Gå til innhold
Hundesonen.no

Luftørsrskollaps hos chihuahua


QUEST
 Share

Recommended Posts

56 minutter siden, MarieR skrev:

Men er slik reversed sneezing alltid luftveiskollaps da (tenker da ikke nødvendigvis bare på chi)? Og hvordan vet man evt. når det skyldes noe annet?

Kan ha flere årsaker feks myk gane

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Det er samme problem i papillon miljøet også. Der bagatelliseres det også. Husker første gangen vi oppdaget det på en utstilling og vi spurte hva det var. Nei, det var bare slik papillon var. Man kunne holde for nesen så de pustet med munnen så ble det visst bra igjen. Det har aldri hjulpet på min hund ihvertfall ? Jeg vet ikke hvor det kommer fra at det skal hjelpe...

Blondie har ikke hatt heftige anfall med dette før. Men i natt fikk hun et skikkelig kraftig et! Ikke moro ? Det første som slo meg var at jeg kan ikke forstå at noen bagatelliserer det. Man ser jo at hunden sliter og ikke har det bra.. 

Min venninne sin chihuahua papillon blanding sliter veldig med det og har alltid veldig kraftige anfall. 

  • Sad 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, MegaMarie skrev:

Det er samme problem i papillon miljøet også. Der bagatelliseres det også. Husker første gangen vi oppdaget det på en utstilling og vi spurte hva det var. Nei, det var bare slik papillon var. Man kunne holde for nesen så de pustet med munnen så ble det visst bra igjen. Det har aldri hjulpet på min hund ihvertfall ? Jeg vet ikke hvor det kommer fra at det skal hjelpe...

Blondie har ikke hatt heftige anfall med dette før. Men i natt fikk hun et skikkelig kraftig et! Ikke moro ? Det første som slo meg var at jeg kan ikke forstå at noen bagatelliserer det. Man ser jo at hunden sliter og ikke har det bra.. 

Min venninne sin chihuahua papillon blanding sliter veldig med det og har alltid veldig kraftige anfall. 

Jajamensann, ingenting å overdramatisere at hundene får sterkt nedsatt livskvalitet...:sleep:  Alle mine chi's har det i større eller mindre  grad. Den som er mest utsatt 'snorker' ( høres ut som om hunden er konstant tett i nesa) konstant, får anfall ved opphisselse som glede, lek ( har omtrent helt sluttet å leke med de andre) , ved turgåeing,temperaturskifte og hvis hen spiser for fort/mye. Våkner ofte fra søvn pga at hen ikke får puste ordentlig. Legger seg ofte på rygg med støtte fra puter/pledd. Virker som om det er lettere å puste da. Såe..bare bagateller..:sheldon: ( Jeg har forøvrig merket meg at bilder av ekstreme brachyraser ofte viser hunder som ligger på ryggen og sover, mistenker at det ikke er uten grunn) 

Den omtalte hunden har nok ikke 'bare' luftrørskollaps, mistenker bløt gane også. Den er forøvrig den mest brachy av alle mine. 

  • Sad 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, QUEST said:

Jajamensann, ingenting å overdramatisere at hundene får sterkt nedsatt livskvalitet...:sleep:  Alle mine chi's har det i større eller mindre  grad. Den som er mest utsatt 'snorker' ( høres ut som om hunden er konstant tett i nesa) konstant, får anfall ved opphisselse som glede, lek ( har omtrent helt sluttet å leke med de andre) , ved turgåeing,temperaturskifte og hvis hen spiser for fort/mye. Våkner ofte fra søvn pga at hen ikke får puste ordentlig. Legger seg ofte på rygg med støtte fra puter/pledd. Virker som om det er lettere å puste da. Såe..bare bagateller..:sheldon: ( Jeg har forøvrig merket meg at bilder av ekstreme brachyraser ofte viser hunder som ligger på ryggen og sover, mistenker at det ikke er uten grunn) 

Den omtalte hunden har nok ikke 'bare' luftrørskollaps, mistenker bløt gane også. Den er forøvrig den mest brachy av alle mine. 

Nei, det er ikke noe kjekt. Syns skikkelig synd på de :icon_cry:

Blondie har det enda litt i dag tidlig etter i går kveld. Det gir seg liksom ikke helt.. 
Er det noen som har noe mer info om hva nøyaktig det er som skjer? Hvorfor skjer det? Er det noe som hjelper for det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2016 at 10:19 PM, Pringlen skrev:

Omvendt nysing har ingenting med luftrørskolaps å gjøre. Og det er stor forskjell på hvordan det arter seg. Selv om den som har lagt ut filmen over, tydelig blander kortene...

