Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ta fysisk i hunden


Mirai

Recommended Posts

Dette er vel et tema som kan bli ganske hett :P

Hva mener dere om å ta fysisk i hunden? Nå snakker jeg om alt fra å vennlig skyve den vekk når den er på vei til å ta noe fra bordet, og til å klype i øret som straff, eller ta i nakkeskinnet eller andre steder på kroppen. Er dette helt nødvendig i noen tilfeller, eller er det aldri nødvendig? Fungerer det som straff i f.eks lydighetstrening? Eller er vi for upresise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Dette er vel et tema som kan bli ganske hett :P

Hva mener dere om å ta fysisk i hunden? Nå snakker jeg om alt fra å vennlig skyve den vekk når den er på vei til å ta noe fra bordet, og til å klype i øret som straff, eller ta i nakkeskinnet eller andre steder på kroppen. Er dette helt nødvendig i noen tilfeller, eller er det aldri nødvendig? Fungerer det som straff i f.eks lydighetstrening? Eller er vi for upresise?

For mine hunder holder et NEI i lange baner. Jeg ser på det som helt unødvendig og også som mangel på kompetanse når folk straffer hunden sin fysisk. Å vennlig skyve hunden bort ser jeg ikke på som straff, mere som en forklaring for hunden om at dette er galt, en vennlig forklaring. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vennlig skyve hunden bort ser jeg ikke på som straff, mere som en forklaring for hunden om at dette er galt, en vennlig forklaring. :P

Tenkt tilfelle:

Du fersker bikkja i det han står oppå bordet og gafler i seg kyllingen du hadde tenkt å servere til middag. Hva gjør du med det? Hvordan vil du forklare bikkja at dette er FY? Skyver du hunden vennlig ned og sier at "dette er ikke lov"? Jeg har litt vanskelig for å skjønne at hunden vil oppfatte det du sier.

Og som du sier: et NEI holder vanligvis i lange baner, men av og til funker ikke det heller... da må man finne på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt tilfelle:

Du fersker bikkja i det han står oppå bordet og gafler i seg kyllingen du hadde tenkt å servere til middag. Hva gjør du med det? Hvordan vil du forklare bikkja at dette er FY? Skyver du hunden vennlig ned og sier at "dette er ikke lov"? Jeg har litt vanskelig for å skjønne at hunden vil oppfatte det du sier.

Og som du sier: et NEI holder vanligvis i lange baner, men av og til funker ikke det heller... da må man finne på noe annet.

nysgjerrig på hva du mener med å finne på noe annet:)Har du noen forslag? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at enkelte ganger er det ikke noe annet som hjelper enn å ta litt i hunden, av den enkle grunn, hunder er flokk dyr, de trenger en leder, og i hundens verden er rangeringene gjerne ordnet etter hvem som er tøffest, og biter fra seg...

sier ikke at jeg er slemme dama som banker opp hunden sin, men ja jeg kan ta henne i nakken eller ørene hvis hu gjør noe galt.

men nå blir jeg sikkert slakta her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at enkelte ganger er det ikke noe annet som hjelper enn å ta litt i hunden, av den enkle grunn, hunder er flokk dyr, de trenger en leder, og i hundens verden er rangeringene gjerne ordnet etter hvem som er tøffest, og biter fra seg...

sier ikke at jeg er slemme dama som banker opp hunden sin, men ja jeg kan ta henne i nakken eller ørene hvis hu gjør noe galt.

men nå blir jeg sikkert slakta her...

Jeg mener at en leder er trygg og tålmodig, ikke en som biter fra seg..En collie som bodde hos meg i flere år, er såkalt dominant (i mangel av et bedre ord), han er utrolig grei og tålmodig, når det kommer jyplinger bort til han og skal prøve seg, overser han dem glatt, går og snuser osv...Når de virkelig går over streken, sier han kort og konsist fra, men han er svært sjeldent borti dem i det hele tatt, et utfall og et glefs i luften er vanligivs det lengste han går..De aller fleste hunder skjønner dette veldig godt..Lassie derimot er usikker, og hvis jeg hadde satt han i situasjoner han ikke takler (noe jeg selvfølgelig ikke gjør) ville han prøvd å løse konflikten med å nappe osv...Altså "bite" fra seg..Vil derfor si at en hund som er såkalt tøff og biter fra, slettes ikke er noen leder!

Ellers mener jeg at fysisk avstraffelse av hunder er unødvendig, det finnes andre metoder bare man tenker etter. Jeg kan ærlig talt ikke komme på en situasjon jeg føler jeg må ta dyret mitt..Derimot å dytte hunden til side osv, anser jeg ikke som straff, så lenge ikke hunden blir redd av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg mener forstatt at det overhodet ikke er nødvendig å bruke positiv straff for å oppdra en hund.Når jeg har klart å oppdra det bortskjemte beistet her (og min forrige hund)uten ty til vold så synes jeg det er merkelig at mange mener det er nødvendig å klype i ører eller å brøle bare for å avlære bikkja enkle uvaner.Det sagt så har jeg selv valgt å gå inn med positiv straff på Loke når han bøller med andre hannhunder.Jeg prater ikke om aggresiv bølling,men han psyker ut enkelte milde hanner ved klype,gjete og å hoppe rundt de å gneldre på dem.Sier de i fra så legger han dem i bakken.

