Gå til innhold
Hundesonen.no

Skam P3


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 620
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

" Og bare så det er sagt: Skam tilhører ikke kidsa uansett, de har bare lånt den fra oss. For kvisete fjortiser bryr seg kanskje om rulleplasser og hooking, men de betaler ikke lisens. Vi betaler lise

Jeg tenker at det er lurt å se på denne serien uten å anta at hver eneste scene er der for å fortelle eller lære oss noe, men at narrativene og opplevelsene til karakterene er der for å drive handling

Herregud. Den fineste samtalen noensinne. Alle unge, uansett legning, burde hatt en Jonas.   Den mangelen på reaksjon gjorde at jeg brast i gråt, ass. Og så tenker jeg på alle de gangene jeg har

Posted Images

35 minutter siden, Kaja skrev:

Teite nettet krangler så jeg fikk ikke sett de siste minuttene, hva skjedde? 

Han der som var utkledd som jente kjenner jeg, :lol:

 

Sikker? Det var meningen at det skulle blacke ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Marie skrev:

Sikker? Det var meningen at det skulle blacke ut 

Vet ikke helt, jeg så ikke noen hånd i noen bukse. Det ble helt svart fra 9.30 min og da stoppen den å spille selvom det sto den skulle vare i 10 min og no. 

*føler meg litt for gammel til å syns det er dumt haha* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste klippet jeg så var hvertfall Noora sin bukse med en manne/guttehånd som tok henne på låret, jeg så ikke flere klipp etter det. Poenget med den klippingen er jo å vise at hun er totalt borte og mest sannsynlig blir utnyttet på en eller annen måte. 

Endret av Mirai
Hadde skrevet Vilde istedet for Noora
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mirai skrev:

Det siste klippet jeg så var hvertfall Vilde sin bukse med en manne/guttehånd som tok henne på låret, jeg så ikke flere klipp etter det. Poenget med den klippingen er jo å vise at hun er totalt borte og mest sannsynlig blir utnyttet på en eller annen måte. 

*Det er Noora sin bukse. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææææ :frantics: Noora da! Stakkars! Møkkabror... 

Budskapet er vel at av og til driter man seg ut? :P Tenker i hvert fall jeg. Det er jo ikke en veldig moraliserende serie, mer en beskrivende en. 

Æsj, spent på neste klipp nå... Noora daaa :no:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wilhelmina skrev:

Må si jeg stusser litt på budskapet da... "Hvis du drikker skjer det fæle ting!" Eller?

Jeg tenker at det er lurt å se på denne serien uten å anta at hver eneste scene er der for å fortelle eller lære oss noe, men at narrativene og opplevelsene til karakterene er der for å drive handlinga framover som i enhver serie, men at det innimellom kommer slike !ping! *følg med her*-scener.

Jeg tolker overhodet ikke denne scenen som en pekefinger om at det er dumt å drikke, Skam har jo ikke akkurat vært redde for å vise mindreårige drita fulle som en naturlig del av livene deres før. Jeg tenker heller at dette var et plot som "måtte" komme, både for å gi karakteren William mer dybde (i alle fall tilsynelatende, hvem veit hva slags agenda broren egentlig har) og for å vise at også smarte, sjølstendige og fornuftige jenter som Noora kan gå på en smell. Det spennende er mer hva som skjer videre, tenker jeg. Det er ikke noe særlig å våkne opp i et sånt scenario, spesielt ikke om en 1) normalt ikke drikker, og 2) var jomfru. Her kan det potensielt komme mye god mat til håndtering av skamfølelser, seksualitet og moral.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det @SandyEyeCandy sa, jeg er ihvertfall ikke noe fan av å lese inn moral eller dypere mening i alt som skjer i Skam, det handler jo ikke om sort-hvite karakterer som gjør lure eller dumme ting i mitt hode, men en haug karakterer som iblant handler riktig og iblant driter seg ut, litt som tenåringer flest. Det er det som gjør det så vondt å se på iblant, for det kjenner jeg meg igjen i :teehe: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det @SandyEyeCandy og @Aslan sier er jeg enig i, det var også omtrent det  jeg prøvde å si rett før; det er en serie som beskriver ting som skjer i karakterenes liv, ikke en moralsk pekefinger-serie. Og det som skjedde med Noora, viser at av og til så driter man seg ut - i sine egne øyne. Det er en situasjon veldig mange har havnet i, men for Noora er den nok verre enn den er for mange andre som våkner opp der, fordi hun har så utrolig høye forventninger til det bildet hun har av seg selv. (Ikke at jeg bagatelliserer situasjonen for andre, men dere skjønner hva jeg mener.)

