Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du egentlig tid til hund?


Tonje
 Share

Recommended Posts

  • Svar 176
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

OMG  Noen ganger lurer jeg på hvordan folk i det heletatt greier å kle på seg selv om morgenen . Iq'en har de vel antakelig putta i bur... 

Hun har jo gått MH, nå må du være litt raus da...  

http://www.dagbladet.no/2016/04/21/kultur/debatt/meninger/kronikk/hund/43939135/ Håper noen får såre tær og tar dette til seg.

Posted Images

2 minutter siden, WelshenNemi skrev:

 

@Nuka samme her.

Flere vil vel mene at det er et luksusproblem, men du og jeg vet at det absolutt ikke er det? :hug:

MEN det er definitivt et luksusproblem for hundene våre som aldri får fred fra oss. Eller er det?? Hahaha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuka skrev:

Flere vil vel mene at det er et luksusproblem, men du og jeg vet at det absolutt ikke er det? :hug:

MEN det er definitivt et luksusproblem for hundene våre som aldri får fred fra oss. Eller er det?? Hahaha :P

Luksus ja.... Diskusjonen til jeanetteH er på "avl og oppdrett"

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Justisia skrev:

Jeg er en perfekt og feilfri hundeeier :thumbs:

Det er vel ingen som påstår det. ;)

Men det er noe med å se på hvorfor man velger å ha hunden i bur.

 

Hvorfor har man hunden i bur om natta?

Mange sier i tilfelle det begynner å brenne. Jaha ja.. Jeg er ikke helt med på den, hva med feks ha den løs på rommet ditt? Du finner den jo da å.

Så er hundene i bur om dagen, når man er på jobb.

 

Da er vi kjapt oppi 14 til 16 timer i døgnet. Det er MYE.

 

Og for de som da er ufør å hjemme, så er det natt, også er det da gjerne legetime, veninnebesøk, kafebesøk, butikken osv. Det blir nok litt det også iløpet av livet te voven.

 

 

Hvorfor kan ikke hunden være løs??

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sasha&Kiara skrev:

Det er vel ingen som påstår det. ;)

Det er jo det vi blir definert som, vi som ikke oppbevarer hundene våre i bur. 

Ser at flere skriver at hunder elsker burene sine og at de er hidyr og vil søke til "hulen" sin ved fare osv. Om det er slik, hvorfor må man da venne hundene til bur fra de er valp? De vil jo i følge enkelte elske buret fra første dag ...

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Justisia skrev:

Det er jo det vi blir definert som, vi som ikke oppbevarer hundene våre i bur. 

Haha, ja blitt definert som mye der inne.

 

Men jeg blir jo litt i stuss om det voldsomme sinne kan være litt dårlig samvittighet. :P

Altså det hamserburet som hun ene har hunden i. Det var liksom ok fordi det var jo bare en liten pomme. Men hvorfor, når du nekter å ha hunden løs, kan du ikke i det minste gi hunden litt rom å bevege seg på? Er jo ikke rart om han ligger i ro, det er jo ikke plass å bevege seg.

Skulle stappa samojeden min inn i kaninbur, også lagt ut bilde, og skrevet. "Ja hun sover jo hele natta. Så hun ligger helt i ro" Hehe... Også er det jo litt ekstra morro å irritere de litt ekstra da, haha :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
21 minutter siden, Sasha&Kiara skrev:

Haha, ja blitt definert som mye der inne.

 

Men jeg blir jo litt i stuss om det voldsomme sinne kan være litt dårlig samvittighet. :P

Altså det hamserburet som hun ene har hunden i. Det var liksom ok fordi det var jo bare en liten pomme. Men hvorfor, når du nekter å ha hunden løs, kan du ikke i det minste gi hunden litt rom å bevege seg på? Er jo ikke rart om han ligger i ro, det er jo ikke plass å bevege seg.

