Gå til innhold
Hundesonen.no

Røytefri, barnevennlig, sosial, liten hund til småbarnsfamilie.


tripptrapp
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg ønsker innspill og erfaringer angående hund til småbarnsfamilie. Foreløpig har jeg lest en del om mellompuddel og bichon havanais, og er også åpen for andre forslag.

Vi foreldre jobber på dagtid så hunden må kunne være alene ca 7 timer på hverdager. I helgene må den kunne være med på flest mulig aktiviteter sammen med familien som rusleturer i skog, leking i parken/lekeplass, besøk rundt omkring, aking/ski, lek ved vannkanten og lignende. Altså en hund som er lett og ukomplisert å ta med seg nærmest hvor som helst. 

Vi ønsker en hund som liker kos og nærhet fra både smårollinger og voksne og som kan slappe av både ute og inne. Vi ønsker en hunderase som er trygg i seg selv og ikke aser seg opp og stresser, eller som er nervøs av natur. Det er en fordel om hunden har lett for å bli trygg på mennesker, både små og store. Den må kunne tåle at det er mye lyd i huset og at barna løper, tuller og krangler. Vi vil såklart jobbe med at barna skal behandle hunden fint, men den bør kunne tåle at barn noen ganger er uforsiktige uten at de mener noe vondt med det. Vi ønsker en enkel hund som er lett å trene i hverdagslydighet, og gjerne med mulighet til å trene litt mer lydighetstrening som fvf og lignende. Det må kunne være greit å lære hunden til å ikke være gneldrete, ikke hoppe på folk, vente på mat og tur, slappe av inne og ute, komme på innkalling med mer. 

I og med at vi ønsker en røytefri rase vil vi selvsagt bade og klippe den så ofte som det trengs. Vi vil prøve å sosialisere den så godt som vi kan gjennom valpekurs/treff/oppsøke ulike miljø. Den vil også få kveldsturer uten unger og mulig noen kvelder med lptrening med hundeklubb om det passer for oss og hunden. 

Hunden må også kunne omgås andre hunder og dyr. Ønsker ikke rase med feks samkjønnsaggresjon. Den må kunne se/være i nærheten av andre hunder og dyr uten å hisse seg opp eller bjeffe og bråke. Jeg skjønner det har med oppdragelse å gjøre også, men er en fordel at det er lett å trene den til det. 

Tror dere de rasene jeg har sett på kan passe? Er det andre raser vi bør vurdere? Hundekjøp vil være langt frem i tid, men vi ønsker å gjøre riktig valg og ha mulighet til å treffe flere individer innen de ulike rasene vi vurderer, samt bruke god tid på å finne en bra oppdretter å bli kjent med den og hundene deres. 

Håper på mange svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, tripptrapp skrev:

Hei, jeg ønsker innspill og erfaringer angående hund til småbarnsfamilie. Foreløpig har jeg lest en del om mellompuddel og bichon havanais, og er også åpen for andre forslag.

Vi foreldre jobber på dagtid så hunden må kunne være alene ca 7 timer på hverdager. I helgene må den kunne være med på flest mulig aktiviteter sammen med familien som rusleturer i skog, leking i parken/lekeplass, besøk rundt omkring, aking/ski, lek ved vannkanten og lignende. Altså en hund som er lett og ukomplisert å ta med seg nærmest hvor som helst. 

Vi ønsker en hund som liker kos og nærhet fra både smårollinger og voksne og som kan slappe av både ute og inne. Vi ønsker en hunderase som er trygg i seg selv og ikke aser seg opp og stresser, eller som er nervøs av natur. Det er en fordel om hunden har lett for å bli trygg på mennesker, både små og store. Den må kunne tåle at det er mye lyd i huset og at barna løper, tuller og krangler. Vi vil såklart jobbe med at barna skal behandle hunden fint, men den bør kunne tåle at barn noen ganger er uforsiktige uten at de mener noe vondt med det. Vi ønsker en enkel hund som er lett å trene i hverdagslydighet, og gjerne med mulighet til å trene litt mer lydighetstrening som fvf og lignende. Det må kunne være greit å lære hunden til å ikke være gneldrete, ikke hoppe på folk, vente på mat og tur, slappe av inne og ute, komme på innkalling med mer. 

I og med at vi ønsker en røytefri rase vil vi selvsagt bade og klippe den så ofte som det trengs. Vi vil prøve å sosialisere den så godt som vi kan gjennom valpekurs/treff/oppsøke ulike miljø. Den vil også få kveldsturer uten unger og mulig noen kvelder med lptrening med hundeklubb om det passer for oss og hunden. 

