Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan passe meg? Hund til rally/agility med god av-knapp


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Apropos feilvare: Tro det eller ei, men det skal stemmes over et forslag på collieklubbens generalforsamling i år der NCK selv (avlsrådet) foreslår å endre reglene slik at langhår fra korthårskull kan

Hurra! Collieklubben hadde årsmøte idag, og forslaget om at langhår fra korthårskull skal registreres som langhårscollies ble ENSTEMMIG vedtatt! Så nå gjenstår det "bare" å sende formell søknad til NK

Da er denne (lange) tråden i ferd med å få en endelig avsluttning! Her er stjerna En blå tispe uten hale  Takk for all hjelp jeg fikk i prosessen med rasevalget! Nå håper jeg at jeg valgte rik

Posted Images

Akkurat nå, Sofie & Aska skrev:

Trives du best med gjetertyper eller jakt/apporterende hunder?

Definitivt gjeter. Ønsker så lite jaktinnstinkt som mulig egentlig, men litt er jo viktig og nødvendig i sporten så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nuka skrev:

Tja, det kommer kanskje an på hva slags særhet. Jeg liker en hund med litt egne meninger innimellom men den skal være treningsvillig :P

Men slikt er særhet :P

Min (pyrre) er litt særr også. Hun liker ikke å terpe, da blir hun lei, har egne meninger, noen ganger vil hun ikke trene, noen ganger bestemmer hun seg for noe helt annet enn jeg vil. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kristiin skrev:

Men slikt er særhet :P

Min (pyrre) er litt særr også. Hun liker ikke å terpe, da blir hun lei, har egne meninger, noen ganger vil hun ikke trene, noen ganger bestemmer hun seg for noe helt annet enn jeg vil. :)

Vel, det gjelder alle dyr med hjerne og personlighet egentlig. Har hest som er en "pleasertype" så til de grader, men av og til er det bare uaktuelt for han og. Selv om han egentlig elsker å trene øvelser :P Hundene er vel kanskje det mest "medgjørlige" dyret vi har? Med dyr må man uansett forvente at de ønsker noe annet enn oss, og det er helt ok! Men noen føler jo belønningen er mer verdt å jobbe for enn andre og er lettere å motivere  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er mer særr enn andre. :) For min del blir det nok siste "sære" hunden, er litt slitsomt å håpe på at vi er på samme bølgelengde når vi skal trene. :) Blir som du sa; hunden bestemmer når vi skal trene, ikke jeg. Jeg har også en annen hund som jeg kan terpeterpe å blir like glad for samme gamle ballen sin uansett. Hun gjør trening mer motiverende og det er lettere med en slik type om du vil noe med treningen. :) (Hun finner bare så stor glede i å jobbe, og lykkes. Og man blir motivert av å se at hunden vil :D)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig de samme kravene som deg når jeg valgte rase nå sist. 
Da jeg allerede hadde 2 sære rase fra før (Skotsk terrier, og skotsk hjortehund), ville jeg gjerne ha en rase som var litt mer lettlært, litt mer førerorientert. En hund jeg kunne trene med. Men som ikke gikk på veggen på rolige dager.
Jeg har jo hatt flere raser innen gjetergruppen, men ville prøve ut noe annet denne gangen. En light versjon for å si det sånn.

Så da falt valget mitt på en langhåret korthårscollie.  
Han krever ikke mer enn terrieren eller hjortehunden i mengde, eller lengde tur. Han syns det er dritgøy å trene, da han elsker at vi finner på ting sammen. Han kan bli litt frustrert hvis han ikke skjønner hva jeg prøver å lære han, men han prøver for det. :P
Han elsker ros, kos og lek som belønning.
Så kommer vi til størrelsen, rasen skal vel egentlig ikke være så stor som min er, men tisper ligger vel på maks 25 kg.
LITEN radius, kan gå løs overalt. Lydhør. Jakter ikke på dyr.

