Gå til innhold
Hundesonen.no

Skam P3


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 620
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

" Og bare så det er sagt: Skam tilhører ikke kidsa uansett, de har bare lånt den fra oss. For kvisete fjortiser bryr seg kanskje om rulleplasser og hooking, men de betaler ikke lisens. Vi betaler lise

Jeg tenker at det er lurt å se på denne serien uten å anta at hver eneste scene er der for å fortelle eller lære oss noe, men at narrativene og opplevelsene til karakterene er der for å drive handling

Herregud. Den fineste samtalen noensinne. Alle unge, uansett legning, burde hatt en Jonas.   Den mangelen på reaksjon gjorde at jeg brast i gråt, ass. Og så tenker jeg på alle de gangene jeg har

Posted Images

Akkurat nå, Mud skrev:

Må innrømme at jeg ikke er helt positiv til  Noora og William.  Blir egentlig bare oppgitt over veien det ser ut til å gå. 

Gutt vil ha jente,  gir seg ikke og manipulerer,  gutt får jente.  

HVIS han klarer å oppføre seg så synes jeg det er greit. Hvis Noora går på en smell derimot synes jeg det sender veldig uheldige signaler. Jeg synes heller ikke W har manipulert Noora, hun er smart nok til å stå imot - hvis hun hadde villet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wilhelmina skrev:

HVIS han klarer å oppføre seg så synes jeg det er greit. Hvis Noora går på en smell derimot synes jeg det sender veldig uheldige signaler. Jeg synes heller ikke W har manipulert Noora, hun er smart nok til å stå imot - hvis hun hadde villet.

Nei, jeg synes faktisk ikke det er greit jeg.  Hadde han oppført seg "anstendig " og respektert henne hadde det vært greit. Om hun er smart eller ikke har egentlig ikke noe med saken å gjøre. 

Jeg stusset på det samme i sesong 1. 

Det var greit at Jonas ditcha middagen med moren til Eva siden han ikke var sammen med x'n men "bare" skulle kjøpe hasj.  Da var det greit at han løy liksom , og Eva var skikkelig teit som hadde mistrodd han..Det er ikke greit å ikke holde avtaler.  Uansett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mud skrev:

Nei, jeg synes faktisk ikke det er greit jeg.  Hadde han oppført seg "anstendig " og respektert henne hadde det vært greit. Om hun er smart eller ikke har egentlig ikke noe med saken å gjøre. 

Sterk, da. Hun er ikke noen ressurssvak liten nikkedukke som lar seg manipulere - langt i fra. Hadde hun ikke vært interessert så hadde de jo aldri gått inn i noe forhold. Hvem var det som "manipulerte" seg frem til den overnattingen etter festen hos William ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Sterk, da. Hun er ikke noen ressurssvak liten nikkedukke som lar seg manipulere - langt i fra. Hadde hun ikke vært interessert så hadde de jo aldri gått inn i noe forhold. Hvem var det som "manipulerte" seg frem til den overnattingen etter festen hos William ;)

Jeg synes fortsatt ikke det er relevant.  Jeg synes de kunne spart seg for hele det opplegget.  Det sender signaler ungdom har fått mer enn nok av via feks fifthy shades of Grey.  

For min del har serien tapt seg og blitt litt for klisjé med den badboy faller for skikkelig jente og gir seg ikke før han får det han vil ha - greia. Den er gammel og utslitt.  

Hvis han IKKE oppfører seg bra fremover hadde det nesten vært bedre. Litt mer realistisk.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo realistisk at Noora faller for William er det ikke? Selv om man er en sterk og smart ungjente, så er det jo en grunn til at nettopp bad boyen du tror du kan forrandre har blitt en klisje. Jeg har lite tro på at William klarer å oppføre seg bra, men det som er fin så langt er i hvertfall at Noora sier fra.

Ho har ikke blitt helt passiv selv om hun er forelska i en drittgutt liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trillian skrev:

Men det er jo realistisk at Noora faller for William er det ikke? Selv om man er en sterk og smart ungjente, så er det jo en grunn til at nettopp bad boyen du tror du kan forrandre har blitt en klisje. Jeg har lite tro på at William klarer å oppføre seg bra, men det som er fin så langt er i hvertfall at Noora sier fra.