Det er ikke lov og det har jeg gitt han klar melding om.

Desverre var det eneste jeg oppnådde med det å øke stresset hans så han forsvant et sted over månen før han landet og fortsatte.

Der fikk jeg den.

Men jeg mener fortstatt at de kunne ha vært en grei ting å gjøre hvis det ikke var for at jeg har for liten erfaring med korrigering til å kunne bruke det effektivt.

Så konklusjonen er vel at jeg ikke nødvendigvis synes det er noe galt i å korrigere hunden en gang i blandt(så lenge det er utført riktig),men ingen skal få meg til mene at det er nødvendig.Det krever bare pittelitt mer kreativ tankegang å la vær.

Det jeg ALLTID synes er galt derimot er klask på snuta og når hunder blir slengt på rygg,sånt byr meg i mot.Ser jeg noen gjøre det så reagerer jeg høylydt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Her bør jeg kanskje ikke svare men prøver meg likevel:)

Jeg mener at det er (avhengig av individ og rase) ikke noe galt i og ta bikkja i nakken en sjelden gang. Selvfølgelig skal man ikke kjekse tak og fille riste den. Men et bestemt tak i nakkeskinnet ser jeg egentlig ikke noe galt i..

At det bør være unødvendig er jeg derimot veldig enig i!

Eksempel på når jeg mener det er riktig: Hvis jeg kommer på besøk til en hund jeg kjenner,denne hunden hilser og er blid som vanlig,så knurrer han hvis jeg slutter og kose,begynner jeg så og kose etter en stund da han har kommet bort til meg selv og han begynner og bite litt sånn valpete,jeg sier bestemt NEI,tre ganger,så tar han hardere tak,jeg får et rift i armen,JA jeg tar tak i nakkeskinnet på den kødden og legger han i bakken! For biting da jeg ikke har vært noe annet enn vennlig?Det er IKKE lov..... Jeg finner det ytterst sjelden og ty til fysiske metoder,da jeg er ganske selvsikker nåpr det kommer til hund og det som oftest holder da jeg sier NEI.. MEN,biting er jeg veeeldig i mot,sier han i fra først og jeg ikke gir meg,helt greit,men han har ikke lov og bite meg uten grunn og uten forvarsel,det kan han pent lære seg med engang..

Jeg har foreløpig sett 1 av mange hunder som har tatt "skade" av denne metoden. Og da var det ikke værre enn og rette det opp igjen ved og være kun positiv og bestemt uten fysiske metoder. Se ann hunden og ikke vær voldlig aså går det nok bra.

Alle metoder funker for den personen som benytter seg av den,i de fleste tilfeller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja dette kan bli moro :P vel,nå har det faktisk vært noen ytterst få ganger jeg har tatt i dyret,MEN det angrer jeg sterkt på,for han slutta med det han gjorde der og da,men på sikt funka det ikke(det skjønte jeg jo når han ved en senere anledning gjorde det samme igjen..). Så fysisk straff funker ikke her i gården! Vi har et supert 'forhold'om jeg kan kalle det det,og det er først nå(med Ike) jeg forstår hva folk mente med å ha 'god kjemi'med hunden. Om jeg nå en dag plutselig skulle ha kastet meg over han i det han gjorde noe galt,og slengt han på rygg,ja da hadde det forholdet vært borte.. Vi har ikke de spillereglene,og jeg er sikker på at det hadde ødelagt tilliten hans til meg. På min hund er det så absolutt ikke nødvendig å 'ta han',men hva som er 'nødvendig'for andre skal jeg ikke si så mye om,for jeg vet ikke hva slags forhold de har til sin hund,og hva slags 'spilleregler'de har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ikke det å dytte unna Amy som fysisk avstraffelse. Men jeg har også tatt henne i nakkskinnet 1 gang! For da hun var en ca 4 mnder så fikk hun det plutslig for seg at hun skulle prøve ut grensen i forhold til min datter på 10 år! Og dette ble faktisk ganske plagsomt for henne, og det endte med at min datter ble redd Amy! Husker datteren min laget en borg av puter rundt seg når hun satt i sofaen her pga at Amy plutselig kunne hoppe opp og bite henne! Mulig at det var mye lek i dette men slitsomt var det for oss alle! Men vi prøvde det meste , som at datteren min gikk med godbiter i lommen osv. Slik at hun kunne belønne Amy når hun sa nei! Men ingenting hjalp. Så jeg snakket med vetrinæren om dette og hva vi hadde prøvd på! Hun mente vi hadde prøvd det meste, så hun rådet meg til å ta Amy i nakkeskinnet neste gang det skjedde! Og det gjorde jeg, samtidig som jeg så et bestem og skarpt nei! Etter det har Amy aldri prøvd seg på noe slik ovenfor datteren min, og i dag er de verdens best venner og datteren min er ikke redd lenger!

