Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hunderase passer til rasen din?


Katharina
 Share

Recommended Posts

Hmm, godt spørsmål. Sånn bortsett fra den åpenbare storebroren Bull Terrier, er det vel ingen raser som jeg synes ligner veldig på miniatyrbullterrieren. De mest nærliggende blir vel naturligvis andre "bulle"-raser, som staffordshire bull terrier og kanskje fransk bulldog, men nei, bullterriere er unike :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan malamute er jo så og si det samme som en grønlandshund når det kommer til bygning, gemytt og bruksegenskaper. Ellers er det vel naturlig å nevne siberian husky og samojed ettersom disse også er polare trekkhunder. Jeg tror jeg også vil nevne shiba her faktisk. Sånn som jeg har skjønt det fra de som har begge rasene, er shibaen ofte en hund som blir sammenliknet med malamuten gemyttmessig. (noe av grunnen til at jeg veldig gjerne vil ha en shiba :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puli = Pumi ( selvfølgelig ) , schappendoes  ( minner meg  om puli uten snorer ) , muligens Mudi og ehm. .  Kommer ikke på flere.  Bergamasco og Komondor har snorer , men rasene slår meg ikke som særlig like ellers. 

Alaska Husky = Siberian Husky. Og div fuglehunder?  Jeg synes ikke de andre polare rasene er særlig like, da AH typisk mangler skarphet. De er liksom myke, dumme og lykkelige.  

Selvfølgelig er ikke "rasene" helt like og spesielt på Alaska Huskyen er det store variasjoner innad i "rasen"

"Rasen" i hermetegn siden AH strengt tatt er blanding til tross for stamtavle og mangfoldige generasjoner selektiv avl. 

 

Edit : ooh. .5 ja! La til noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, synes jo mine utfyller hverandre greit

Australian Shepherd og Korthåret Collie. Langhår Collie hadde sikkert passet inn som 3 mann, men vil tro de fleste i gruppe 1 går greit sammen. Men til min aussie, vil de minste rasene som sheltie, ikke passet, siden hun er voldsom og lett jager mindre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Papillon og Beauceron er vel på mange måter fullstendig kræsj, men i utgangspunktet var Papillon brukt som varslere for å vekke de store hundene når de skulle komme og passe på og skremme intrengere (mange hundre år gammel historie). Og det ser jeg at er mye av dynamikken mellom disse to. 
Aragon setter igang og sjauer, av og til for hver minste lille ting, og Sjef kommer diltende etter og sjekker. Han er da verdens verste vakthund siden han logrer og står og tripper om det så er gode venner eller alarmselgere som ringer på :pinch:

De rasene som er mest lik Papillon er jo Phalene først og fremst; Det er jo samme hund bare med hengeører. Ellers så tenker jeg at energinivå og lærevillighet bør sees på også, så Sheltie ser jeg at er litt samme type. Papillonopdretteren min har 2 Sheltie også, og det samme har en annen kjent papillonoppdretter. Ellers er det veldig vanskelig å si egentlig. Papillon er jo en Toy Spaniel, så det er jo mange i den kategorien de kan sammenlignes med. 

Beauceron er jo en nær slektning av Briard. De har samme opphav. Ellers så er jo Beauceron brukt i starten av Dobermanavlen, så det er noen likheter der også. Ellers har de jo gjeterinstinktene i orden, så de avbalanserte og stødige gjeterne har de mye til felles med. 
Ellers så får jeg daglig høre at det er den flotteste Rottweileren folk har sett, så jeg får vel bare si det sånn at de har elementer av det også da, så blir folk fornøyd :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cavalier og jeg vil nok si at Cocker'n er lik i aktivitetsnivå. Ellers er jo King charles spaniel, noe lik utseendesmessig med cavalier. Ellers er det ikke mange raser jeg kommer på som minner om en cavalier.