Ho har ikke blitt helt passiv selv om hun er forelska i en drittgutt liksom.

Næh.. Hadde noen behandlet meg slik han behandlet henne foran broren hadde jeg aldri pratet med han mer. Det gjaldt også når jeg var 16 heldigvis,  og det gjelder heldigvis ganske mange unge jenter. Når fyren i tilegg lyver om grunnen uten å komme med en god forklaring så er det bare ikke greit.  Ikke litt en gang.  

Men serien forteller unge jenter at det er greit.  Når det er greit for tøffe sterke smarte Noora,  så må det i hvertfall  være greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mud skrev:

Næh.. Hadde noen behandlet meg slik han behandlet henne foran broren hadde jeg aldri pratet med han mer. Det gjaldt også når jeg var 16 heldigvis,  og det gjelder heldigvis ganske mange unge jenter. Når fyren i tilegg lyver om grunnen uten å komme med en god forklaring så er det bare ikke greit.  Ikke litt en gang.  

Men serien forteller unge jenter at det er greit.  Når det er greit for tøffe sterke smarte Noora,  så må det i hvertfall  være greit. 

Jeg føler det er litt tidlig å beskylde han for å være en dritt her. Vi vet jo faktisk ikke hva som er greien. Men vi vet at han tydelig har et komplisert forhold med familien sin. Det syns jeg er bra at kommer frem her. Det er generelt veldig tydelig at alle har egne problemer. Det er ikke noe alle ligger frem på et ark fremfor personer første gang de møter dem. Det er slikt som tar tid før man finner ut av. 

Jeg syns også serien er flink til å fortelle at alle gjør feil. Og det er greit! Det hadde vært utrolig dumt om Noora skulle være perfekt og stå i mot alt. Alle gjør feil, og det er helt greit. Man lærer av det og slik vokser man til. Supert at de får frem det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MegaMarie skrev:

Jeg føler det er litt tidlig å beskylde han for å være en dritt her. Vi vet jo faktisk ikke hva som er greien. Men vi vet at han tydelig har et komplisert forhold med familien sin. Det syns jeg er bra at kommer frem her. Det er generelt veldig tydelig at alle har egne problemer. Det er ikke noe alle ligger frem på et ark fremfor personer første gang de møter dem. Det er slikt som tar tid før man finner ut av. 

Jeg syns også serien er flink til å fortelle at alle gjør feil. Og det er greit! Det hadde vært utrolig dumt om Noora skulle være perfekt og stå i mot alt. Alle gjør feil, og det er helt greit. Man lærer av det og slik vokser man til. Supert at de får frem det også :)

Er det ikke akkurat det der som ofte er problemet til mange jenter?  At de skal unnskylde gutten ? Det er ikke greit å behandle dama du liksom er forelsket i som dritt bare fordi du har en litt trøblete barndom eller whatevver.  Det er ikke greit å behandle noen slik. 

Men gutter kan det, for det spiller så innmari på mange jenters morsinstinkter.  Dakar, han har ikke hatt det så greit han. Det er sikkert vanskelig for han å snakke om det osv ..

Mange jenter ELSKER den type gutter rett og slett fordi de tror de kan omvende de og "redde" dem. Behandler du folk sånn er du en drittsekk.  Punktum.  

Hadde Noora virkelig vært sterk hadde det vært sluttstreken for forholdet. Sånn sett kan serien ha en slags dybde,  hun er åpenbart sterk utenpå,  men det stikker ikke særlig dypt. Da håper jeg Sana kommer tydeligere frem for per dags dato fremstår hun som den eneste jenta med bein i nesa og selvrespekt.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi vet ikke hva som er greia og hvor dette ender. 

Det kan være at Wilhelm faktisk er en skikkelig snill og søt gutt, eller det kan være han er den drittsekken som han fremstilles som. 

At det er klisjé at Nora faller for han, ja, men er det ikke slik det ofte er irl da? At mange jenter er så svake at de lar seg lure. Og finner på alle slags unnskyldninger for at typen er sånn og slik. 
Og, kanskje det er poenget de vil frem til, at selv sterke selvstendige jenter kan la seg bedåre. Og kanskje er det kun utenpå at hun er så sterk ...?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, MegaMarie skrev:

Det er ikke noe alle ligger frem på et ark fremfor personer første gang de møter dem.

