Gå til innhold
Hundesonen.no

Rev som kjæledyr


Justisia
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ja vel, men nå er det lovlig, da. For meg er det rarere at det er lov å ha katter flaksende rundt i skauen, med all skade de gjør,og fare for forvilling..

Nå er det jo det som er spørsmålet, da. Er det virkelig lovlig? Og har MT myndighet til å bare påstå det? Miljødepartementet burde på banen her, da det er mer deres bord enn MTs. Uansett burde det klarifiseres tydligere i lovverket, nå som det tydeligvis er et behov for det. Tidligere hadde folk vett på å la rev være rev, men siden en eller annen gluping fant på å gjøre business av dette, så burde det helt klart tas opp og tydeliggjøres, enten det nå er lovlig eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er jo litt forskjell på 60 år og 40000 år. Man mener jo at domestisering av hunden begynte allerede da.

Tja... folk flest synes tydeligvis det er helt ok å ha hunder i bur, så at de skal skjønne at det ikke er ok å ha rev i bur tror jeg nok er en utopi... 

Språket til rev er også helt annerledes enn en hund, de har et mye mer formelt stilisert språk for det er mye høyere nivåer av aggresjon mellom rev enn det det er mellom hunder. Hunden har hatt en koe

Posted Images

8 timer siden, Pringlen skrev:

Ja, det er lovlig, på lik linje med andre dyr som er regulert i forskrifter for hold av dyr, men som regnes som ville OM de skulle rømme... Du får ringe MT og spørre da, om du ikke tror noe på det :)

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg skal ringe MT om dette. Som jeg har påpekte mange ganger, så er det ikke de som har med dette å gjøre, det er Klima- og miljødepartementet, med Miljødirektoratet som forvaltningsorgan som styrer slikt. Om du ikke tror på det, så får du ringe MT og spørre om de styrer med vilt.  :) Eller så kan du enkelt lese deg frem til det i bl.a. Viltloven, spesifikt §4 (og du må gjerne peke ut for meg hvor det står "Mattilsynet" her):
 

Sitat
§4.(viltorganene)

I viltforvaltningen er det følgende organer:

1. departementet
2. Miljødirektoratet
3. fylkesmannen
4. fylkeskommunen
5. kommunen


Når det gjelder lover som har med rever å gjøre, så forvalter MT dyrevelferdsloven og forskriften om pelsdyr. Forskriften omhandler kun dyr i pelsdyrnæringen, ikke dyr i privat eie. Dyrevelferdsloven vet du helt sikkert at ikke har med noe om hvilke dyr som er lov eller ei for deg og meg. Det står i naturmangfoldloven, som også forvaltes av Miljødirektoratet. Et godt eksempel på at det er en forskjell på privatpersoner og næring er slanger (enn så lenge). Ingen private får lov å eie en slange, mens parker o.l. kan få innvilget søknad. Og da vi for noen år siden skulle søke om å få ha syvsovere, født ulovlig i Norge, kontaktet vi Mattilsynet, og fikk beskjed om at de ikke hadde med slikt å gjøre, de hadde ikke styring over hvilke arter som var lov til hva. Og sendte oss videre til det som nå er Miljødirektoratet.

Det eneste MT kan ha noe å si på her, er hvorvidt det er mulig å holde rev innenfor Dyrevelferdsloven, men om så skulle være tilfelle, så er ikke det alene nok til å si at at arter er lovlige som kjæledyr. Så hvorfor refererer du hele tiden til MT, og promoterer dem som de med retten til å bestemme? Hvis du vil ha noe med slagkraft, så spør de som faktisk forvalter det vi snakker om, altså hvilke arter som er tillatt til hvilke formål. At det ikke er et spesifisert forbud mot rev som kjæledyr på det nåværende tidspunkt, betyr ikke at lover som allerede eksisterer kan tolkes dithen, slik det åpenbart ble i den tidligere nevnte dommen fra Borgarting. At det nå plutselig har blitt et behov for å tydeliggjøre det i lovverket kommer jo av at det først for et år siden dukka opp en som trodde han var så smart at han skulle tjene penger på å selge revevalper til samme type idioter som synes det sååååå kult å ha tigre og aper i fangenskap. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; domestiserte rever er ikke alene om å annsees som vilt i rømt tilstand. Forvillede katter omfattes også av viltloven, og håndteres som vilt. Så med din logikk har man ikke lov til å ha katt som kjæledyr heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Som sagt; domestiserte rever er ikke alene om å annsees som vilt i rømt tilstand. Forvillede katter omfattes også av viltloven, og håndteres som vilt. Så med din logikk har man ikke lov til å ha katt som kjæledyr heller.

Kilde på det? For det har jeg aldri hørt.

Det blir uansett tullete, for man må faktisk ikke ha samme regler for alle dyr. Hvordan du får motsatt logikk ut av det jeg har skrevet tidligere, er meg en gåte, men deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...