Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering av hund - dagene etterpå


tonjek
 Share

Recommended Posts

Koda har en testikkel i buken, og skal kastreres til tirsdagen. Får vel all info jeg trenger da, men ønsker å forberede meg litt. Noen som har vært igjennom kastrering av krypt hannhund (eller tispe, må jo inn i buken der og)? Hvordan ble hunden hindret i å slikke såret etterpå? Skjerm, munnkurv, truse, body? Hvordan var det med aktivitet i dagene som fulgte? Kun ut og tisse, eller er rolige gåturer greit så lenge hunden ikke har vondt? Når kunne hunden gå tilbake til vanlige aktiviteter igjen? Kjenner jeg gruer meg til understimulert bc, og tar gjerne imot tips til stimulering som er ok i forhold til operasjonssåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at Jatzy hadde veldig vondt første natten, da ringte jeg veterinær vakta, og de sa jeg kunne gi henne en ekstra smertestillende den natten. Jeg gjorde det, og hun hadde ikke noe mer vondt etter det. Hun ble forhindret slikking ved bruk av body, skjerm og slikt fungerer ikke på henne. Enten får hun den av, ellers så får hun bøy/mosa den så hun klarer å slikke alikevel. Smart hun.
Første uka var det bare ut å gjøre fra seg, så inn igjen. De neste dagene etter det ble det runder rundt kvartaler. Og når stinga var tatt var hun tilbake til normalen mtp tur varighet osv. Det tok ca 11 dager fra operasjon til fjering av sting. Hun fikk ikke løpe løs i skogen osv før etter at det hadde gått nærmere 20 dager (hu var crazy på tiden, løp villman osv).

Så lenge hunden får smertestillende som den skal ha, kan man fint trene triks og shaping for å holde den litt stimulert. Så lenge den ikke hoppe, spretter og løper, så tror jeg ikke triks er noe farlig å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte body på begge mine tisper som ble kastrert. Den ene bodyen var hjemmelaget og dekket egentlig ganske dårlig. Den andre (samme type som jeg har foretrukket på kattene våre) har vært av merket Beau. Men det finnes mange ulike modeller og merker der. Kommer an på hva klinikken forhandler. På hannhunder må man være litt ekstra påpasselig med hygiene i og med at de har penis plassert under buken. Så det kan sikkert være fordelaktig å ha to bodyer til rådighet sånn at man har et ekstra skift. Det er jo for øvrig greit å ha om man har tispe også. Såret vil nok væske litt, men det er normalt. Bare vær obs på større hevelse (litt hevelse er normalt) og/eller veldig rødt og irritert område. Hold såret så rent som mulig. Vask gjerne med sårvask en gang for dagen.

Jeg har også pleid å bruke aloe vera på rene sår. Da har jeg brukt den gelen som er fra Jäson (mener jeg å huske), den helt uten parfyme og dilldall. Det er vel mest et kjerringråd, så vet ikke om det er anbefalt av veterinærer, men jeg har kun hatt positiv effekt ved bruk av aloe vera. Jeg har brukt det på alt fra sår hud og eksem til operasjonssår. Da har jeg pleid å smøre et tynt lag på en til to ganger for dagen. Særlig bruk av aloe vera på sår hud etter barbering og lignende, har vært gull verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harly er krypt og ble kastrert, inne brukte han body noe som fungerte helt fint. 

Ute ble han holdt i bånd til vi var på kontroll 14 dager etter operasjonen. Litt hjernetrim ble gitt i form av godbitsøk i langline og spor på gressunderlag. Dagen etter operasjonen tok vi bare småturer (litt hønemor :P), men han virket å være i fin form.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penny, whippet, var ikke noe spesielt plaget i det hele tatt. Ville løpe og hoppe allerede samme kveld, så hun ble holdt i bånd inne de første 2 ukene. Hun fikk vondt av å gå ned trappene (5 etasjer), så vi bar henne opp/ned første tiden. 

Etter en uke var hun med på greie båndturer i kort bånd der hun gikk rolig. Hun fikk klarsignal på whippet-løping etter 3 uker. 

Hun gikk med body i 2 uker, men prøvde aldri å slikke på såret selv. Så bodyen var like mye for å holde den andre whippeten vekke. 