Jeg føler nesten collies er født lydige, for jeg føler ikke jeg har jobba så hardt for lydigheten til Koios. :P

Eneste negative er lyd! Han er pratsom. Altså, han vokter ikke, bjeffer ikke når det banker på døra. Han leer ikke på et øre på lyder. 
Men han blir så glad i hilsesituasjoner at han bare MÅ bjeffe, leker vi så bjeffer han. Når han blir glad, så bjeffer han. :P
Han elsker oppmerksomhet!
Det skal strengt tatt ikke mer enn en liten godbit og be om kontakt, så havner han ned på jorda igjen, men hvis besøket begynner å tulle med han igjen etterpå, så bjeffer han. :P

En liten ting angående puddel, du kan jo være heldig å få en av disse lettlærte storpudlene. Eller du kan være uheldig å få en storpuddel sånn som min søster har, dum som et brød. :lol:
Den bikkja er søt som sukker altså, men herregud så fjern den er. Den går å vaser i sin egen verden store deler av døgnet. 
Prøv å lær den noe, og den ser på deg med et tomt blikk. Hjortehunden min er nesten en border collie i forhold til den hunden.
Hun har en redsel for fremmede hunder, og stor radius på tur. 
Men hun er en rolig hund innendørs, som elsker kos og nærhet. Som ikke går på veggene om den har noen rolige dager (hun blir bare litt duracellkanin på tur da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kristiin skrev:

Noen er mer særr enn andre. :) For min del blir det nok siste "sære" hunden, er litt slitsomt å håpe på at vi er på samme bølgelengde når vi skal trene. :) Blir som du sa; hunden bestemmer når vi skal trene, ikke jeg. Jeg har også en annen hund som jeg kan terpeterpe å blir like glad for samme gamle ballen sin uansett. Hun gjør trening mer motiverende og det er lettere med en slik type om du vil noe med treningen. :) (Hun finner bare så stor glede i å jobbe, og lykkes. Og man blir motivert av å se at hunden vil :D)

Må bare si en ting ? Husk jenta di ikke er gamle fisen da. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tutle skrev:

hæh? :P bare fordi det høres rart ut :lol: 

Langhåret hund født i korthårskull. Litt som langhåret schäfer født i korthårskull, bortsett fra at det er litt andre regler med tanke på registrering såvidt jeg vet. Langhåret collie født etter korthårede foreldre blir vel registrert som korthår med pelsavvik eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tutle skrev:

hæh? :P bare fordi det høres rart ut :lol: 

Han er ikke særlig "lovlig" i Norge da. :P Men henter man en langhåret fra korthårsforeldre i utlandet, så er det visst ikke noe problem. Da blir den registrert som langhåret, og er en lovlig langhår.
Men som Artemis sier, min er registert som korthår med pelsavvik. 

Det var mer det at jeg ville ha en korthårscollie, men de røyter så fælt. :lol: Neida, eller litt jo. :P
Jeg ville ha en korthårscollie i en langhåret collie. Nå forvirrer jeg meg selv. 

På det tidspunktet så leste jeg mye om helsen til collien, gulvredsel, veike hunder, lydredsel etc, og fikk inntrykk av at korthårscollien stod bedre til. Om det stemmer, det vet jeg faktisk ikke lenger. Er en del langhårete collies med litt mer amerikansk, som jeg godt kunne tenkt meg. Som har litt mer moderat pels enn mange av dagens showcollies! (Jeg vil ha en collie, ikke en chow chow)

Men jeg er fornøyd med min langhåret korthårscollie. :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Artemis skrev:

Langhåret hund født i korthårskull. Litt som langhåret schäfer født i korthårskull, bortsett fra at det er litt andre regler med tanke på registrering såvidt jeg vet. Langhåret collie født etter korthårede foreldre blir vel registrert som korthår med pelsavvik eller noe i den dur.

 

37 minutter siden, Taz skrev:

Han er ikke særlig "lovlig" i Norge da. :P Men henter man en langhåret fra korthårsforeldre i utlandet, så er det visst ikke noe problem. Da blir den registrert som langhåret, og er en lovlig langhår.
Men som Artemis sier, min er registert som korthår med pelsavvik. 

