Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge skal man vente før oppdretter tar kontakt med valpekjøpere?


Kathrinebjerkan
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Jeg lurer på om hvor lang tid det som regel tar før oppdretter tar kontakt med de som er på valpeliste? Får alle på valpelisten beskjed på om det ble noe valp på de? Vist f.eks det ble født 10 valper og er 15 på lista, får de 5 siste vite om det ble noe valp på dem...? Eller er det valpekjøpere som skal ta kontakt med oppdretter? 

Er sikkert veldig forskjellig fra oppdretter til oppdretter, men lurer nå litt på hva deres erfaringer er! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri klart å vente særlig lenge, så har stort sett sendt oppdretter en melding ca et døgn etter at valpene er født. Eller så har jeg blitt oppringt i løpet av de to første dagene når jeg har fått valp. Variert sterkt hva jeg har fått høre når jeg ikke har fått valp fra et kull, noen har sagt ifra rimelig kjapt, andre har bare sendt en mail en uke senere eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettere har jo mye å stå i med rett etter fødsel + at de vil se om alle valpene klarer seg gjennom de første dagene og virker friske. Jeg er ikke oppdretter så vet ikke, men etter en ukes tid burde man kanskje høre noe? Oppdretter tar kontakt med de på liste, men om man ikke hører noe "innen rimelig tid" bør det være greit å spørre. :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender mail til alle på lista skriver de er født, antall og kjønn. Videre hvordan ting står til med mor og valper, men at videre evaluering må gjøres før jeg vet noe mer. Litt avhengig av interessentenes intensjoner med valpen også. Letter å si det antagelig blir en til de som vil ha en trivelig turkamerat enn til de son har mer spesifikke mål og ønsker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed før fødsel, men det er fordi rønken viste klart og tydelig én valp og det da var 100% sikkert at det ikke ble valp på oss.( Skulle ha tispe og oppdretter skulle ha en tispe. Så var avhengig av at det kom to tisper.) 

Hadde det vært flere valper er jeg rimelig sikker på at jeg ville hørt noe det første døgnet pga vi hadde mye kontakt på Facebook. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett jeg som sto for første kontakten, og sendte en mail dagen etter termindato. Orket ikke ringe da jeg regnet med hun hadde nok om det var fødsel på gang. Hadde jo da hatt jevnlig kontakt, vært på besøk før valpene kom, og visste vi sto "høyt på lista". men først et par uker etter fødsel fikk jeg det 100% bekreftet at det var en valp der for meg, og da tok hun kontakt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter ringte oss en eller to dager etter at valpene var født, og spurte om vi fortsatt ville ha valp så hadde de en til oss :) Ville kanskje sendt en mail å spurt etter noen dager dersom jeg ikke hadde hørt noe. Greit å få vite uansett, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter pleier å måtte summe seg litt de første dagene. Hun bruker aldri å gå ut med hvem som får valp den første uka (unntaket er meg og andre som hun kjenner godt og som står med høyeste prioritet i køen). Hun sender ofte ut en mail til alle som står "øverst" på lista innen noen dager, og gir beskjed til hver og en familie innen en ukes tid. :) Den første uka er valpene skjøre, og det er ikke gitt at alle overlever. Derfor venter hun av hensyn til slik risiko. 

Det går an å snede en mail og spørre, kanskje? Jeg ville ventet litt med å ringe i alle fall -  vent til de er en uke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...