Dette var som å lese en replikk fra Paradise Hotel! :lol: Er enig i at det er bra at de lar alle karakterene være flerdimensjonelle, i alle fall hele serien sett under ett. I denne sesongen er feks Eva redusert til ei sosete festejente, mens hun i første sesong hadde mange flere lag. 

Akkurat nå, Mud skrev:

Er det ikke akkurat det der som ofte er problemet til mange jenter?  At de skal unnskylde gutten ? Det er ikke greit å behandle dama du liksom er forelsket i som dritt bare fordi du har en litt trøblete barndom eller whatevver.  Det er ikke greit å behandle noen slik. 

Men gutter kan det, for det spiller så innmari på mange jenters morsinstinkter.  Dakar, han har ikke hatt det så greit han. Det er sikkert vanskelig for han å snakke om det osv ..

Mange jenter ELSKER den type gutter rett og slett fordi de tror de kan omvende de og "redde" dem. Behandler du folk sånn er du en drittsekk.  Punktum.  

Hadde Noora virkelig vært sterk hadde det vært sluttstreken for forholdet. Sånn sett kan serien ha en slags dybde,  hun er åpenbart sterk utenpå,  men det stikker ikke særlig dypt. Da håper jeg Sana kommer tydeligere frem for per dags dato fremstår hun som den eneste jenta med bein i nesa og selvrespekt.  

Jeg håper at han skal drite seg ut og at Noora dermed får sjansen til å vise at det går an å være sterk og ha såpass respekt for seg sjøl at uansett hvor forelska en er, så går integriteten foran. Men jeg har venninner i midten av tredveåra som ikke klarer å tenke sånn, så det spørs vel kanskje hvor realistisk det er å klemme det inn i denne serien. Det er en fin balansegang mellom å være moraliserende og realistisk og det å ønske å gjøre et poeng i en setting som dette.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Dette var som å lese en replikk fra Paradise Hotel! :lol: Er enig i at det er bra at de lar alle karakterene være flerdimensjonelle, i alle fall hele serien sett under ett. I denne sesongen er feks Eva redusert til ei sosete festejente, mens hun i første sesong hadde mange flere lag. 

Jeg håper at han skal drite seg ut og at Noora dermed får sjansen til å vise at det går an å være sterk og ha såpass respekt for seg sjøl at uansett hvor forelska en er, så går integriteten foran. Men jeg har venninner i midten av tredveåra som ikke klarer å tenke sånn, så det spørs vel kanskje hvor realistisk det er å klemme det inn i denne serien. Det er en fin balansegang mellom å være moraliserende og realistisk og det å ønske å gjøre et poeng i en setting som dette.

Jepp.  

Men faktum et at det er ikke særlig realistisk at han plutselig er snill gutt. Han er jo fortsatt ikke snill gutt , han behandler henne som dritt, lyver om årsaken og gidder fortsatt ikke komme med noen fornuftig forklaring selv om hun åpner seg for han.  Det er faktisk ingenting som tilsier at han er noe annet enn en drittsekk som bare er ute etter jakten så langt. Det mest realistiske er at han begynner å rote rundt rett etter at hun ligger med han. Sånn strengt tatt.  

Derfor er det så absurd at folk heier de frem :blink:

 

Edit : og forøvrig er jeg ikke enig i at det er mer eller mindre en selvfølge at hun falt for han :P Det er en typisk movie -klisjé,  men HELDIGVIS finnes det mange unge jenter med selvrespekt i rl :)

 

Edit2 : ooh. .Noen i målgruppen er enig med meg :lol:

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Skam-odela-sin-sterkeste-kvinnelige-karakter--Asli-Altunoz-8441086.html

 

Hilsen ForGammelForDette:icon_redface:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt skikkelig hekta :D Så en episode da det begynte, eller i begynnelsen iallefall, men fenget ikke helt. Men så var det så mye snakk om det her og der, så måtte sjekke det ut ordentlig. Og det er jo veldig bra jo! Synes sesong 1 var bra, men liker denne bedre med Noora som hovedperson. Eva er litt småirriterende. Håper Sana blir hovedperson neste sesong, hun er en veldig interessant karakter. Det er Noora og. 

