Gå til innhold
Hundesonen.no

Rev som kjæledyr


Justisia
 Share

Recommended Posts

Er det noe du kunne tenkt deg?
Har du  eller har du hatt, eller vet du om noen som har/har hatt rev som kjæledyr?
Tenker ikke da kun på uteboende rev, men også rev man har innomhus.

Ser det er en på FB som selger rever og lurer på hvordan en rev fungerer som kjæledyr. Disse blir jo beskrevet nesten som om de var hunder. 

Fra annonsen: 

Domestiserte og sosialiserte revevalper selges.

Har følgende varianter:

Sølvrev (vulpes vulpes): 15.000,-
Gullrev (vulpes vulpes): Pris kr. 15.000,-
Platina (vulpes vulpes): Pris kr. 17.000,-
Arctic marble (vulpes vulpes): Pris kr. 17.000,-
Sun glow (vulpes vulpes): Pris kr. 17.000,-
Polarrev/fjellrev (vulpes lagopus): Pris kr: 20.000,-
Blårev (vulpes lagopus): Pris kr. 15:000,-
Shadow (vulpes lagopus): Pris kr: 15:000,-
Blue frost (Hybrid - krysning mellom sølvrev og blårev): Pris kr. 17:000,-
Golden Island (Hybrid - krysning mellom sølvrev og polarrev) Pris kr. 17:000,-

Har både hanner og tisper.

Valpene selges kun til erfarne hunde folk som bor i landlige omgivelser med uteareal og muligheter til å gi revene nok fysisk og psykisk stimuli. 
Reven er et lite hundedyr, og når man har drevet selektiv avl i mer enn 60 år for å få frem de beste egenskapene, vil den ved riktig dressering, trening og sosialisering bli nesten akkurat som en hund. Reven er i så måte et eksotisk og uvanlig kjæledyr som kanskje krever litt mer oppmerksomhet og omsorg enn en vanlig selskapshund, men som vil gi mye glede til de rette menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er jo litt forskjell på 60 år og 40000 år. Man mener jo at domestisering av hunden begynte allerede da.

Tja... folk flest synes tydeligvis det er helt ok å ha hunder i bur, så at de skal skjønne at det ikke er ok å ha rev i bur tror jeg nok er en utopi... 

Språket til rev er også helt annerledes enn en hund, de har et mye mer formelt stilisert språk for det er mye høyere nivåer av aggresjon mellom rev enn det det er mellom hunder. Hunden har hatt en koe

Posted Images

Jeg kjente noen som hadde rev som kjæledyr.  Det var en blårev som hadde rømt fra en pelsfarm og som de fikk lov til å kjøpe av bonden.  

Supersøt og morsom utenom brunsttiden.  Da var det skriking og hysteriske tilstander 24/7 :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke tenke meg. De hører til i det fri, og ikke i bur eller i hus. Men har i grunn ikke grunnlag for å uttale meg om en rev vil kunne ha et bra liv som kjæledyr. Det er godt mulig det, men ser ikke vitsen med å domestisere den, vi mennesker har da nok husdyr.

Kjente kjæledyret reven Amanda når jeg var lita. Det var en revefarm i hjembygda mi (skrekk og gru og heldigvis nedlagt for mange år siden), og datteren hadde en rødrev som kjæledyr. Ho var søt og vennlig, men ganske trist tilværelse der ho sto ute i bånd med et hundehus. Jeg er usikker om hvor mye hun bodde inne, men noe var hun i alle fall og husker det var en reportasje i avisen om dem der de var på bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lukter ikke rev noe innmari... revelukt liksom?... Det stinker jo i mange km rundt revefarmer, og man kan lukte hvor reven har vært når man går i skogen. Da er det liksom samma hvor sosialisert og hyggelig den eventuelt er...

Neeei, jeg tror jeg holder meg til hund jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, *Marianne* skrev:

Men lukter ikke rev noe innmari... revelukt liksom?... Det stinker jo i mange km rundt revefarmer, og man kan lukte hvor reven har vært når man går i skogen. Da er det liksom samma hvor sosialisert og hyggelig den eventuelt er...

Neeei, jeg tror jeg holder meg til hund jeg...

Jo, det er vel noe av greia, de stinker som fy? Neitakk, jeg holder meg til hunden jeg og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare: LUKT :P

red: forøvrig noen hinsides priser, da. Normal pris fra farm følger skinnprisen, dva fra 1500- 2500..Hvis det er han fyren som har startet eget oppdrett av "selskapsrev", så det det jo ut som han har veldig trygge og sosiale dyr, men det finner man jo ellers også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk ikke huske at den reven jeg kjente luktet noe særlig? 

Kan det være som med griser?  Et grisefjøs kan man jo lukte på lang avstand,  men griser har omtrent ingen kroppslukt med mindre de er stresset.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er urinen deres som lukter, og mest selvsagt etter kjønnsmodning. De blir jo selvsagt renslige, men skal man ha en inne, bør man nok ha tissekasse, som en katt. Og da vil det jo bli lukt. Og så er de fæle til å markere, særlig tispene. Litt usikker på hvor lett det er å få av dem...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Jeg sier bare: LUKT :P

red: forøvrig noen hinsides priser, da. Normal pris fra farm følger skinnprisen, dva fra 1500- 2500..Hvis det er han fyren som har startet eget oppdrett av "selskapsrev", så det det jo ut som han har veldig trygge og sosiale dyr, men det finner man jo ellers også...

Prisene er da ikke noe verre enn på renrasede hunder, når man tenker over det? Og myyye mer eksklusivt! :P

Skeptisk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarrev? wtf?

