Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du egentlig tid til hund?


Tonje
 Share

Recommended Posts

Er det virkelig noen som unnskylder burbruk med at det er tryggere om det skulle begynne å brenne? Skal jammen si.. Dere får hilse dem så mye og ønske dem lykke til, fra hun som mista hunden sin i brann - mens den var i bur. 

Nå skal ikke jeg stå her og rope høyt mot bur, for jeg bruker det selv. Det blir riktignok begrenset til max 7t i løpet av en dag, og det skjer max 3 ganger i løpet av en uke. Likevel er det for mye syns jeg, men sånn som det er nå så må det nesten bare bli sånn. Kenzie har pleid å gå løs på rommet mitt, men i det siste har hun ødelagt så mye at vi må skadebegrense litt rett og slett :P 

Med andre ord skjønner jeg veldig godt at burbruk kan være nyttig (og kanskje til og med nødvendig noen ganger), men når folk finner på dumme unnskyldninger eller innbiller seg at hundene syns det er helt greit å ligge i et lite bur i x antall timer hver dag, så blir jeg litt oppgitt. Eller de som tror buret de bruker er kjempestort, så det gjør ingenting, mens det i virkeligheten er alt for lite til at man bare på grunnlag av det kan rettferdiggjøre at bikkja ligger der i 8t hver dag, og helst om natten også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 176
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

OMG  Noen ganger lurer jeg på hvordan folk i det heletatt greier å kle på seg selv om morgenen . Iq'en har de vel antakelig putta i bur... 

Hun har jo gått MH, nå må du være litt raus da...  

http://www.dagbladet.no/2016/04/21/kultur/debatt/meninger/kronikk/hund/43939135/ Håper noen får såre tær og tar dette til seg.

Posted Images

Jeg blir egentlig litt lei meg når jeg tenker på hvor mange passiviserte?hunder det finnes, jeg ser bare på Tuva hvor fort hun godtok burligging og null aktivitet... De godtar jo alt vi finner på med dem! 

Også blir jeg så forbanna når folk har bikkjene i bur om natta og når de skal på jobb fordi bikkja ødelegger ting. Men å stå opp en halvtime før for å aktivisere hunden nei det gidder vi ikke! Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at en hund blir rastløs hvis den må ligge på 1x1 m hele natta så 10 min tissing før den igjen må være aleine i 8-9 t!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Wilhelmina skrev:

Bor de i dørløse slott hele gjengenn da ettersom de har så store problemer med å finne bikkja hvis den ikke er i bur? 

Skulle nesten tro det. 

Jeg har forøvrig en kunde som mistet huset sitt i brann. De flyttet, og det begynte å brenne i det andre huset også (utrolig men sant!).  Første gangen ble huset totalskadd, andre gangen ble det slukket uten for mye skader.   Begge gangene fikk hun og mannen ut tre barn,  to hunder, og 9 katter (hvorfor skal ikke de sove i bur tilfelle brann egentlig?) . Ingen var i bur.  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte total motstander av bur, men jeg foretrekker å gi hundene mest mulig frihet, spesielt når de er alene hjemme. GUD så kjedelig det må være å ligge flere timer alene, uten å kunne finne på noe som helst annet enn å sove. Jeg ser jo det på unghunden min at hun aktiviserer seg en del når hun er alene. Hun har tilgang til masse leker osv. Hun er ung, har lopper i blodet og har ikke ro i kroppen til å ligge å sove i flere timer i strekk, så hun bytter litt på. Den muligheten ville hun ikke hatt i bur. Den andre voksne min er mye roligere når hun er alene, men hun er igjen voksen. 

