Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebarnehage


Sunlily
 Share

Recommended Posts

Jeg er med i ei gruppe på facebook for alle som jobber i barnehage hvor det normalt sett blir delt innspill og ideer til ting vi kan finne på med barna. I dag så jeg et innlegg utenom det vanlige, hvor trådstarter delte sin frustrasjon angående bruk av ordet "hundebarnehage". 

Hun skriver at hun synes det er trist ordet  "barnehage" blir misbrukt av folk som driver hundepass, hundehjem/kenneler, fordi det er jobbet hardt for at barnehager skal få en annen integritet og troverdighet for de ansatte i barnehagen, og dens rolle i samfunnet. 

Hva er ditt syn? 

Hvilket ord kunne ha erstattet "barnehage"? 

Kjør debatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, må si det er hysterisk å gidde å henge seg opp i hvorvidt man kan kalle det hundebarnehage eller ikke.
Men, per definisjon, så er ikke hunden et barn...Hundedagpass eller noe sånt passer bedre enn hundebarnehage, av den grunn.
Men jeg synes ikke det er å misbruke yrkets navn og ære, å kalle hundepass for hundebarnahage, det er for meg mer en feilinformasjon til hundepass-brukere. Jobber i barnehage selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jobber jeg og i barnehage - men jeg har helt ærlig ikke noe særlig imot å bli kalt en barnehagetante heller, så jeg tar meg ikke så nært av slikt ?

 

Hun mente at hovedårsaken til at det hele var fornærmende var fordi man visst nok ikke er pedagogisk med hund, og at barnehager ikke er en oppbevaringsplass mens foreldre er på jobb. Så jeg svarte som sant var hvordan det er fra en hundeeiers ståsted ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit, og har aldri tenkt over det før nå. "Doggie daycare" er naturlig å oversette til hundebarnehage på norsk. Ikke fordi hundene er barn, men fordi beskrivelsen av dagpass for de minste heter barnehage. Jeg har hørt mange si at de skal på hundeskole (kurs), at hunden skal til dagmamma og diverse. Jeg har som voksen alltid blitt kalt mamma til hunden min av folk som ikke kan eller husker navnet mitt. Jeg synes ikke det handler om menneskeliggjøring, det handler mer om utvikling av språk (matmor/far har blitt om til mamma/pappa) og oversettelsesproblemer (hundebarnehage).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg ikke at det kalles hundebarnehage, selv om det per definisjon er feil. Synes isåfall at hundedagpass er mer dekkende og riktig. Jeg får assosiasjoner til en gjeng små, gneldrete miniatyrer i fri oppdragelse, med oppstyla hundepasser, sofa, sjønnhetssalong for hunder og annet sånn jålegreier, i rosa når jeg hører "hundebarnehage" selv om jeg vet det ikke nødvendigvis er sånn :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kan skjønne at folk synes at begreper som "hundebarnehage" utfordrer profesjonen deres. Førskolelærere har jo faktisk treårig utdanning, og at begrepet barnehage og hva det innebærer ikke henger sammen med hundepass er jeg forsåvidt enig i. Likevel ser jeg ikke det største problemet, men jeg tror det er bedre begreper som gjør alle fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg er snart ferdig med utdanningen som barnehagelærer, og har aldri tenkt over at det kalles hundebarnehage, ihvertfall ikke i negativ retning for min profesjon. 

At begrepet hundebarnehage skal gi barnehagelærere mindre troverdighet har jeg ikke tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

På en måte bryr jeg meg ikke. Men jeg har aldri likt det ordet, og det er vel rett og slett fordi det inneholder "barnehage". Jeg klarer liksom ikke helt å ta det seriøst på en måte; selv om de som driver dette kan være meget flinke og seriøse folk liksom. I mitt hodet blir det bare feil egentlig, en barnehage er et sted for barn, ikke hunder. Men det er ikke noe jeg gidder å bruke energien min på, og jeg selv velger å bruke andre ord/uttrykk (f.eks "hundepass", "dagpass for hund", "hundedagpass" o.l.) når jeg snakker om ting i den retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres overdrevent ut å reagere på bruken av ordet "barnehage" på den måten. Alle skjønner vel at det ikke er samme krav til eller opplegg som i en menneskebarnehage... Dagkennel eller dagpass ville kanskje vært bedre ord på fenomenet, men at pedagoger skal føle seg truet av fenomenet synes jeg er å lage styr av ingenting... 

For øvrig tenker jeg at de fleste er klar over at hundene deres ikke er barn. De er levende vesen med personligheter, følelser og behov, men vi vet jo at det fortsatt ikke er snakk om barn...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns ordet er fjollete og menneskliggjør hunden. Men å at barnehageansatte reagerer på det syns jeg er direkte tullete. Jeg som er pedagog i skolen burde vel reagere på alle hundeskolene rundt i Norge også da? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...