Vet ikke hva jeg synes om William. Han har jo helt klart sterke drittsekk-trekk, men samtidig så har han en inderlighet i det fine han sier og gjør og som gjør det vanskelig å bestemme seg. Men det finnes vel egentlig ingen unnskyldning for oppførselen hans, og jeg synes heller ikke karakteren er heeelt troverdig, slik flere av de andre er. Han er litt for karikert. 

Hadde aldri hørt hooka før, men det bruker de jo i annenhver setning :lol: så tydelig at jeg ikke er helt i målgruppa iallefall, når det er det man sier nå til dags. Iallefall på oslo-skoler? :P

Uansett, bra serie, og med noen utrolig flinke unge skuespillere som nok har en lysende skuespillerkarriere foran seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mud skrev:

Næh.. Hadde noen behandlet meg slik han behandlet henne foran broren hadde jeg aldri pratet med han mer. Det gjaldt også når jeg var 16 heldigvis,  og det gjelder heldigvis ganske mange unge jenter. Når fyren i tilegg lyver om grunnen uten å komme med en god forklaring så er det bare ikke greit.  Ikke litt en gang.  

Men serien forteller unge jenter at det er greit.  Når det er greit for tøffe sterke smarte Noora,  så må det i hvertfall  være greit. 

Jeg kan hvertfall kjenne igjen både meg selv og veninner i det å like slemme gutter. Ikke at jeg synes det er greit, men det er troverdig. Jeg synes de klarer å framstille det på en måte som gjør det tydelig at det nettopp ikke er greit, og når jeg hører og ser diskusjonenene som går er det nettopp det som blir diskutert. Det er ikke en sort/hvitt fortelling. Jeg håper jo virkelig ikke det viser seg at Noora kan endre William for da mister historien mye kontakt med virkeligheten, men det at mange jenter finner seg i for mye i forhold synes jeg er veldig troverdig. Jeg liker at Noora mister litt av glansbildet fra sesong 1. 

 

Herregud, jeg er alt for engasjert i dette merker jeg.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Dette var som å lese en replikk fra Paradise Hotel! :lol: Er enig i at det er bra at de lar alle karakterene være flerdimensjonelle, i alle fall hele serien sett under ett. I denne sesongen er feks Eva redusert til ei sosete festejente, mens hun i første sesong hadde mange flere lag. 

Jeg håper at han skal drite seg ut og at Noora dermed får sjansen til å vise at det går an å være sterk og ha såpass respekt for seg sjøl at uansett hvor forelska en er, så går integriteten foran. Men jeg har venninner i midten av tredveåra som ikke klarer å tenke sånn, så det spørs vel kanskje hvor realistisk det er å klemme det inn i denne serien. Det er en fin balansegang mellom å være moraliserende og realistisk og det å ønske å gjøre et poeng i en setting som dette.

Hahah, jeg vet jeg formulerte meg litt feil der. Skylder på at jeg har vært sliten i flere dager nå. Skulle skrive "Kysttransport" på fredag på en stor oppgave som skulle til print og leveres inn på skolen, så skrev jeg først "kysstransport" og printet den. Så skrev jeg "kystransport", heldigvis printet vi ikke den. Tilslutt klarte jeg å skrive det rett, men la ut feil fil som skulle på print :lol: Like før vi printet "kystrasport". Den siste filen kalte jeg "please kill me if this is wrong". Jeg var så lei :lol:

Jeg er spent jeg! Håper egentlig også ikke at William forandrer seg. Ikke med det første ihvertfall. Sånn ellers så er det mange drittsekker som har en eller annen forhistorie som gjør at de er drittsekker. Både i serier og in real. Der foreslo jo Noora mange grunner til hvorfor den første gangen hun sa noe i mot William. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trillian skrev:

Jeg kan hvertfall kjenne igjen både meg selv og veninner i det å like slemme gutter. Ikke at jeg synes det er greit, men det er troverdig. Jeg synes de klarer å framstille det på en måte som gjør det tydelig at det nettopp ikke er greit, og når jeg hører og ser diskusjonenene som går er det nettopp det som blir diskutert. Det er ikke en sort/hvitt fortelling. Jeg håper jo virkelig ikke det viser seg at Noora kan endre William for da mister historien mye kontakt med virkeligheten, men det at mange jenter finner seg i for mye i forhold synes jeg er veldig troverdig. Jeg liker at Noora mister litt av glansbildet fra sesong 1. 