Jeg har noen ganger tenkt på dette  med brann og hund i bur. Jeg synes det var mer ekkelt å tenke på brann og hund i bur når den eldste lå i bur alene hjemme en periode. Hun har jo da null sjanse til å redde seg selv om det skulle begynne å brenne. Er de løse, så har de hvert fall en større mulighet til å komme seg unna tenker jeg. Heldigvis har jeg til nå sluppet å oppleve brann. Noe annet som er bra akkurat her vi bor nå(blokk) er at det er seriekoblede brannvarslere som går direkte til brannstasjonen OG sprinkleranlegg i hele leiligheten som kan utløses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å ha et halsbånd og et kobbel liggende på soverommet vårt så vi har noe å ta på bikkja ved brann (han sover på soverommet vårt). Da har vi kontroll på ham hvis vi må evakuere. Men hvordan bur kommer inn i bildet der aner jeg ikke. Jeg vet da hvor han er? Det er ganske mange tiltak som kommer foran bur på lista når det kommer til brann...

Ikke synes jeg det er så forferdelig vanskelig å avgrense område tilgjengelig for hunden når vi er alene hjemme heller. Jeg har en kreativ makulator, men jeg har ham fortsatt ikke i bur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

I dag er jeg himla glad for at jeg ikke bruker bur. Stakkars Smula som da hadde måttet sittet i egen drit, helt til jeg kom hjem fra jobb :o 

Jeg tenkte det samme når jeg kom hjem fra skolen på tirsdag. Da hadde ikke Blitz greid å holde seg til jeg kom hjem og hadde tissa masse! Jeg var ikke borte mer enn 3,5 time, men må man, så må man. På mengden å bedømme var det tydelig at det hadde vært krise. Mistenker at hun ikke alltid tømmer seg helt når hun blir luftet om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Carro92 skrev:

OT, men hvor finner man denne lappen hos dem? jeg har lett etter en slik en stund c :)

Jeg fikk dem sammen med et eller annet en eller annen gang...så godt husker jeg liksom :teehe:

Men som en eller annen sa over her, ring eller send en e-post og spør dem, de deler sikkert gjerne ut om de fremdeles har :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan hunder de har de som skal fortelle andre at spesielt brukshunder må vennes på å ligge i bur, fordi de blir jo så raskt rastløse må vite og takler jo ikke sånt uten å bli stresset om man må bruke bur feks ved sykdom/skade.. Om ikke annet så har man vell godt med tid å trene på da om hunden blir syk/skadet. Fint med litt tidsfordriv og hjernetrim iform av burleker da sikkert, om man har behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Jeg lurer på hvordan hunder de har de som skal fortelle andre at spesielt brukshunder må vennes på å ligge i bur, fordi de blir jo så raskt rastløse må vite og takler jo ikke sånt uten å bli stresset om man må bruke bur feks ved sykdom/skade.. Om ikke annet så har man vell godt med tid å trene på da om hunden blir syk/skadet. Fint med litt tidsfordriv og hjernetrim iform av burleker da sikkert, om man har behov. 

Border Collies? runforhills.gif

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Malamuten skrev:

Jeg lurer på hvordan hunder de har de som skal fortelle andre at spesielt brukshunder må vennes på å ligge i bur, fordi de blir jo så raskt rastløse må vite og takler jo ikke sånt uten å bli stresset om man må bruke bur feks ved sykdom/skade.. Om ikke annet så har man vell godt med tid å trene på da om hunden blir syk/skadet. Fint med litt tidsfordriv og hjernetrim iform av burleker da sikkert, om man har behov. 

Og hun som kverulerte mest for det hadde jo ikke selskapshunder. *kremt* Synes ikke dvergpinscher går under brukshund jeg da..

 

Jeg kan virkelig ikke skjønne at folk tørr å la hundene ligge i bur bare fordi de er redd for brann! For det første så kan de da ikke komme seg unna om brannen oppstår i nærheten og for det andre så er det svært få som faktisk opplever brann ila et liv. Synes ikke det rettferdiggjør det å la hunden tilbringe 2/3 av livet sitt (8 år(!) om den lever i 12 år) fordi det potensielt kanskje kan oppstå brann.... Stakkars hunder..