Det er som cavalierfolk sier; Halen til en cavalier starter å vifte den dagen de er født, og den dagen halen har sluttet å vifte, har hjertet stoppet.. ❤

Shih tzu'n vi har derimot, minner mest om terrierne! Sta og full av personlighet, men med masse kjærlighet. ?

Sent fra min SM-G800F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nå, men har hatt og skal snart ha basenji. Shiba er vel den første jeg kommer på av hunder som ligner. De er begge primitive typer, som synes det er mer gøy å jakte enn å trene. Gir gjerne blaffen i hva eier vil, altså ikke spesielt førerorienterte. Tror også mange mynderaser ligner basenjien i væremåte og aktivitetsnivå. Muligens også faraohund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ikke Siberians er så klin like de andre polare trekkhundene, men allikevel er jo disse nærmest. Så Alaska Malamute, Grønlandshund, Samojed og polar Alaska Husky. 5. må vel bli Canadian Eskimo Dog,  selv om den ikke er FCI godkjent.  Samme type og gemytt som AM og GRL 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mine ligner en del i væremåte. Eller Deli (pyreneisk gjeterhund) minner meg mye om en ung Milla (briardmix). 

Sære hunder for spesielt interesserte, ikke så interesserte i fremmede, relativt mye vokt, våkent blikk og arbeidssomme. (Milla har med alderen fått litt mer sansen for fremmede. Men hun ELSKER fremdeles de hun kjenner, det samme gjør Deli). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt åpenbart å nevne de andre belgerne? :P Mye samme ulla i hollender, ellers er det litt vanskelig å komme på hunder som ligner. Ikke fordi terven er så innmari spesiell, men fordi jeg ikke har fantasi nok. Schæfer ligner ikke, border collie ligner heller ikke. Kanskje collien har noen trekk som minner? Mest gruppe 1, i hvertfall. Det er sikkert noen jeg ikke kommer på nå som fjaser i samme tempo som terven. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en liten dæsj med raser. Mitt naturlige valg om jeg "byttet" ut Australsk kelpie til en "lik" hadde faktisk vært Jakt labbis. Samtidig som selvsagt WK havner inn. BC hadde nok mange kastet inn som ett naturlig valg også, men jeg heller på mange måter mer mot Schäferhund og Belgerene, samtidig ikke :P 

Nei konklusjonen min er faktisk den som er "mest" lik mine treningsmessig og i hverdagen, sett bort fra gjeting selvsagt, er jakt labrador. De innehar mange av de samme sosiale kvalitetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JeanetteH skrev:

Egentlig en liten dæsj med raser. Mitt naturlige valg om jeg "byttet" ut Australsk kelpie til en "lik" hadde faktisk vært Jakt labbis. Samtidig som selvsagt WK havner inn. BC hadde nok mange kastet inn som ett naturlig valg også, men jeg heller på mange måter mer mot Schäferhund og Belgerene, samtidig ikke :P 

Nei konklusjonen min er faktisk den som er "mest" lik mine treningsmessig og i hverdagen, sett bort fra gjeting selvsagt, er jakt labrador. De innehar mange av de samme sosiale kvalitetene. 

Jeg som mer tenkte velociraptor, velociraptor, kenguru, kenguru og bippe stankelbein :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Jeg som mer tenkte velociraptor, velociraptor, kenguru, kenguru og bippe stankelbein :P 

Hunderaser, ikke dinoer, pungdyr og comic karakterer du skulle bytte til :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29. april 2016 at 6:37 PM, bardmand skrev:

Jeg lurer egentlig litt på om ikke settere og whippets er mer like hverandre enn noen av eierne liker å tro ;-) 

Morsomt, for du sier noe her! Men har man møtt en (rasetypisk) whippet og en (rasetypisk) setter vil man relativt fort mene det er to vidt forskjellige hunder.

Tråden spør om gemytt, bruksområde, individ, aktivitetsnivå, væremåte og her vil jeg si de er langt fra lik. 