Jeg er ikke for fysisk avstraffelse, men i dette tilfelle mener jeg at jeg gjorde det riktige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle metoder funker for den personen som benytter seg av den,i de fleste tilfeller:)

Hvis det hadde gjort det, hadde vi nesten ikke hatt problemhunder da...Jeg har sett og hørt maange eksempler på folk som har brukt både straff, ignorering og belønning galt, og fått et helt annet resultat enn det de la opp til...F.eks. en klassisk en er hunder som blir straffet for å utagere mot andre hunder, som forbinder ubehaget med andre hunder istedet for sin egen oppførsel...Hvis man ignorerer selv-forsterkende oppførsel hjelper det ikke stort, og hvis man er upresis med belønningen sin, kan man belønne noe helt annet en det man selv mener..

I det bite-eks. dit ville jeg ignorert hunden, og holdt hendene helt stille, hvis den hadde bitt hardere, hadde jeg sagt au,og hvis den ikke ga seg da, hadde jeg reist meg opp å gått, og hvis den ikke hadde gitt seg da heller, hadde jeg tatt på den bånd, og holdt den unna hver gang den bet, også la den få slippe frem igjen når den oppførte seg greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde gjort det, hadde vi nesten ikke hatt problemhunder da...Jeg har sett og hørt maange eksempler på folk som har brukt både straff, ignorering og belønning galt, og fått et helt annet resultat enn det de la opp til...F.eks. en klassisk en er hunder som blir straffet for å utagere mot andre hunder, som forbinder ubehaget med andre hunder istedet for sin egen oppførsel...Hvis man ignorerer selv-forsterkende oppførsel hjelper det ikke stort, og hvis man er upresis med belønningen sin, kan man belønne noe helt annet en det man selv mener..

I det bite-eks. dit ville jeg ignorert hunden, og holdt hendene helt stille, hvis den hadde bitt hardere, hadde jeg sagt au,og hvis den ikke ga seg da, hadde jeg reist meg opp å gått, og hvis den ikke hadde gitt seg da heller, hadde jeg tatt på den bånd, og holdt den unna hver gang den bet, også la den få slippe frem igjen når den oppførte seg greit..

Poenget var at for en eier som har brukt fysisk straff og fått en lydig og fin hund ut av det,hvorfor skal h*n ville bytte metode? Man kan ikke tvinge sine egne metoder over på noen og forlange at den JEG bruker er den beste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok man må se hunden an.

Noen kan faktisk ligge over hunden sin og knurre til til den; og det hjelper- mens i et annet tilfelle kan hunden gi rene blanke i den som ligger over den og knurrer, og ikke endre adferd.

På noen hunder hjelper det med å "overseoverseoverse", mens noen "fatter ikke tegninga" før eier evnt gå så langt at h*n legger hunden sin i bakken og "viser hunden hvem som er sjef"...

Noen hunder virker det ene på, og noen det andre på. Noen må kanskje ha en kombinasjon av flere ting?

Ble kanskje litt rotete dette men.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var at for en eier som har brukt fysisk straff og fått en lydig og fin hund ut av det,hvorfor skal h*n ville bytte metode? Man kan ikke tvinge sine egne metoder over på noen og forlange at den JEG bruker er den beste..

Selvfølgelig, hvis metoden funker så..Men det er da også nok av eks. på fok som aldri skifter metode, uansett hvor dårlig det går..F.eks. folk som går og rykker i båndet når hunden drar år etter år, uten en synlig forbedring på hundens draing..Da er det kanskje på tide å finne en ny metode?

jeg hadde aldri sitti i ro mens jeg hadde latt hunden bite meg...

hadde nok sagt nei og dytta hu vekk jeg,

Poenget er jo at mange hunder som lekebiter, syntes det er gøy at folk prøver å dra vekk hendene og lager masse styr..Hvis man holder hånden helt rolig, har jeg opplevd at mange hunder slutter nesten umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du og dytte vekk han jeg snakker om sitter han i armen på deg.. Og det er ikke for og lage et rift skal jeg si...

ok... nå snakket jeg om min hund jeg..

hu er veloppdragen nok t å vite at hu ikke skal bite i armen hu, biter bare når vi leker, for da er det vi som startet det, og alltid vi som slutter det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, hvis metoden funker så..Men det er da også nok av eks. på fok som aldri skifter metode, uansett hvor dårlig det går..F.eks. folk som går og rykker i båndet når hunden drar år etter år, uten en synlig forbedring på hundens draing..Da er det kanskje på tide å finne en ny metode?

Poenget er jo at mange hunder som lekebiter, syntes det er gøy at folk prøver å dra vekk hendene og lager masse styr..Hvis man holder hånden helt rolig, har jeg opplevd at mange hunder slutter nesten umiddelbart.

ok... har ikke det problemet jeg,med min hund, vi kan leke, men på mine premisser, blir hu for ivrig, så bare avbryter vi og hu får en dekk komando eller noe, og det funker greit på min vertfall. sånn generelt har ikke jeg nok erfaring til å uttale meg egentlig, vet hva som funker på min hund jeg, og for meg er det det viktigste nå i starten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...