Hunden må også kunne omgås andre hunder og dyr. Ønsker ikke rase med feks samkjønnsaggresjon. Den må kunne se/være i nærheten av andre hunder og dyr uten å hisse seg opp eller bjeffe og bråke. Jeg skjønner det har med oppdragelse å gjøre også, men er en fordel at det er lett å trene den til det. 

Tror dere de rasene jeg har sett på kan passe? Er det andre raser vi bør vurdere? Hundekjøp vil være langt frem i tid, men vi ønsker å gjøre riktig valg og ha mulighet til å treffe flere individer innen de ulike rasene vi vurderer, samt bruke god tid på å finne en bra oppdretter å bli kjent med den og hundene deres. 

Håper på mange svar :)

Tror begge kan passe fint :) Nå skal jeg ikke skryte på meg all verdens erfaring med noen av de to, men etter min oppfatning så vil jeg kanskje tro at puddel er hakket mer egnet sånn generelt om dere vil prøve å trene litt, til alt det andre vil jeg tro begge passer fint :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på mange kurs med bichon havanais, og det har aldri vært noe å utsette på trenbarheten. Jeg er heftig begeistret for rasen, og synes de ser ut til å ha et morsomt, hyggelig vesen - de jeg har møtt. :) 

Begge kan nok passe hvis man velger rett individ. 

@2ne har mellompuddel. Vi hadde @Havana her med havanais før, men vet ikke om hun er aktiv lengre. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske store krav dere stiller til den kommende hunden ? Men med et bevisst hundehold skulle det være mulig å få til det dere ønsker med både mellompuddel og havanais. Jeg har hatt havanaiser i mange år, og mine hunder passer godt til det dere beskriver. Mellompuddel er en rase jeg ikke har hatt, men som jeg liker og har vurdert å skaffe meg, så jeg har gjort litt research på den også opp gjennom årene. Gemyttmessig opplever jeg personlig det som om havanaisen generelt er litt mer stødig enn puddelen, men det handler mye om individ, så det viktigste er å undersøke gemytt på foreldre, uansett hvilken rase man går for. Ellers er havanaisen og mellompuddelen veldig like når det gjelder hva de krever av morsjon, hvilke aktiviteter man kan gjøre med dem og trenbarhet. 

Hvis dere vil ha mer info om havanaisen, kan jeg anbefale dere å bli med i facebookgruppa Bichon havanais i Norge: https://www.facebook.com/groups/584528788225930/?ref=ts&fref=ts

Hvis dere vil vite mer om hvordan havanaisen er å trene og hvordan den fungerer i hundesport, kan dere bli med i gruppa Aktiv havanais: https://www.facebook.com/groups/aktivhavanais/ 

Lykke til med rasevalg ? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Tror begge kan passe fint :) Nå skal jeg ikke skryte på meg all verdens erfaring med noen av de to, men etter min oppfatning så vil jeg kanskje tro at puddel er hakket mer egnet sånn generelt om dere vil prøve å trene litt, til alt det andre vil jeg tro begge passer fint :) 

Havanisen er veldig trenbar og minst like godt egnet til hundesporter som puddel ?  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Havana skrev:

Det er ganske store krav dere stiller til den kommende hunden ? Men med et bevisst hundehold skulle det være mulig å få til det dere ønsker med både mellompuddel og havanais. Jeg har hatt havanaiser i mange år, og mine hunder passer godt til det dere beskriver. Mellompuddel er en rase jeg ikke har hatt, men som jeg liker og har vurdert å skaffe meg, så jeg har gjort litt research på den også opp gjennom årene. Gemyttmessig opplever jeg personlig det som om havanaisen generelt er litt mer stødig enn puddelen, men det handler mye om individ, så det viktigste er å undersøke gemytt på foreldre, uansett hvilken rase man går for. Ellers er havanaisen og mellompuddelen veldig like når det gjelder hva de krever av morsjon, hvilke aktiviteter man kan gjøre med dem og trenbarhet. 

Hvis dere vil ha mer info om havanaisen, kan jeg anbefale dere å bli med i facebookgruppa Bichon havanais i Norge: https://www.facebook.com/groups/584528788225930/?ref=ts&fref=ts

Hvis dere vil vite mer om hvordan havanaisen er å trene og hvordan den fungerer i hundesport, kan dere bli med i gruppa Aktiv havanais: https://www.facebook.com/groups/aktivhavanais/ 

Lykke til med rasevalg ? 

Innser vi stiller høye krav og håper vi klarer å få de innfridd :)  Med 3 små barn er vi avhengig av en "enkel" hund med tanke på temperament. 

Når du skriver at havanais fremstår hakket mer stødig, tenker du da at den virker mindre stresset og tryggere i seg selv, roligere i hektiske omgivelser osv? 

Takk for tips til videre info om rasen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Pixie skrev:

Har dere vurdert tibetansk terrier?