Kan du forklare forskjellen? Evt om det finnes noe film av begge deler å oppdrive? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayla har vært sjekka for luftrørskollaps fordi hun får hosteperioder med (u)jevne mellomrom. Første gang var for et års tid siden. Siden har hun hatt to til. Hun ble skopet helt ned til bronkiene. Det ble påvist en bitteliten svakhet i luftrøret helt der nede, men den innsnevringen skal, i følge to dyrleger og en ekspert bildene ble sendt til, ikke være årsaken til hosten, ei heller by på problemer i hverdagen. Hun har altså ikke kollaps, og er erklært fri.
Symptomene som kommer stemmer ikke helt med luftrørskollaps, da de altså kommer i perioder, og da hver dag, flere ganger om dagen, dog mest ute i hagen om morran når hun skal på do. Temperatur har ingenting å si, da periodene har kommet sommer, høst og vinter. Løping, lek og annen anstrengelse har aldri fremprovosert hosten. Hun har en enorm løpskapasitet, både i spurt og i utholdenhet. Hun har aldri noen sinne sovet på ryggen, og foretrekker å sove flatest mulig. Hun sluker alltid maten, og det gir ingen problemer. Vi vet fortsatt ikke hvorfor hun får disse periodene, men de har hittil blitt stoppet av Onsior, som er betennelsesdempende og smertestillende. 

Det hun dog fikk påvist under samme undersøkelse var for lang og bløt gane. Dette er direkte knyttet til hodefasong, den såkalte eplefasongen chi'ene skal ha. Ayla har ikke perfekt eplefasong, men nok til at det kan gi henne litt utfordringer, dog har vi ikke merket noe foreløpig. Tror vi. I følge dyrlegen kan denne ganen "svikte" og legge seg som et lokk over luftrøret. Hun har dog ikke så mye for lang at den vil stenge hele, og dersom det skulle skje, så vil hun "bare" harke den på plass igjen. Det hender jo at hun harker, men vi har hver gang hittil funnet en direkte årsak i noe kattepels eller annen lo hun har tverra på. Helt sikre kan vi jo ikke være, men vi tror det er det som er årsaken de gangen sånt skjer. 
Selv om Ayla ikke viser symptomer på den lange ganen, så er det jo overhodet ikke greit at hun eller andre kan få problemer pga hodefasongen. Og selv om hun er blant de heldige som ikke har luftrørskollaps, så er det langt unna noe som skal bagatelliseres. Hun skulle jo ikke har vært i et mindretall, men havnet under hovedregelen. Og det er en av flere grunner til at jeg nok ikke kommer til å kjøpe chihuahua igjen, i hvert fall ikke før avlen endres drastisk til det bedre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Video av Blondie før i dag. Slik er hennes problem. Jeg syns ikke det minner om noe som kan hete omvendt nysing, da det ikke er noe som ligner på nysing ved dette. Det er helt klart noe problem med å puste, det er som at hun hiver seg etter pusten, helt ufrivillig. Hun har ikke den snorke lyden som chihuahuaen i videoen tidligere i tråden har. 

Heldigvis ga det seg for Blondie utover dagen i dag, men hun gikk slik som i videoen i flere timer i dag ? Det var vondt å vite at jeg ikke kunne gjøre noe for å hjelpe. Hun har heldigvis aldri hatt det så ille før, og det skjer ikke så alt for ofte med henne. 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min chihuahua er operert for luftrørkollaps/bløt gane. Men sliter fortsatt på vår/sommer pga pollenallergi og varme. Snorker så å si alltid når han sover, men får ikke slike «anfall» lengre. 

@MegaMarie, stakkars liten. Har du oppsøkt dyrlege? Han min kan høres litt slik ut noen ganger, sist hadde han faktisk satt et gresstrå fast i nesen:blink:

 

...jeg har hørt litt rundt iløpet av disse 8årene jeg har hatt han, men overalt får jeg høre det er «helt normalt». Det er kjempe skremmende, å sist jeg skrev på chihuahua gruppa på Facebook i et forsøk på å finne oppdrettere/eiere som så det samme problemer som meg, ble jeg møtt med det samme. Jeg synes det er så utrolig merkelig, å kjenner jeg er skeptisk til å kjøpe hund i fremtiden også når svært mange såkalt seriøse oppdrettere av forskjellige raser ikke ser fakta. Dette gjelder forsåvidt med flere raser og problemer, enten helsemessige eller andre ting som er essensielt skadelig for rasen over tid. (Gemytt, bruksegenskaper osv.)

 

 

Endret av giggi
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.4.2018 at 10:31 PM, giggi said:

Min chihuahua er operert for luftrørkollaps/bløt gane. Men sliter fortsatt på vår/sommer pga pollenallergi og varme. Snorker så å si alltid når han sover, men får ikke slike «anfall» lengre. 

@MegaMarie, stakkars liten. Har du oppsøkt dyrlege? Han min kan høres litt slik ut noen ganger, sist hadde han faktisk satt et gresstrå fast i nesen:blink:

Nei, jeg har ikke oppsøkt dyrelege. Hun har det som sagt, veldig sjeldent til vanlig, og aldri så ille som hun hadde det den dagen. Så jeg tror ikke det kommer til å gjøre noe spesielt til eller fra å gå til veterinæren for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...