Vi gjorde ikke noe med såret, bare fulgte med på at det så greit ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det overstått. Testikkelen lå godt gjemt i buken og var lei å finne, så ble en lengre operasjon enn forventet. Det gikk greit, men jeg antar at han fikk en god dose smertestillende, for han var ferdig operert kl 3, og er fortsatt såvidt han greier å stå oppreist.

Han har allerede tisset ned bodyen sin, så jeg må få tak i en til i morra. Inntil videre har han på skjermen, men det er tydelig at han ikke trives like godt med den.

Finnes det andre alternativer enn slike harde plastskjermer? Oppblåsbare hindrer ham vel ikke å komme til der nede? Har sett det finnes en mykere type skjerm, men ikke sett den i noen butikker her omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, tonjek skrev:

Da var det overstått. Testikkelen lå godt gjemt i buken og var lei å finne, så ble en lengre operasjon enn forventet. Det gikk greit, men jeg antar at han fikk en god dose smertestillende, for han var ferdig operert kl 3, og er fortsatt såvidt han greier å stå oppreist.

Han har allerede tisset ned bodyen sin, så jeg må få tak i en til i morra. Inntil videre har han på skjermen, men det er tydelig at han ikke trives like godt med den.

Finnes det andre alternativer enn slike harde plastskjermer? Oppblåsbare hindrer ham vel ikke å komme til der nede? Har sett det finnes en mykere type skjerm, men ikke sett den i noen butikker her omkring.

Du kan jo prøve å tre på han en boxer, stilong, strømpebukse som du klipper litt til så han slipper skjermen?

God bedring til gutten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneboxer hadde kanskje vært en idé [emoji4]

Jeg er egentlig relativt handy med symaskin, men kjenner at hodet ikke helt klarer å lage noe slikt fra scratch nå... Er jo bare snakk om midlertidig også. Bodyen er vel ferdig vasket og tørket innen i morra, så da kan han vel bruke den igjen også så lenge han er under tilsyn [emoji4]

Tenker han får sove med skjerm i natt uansett, egentlig, siden jeg ikke får fulgt med på ham mens jeg sover... Han har roet seg litt med skjermen nå, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneboxer hadde kanskje vært en idé [emoji4]

Jeg er egentlig relativt handy med symaskin, men kjenner at hodet ikke helt klarer å lage noe slikt fra scratch nå... Er jo bare snakk om midlertidig også. Bodyen er vel ferdig vasket og tørket innen i morra, så da kan han vel bruke den igjen også så lenge han er under tilsyn [emoji4]

Tenker han får sove med skjerm i natt uansett, egentlig, siden jeg ikke får fulgt med på ham mens jeg sover... Han har roet seg litt med skjermen nå, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev:

Barneboxer hadde kanskje vært en idé emoji4.png

Jeg er egentlig relativt handy med symaskin, men kjenner at hodet ikke helt klarer å lage noe slikt fra scratch nå... Er jo bare snakk om midlertidig også. Bodyen er vel ferdig vasket og tørket innen i morra, så da kan han vel bruke den igjen også så lenge han er under tilsyn emoji4.png

Tenker han får sove med skjerm i natt uansett, egentlig, siden jeg ikke får fulgt med på ham mens jeg sover... Han har roet seg litt med skjermen nå, så.

Ikke alltid hodet skal følge like godt med ;) 

Barenboxser eller nylonstrømpebukse kan sikkert også funke fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå har lillegull her veldig vondt [emoji20] Puster fort og peser, og helt vill i blikket. Han fikk en pille nå for noen minutter siden, så håper det hjelper fort...

Skjønner ikke hvordan folk kan få seg til å kastrere rutinemessig, jeg. Kastrering av tisper feks er jo et mye større inngrep enn dette.

Jeg føler meg som verdens verste hundeeier akkurat nå, til tross for at jeg vet bombesikkert at dette er det rette for Koda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tonjek skrev:

Huff, nå har lillegull her veldig vondt emoji20.png Puster fort og peser, og helt vill i blikket. Han fikk en pille nå for noen minutter siden, så håper det hjelper fort...

Skjønner ikke hvordan folk kan få seg til å kastrere rutinemessig, jeg. Kastrering av tisper feks er jo et mye større inngrep enn dette.

Jeg føler meg som verdens verste hundeeier akkurat nå, til tross for at jeg vet bombesikkert at dette er det rette for Koda.

Håper det har bedret seg, ring vet hvis ikke. 

