Gå til innhold
Hundesonen.no

Hus utleie til flyktninger


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Jeg har et hus som leietaker vil flytte ifra snart. Noen tipset meg om at nav flyktningetjeneste var ute etter boliger til flyktninger. Snakket med ei nav dame idag. Hun sa at vi måtte leie direkte til den aktuelle familien og ha kontakt med dem. Eneste nav hjalp med var depositum.

Jeg er veldig usikker på dette, for har hørt endel negative erfaringer med tanke på skader på hus. At de ikke har behandlet det bra og tatt vare på det. Det er stor hage og vil at de skal ta vare på den, men det kan jo være vanskelig med kommunikasjon hvis språket er dårlig syns jeg. 

Er det noen som har erfaring eller kjenner noen som leier ut til flyktninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du får vel snakke med dem og spørre de aktuelle personene, akkurat som med noen fra Norge? De er forskjellige personligheter de også, akkurat som alle andre. Har de vært noen mnd i Norge, så kan de nok greit med Norsk :) Mange kan Engelsk også. Jeg ville nok vært litt skeptisk til å leie ut til noen jeg ikke kunne kommunisere med, men om de er flyktninger eller norske ser jeg ikke at skal ha noe å si. Fortell dem at hagen må holdes i orden og at det ikke skal røykes inne (om du ikke syns det er greit). Røyking inne er vanlig i ganske mange andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvfølgelig forskjell fra familie til familie som leier, og gjerne også hvordan de har vært vant med å stelle hus før. Jeg har ikke leid ut selv, men jeg har hørt fra mange hva de har opplevd og en gjenganger virker å være fuktskader. Dette kommer nok av at de ikke lufter noe særlig og kanskje har andre vaskevaner enn vi har her. Men som sagt, kan være de har vært uheldige og uansett skiller det vel fra person til person, man vet ikke hvordan det er å leie ut til andre fremmede heller,uansett hvor de er fra, før man har dem der. Tenker også litt på språkbarrierer og misforståelser som fort kan komme.

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, Celeritas skrev:

Det er jo selvfølgelig forskjell fra familie til familie som leier, og gjerne også hvordan de har vært vant med å stelle hus før. Jeg har ikke leid ut selv, men jeg har hørt fra mange hva de har opplevd og en gjenganger virker å være fuktskader. Dette kommer nok av at de ikke lufter noe særlig og kanskje har andre vaskevaner enn vi har her. Men som sagt, kan være de har vært uheldige og uansett skiller det vel fra person til person, man vet ikke hvordan det er å leie ut til andre fremmede heller,uansett hvor de er fra, før man har dem der. Tenker også litt på språkbarrierer og misforståelser som fort kan komme.

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Eller noe så enkelt som at de ikke er vant til trehus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha vært lott skeptisk.. Ikke fordi de er flyktninger.. Men pga feks depositum fra nav.. Sett deg godt inn hva de dekker eller ikke, for det er mange som har brent seg på at nav har egne forutsetninger for ting..

i tillegg ville jeg ha vært nøye mtp hvor de får inntekten sin ifra. Går nav feks inn med bostøtte, så betales dette ikke direkte til huseier og man derfor være trygg på at vedkommende er redelig.. 

Men ignenting av dette er pga forskjell om det er nordmenn eller ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man skal være rimelig sneversynt om man ikke aksepterer at folk fra andre kulturer er ... folk fra andre kulturer. Med andre vaner, etikk og moralbilde av verden rundt oss. Når det var sjakk OL i Tromsø ble flere utleide leiligheter fullstendig ramponerte av utøvere som ikke hadde forståelse for hvordan man oppfører seg i en norsk normal leilighet. Det er bare sånn det er. Det betyr ikke at man sier menneskene er mindre verdt eller at man ser ned på de, det betyr bare at man aksepterer at folk på denne jordkloden har forskjellig utgangspunkt og forskjellige måter å gjøre ting på.

http://www.nordlys.no/nyheter/huset-sa-ut-som-en-svinesti-etter-sjakk-ol-spillerne/s/1-79-7555654

Kan jo også si at en kompis av meg jobber som rengjører i en større by i Norge. En del av de synene han har hatt når han kommer inn i kommunale boliger med asylsøkere er direkte helseskadelig. Mange ganger må de advare barnevernet og tilkalle ekstra spesialhjelp for å få bort all skitt, skadedyr og søppel som samler seg opp. Dører må byttes, rørsystem må stakes opp og tak må males. I noen tilfeller er det fullstendig totalrenovering som må til pga vannskader. Det er ikke like mange tilfeller av dette ved kommunale boliger hvor narkotikamisbrukere eller liknende bor.

Men det er jo forsåvidt mindre interessant at det blir skader..... Hvis NAV eller hvem det nå er som står ansvarlig for utplassering av asylsøkerene er villig til å dekke alle skader som oppstår... Da er det jo bare å gå for det. Gratis oppussing! Det finnes mange campingeiere i grissgrende strøk i nordnorge som nå får "gratis opppussing" ved at de ikke bare får komp for å ha asylsøkere i sine fasiliteter, men også garantert vil få en del skader som dekker nyoppussing av slitasje tilbake fra 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, mara skrev:

"De" er like ulike som resten av "oss".

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Uten noen sammenligning forøvrig, så er det ikke sånn at alle er vant til å leve sånn som vi gjør i Norge. Har du noen gang tatt en nærmere titt på noen av studentboligene på Kringsjå, så finner du at det er en viss forskjell på "oss" og "dem" når det kommer til hva man anser som normal levestandard, renhold, hygiene mm.

Personlig ville jeg ha vært forsiktig med hvem jeg tok inn i et utleiehus, når man først har skrevet under en leiekontrakt, så sitter utleier med skjegget i postkassa dersom ting ikke går som planlagt. Det er svært vanskelig å få kastet ut noen, og det er svært vanskelig å få dekket skader leier har påført dersom leier bestrider skadene. Kjenner til folk som har endt opp med å leie ut til narkomane, og selv det at man stadig vekk fant sprøyter og brukerutstyr i egen hage var ikke nok til å få kastet dem ut. Så lenge de betalte leie, så var det helt ok at de hadde et narkoreir i leiligheten og at det foregikk kjøp og salg av narkotika der.

"Garantien" fra NAV er dessverre ikke noe å skryte av, så jeg ville ha vært forsiktig med hvem jeg tok inn. Du kan selvfølgelig finne en perfekt familie som er ryddige og greie, og du kan finne familien fra ******* som raserer huset og du ikke får kastet ut. Gjør grundig research og sørg for å møte evt leietagere på forhånd, sånn at du er sikker på at dere har samme syn på hva som er greit og ikke greit ift renhold, vedlikehold mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har lest litt rundt på nettet og der var det en del dårlige erfaringer, mye pga fukt/vann skader og slikt. (ødelagte gulv for eksempel) Det er litt det jeg er redd for, at det skal bli slikt. Vet jo ikke hva de er vant til fra før, og drive opplæring til noen som ikke er god i språket kan være utfordrende. Det har ingenting med at de er utlendinger. Hvis vi privat skal leie ut, så kan vi jo velge selv hvem vi skal la bo der. Med Nav så blir det jo en tildeling fra dem.  Også at vi ikke får noe garanti fra Nav annet enn depositum. Skader vil kunne fort blir dyrere enn depositumet. Det var også bindingstid på 3 år, det gjør det desto vanskeligere ved evnt problemer.

Vi har vel konkludert med at vi skal prøve å selge i første omgang. Så får vi heller vurdere Nav på nytt igjen hvis vi ikke får noe tilbud.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...