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Line skrev:

I dag er jeg himla glad for at jeg ikke bruker bur. Stakkars Smula som da hadde måttet sittet i egen drit, helt til jeg kom hjem fra jobb :o 

Uff ja det der tenker jeg å. Hva om bikkja får diare, så må den faktisk ligge i det og "kose" seg liksom. :(

33 minutter siden, Justisia skrev:

"Mattilsynets regler for hunder i bur, gjelder i hovedsak for de hundene som er eneste hund i en familie."

Ja altså den der, ja nei, jeg blir tom for ord.

 

Sitat

De verste hundene jeg har møtt har bodd hos innbitte burmotstandere.
Nervøse, stressede, agressive og bråkete. Helt uten kontroll.

Samme dama.

 

Sitat

Cxxxxxx, mange av dine innlegg her oppfattes som direkte angrep på enkeltperson. Nå skal jeg gjøre noe som jeg prinsipielt er i mot, jeg skal slå tilbake med samme mynt. Du må for all del ha alle dine hunder løse til enhver tid, det går bra helt til en av dem bestemmer seg for at den vil bli sjef over de andre og ******* bryter løs, når du kommer hjem ligger denne hunden helt alene og er slettes ikke så hvit og pen lengre, den ligger blodig med mange bitt over hele kroppen, den har muligens fått en trøkk i huet, for den ligger der å fråder fra munnen og rister og du får ikke kontakt med den. De er snille ja, selvfølgelig, de har bare fulgt sine naturlige instinkter. Du har ikke engang lagt merke tillat røykvarsleren står å uler, du hører sirener i det fjerne og du ser røyken som er spredd i hele leiligheten. Hvor er de andre hundene? Det smeller en plass og flammene begynner å spre seg, du står som lamslått, brannmennene kommer inn, ser hunden, løfter den opp og legger ham i armene dine mens han spør:er det flere? Ja! Hvor? Du aner ikke...... Du får beskjed noen timer senere. I tumultene har hundene bikket ett lys du glemte å blåse ut på salongbordet, tok fyr i duken, som igjen har ført videre til sofaen, der har den ulmet lenge før og fylt hele huset med røyk. Før det tok fyr. Hundene fant dem under senga di i ei klynge, det var bare flaks at dem sovnet inn pga røykforgiftning så dem ikke hadde noe smerte, de ble bare kvalt. Synd du ikke hadde dem i bur, om brannmannskapet hadde funnet dem tidligere kunne dem overlevd. Neste gang du kjøper deg hund så kanskje du bruker bur til det.

Det trenger jo ikke bli så dramatisk. Kanskje bare en av ungene dine har gjemt en sjokolade under ei sofapute som en av hundene dine har fått tak i og fått en dårlig reaksjon på. Flaks at alt kom ut igjen, du kjenner drit stanken så snart du åpner ytterdøra.

Greit at hundene dine er løse altså, men sørg nå for at dem er trygge. Forsikre deg om at du har ett hus som ikke kan brenne, kjøp aldri sjokolade som kan bli liggende eller andre ting som de kan ta skade av!

 

Den fikk jeg av en. Hel bok jo :D

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

OMG :lol: Noen ganger lurer jeg på hvordan folk i det heletatt greier å kle på seg selv om morgenen :aww:. Iq'en har de vel antakelig putta i bur... 

:P Du sier noe.

 

Innimellom vet jeg ikke om jeg skal le eller grine der inne. :P

 

Men jeg vet jeg er EKSTREMT lite poppis av chihuahua og pomme folket. :D haha

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sasha&Kiara skrev:

Den fikk jeg av en. Hel bok jo :D

:blink:

Og jeg trodde jeg bekymret meg for mye. Ante ikke at det var så livsfarlig å ha løse hunder i hus! Lurer på om de sikrer barna på samme måte. Må jo nesten det, hvordan skal man ellers sørge for at de ikke velter et lys eller får i seg noe farlig :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...