Gå til innhold
Hundesonen.no

Paracord Halsbånd, lage selv.

Recommended Posts

Har tenkt å lage et paracord halsbånd selv, og tar gjerne imot tips og triks! Vet det er flere brukere her inne som kan å lage slike. :) 

Har handlet noe paracord på wish.com. Fargene jeg har valgt på mitt første prosjekt er sort med refleks og limegrønt. Skal bli et halvstrup halsbånd med samme oppsett som hurtta halvstrupene med 3 ringer, jeg mangler en D ring da. 
Sitter nå og driver å finner ut hva slags mønster jeg skal lage. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt beste tips er egentlig å bruke YouTube for alt det er verdt hva angår teknikker og metoder, har en bruker som har mye nyttig jeg følger. Ifht håntering så er det å bruke/lage en tråd man trer på et vis at man unngår skøyter er veldig lurt. Paracord kan gli litt mellom innertråd og ytterstrømpe om man ikke smelter/forsegler endene etter klipp, smelting og tang er en kjekk ting for å samle tråder og/eller avslutte :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, maysofie skrev:

Mitt beste tips er egentlig å bruke YouTube for alt det er verdt hva angår teknikker og metoder, har en bruker som har mye nyttig jeg følger. Ifht håntering så er det å bruke/lage en tråd man trer på et vis at man unngår skøyter er veldig lurt. Paracord kan gli litt mellom innertråd og ytterstrømpe om man ikke smelter/forsegler endene etter klipp, smelting og tang er en kjekk ting for å samle tråder og/eller avslutte :) 

Smelter nok ja, synes det ser penest ut! :) Tang er nok lurt ja, får se om jeg finner en i kjelleren her eller i mannens jobb bukse når jeg trenger. :P

Har du link eller navn til den brukeren? Greit å bruke noe man vet funker. :P 
Har vel igrunn bestemt meg for denne typen knytting, den andre typen jeg liker tror jeg blir for bred for de ringene jeg har. 
http://www.dogster.com/doggie-style/diy-make-a-paracord-parachute-cord-dog-collar-tips 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Rocket skrev:

Smelter nok ja, synes det ser penest ut! :) Tang er nok lurt ja, får se om jeg finner en i kjelleren her eller i mannens jobb bukse når jeg trenger. :P

Har du link eller navn til den brukeren? Greit å bruke noe man vet funker. :P 
Har vel igrunn bestemt meg for denne typen knytting, den andre typen jeg liker tror jeg blir for bred for de ringene jeg har. 
http://www.dogster.com/doggie-style/diy-make-a-paracord-parachute-cord-dog-collar-tips 

Nå har jeg interesse for flere typer fletter i tillegg, så jeg liker virkelig videoene til denne mannen :ahappy:
Jeg har laget et par halsbånd, i størrelse dvergpinscher til boerboel, det er i grunnen bredden på eventuell klips det står på ifht bredde her i hus, ringene kan man jo feste alle veier.

Her er første halsbåndet jeg laga, her ble det snudd ring på dobbel cobra-flette.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Ferdig med hoveddelen, mangler glidedelen til halvstrupen og d ringen til enden.

88e763ca4288a15a1e5a33fcd79445d6.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ferdig med hoveddelen, mangler glidedelen til halvstrupen og d ringen til enden.

88e763ca4288a15a1e5a33fcd79445d6.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

EDIT: Usikker på om jeg har nok sort til å lage glidedelen i samme flettetype. Tips til alternativ løsning? Må være slitesterk, kan å dra denne her om han får det for seg. 

EDIT2: Av og til er det veldig greit å være hamster. :lol: Fant D ring som passet perfekt i lageret mitt fra ødelagt/kassert utstyr. Og så har jeg spenner og slikt til å lage flere halsbånd :D Pluss 2 andre halsbånd som egentlig er kasseringsklare som jeg kan plukke deler fra om jeg blir helt hekta. :P 
13043768_10153514194475423_3294205165300

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glidedelen ville jeg laget med en rundflette. Synes den cobrsfletten blir veldig tjukk og henger igjen så det ikke blir ettergift.

Rundflette med kjerne er ihvertfall sterkt nok til min på 50 kg :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Polfarer skrev:

Glidedelen ville jeg laget med en rundflette. Synes den cobrsfletten blir veldig tjukk og henger igjen så det ikke blir ettergift.