Terriere tror jeg blir litt for tøffe og egenrådige til å fungere i vår hverdag rett og slett :) Ser for meg det går mye tid til oppdragelse og terping på hva som er lov og ikke, i tillegg til høyere aktivitetsnivå og mer behov for lange turer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, tripptrapp skrev:

Innser vi stiller høye krav og håper vi klarer å få de innfridd :)  Med 3 små barn er vi avhengig av en "enkel" hund med tanke på temperament. 

Når du skriver at havanais fremstår hakket mer stødig, tenker du da at den virker mindre stresset og tryggere i seg selv, roligere i hektiske omgivelser osv? 

Takk for tips til videre info om rasen! 

Vil ikke påstå at dere stiller høye krav, ganske vanlige krav for en familie vil jeg tro og ikke noe som burde være problematisk. Men noe av det du nevner, som å ikke hoppe på folk, vente på mat, innkalling osv er jo oppdragelse og trening, ikke hundetype. Men noen er jo selvsagt enklere å trene enn andre :) 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare huske på at valp /unghund tiden er krevende stort sett uavhengig av hvilken rase dere velger.  Den hunden man ønsker seg kan bruke noen år på og bli slik man ser for seg. Voksen og avbalansert.  :)

Det er så fort og glemme når man hilser på hyggelige voksne hunder hos oppdretter eller andre.  All jobben som ligger bak... 

Ellers holder jeg en knapp på havanais ,morsomme herlige pelsballer.  Men det er mest på bakgrunn jeg kjenner dem bedre enn puddelen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke du stiller spesielt høye krav, men mange av ønskene dine handler jo om oppdragelse mer enn raseegenskaper. Jeg synes dog det er viktig å få fram og fokusere på, i rasevalget, at den skal håndtere en hektisk hverdag og at den må være sosial. Det er jo noe av det som er vesentlig for at hunden skal fungere i en hektisk hverdag og der vil jo noen raser passe bedre enn andre. Ut over det så har jeg ikke så mye å si om de spesifikke rasene dere tenker på, det er andre her på forumet som har førstehåndserfaring med rasene, så da blir min synsing ganske overflødig :) Jeg har ikke møtt noen havanaiser, men jeg har møtt noen pudler i forskjellige varianter, og jeg syns jevnt over det har vært hyggelige og sosiale hunder :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tripptrapp skrev:

Terriere tror jeg blir litt for tøffe og egenrådige til å fungere i vår hverdag rett og slett :) Ser for meg det går mye tid til oppdragelse og terping på hva som er lov og ikke, i tillegg til høyere aktivitetsnivå og mer behov for lange turer? 

Tibetansk terrier er terrier bare i navn! Myk og tålmodig i gemytt heldigvis :ahappy: Oppdragelse må jo alle valper ha, og tibber er allsidige. De kan gå topptur eller hoppe rundt i hagen med ungene og en ball, like glade uansett. Vår er unghund nå med litt lopper i blodet men selv han kan sove gjennom mye av dagen inne om han får tre-fire tisseturer i nabolaget (20 minutter med mye snusing og lavt tempo) og en lengre tur.

Men de kan være egenrådige i form av at de er litt uavhengige, litt sånn "kommer når jeg har snusa ferdig på denne flekken" istedenfor å snu på femøringen når du roper.

Litt om rasenNorsk tibetansk terrierklubb.

Ta gjerne en titt på oppdretterlisten der og se om det er noen der dere bor, kan anbefale å møte en tibbe eller tre :)

Se gjerne også facebooksiden for tibetansk terrier eiere i Norge. Det arrangeres noen ganger tibbetreff så dere kan få møtt mange på en gang :ahappy:

Det er litt jobb med pelsen men de kan fint klippes, da dukker det frem et par våkne snille øyne og en langbent og atletisk kropp! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tripptrapp skrev:

Innser vi stiller høye krav og håper vi klarer å få de innfridd :)  Med 3 små barn er vi avhengig av en "enkel" hund med tanke på temperament. 

Når du skriver at havanais fremstår hakket mer stødig, tenker du da at den virker mindre stresset og tryggere i seg selv, roligere i hektiske omgivelser osv? 

Takk for tips til videre info om rasen! 

Jeg tror at en av grunnene, kanskje hovedgrunnen, til at havanaisen har økt så veldig i popularitet de senere årene, er nettopp det at det er en veldig grei familiehund. Og ja, med stødighet mener jeg en hund som er selvsikker og trygg og som takler ulike situasjoner uten nervøsitet eller aggresjon. Men jeg har også møtt mange pudler som har vært flotte, stødige hunder, så de finnes de også. Og husk at begge raser kan være litt av noen propeller som unghunder, og at det der med å være rolig kommer med alderen ? 

