Gå til innhold
Hundesonen.no

Luftørsrskollaps hos chihuahua


QUEST
 Share

Recommended Posts

Er det noen oppdrettere av chihuahua her, eller noen med en viss innsikt i klubbens syn på ovennevnte problem? ( luftrørskollaps)  Det later til at svært mange individer av rasen er berørt, i større eller mindre grad. 'Chihuahuahoste' som det ofte kalles, bagatelliseres i stor grad, både av eiere og oppdrettere, ser det ut til. RAS for chihuahua nevner det under helse og legger til at klubben bør ta 'tak i ' det. 'Hosten' er langt fra uproblematisk for det berørte individet, det må oppleves som både skremmende og ubehagelig. I mange tilfeller skal det lite til for å utløse et anfall, temperaturskifte, lek, opphisselse er ofte nok.        

http://web2.nkk.no/filestore/RAS/RASchihuahuaver1.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lagde du tråden jeg har tenkt på et par dager etter å ha lest en debatt om det (kanskje vi har sett det samme). En debatt på et hundeforum viste en film av en chihuahua med luftrørskollaps og det virka egentlig som det var tatt opp og vedtatt at sånn er chihuahuaen og det er ikke farlig, sånn er det bare.. 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, soelvd skrev:

Nå lagde du tråden jeg har tenkt på et par dager etter å ha lest en debatt om det (kanskje vi har sett det samme). En debatt på et hundeforum viste en film av en chihuahua med luftrørskollaps og det virka egentlig som det var tatt opp og vedtatt at sånn er chihuahuaen og det er ikke farlig, sånn er det bare.. 

Leste samme tråden (antar jeg). "Bare klem på nesa så går det over, ikke no farlig"


Sykt... 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Bagatelliserer de det på den måten? :blink:

Papillonen min sliter med det. Og han krymper seg sammen når han peser, og er helt utslitt hvis det blir heftig nok. Bare klemme på nesen og så går det over? Åja, men da så :getlost:

Noen ganger skjelver han fælt etterpå, og han kan ikke gå lange turer alltid. Spesielt ikke hvis det er kjølig ute. Jeg måtte gi opp agility pga at luftrøret kollapser når han blir giret og pulsen øker. Det samme med lydighet og andre ting han blir skikkelig ivrig av. Vet ikke hvorfor, men det skjer i de tilfellene, og ellers litt tilfeldig virker det som. 

Jeg har også fått høre mange ganger at "det bare er sånn noen er". Men aldri fått høre at det er ikke farlig så lenge man bare klemmer litt på nesa...
Det burde ikke være slik. Det at det er et vanlig problem viser bare hvor langt ute på viddene avlen på mange miniatyrraser er etter min mening :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Kaja skrev:

Leste samme tråden (antar jeg). "Bare klem på nesa så går det over, ikke no farlig"


Sykt... 

Ja, jeg fikk helt hakaslepp, så normalisert som det virket som det var. De fleste chihuahuaer har det liksom, null stress. Noen mente til og med at det ikke var noe problem i forhold til avl, helt utrolig. 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, soelvd skrev:

Nå lagde du tråden jeg har tenkt på et par dager etter å ha lest en debatt om det (kanskje vi har sett det samme). En debatt på et hundeforum viste en film av en chihuahua med luftrørskollaps og det virka egentlig som det var tatt opp og vedtatt at sånn er chihuahuaen og det er ikke farlig, sånn er det bare.. 

Den har jeg ikke sett. Har du link på til filmen? Eventuellt hvilket forum var det på? :) Farlig? Neida, akkurat på samme måte som PL det.. Jeg hadde en italiener en gang med PL, leddet hoppet stadig ut men ikkeno problem det, det var bare å dra hardt i foten på hunden, så gled det på plass. Sikkert ikke ubehagelig for hunden..? Skal prøve og dinne igjen en artikkel om emnet skrevet av en veterinær, der det ble påpekt at luftrørskollaps sliter på hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, QUEST skrev:

Den har jeg ikke sett. Har du link på til filmen? Eventuellt hvilket forum var det på? :) Farlig? Neida, akkurat på samme måte som PL det.. Jeg hadde en italiener en gang med PL, leddet hoppet stadig ut men ikkeno problem det, det var bare å dra hardt i foten på hunden, så gled det på plass. Sikkert ikke ubehagelig for hunden..? Skal prøve og dinne igjen en artikkel om emnet skrevet av en veterinær, der det ble påpekt at luftrørskollaps sliter på hjertet.

Det var under gruppet Hundehjelpen.net på facebook

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Min har det,heldigvis ikke så veldig ofte. Når han først har det kan det være vanskelig å stoppe det. Det hender han holder på lenge uten at noe jeg gjør hjelper. Klart det er veldig ubehagelig og en belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
3 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Finnes det noen video eller lignende hvor dette vises? Jeg skjønner ikke helt hvordan det arter seg.

 

Denne viser hvordan det er når Aragon har problemer. 
Det skjedde når vi var hos veterinær, og han bekreftet at dette var luftrørskollaps. 
Hans anfall kan være veldig mye kraftigere enn dette, og kan pågå en stund. Etterpå holder han seg mest for seg selv og ligger og sover stakkar :(

Noen ganger så ser jeg på ham at det er trangt i luftrøret ved at han har munnen vidåpen og det kommer noen rare lyder fra halsen samtidig som han nesten hiver litt etter pusten. 