Rundflette med kjerne er ihvertfall sterkt nok til min på 50 kg :)

Ja det er det jeg også tenkte på ifht om den hadde glidd noe særlig. Har rundfletta nå, men aner ikke hvordan jeg skal avslutte rundt D ringen? Noen tips? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Polfarer skrev: Glidedelen ville jeg laget med en rundflette. Synes den cobrsfletten blir veldig tjukk og henger igjen så det ikke blir ettergift.

Rundflette med kjerne er ihvertfall sterkt nok til min på 50 kg

Ja det er det jeg også tenkte på ifht om den hadde glidd noe særlig. Har rundfletta nå, men aner ikke hvordan jeg skal avslutte rundt D ringen? Noen tips? 

Jeg bruker å feste tråden i D-ringen først og deretter tre den inn i ringen på halsbåndet og bruke tråden i mellom som en kjerne sånn at det er mindre sjanse for at det ryker i festet. Men tror jeg bare hadde tredd tauet tilbake på en måte og flette litt bakover igjen.

Jeg er elendig på å forklare xp

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Polfarer skrev:
2 timer siden, Rocket skrev:
8 timer siden, Polfarer skrev:
5 timer siden, Polfarer skrev: Glidedelen ville jeg laget med en rundflette. Synes den cobrsfletten blir veldig tjukk og henger igjen så det ikke blir ettergift. Rundflette med kjerne er ihvertfall sterkt nok til min på 50 kg

Jeg bruker å feste tråden i D-ringen først og deretter tre den inn i ringen på halsbåndet og bruke tråden i mellom som en kjerne sånn at det er mindre sjanse for at det ryker i festet. Men tror jeg bare hadde tredd tauet tilbake på en måte og flette litt bakover igjen.

Jeg er elendig på å forklare xp

Trooooor jeg forstår hva du mener. :P

Slik ser det ut til nå. :)

37ef0c9755614f539ef9d9a693d3ee1a.jpg

EDIT: Etter å ha googlet meg halvt i hel og søkt gjennom youtube uten å finne en bedre alternativ løsning så endte jeg opp med en slik slutt. Ikke heeeeelt optimalt mtp glid, men men, det funker nok helt ok. :) (Har ikke stor nok nål, så får ikke brukt metoder som involverer "sying" tilbake.)
13095968_10153515137215423_1584244093817

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg somla meg til å lage stativ, så nå er jeg igang med et slikt halsbånd: https://momgonecrafty.wordpress.com/2013/11/12/diy-paracord-dog-collar/ 

Blir limegrønt og lilla da, kun limegrønt jeg har kjøpt nok av til å lage flere enn 1 halsbånd utav. :P 

Ingen flere som driver å lager paracord saker som vil dele i tråden? Kjekt å se hva andre lager eller har laget også! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har laga noe i paracord. Men jeg stoler ikke på endene der to farger smeltes sammen... Og jeg opplever at Koda harker mye lettere hvis han får trekk i slike, enn i nylonhalsbånd i tilsvarende bredde.

På dette var strupen i utgangspunktet også i paracord, men jeg fikk det ikke til å holde i sveisene, så klipte av hele greia og slang på nylon i stedet. Brukt det en del, men han harker som sagt mye lettere, så har vel bare lagt i treningsveska som reservehalsbånd siden sommeren.

a92370dfd4cfc14536d476fb2f4b0239.jpg

67a7524e35a43fa8e5f49bf4b93ac27e.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har laga noe i paracord. Men jeg stoler ikke på endene der to farger smeltes sammen... Og jeg opplever at Koda harker mye lettere hvis han får trekk i slike, enn i nylonhalsbånd i tilsvarende bredde.

På dette var strupen i utgangspunktet også i paracord, men jeg fikk det ikke til å holde i sveisene, så klipte av hele greia og slang på nylon i stedet. Brukt det en del, men han harker som sagt mye lettere, så har vel bare lagt i treningsveska som reservehalsbånd siden sommeren.

a92370dfd4cfc14536d476fb2f4b0239.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd med harking ja, det er jo gjerne en del stivere med paracord, når du sier det så synes jeg han harket noe mer på gårsdagens mark tur, men jeg pleier stort sett å bruke sele når jeg går der da. Kan være derfor jeg merka forskjell også.  
Nei jeg tørr ikke satse på ender smeltet i sammen heller, ikke så mye som min kan legge seg på om noe er spennende nok. 