Prøv å møte så mange individer som mulig av hver rase, og se hvilken du føler at du har best kjemi med. Begge raser passer deg, og det handler mest om å finne det rette individet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, April 23, 2016 at 10:15 AM, Pixie skrev:

Tibetansk terrier er terrier bare i navn! Myk og tålmodig i gemytt heldigvis :ahappy: Oppdragelse må jo alle valper ha, og tibber er allsidige. De kan gå topptur eller hoppe rundt i hagen med ungene og en ball, like glade uansett. Vår er unghund nå med litt lopper i blodet men selv han kan sove gjennom mye av dagen inne om han får tre-fire tisseturer i nabolaget (20 minutter med mye snusing og lavt tempo) og en lengre tur.

Men de kan være egenrådige i form av at de er litt uavhengige, litt sånn "kommer når jeg har snusa ferdig på denne flekken" istedenfor å snu på femøringen når du roper.

Litt om rasenNorsk tibetansk terrierklubb.

Ta gjerne en titt på oppdretterlisten der og se om det er noen der dere bor, kan anbefale å møte en tibbe eller tre :)

Se gjerne også facebooksiden for tibetansk terrier eiere i Norge. Det arrangeres noen ganger tibbetreff så dere kan få møtt mange på en gang :ahappy:

Det er litt jobb med pelsen men de kan fint klippes, da dukker det frem et par våkne snille øyne og en langbent og atletisk kropp! 

Takk for oppklaring, det ante jeg ikke! Skal sjekke den ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til bichon havanais og mellompuddel har jeg etter svar her og litt mer lesing rundt omkring fått inntrykk at bh scorer best i forhold til å like barn og takle stress på best måte, samt mindre lyd. Puddelen trenger ikke like mye pelsstell og er hakket ivrigere i forhold til eventuell lptrening. 

Kun mitt inntrykk gjennom lesning, så kom gjerne med innspill! 

Jeg må virkelig få hilst på en del hunder og pratet med eierne før jeg kan gjøre meg opp en sterkere mening. Tenker å snuse litt rundt på utstilling neste gang muligheten byr seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon havanais er generelt sett en veldig stødig rase. Går godt overens med de fleste og blir med på alt.

Vår er lite rasetypisk når det kommer til oppførsel da hun er en omplasseringshund som ikke hadde det veldig bra før. De vi overtok henne fra trodde ikke hun kom til å takle lillebroren min på 9 år, men Issi blir fra seg av glede hver gang hun ser han. Hun vil gjerne sitte på han hele dagen. Hun er med på turer i skogen hver dag og gjør alt for en matbit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. april 2016 at 5:01 PM, Yellow skrev:

Frisé er generelt litt mindre myke og blir beskriver litt mer som "terrier" ift havanais. Synes dermed det høres ut som denne passer bedre enn bh.

1 time siden, Yellow skrev:

Det er ikke mitt inntrykk. 

Jeg er faktisk enig. Det er stødige hunder, men trenger en mildere hånd. Tenkte også å foreslå Frisé, spesielt dersom dere, @tripptrapp, går inn for å holde hunden klippet.

Det er mye pelsstell børstemessig på havanaisen, mens det er mest pelsstell knyttet til utstillingsklipp hos puddel. Holdes puddelen kortklipt er det bare litt børsting mellom friseringen.

Trenbarheten til puddel og havanais vil jeg si er ganske lik. Havanaisen er hvertfall med på alt og klar for alt. Jeg vil anbefale dere å møte mange forskjellige individer innad i rasene dere vurderer, og trekke en beslutning etter hvilken rase dere får best inntrykk av, og som dere føler passer deres familie best. 

Såklart finnes det individuelle forskjeller, vår havanais f.eks. liker ikke barn. Ignorerer de totalt, og unngår de. Gamle folk, derimot, de er heeelt skjønne, så han kunne nok vært terapihund :ahappy: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tripptrapp skrev:

I forhold til bichon havanais og mellompuddel har jeg etter svar her og litt mer lesing rundt omkring fått inntrykk at bh scorer best i forhold til å like barn og takle stress på best måte, samt mindre lyd. Puddelen trenger ikke like mye pelsstell og er hakket ivrigere i forhold til eventuell lptrening. 

Kun mitt inntrykk gjennom lesning, så kom gjerne med innspill! 

Jeg må virkelig få hilst på en del hunder og pratet med eierne før jeg kan gjøre meg opp en sterkere mening. Tenker å snuse litt rundt på utstilling neste gang muligheten byr seg. 

En kortklippet havanais trenger ikke mer pelsstell enn en puddel. En havanais er heller ikke mindre ivrig enn puddel på lp-trening. Det er foreløpig ikke så mange av oss som er aktive med havanais i hundesport, men det blir stadig flere etterhvert som folk får øynene opp for at rasen kan mye mer enn å være søt ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...