Skulle stappa samojeden min inn i kaninbur, også lagt ut bilde, og skrevet. "Ja hun sover jo hele natta. Så hun ligger helt i ro" Hehe... Også er det jo litt ekstra morro å irritere de litt ekstra da, haha :P

Har desverre ikke bilde men kan opplyse det ser ut som feilstappa pølse med samojed i bur. Eller buret bør da passe. Det er buret i bilen. Jeg har en korthåret hund på ca 60 mankehøyde og ca 28  kg tung og til denne så passer buret. Samojeden har samme mankehøyde og vekt men der ser buret ut som det er alt for lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Bor de i dørløse slott hele gjengenn da ettersom de har så store problemer med å finne bikkja hvis den ikke er i bur? 

 

Ja det skal du ikke se vekk ifra. Hehe.

Bikkjene gjemmer seg når det begynner å brenne, og derfor er det helt umulig å finne de.

 

 

Jeg er visstnok ungdomskolenivå, for jeg antar ting.

Men nå er jeg strengt tatt kalt dum 2 ganger, og kort av samme person som sa JEG var ungdomsskolenivå. :P Så lurer litt på hvem som kanskje går tom for ideer. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sasha&Kiara skrev:

Ja det skal du ikke se vekk ifra. Hehe.

Bikkjene gjemmer seg når det begynner å brenne, og derfor er det helt umulig å finne de.

Enda godt jeg bare bor på 39 kvm, så slipper jeg å ha bikkja i bur. Ikke brenner det spesielt ofte her heller :P

 

Her hjalp det forøvrig ikke så veldig at hunden var i bur:

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article603105.ece

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Enda godt jeg bare bor på 39 kvm, så slipper jeg å ha bikkja i bur. Ikke brenner det spesielt ofte her heller :P

Her hjalp det forøvrig ikke så veldig at hunden var i bur:

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article603105.ece

 

 

Hehe er ikke så veldig plaget med at det brenner her heller heldigvis. :P

 

Vi har STORT hus, jepp, men de er løs likevel de. Så jeg er vel uansvarlig jeg da, som har hundene løse. Hehe :D

Stakkars folk. :( Men skal man være "stygg", så kan man jo spørre seg, hva om hunden IKKE hadde vært i bur. Hadde den da overlevd siden den kunne løpt til døra?? Selvfølgelig stygt å synse, men håper dere skjønner greia. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man redd for brann da så får man ha hunden på et litt avgrenset område og en lapp på døren eller veggen om hvor hunden befinner seg..

 

Edit: At alle hunder skal ligge i bur hver gang de er alene (og kanskje om natten også siden man kanskje ikke har tid til å begynne å lete etter hunden om man må skyndte seg ut selv om man våkner av brann) for noe de fleste av oss ikke opplever en eneste gang gjennom et helt liv, det blir for dumt altså. Og det kan jo jaggu ha sine ulemper å putte hunden i bur også ved brann, den kommer seg jo ikke unna da.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Er man redd for brann da så får man ha hunden på et litt avgrenset område og en lapp på døren eller veggen om hvor hunden befinner seg..

Ja det er vel nevnt tror jeg. Men eierene til burhundene hører ikke på det øret.

 

Nå har jeg fått enda en chihuahua eier på nakken, haha. Hun er så sinna på meg at nå kan jeg føye dum som ett brød på listen min. :P

 

Men lurer på hvorfor hun ikke vil svare på hvor lenge hun har hundene i bur. Siden hun mener jeg juger.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Justisia skrev:

"For å sette dette m bur på spissen, så må man jo slutte m både bånd og sele. For det e jo heller ikke naturlig for hunden."

:lol: :sleep: Man vet man er tom for argumenter når liksom... 