Startet og ble ferdig med halsbånd nr 2 i kveld/natt. Klarte ikke legge det fra meg. Ikke det peneste jeg har laget. :P Ikke vært konsekvent nok på stramminga hele veien, så det ble litt sånn så som så. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lagt halsbåndene til min i litt grønnsåpevann når de begynner å bli møkkete. Det hjelper også veldig med å myke dem opp :) Det eldste mitt er like godt å ta på som det mykeste skinnhalbåndet.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ååå! Håper noen her kan hjelpe meg litt! Jeg er startet på et wide soloman paracord halsbånd, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal feste den andre delen av klipsen på slutten..

Jeg har laget et vanlig halsbånd, på den enkleste måten, og da festet jeg begge klipsene med en gang, skulle jeg ha gjort dette nå også? Jeg fulgte en film å youtube, men han laget armbånd, så kanskje det ikke er helt likt.. 

Det jeg holder på med er et slikt som på bildet her :D

På 26.4.2016 at 11:55 PM, tonjek skrev:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 27.4.2016 at 2:37 AM, Rocket skrev:

Så fint det lilla og grønne!! Hvordan går du frem for å lage dette? :D:D Jeg må ha det inn med tskje.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har laget det to ganger og det er definitivt det mest krevende å lage. :lol: Men når man får det til så blir det skikkelig fint da! Bare husk å tre på D ringen, det glemte jeg på det lilla og grønne der så den ble liggende på utsiden, noe som jeg ikke synes ser så fint ut. 
Tror det var denne tutorialen jeg brukte for å lære meg selve flettingen. 
http://www.instructables.com/id/Boa-Paracord-Bracelet/ 

Fletten kalles boa eller trilobite. 
Dette er guiden jeg brukte. https://momgonecrafty.wordpress.com/2013/11/12/diy-paracord-dog-collar/ 

EDIT: Så altså, tre på D ringen når du driver og fester trådene helt i starten. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Rocket skrev:

Jeg har laget det to ganger og det er definitivt det mest krevende å lage. :lol: Men når man får det til så blir det skikkelig fint da! Bare husk å tre på D ringen, det glemte jeg på det lilla og grønne der så den ble liggende på utsiden, noe som jeg ikke synes ser så fint ut. 
Tror det var denne tutorialen jeg brukte for å lære meg selve flettingen. 
http://www.instructables.com/id/Boa-Paracord-Bracelet/ 

Fletten kalles boa eller trilobite. 
Dette er guiden jeg brukte. https://momgonecrafty.wordpress.com/2013/11/12/diy-paracord-dog-collar/ 

Hvor mye tau må man ha av hver farge for hvor langt halsbånd? :) Når trer man på ringen? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Ane said:

Hvor mye tau må man ha av hver farge for hvor langt halsbånd? :) Når trer man på ringen? 

Hvor mye tau du trenger står i guiden. Ringen trer jeg på iløpet av steg 1, sånn at den er fast i de to tauene i midten. :) Men det er bare å google litt og se hva andre gjør, det spørs jo helt på egne preferanser hvordan man vil ha det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ååå! Håper noen her kan hjelpe meg litt! Jeg er startet på et wide soloman paracord halsbånd, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal feste den andre delen av klipsen på slutten..

Jeg har laget et vanlig halsbånd, på den enkleste måten, og da festet jeg begge klipsene med en gang, skulle jeg ha gjort dette nå også? Jeg fulgte en film å youtube, men han laget armbånd, så kanskje det ikke er helt likt.. 

Det jeg holder på med er et slikt som på bildet her

Ja, du må tre i begge delene av klipsen med én gang, og deretter flette. Ellers vil det bli veldig mye svakere, og du risikerer at spennen faller av hvis enden går opp.

Edit: Da jeg flettet, het fletten King Cobra eller double Cobra. Kanskje du finner mer hvis du søker på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 timer siden, tonjek skrev:

Ja, du må tre i begge delene av klipsen med én gang, og deretter flette. Ellers vil det bli veldig mye svakere, og du risikerer at spennen faller av hvis enden går opp.

Edit: Da jeg flettet, het fletten King Cobra eller double Cobra. Kanskje du finner mer hvis du søker på det.