God bedring til Koda :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på dag 3 nå. Og både jeg og Koda har oppholdt oss i senga siden vi kom hjem fra vet. Jeg spiser til og med i senga. Rett og slett for at jeg merker at han vil ha meg i nærheten, gjerne så nærme at han kan ligge inntil (noe han sjeldent gjør lenge av gangen ellers). De få gangene jeg har gått fra ham for å gå på do eller hente mat, har jeg hørt småpiping fra rommet.

Hunder takler det sikkert veldig forskjellig, men det kunne ikke falt meg inn å dra fra min nå. Delvis også fordi at jeg vil følge med på almenntilstand, og sørge for at han ikke får til noe dumt med den svære skjermen rundt halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tonjek skrev:

Vi er på dag 3 nå. Og både jeg og Koda har oppholdt oss i senga siden vi kom hjem fra vet. Jeg spiser til og med i senga. Rett og slett for at jeg merker at han vil ha meg i nærheten, gjerne så nærme at han kan ligge inntil (noe han sjeldent gjør lenge av gangen ellers).

Aw, jeg ser dere for meg :ahappy: Masse god bedring til Koda! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tonjek skrev: Vi er på dag 3 nå. Og både jeg og Koda har oppholdt oss i senga siden vi kom hjem fra vet. Jeg spiser til og med i senga. Rett og slett for at jeg merker at han vil ha meg i nærheten, gjerne så nærme at han kan ligge inntil (noe han sjeldent gjør lenge av gangen ellers).

Aw, jeg ser dere for meg :ahappy: Masse god bedring til Koda! 

Takk, det tror jeg trengs [emoji28] Han nekter å gå, så jeg må bære ham ned 2 trapper inne og 1 trapp ute for å få ham ut for å tisse. Kjenner jeg skulle ønske jeg hadde liten hund nå, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på tisper og hannhunder ja :lol: Jentene mine har vært i full vigør dagen etter operasjonen, og jeg har måttet passe på at de har holdt seg i ro. Hadde jeg ikke jobbet sånn som jeg gjør så hadde jeg nok tatt noen dager fri fra jobben for å passe på litt :) Vi brukte kun body da de ikke viste noen tegn til å bry seg om såret, har heller ikke brukt skjerm nå som Tuva har operert kneet. Håper han føler seg bedre snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på tisper og hannhunder ja :lol: Jentene mine har vært i full vigør dagen etter operasjonen, og jeg har måttet passe på at de har holdt seg i ro. Hadde jeg ikke jobbet sånn som jeg gjør så hadde jeg nok tatt noen dager fri fra jobben for å passe på litt [emoji4] Vi brukte kun body da de ikke viste noen tegn til å bry seg om såret, har heller ikke brukt skjerm nå som Tuva har operert kneet. Håper han føler seg bedre snart!

Så urettferdig! [emoji13]

Og så merkelig, for det burde jo vært motsatt.

Koda kan til nøden stå stille oppreist, men vil helst ikke det heller. Dette er som sagt dag nr 3, og han nekter å flytte seg ut av senga. Og han er jo egentlig en ganske aktiv border, så jeg er veldig overrasket. Han ligger jo bare der, stakkars.

Hadde han bare kunnet gått ut selv for å tisse og slikt, hadde det hjulpet en del. Ryggen min er på vei til å si takk for seg. [emoji14]

Og jeg kjeder meg helt vanvittig. Han blir fryktelig engstelig hvis jeg går fra ham, og prøver å kave seg etter, noe som ender med krøplinghund i en krøll på gulvet, som ikke kommer seg opp igjen, for han dør jo helt på seg. Så da sitter jeg her inne og glaner ut på det fine været. [emoji849]

bfc48c6a5371b3e0e3f149274a0f01d5.jpg

1e863eb3e138f86a55cf9d8bfae711e3.jpg

7d6eab3f076f029afe4942d7e7cce777.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi vært hos vet for å se på såret, siden det væsket i natt. Ikke noe å gjøre noe med, men vi fikk med oss en annen type smertestillende, som jeg skal gi hver 8. time i tillegg til Rimadylen. Skulle visstnok være ganske heavy greier... Men ser dessverre ingen forbedring, han ligger fortsatt helt passiv i senga hele dagen, og de få gangene jeg får bært ham med meg ut, hyler han når jeg prøver å få ham til å gå. [emoji17] Syntes han kan begynne å bli bedre snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...