Det er ikke noe som bare skal bortforklares. De har det ikke godt med disse problemene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Tinkie skrev:

Åh, Kat, nå fikk jeg vondt inni meg :( Det går da ikke an å BAGATELLISERE noe som er så plagsomt og potensielt farlig?!

Dessverre så gjøres nettopp det i stor grad; bagatelliseres ? 'Det er ikke farlig, det er bare chihuahuahoste'.. Kan forøvrig nevne at hunden i videoen slett ikke er noe graverende tilfelle. Jeg har sett mye verre enn det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet man årsaken til luftrørskollaps da? Er det direkte forårsaket av størrelsen (at endel miniatyr-raser er avlet for små); eller skyldes det arv (en genetisk defekt/svakhet som er nedarvet fra en fjerne forfader uten at det har direkte med hundens størrelse å gjøre)? Dersom luftrørskollaps har mest med størrelse å gjøre, så går det jo ikke å avle seg ut av problemet uten å gå inn for å avle rasene en god del større? Blir litt som kortsnuteraser og kortsnute-problematikk: Snuten MÅ bli lengre om det skal monne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Easy skrev:

Vet man årsaken til luftrørskollaps da? Er det direkte forårsaket av størrelsen (at endel miniatyr-raser er avlet for små); eller skyldes det arv (en genetisk defekt/svakhet som er nedarvet fra en fjerne forfader uten at det har direkte med hundens størrelse å gjøre)? Dersom luftrørskollaps har mest med størrelse å gjøre, så går det jo ikke å avle seg ut av problemet uten å gå inn for å avle rasene en god del større? Blir litt som kortsnuteraser og kortsnute-problematikk: Snuten MÅ bli lengre om det skal monne.

Det er nok ikke bare relatert til størrelse, min dalmatiner har noen slike anfall i løpet av året. Oftere når det er minusgrader ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel likevel være relatert til størrelse dersom det stemmer at det er veldig vanlig i endel miniatyrraser som chihuahua? At enkelte individer av større raser også kan få det trenger ikke betyr at det ikke er størrelses-relatert i miniatyrrasene... Det finnes jo flere årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Luftrørskollaps er en tilstand hos hund der luftrøret ikke klarer å holde seg utvidet når hunden trekker pusten. Da klapper luftrøret sammen og hunden begynner å hoste. Dette skal visst nok skyldes at bruskringene som skal holde luftrøret utvidet er for svake."

http://hunden.no/blogg/blogg.html?bid=7998&blid=72082

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Easy skrev:

Vet man årsaken til luftrørskollaps da? Er det direkte forårsaket av størrelsen (at endel miniatyr-raser er avlet for små); eller skyldes det arv (en genetisk defekt/svakhet som er nedarvet fra en fjerne forfader uten at det har direkte med hundens størrelse å gjøre)? Dersom luftrørskollaps har mest med størrelse å gjøre, så går det jo ikke å avle seg ut av problemet uten å gå inn for å avle rasene en god del større? Blir litt som kortsnuteraser og kortsnute-problematikk: Snuten MÅ bli lengre om det skal monne.

Det skyldes nok arv, og ikke nødvendigvis størrelse. Hos hest er det jo en greie hos kaldblodstraver. De er hverken små eller noe annet rart. Så vidt jeg vet følger det linjer.

Hos hund finnes det jo knøttsmå raser hvor det ikke (?) forekommer (feks kanindachs)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Min chihuahua - født i 1978 - hadde også det der. Vi trodde han skulle dø første gangen det skjedde. Han var nok ikke veldig plaget, det skjedde ikke så ofte, men det var veldig skremmende husker jeg. 

Det skulle vært interessant og vite hvor utbredt dette var i rasen 'før i tiden', la oss si for 15-20 år siden.  Er det forresten noen her inne med chihuahua som har 

 hund(er) som overhodet ikke har tegn til uftrørskollaps? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Det skulle vært interessant og vite hvor utbredt dette var i rasen 'før i tiden', la oss si for 15-20 år siden.  Er det forresten noen her inne med chihuahua som har hund(er) som overhodet ikke har tegn til uftrørskollaps? 

Jeg har faktisk aldri tenkt over at det var luftrørskollaps han hadde før jeg så videoen nå - jeg hadde en hannhund til på samme tid (fra samme oppdretter) men han hadde det ikke. Jeg aner forøvrig ingenting om utberedelsen på dette den gangen i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MarieR skrev:

Men er slik reversed sneezing alltid luftveiskollaps da (tenker da ikke nødvendigvis bare på chi)? Og hvordan vet man evt. når det skyldes noe annet?

Omvendt nysing har ingenting med luftrørskolaps å gjøre. Og det er stor forskjell på hvordan det arter seg. Selv om den som har lagt ut filmen over, tydelig blander kortene...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Finnes det noen video eller lignende hvor dette vises? Jeg skjønner ikke helt hvordan det arter seg.

Dra på utstilling å se i chihuahuaringen... Ofte flere som begynner å dra inn luft og styre med følge av at eier bøyer seg ned og holder for nesa til hunden så den slutter o.O Ingen som reagerer på det!!

 

Det er vell snakk om et innlegg på hundehjelpen... Leste innlegget selv og ble skuffa over få såg problemet :-/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...