 

Jeg tenker at jeg kan forstå at Noora hadde havnet der hun gjorde samme hvor mye hun hadde stolt på William; han lovet jo ikke at han skulle "vente på henne", om dere skjønner. Derfor spiller det jo ingen rolle hvor mye hun stoler eller ikke stoler på ham - hun visste jo faktisk ikke hva tankene hans var rundt "dem" som konsept. Det å rekke å bli kjent med noen før man blir sammen, er jo nettopp det hun har prøvd på nå, samtidig som hun prøver å bli kjent med seg selv som forelsket - men problemet er jo at man ikke kan bestemme hvor godt man skal kjenne noen før man faller hodestups. Jeg kjenner meg veldig igjen i henne, så jeg er utrolig spent på hvordan hun håndterer dette her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir veldig mye ytterpunkter. For meg fremstår det som at alt skal settes på spissen for å få frem et eller annet moraliserende poeng. Det er jo ikke dermed sagt at det er hensikten til serieskaperen eller budskapet som oppfattes av målgruppa, men det er sånn jeg tolker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, marjea skrev:

Noen som har sett denne uka eller?? Får helt vondt i magen på Nooras vegne, han Nikolai er **** ikke god :|

 

1 minutt siden, Kaja skrev:

Ja :o Ganske drøyt nå

Jeg synes Noora og William er så søte sammen nå som i alle fall han har kasta maska, og jeg holdt seriøst på å begynne å grine under dagens episode. Jeg håper at Noora tar kontakt med jenta fra skolen som var til stede på festen for å få rede på hva som egentlig har skjedd. De har neppe introdusert henne som en karakter uten at hun skal ha noen del i videre handling, og hun har vi nå sett ved minst tre ulike anledninger. Håper håper håper at Nico bare er sjuk i huet og at han faktisk ikke har voldtatt henne...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

 

Jeg synes Noora og William er så søte sammen nå som i alle fall han har kasta maska, og jeg holdt seriøst på å begynne å grine under dagens episode. Jeg håper at Noora tar kontakt med jenta fra skolen som var til stede på festen for å få rede på hva som egentlig har skjedd. De har neppe introdusert henne som en karakter uten at hun skal ha noen del i videre handling, og hun har vi nå sett ved minst tre ulike anledninger. Håper håper håper at Nico bare er sjuk i huet og at han faktisk ikke har voldtatt henne...

Det er dette jeg også tenker, så jeg satser på at hun finner ut av noe... Jeg ble skikkelig opprørt av det som kom i dag! 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

 

Jeg synes Noora og William er så søte sammen nå som i alle fall han har kasta maska, og jeg holdt seriøst på å begynne å grine under dagens episode. Jeg håper at Noora tar kontakt med jenta fra skolen som var til stede på festen for å få rede på hva som egentlig har skjedd. De har neppe introdusert henne som en karakter uten at hun skal ha noen del i videre handling, og hun har vi nå sett ved minst tre ulike anledninger. Håper håper håper at Nico bare er sjuk i huet og at han faktisk ikke har voldtatt henne...

Jeg tror av en eller annen grunn heller ikke at Noora ble utsatt for noe seksuelt den kvelden, men at han "bare" har sjenket, kledd av og fotografert henne - kun for å være en kødd. Dét forundrer meg ikke, hvertfall ikke hvis det W sier, stemmer. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, marjea skrev:

Jeg tror av en eller annen grunn heller ikke at Noora ble utsatt for noe seksuelt den kvelden, men at han "bare" har sjenket, kledd av og fotografert henne - kun for å være en kødd. Dét forundrer meg ikke, hvertfall ikke hvis det W sier, stemmer. 

Jeg tror heller ikke hun ble voldtatt i alle fall, Nicolai virker alt for kalkulerende og smart til å gjøre noe så drøyt. Psykopater er vel som regel veldig flinke når det gjelder hvor langt de kan gå uten å bli avslørt, og noe sånt ville vært langt over streken. Tror også "bare" han har kledd av og fotografert henne for å ha et pressmiddel, og jeg håper virkelig Noora er sterk nok til å gå til William med dette før han får høre det av Nico. Jeg håper også det settes fokus på at dette faktisk er et grovt overgrep selv om hun ikke er blitt voldtatt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider


http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Noora-er-blitt-utsatt-for-et-seksuelt-overgrep-Uansett-om-hun-ble-voldtatt-av-Nikolai-eller-ikke--Kaveh-Rashidi-8466936.html

 

Sitat

Det er beundringsverdig at manusforfatteren lar seriens sterke protagonist gjennomgå et overgrep. Det viser at overgrep kan skje med alle kvinner og at selv de antatt sterkeste kan få livene sine ødelagt av det.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...