Men tispa mi går EKSTREMT godt overens med andre settere, så det er noe ved de som de har til felles. Kanskje hundespråket og lekemåten deres er veldig likt? Nå begynte min å ta etter "snurringer" en settervenn gjorde, og han begynte å ta etter småting frøkna mi gjorde :P Vittig med det.

---

Whippeten må vel være lik andre mynder, kanskje italiensk er nærmest. Selv om man finner variasjoner der også. Eventuelt Etnahund (litt likt utseende). Liker veldig godt væremåten til whippet, og føler den "mangler" i en del andre raser jeg møter :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tutle said:

Morsomt, for du sier noe her! Men har man møtt en (rasetypisk) whippet og en (rasetypisk) setter vil man relativt fort mene det er to vidt forskjellige hunder.

Tråden spør om gemytt, bruksområde, individ, aktivitetsnivå, væremåte og her vil jeg si de er langt fra lik. 

Men tispa mi går EKSTREMT godt overens med andre settere, så det er noe ved de som de har til felles. Kanskje hundespråket og lekemåten deres er veldig likt? Nå begynte min å ta etter "snurringer" en settervenn gjorde, og han begynte å ta etter småting frøkna mi gjorde :P Vittig med det.

---

Whippeten må vel være lik andre mynder, kanskje italiensk er nærmest. Selv om man finner variasjoner der også. Eventuelt Etnahund (litt likt utseende). Liker veldig godt væremåten til whippet, og føler den "mangler" i en del andre raser jeg møter :P 

Min setter lekte veldig bra med mynder. Det var noe med lekemåten tror jeg. Løping og "sisten" osv.

Ift de to jeg har nå:
frk dachs: sær sak, leker helst bare med familiens egne hunder. Liker ikke fremmede. Så unngår andre hnder ute. Punktum! (rase uinteressant..)

Springer spaniel: Elsker andre spaniels, og settere. Som er ganske lik, slik jeg opplever dem. Gruppe 2 og gruppe 3-hunder er hun skeptisk til. Dachsen går hun veldig godt overens med. Om det er rase eller familie kan jeg ikke svare på. Mulig familie og flokk.
Gruppe 1 hunder går hun greit overens med. Skeptisk til retrievere, men kan "tilvennes" dem om hun får litt tid. De er noe "hektiske" for hennes smak tydeligvis.... Mynder er litt for tjappe, så hun gir opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Bruks)schäfer ligner jo en del på type malle eller hollender. Kanskje også litt på kelpie, i den andre enden av skalaen. 

Whippet har jo hvert fall ganske likt bruksområde som de øvrige myndene, aktivitets-og væremåte ligner også en del, men gemyttet har jeg ikke inntrykk av at nødvendigvis er sååå likt, men det er jo mye individuelle forskjeller her. Føler kanskje at en del av de andre myndene er litt mer skvetne enn den gjennomsnittlige whippeten. 

Forøvrig utfyller mine to hverandre veldig godt, selv om alt annet enn aktivitetsnivå er ganske forskjellig dem i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har boxer, og det første jeg tenker på som er ganske lik i væremåte er dalmatiner. Kanskje også labrador? En litt annen type hund, men det er noe ved labradorer som får meg til å sammenligne dem.

Også tenker jeg Boston terrier... Stor størrelsesforskjell, men synes ofte bostonene også er små happy klovner slik som boxeren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, laikamor skrev:

Har boxer, og det første jeg tenker på som er ganske lik i væremåte er dalmatiner. Kanskje også labrador? En litt annen type hund, men det er noe ved labradorer som får meg til å sammenligne dem.

Også tenker jeg Boston terrier... Stor størrelsesforskjell, men synes ofte bostonene også er små happy klovner slik som boxeren :P

Jeg tenker helt klart Boston terrier og Boxer som litt samme type hund. Nå kjenner jeg riktignok ingene av rasene veldig godt, men jeg har jo møtt noen individer. Og de slår meg som litt like :)
Litt OT, men måtte bare.
Virker som noen artige klovner begge rasene, og absolutt ikke noe for meg :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...