Mennesker slutter aldri å forbause meg hva gjelder egoistiske behov. I spite each and every one of them, og særlig den rassen som tjener store penger på det. Men det er bare min mening det, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenkt meg en rev. Tror det hadde vært et artig kjæledyr å ha. Jeg vet dog ikke nok om å ha rev til at det hadde vært særlig sannsynlig. Hvert fall ikke nå. Dette med lukt trekker jo kraftig ned da. Hvis jeg skulle hatt en rev, så ville jeg hatt den slik jeg har hundene, ved at den får være inne og en del av familien, fått tur og litt trening osv. på lik linje som med hundene. Jeg har dog skjønt det sånn at dette med lukt kan gjøres mindre ved kastrering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg kunne tenkt meg en rev. Tror det hadde vært et artig kjæledyr å ha. Jeg vet dog ikke nok om å ha rev til at det hadde vært særlig sannsynlig. Hvert fall ikke nå. Dette med lukt trekker jo kraftig ned da. Hvis jeg skulle hatt en rev, så ville jeg hatt den slik jeg har hundene, ved at den får være inne og en del av familien, fått tur og litt trening osv. på lik linje som med hundene. Jeg har dog skjønt det sånn at dette med lukt kan gjøres mindre ved kastrering? 

Det regner jeg med, ja. Lukta er som sagt ikke så gal før kjønnsmodning, så kastrering gjør nok susen. Det selges jo også rever ut av det russiske prosjektet, de er utelukkende kastrerte. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Nei, de er for langt fra hverandre til å gi levedyktige avkom. De har ikke engang lik drektighetstid.

 

Filler'n! Jeg som så for meg muligheten til å kunne tjene masse penger på Foxdoodler.

Hva med sjakaler ol? Eller er det kun ulven som er så lik hunden at man kan parre dem og få levedyktige avkom?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Justisia skrev:

Filler'n! Jeg som så for meg muligheten til å kunne tjene masse penger på Foxdoodler.

Hva med sjakaler ol? Eller er det kun ulven som er så lik hunden at man kan parre dem og få levedyktige avkom?

:D

Det vet jeg ikke helt, det finnes jo masse rare hundedyr. Men rev og sjakal og sånn er en annen familie. Man kan jo feks inseminere blårev (polar) med sølvrev (rødrev) avkommene blir da ikke fruktbare. Samme som med esel og hest. De ulike canis artene kan jo krysses (coyote/ulv/hund osv) Men usikker på om det er mulig på tvers av familiene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, tmp skrev:

Kunne ikke tenke meg. De hører til i det fri, og ikke i bur eller i hus. Men har i grunn ikke grunnlag for å uttale meg om en rev vil kunne ha et bra liv som kjæledyr. Det er godt mulig det, men ser ikke vitsen med å domestisere den, vi mennesker har da nok husdyr.

Disse revene er jo blitt avlet på i 60 år ser det ut som, og er nok ganske tamme. Hva er da egentlig forskjellen på å ha en hund som kjæledyr og å ha en rev? Jeg spør bare av nysgjerrighet. 

Jeg syns det er flott at de som driver oppdrettet i det minste virker veldig seriøst og opptatt av at reven skal få et aktivt og godt liv :) Det liker jeg! Men samtidig er jeg ganske overbevist om at de fleste som skaffer seg rev er bare fascinert av å ha et sjeldent kjæledyr og kanskje ikke så opptatt av å gi de et bra liv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg husker av lille blårev var hun litt som en blanding av hund og katt. Hun gikk turer sammen med hunden ( som hun var bff med, de lekte utrolig godt ) og var supersosial med alle hun møtte. Hun hadde litt "valpebiting " livet ut. Mer kosebiting egentlig,  ikke hardt. 

MEN hun kunne liksom ikke oppdras på samme måte. Du slapp henne ikke løs og forventet at hun skulle komme og selv om hun gjorde triks så var det bare hvis hun så godbiten og var i det rette lunet.  

Jeg tror definitivt ikke den reven led noen nød. Hun hadde uansett ikke klart seg i det fri,  og hun slapp bur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ihverfall at folk tenker nøye igjennom og gjør grundig research på hva de støtter her. Gubbe selger 10 forskjellige typer rev ? Hvor sannsynlig er det at de VOKSNE revene på en slik farm lever slik som alle andre pelsdyr rundt omkring?  Klarer du å drive produksjon på 10 forskjellige typer og drive på en annen måte enn små bur?  

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MegaMarie skrev:

Disse revene er jo blitt avlet på i 60 år ser det ut som, og er nok ganske tamme. Hva er da egentlig forskjellen på å ha en hund som kjæledyr og å ha en rev? Jeg spør bare av nysgjerrighet. 

Er jo litt forskjell på 60 år og 40000 år. Man mener jo at domestisering av hunden begynte allerede da.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MegaMarie skrev:

Disse revene er jo blitt avlet på i 60 år ser det ut som, og er nok ganske tamme. Hva er da egentlig forskjellen på å ha en hund som kjæledyr og å ha en rev? Jeg spør bare av nysgjerrighet. 

Jeg syns det er flott at de som driver oppdrettet i det minste virker veldig seriøst og opptatt av at reven skal få et aktivt og godt liv :) Det liker jeg! Men samtidig er jeg ganske overbevist om at de fleste som skaffer seg rev er bare fascinert av å ha et sjeldent kjæledyr og kanskje ikke så opptatt av å gi de et bra liv.. 

forskjellen er domestiseringsprosessen. Hunder har bodd med og blitt tilpasset et liv med menneskene i mange tusen år. reven i under 100. Reven er som nesten som vilt dyr å regne. 

 

ed; leste ikke Artemis sitt svar før jeg svarte :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...