 

Herregud, jeg er alt for engasjert i dette merker jeg.

Noora mistet veldig mye av glansbildet sitt da hun begynte å gå bak ryggen til vennene sine og ha kontakt med gutten Vilde er forelsket i.  Hun burde definitivt ta en skikkelig samtale med Vilde snart. 

Jeg synes ikke det er automatikk i at alle jenter MÅ falle for slemme gutter, som sagt.  Det finnes nok av unge  jenter som hadde kuttet ut en sånn som William for lenge siden. Bare den konstante " du liker meg du " hadde holdt for min del tror jeg :P

Og nei, det er ikke bare fordi jeg er "gammel" :P

 

Ellers må jeg si at Skam er en av de tingene som gjør det helt ok å betale tv-lisens altså ! Nrk er flinke !!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si det igjen, jeg syns det er bra at Noora ikke er perfekt og at det kommer frem at selv hun kan gjøre feil. Det er mye bedre å få frem at alle kan gjøre feil og at det går bra tilslutt, enn å vise frem en helt perfekt karakter som ungdom kan se opp til. Sistnevnte er ikke realistisk. Ingen er perfekte. Alle gjør feil. Det må man vise ungdommen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror William kommer til å forbli en kjip fyr. Noora kommer ikke til å bli stilt i noe heldig lys når Vilde finner ut av dette som har foregått bak hennes rygg.

Jeg håper inderlig at Noora innser at William er en player som får alle jenter til å føle seg spesielle og at hun antagelig ikke betyr noe mer for han enn Vilde. Han kommer jo unna med å si de mest utrolige tingene. At hun faller for noen som er sånn er jo trist. Så jeg håper hun gjennomskuer det før det er alt for seint sånn at hun kan knuse det oppskrytte selvbildet hans!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2016 at 10:04 AM, Fillerya skrev:

Jeg tror William kommer til å forbli en kjip fyr. Noora kommer ikke til å bli stilt i noe heldig lys når Vilde finner ut av dette som har foregått bak hennes rygg.

Jeg håper inderlig at Noora innser at William er en player som får alle jenter til å føle seg spesielle og at hun antagelig ikke betyr noe mer for han enn Vilde. Han kommer jo unna med å si de mest utrolige tingene. At hun faller for noen som er sånn er jo trist. Så jeg håper hun gjennomskuer det før det er alt for seint sånn at hun kan knuse det oppskrytte selvbildet hans!

Men Vilde har jo allerede sett Noora og William hooke. På vei hjem fra den festen for et par uker siden, eller når det var. Jeg venter bare på at Vilde skal ta det opp med Noora, foreløpig virker det som hun pusher det lenger og lenger for hver gang jentene snakker om William for å få en reaksjon fra henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, marjea skrev:

Men Vilde har jo allerede sett Noora og William hooke. På vei hjem fra den festen for et par uker siden, eller når det var. Jeg venter bare på at Vilde skal ta det opp med Noora, foreløpig virker det som hun pusher det lenger og lenger for hver gang jentene snakker om William for å få en reaksjon fra henne. 

Ja det har du jo helt rett i! Hvordan kan jeg ha glemt det :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2016 at 5:48 PM, SandyEyeCandy skrev:

Assa Eskild? :lol::D "Er det hemmelig å IKKE være homo også, nå a?!?" Ler meg i hjel.

Er dette fra de små snuttene som er lagt ut? De blir en del av hele episoden som tilslutt kommer ut, stemmer ikke det? Jeg har ikke giddet å se de nemlig, for jeg vil heller se en hel episode med masse nytt :D Men jeg følger med på instabildene og messenger bildene de poster på Skam da! Det er bare spennende uten å spoile for mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...