Stakkars hunder som får gå tur i bånd, det er jo akkurat det samme som å ligge stille i et bur i timesvis.. :P Sikkert mange som gjerne hadde sluttet med bånd og sele også, men der har man jo et lovverk som pålegger oss bruk. Det kan man ikke si om bur akkurat.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. brann og sånn........Jeg snakket med en brannmann og fortalte jeg har et klistremerke (fikk fra Agria) på utgangsdøren at her er det dyr, krysset av for hund og antall. Han sa at det er til super hjelp for dem for da vet de hva slags og hvor mange de evt skal lete etter. Han sa også at prioriteringen deres er først mennesker, deretter dyr og helt til slutt materielle ting, og at de anstrenger seg hvis de vet det er dyr der, ikke bare gir f.. liksom når menneskene er reddet ut. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tøfflus skrev:

Vedr. brann og sånn........Jeg snakket med en brannmann og fortalte jeg har et klistremerke (fikk fra Agria) på utgangsdøren at her er det dyr, krysset av for hund og antall. Han sa at det er til super hjelp for dem for da vet de hva slags og hvor mange de evt skal lete etter. Han sa også at prioriteringen deres er først mennesker, deretter dyr og helt til slutt materielle ting, og at de anstrenger seg hvis de vet det er dyr der, ikke bare gir f.. liksom når menneskene er reddet ut. 

OT, men hvor finner man denne lappen hos dem? jeg har lett etter en slik en stund c :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det er noe å diskutere jeg. Hvis man ikke klarer å forholde seg til mattilsynets retningslinjer for hold av en dyreart så bør man faktisk avslutte hold av det dyret. 

Jeg synes jeg ser reaksjonene til disse folkene hvis bønder hadde gått ut med at de driter i retningslinjene sånn bare fordi.. ??Jeg klarer faktisk ikke å helt få tak i argumentene for burbruk.  

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nuka skrev:

Flere vil vel mene at det er et luksusproblem, men du og jeg vet at det absolutt ikke er det? :hug:

MEN det er definitivt et luksusproblem for hundene våre som aldri får fred fra oss. Eller er det?? Hahaha :P

Nei det er det ikke. Skulle gitt hva som helst for å kunne jobbe i stedet for å gå hjemme 99% av døgnet.. 

Nemi ser ikke ut til å klage på å få være med meg 18-24t i døgnet i alle fall :P uten bur(utenom i bilen).

@Carro92 jeg har også sånn fra Agria. Jeg fikk med når jeg spurte etter førstehjelpsbok fra de. Regner med de kan sende til deg hvis du sender mail og spør. 

Endret av WelshenNemi
La til et svar til.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
20 timer siden, JeanetteH skrev:

Det jeg finner mest interessant er hvor mye selskapshund oppdrettere/eiere har behov for bur og trene på bruk av bur sammenlignet med de fleste bruksoppdretterene/eierene har.... 

Ja det kan du si! 
Jeg visste ikke at det fantes bur til hunder en gang før jeg fikk papillon. Og han var allerede tillært å være i bur når jeg fikk ham 3 mnd gammel, så han går fortsatt frivillig til det når han skal slappe av. 
Men jeg har innført forbud mot lukket dør. Og han har en gammel dyne ved siden av som han roter til og legger seg på for det meste :)

12 timer siden, Siri skrev:

 

Ja, det var visst jeg som skulle ha slettet innleggene mine - og finner det jo ganske morsomt at de mener jeg lyver når jeg benekter at jeg slettet dem :lol:

Ja, for du er jo ikke den som våger å stå for det du mener :lol: 

4 timer siden, Justisia skrev:

Jeg er en perfekt og feilfri hundeeier :thumbs:

Typisk Hundehjelpen-argument. 
Påpeker man hva som er respektfullt osv, så er svaret "Så flott at du er så perfekt da!" Nei, jeg er ikke perfekt, jeg lar bare ikke hunden hoppe og mase på alle han ser :getlost:
Og det samme med burdiskusjonen. Nei, mine sover ikke i lukket bur. Verken stor eller liten. Jaja, så flott at du er så heldig å ha perfekte hunder da. Tydelig at du aldri har hatt en aktiv valp! 
Neida... stemmer det. Beauceroner ligger fint i ro til pynt de :D 

Kjenenr jeg blir litt nysgjerrig på hvilken gruppe denne er lagt ut i dag :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...