Husker du hvordan du festet begge endene? Jeg klarer ikke skjønne hva jeg gjorde på den forrige, finner ikke en film som fester begge når de fletter double cobra! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Husker du hvordan du festet begge endene? Jeg klarer ikke skjønne hva jeg gjorde på den forrige, finner ikke en film som fester begge når de fletter double cobra! 

Festet som vanlig i ene enden (ene delen av spennen), trakk tauene gjennom andre delen av spennen (og lot det være lengden tilsvarende komplett halsbånd), og så flettet tilbake til første igjen. Da går ikke hele halsbåndet opp selv om enden skulle løsne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har kost oss med den første uka med Cyan i hus. Vi hadde litt innkjøringsutfordringer helt i starten, men det løste seg innen et døgn. Nå fungerer alle veldig fint sammen   Hovedutfordringen var Blitz, pga. litt uheldig første møte, men det løste seg som sagt fort, og dagen etterpå var minsten akseptert Cyan har en kjempefin avknapp, og med litt tilrettelegging (les fjerne kjekke voksne hunder å terge), så legger hun seg ned og sover for egen maskin når hun er trøtt. Ute på tur er hun veldig lett å få kontakt med, selv om verden er utrolig spennende.  Vi har begynt med litt lett trening. Inne trener vi på kontakt, håndtarget og vi har begynt å legge på kommando på "sitt". Ute hilser vi på folk når de vil de, hvis ikke så trener vi passering på det vi måtte møte av folk og hunder for å forebygge brøleape-tendenser som ikke er så ukjent hos schäfer  Hun er har funnet stemmen sin, og i dag måtte hun boffe litt når sambo kom hjem etter å ha vært ute en stund. Bil i oppkjørselen og at noen gikk inn døra nede måtte vi si i fra om. Så da trente vi litt på det også slik at vi forhåpentligvis ikke får en bjeffekonsert uten like bare noen tar i døra  Vi prøver hvert fall, så får vi se hvordan det går . Hovedfokuset om dagen er å få gode rutiner på hverdagslydigheten i første omgang. Det er viktigere enn lydighetsøvelser, selv om det blir tid til litt av det også innimellom. I tillegg til sosialisering og miljøtrening. Fremmede hunder er litt skumle enda, men hun er en tøff frøken, så selv om det er litt ekkelt og hun trekker seg litt, så går hun på igjen for å undersøke likevel. Håper at med litt målrettet og gode møter så vil det komme seg Hun er veldig flink til å gå tilbake og undersøke om hun skvetter av noe! Noen halvdårlige mobilbilder: Vi har vært på schäferhundklubben og sett på ferdselsprøve Det var mye spennende å følge med på og kule mennesker å hilse på!
      Vi har truffet andre hunder! Prøver å få til noen møter hver dag med nye hunder.
      Vi har sjekka ut nabolaget:
      Vi har vært på besøk hos dyrlegen, bare for gøy
      Hos dyrlegen tok hun en dupp mens jeg og veterinæren tok en kopp kaffe sammen.
      Vi har debutert som butikktyv på dyrebutikken, og fikk beskjed av de ansatte om at vi bare måtte komme og stjele igjen snart
      Selvutnevnt kjøkkenassistent  
      Og ellers så foregår de fleste måltider i form av godbitsøk, både alene og sammen med resten av gjengen
    • Nå er ikke jeg så bevandret i utstillingsringen at det gjør noe, men den ene hunden min gikk fra Cert og BIR til blått bare noen måneder i mellom. To forskjellige dommere som hadde ulik oppfatning av hunden, men som gikk etter samme rasestandard. Sikker litt hvordan hun viste seg disse dagene også. Det er jo bare sånn det er. Ikke noe det er vits å klage på. 
    • Eriksen er en person som kjører et eget hevntokt i mot en klubb han har blitt korrigert av for å si det sånn ...  Men noen jegerhatere ønsker jo ukritisk å kjøpe hans versjon....  Uten å ville innse at en sak har minst 3 sider....Lavlands trening / prøver følger regelverket.  Men så klart en del prøver stadig å sette jegere i et dårlig lys til tross for at dette enda en gang er grundig gjennomgått av myndighetene...  Lykke til!
    • Utenfor Oslo, men Bærum hundesenter er kanskje et alternativ å sjekke ut. 
    • Det er ikke noe godt tegn, nei, synes du burde ha ringt veldig mye tidligere enn et døgn etter det har inntruffet, jeg da. Håper det ikke er noe alvorlig! 
  • Nylig opprettede emner