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor selv i borettslag og lurer litt på hvordan du vet at hunden får lite tur? Det folk rundt om her som regel ser til hundene våre, er de tisseturene på 5 minutter noen ganger om dagen de får rett utenfor her. Ellers så tar vi som regel heisen ned i parkeringskjelleren og kjører et sted for å gå tur. Da treffer vi som regel ingen. Det kan jo da egentlig se ut som vi aldri går tur med hundene, selv om de får gode turer nesten hver dag.

Bjeffingen er så klart en annen problemstilling, det kan du enten ta opp med borettslagets styre eller politiet og anmelde de for ordensforstyrrelse(eller noe sånt).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...