Det var mer det at jeg ville ha en korthårscollie, men de røyter så fælt. :lol: Neida, eller litt jo. :P
Jeg ville ha en korthårscollie i en langhåret collie. Nå forvirrer jeg meg selv. 

På det tidspunktet så leste jeg mye om helsen til collien, gulvredsel, veike hunder, lydredsel etc, og fikk inntrykk av at korthårscollien stod bedre til. Om det stemmer, det vet jeg faktisk ikke lenger. Er en del langhårete collies med litt mer amerikansk, som jeg godt kunne tenkt meg. Som har litt mer moderat pels enn mange av dagens showcollies! (Jeg vil ha en collie, ikke en chow chow)

Men jeg er fornøyd med min langhåret korthårscollie. :lol:

 

Jeg vet egentlig hva det er, altså, bare ikke sett skrivemåten og synes det var litt vittig sagt :P Men har ellers ingenting fornuftig å bidra med til tråden, sorry litt OT :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en god og moderat aussie hadde vært noe for deg? Siden du foretrekker gjetere fremfor retrievere/spaniels, kan jo en god aussie være et bra valg. Du trenger jo ikke en fra de heftigste gjeterlinjene og heller ikke en fra de tyngste utstillingslinjene. Så lenge den er god mentalt, så kan du få en veldig god hund :)

Jeg har hatt aussier mens jeg har vært på mitt mest utmattede (kronisk utmattelse) og synes på mange måter det var enklere å ha aussie enn jaktlabrador. Som jeg har nevnt i en annen tråd, krever labradoren mer fysisk aktivitet enn mentalt og det har vært tungt å få gitt ham når jeg har vært veldig utmattet. Aussiene på sin side krevde mer mental trening og kunne være fornøyd etter den typen trening. De må selvsagt ha trim de også, men ser jo at du kan gi din hund en del fysisk trening, så en aussie vil fint være fornøyd med den aktiviteten du kan gi den.

Det som gjør meg litt tilbakeholden med å anbefale aussier, er at det har vært (og kanskje fortsatt) er så mye dårlig avl på rasen og det har vært veldig mye ymse mentalt. Nå er det jo noen år siden jeg var i miljøet, så forhåpentligvis har det bedret seg. Jeg vet det er noen dyktige oppdrettere der ute, så du kan fint finne deg en god aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Poter skrev:

Kanskje en god og moderat aussie hadde vært noe for deg? Siden du foretrekker gjetere fremfor retrievere/spaniels, kan jo en god aussie være et bra valg. Du trenger jo ikke en fra de heftigste gjeterlinjene og heller ikke en fra de tyngste utstillingslinjene. Så lenge den er god mentalt, så kan du få en veldig god hund :)

Jeg har hatt aussier mens jeg har vært på mitt mest utmattede (kronisk utmattelse) og synes på mange måter det var enklere å ha aussie enn jaktlabrador. Som jeg har nevnt i en annen tråd, krever labradoren mer fysisk aktivitet enn mentalt og det har vært tungt å få gitt ham når jeg har vært veldig utmattet. Aussiene på sin side krevde mer mental trening og kunne være fornøyd etter den typen trening. De må selvsagt ha trim de også, men ser jo at du kan gi din hund en del fysisk trening, så en aussie vil fint være fornøyd med den aktiviteten du kan gi den.

Det som gjør meg litt tilbakeholden med å anbefale aussier, er at det har vært (og kanskje fortsatt) er så mye dårlig avl på rasen og det har vært veldig mye ymse mentalt. Nå er det jo noen år siden jeg var i miljøet, så forhåpentligvis har det bedret seg. Jeg vet det er noen dyktige oppdrettere der ute, så du kan fint finne deg en god aussie.

Aussie er nok den rasen som er mest aktuell nå. Evt en stor sheltie? Vet ikke helt hvor store sheltiene kan bli eller om den kan passe. Men jeg har god tid på å finne riktig oppdretter og det er derfor jeg er i forkant med 1 år + for at jeg må vite hva jeg får og ha rett kombinasjon for å ikke få meg noen overraskelser.

Jeg kan tilby middels  daglig aktivitet som beskrevet, og noen turer med kløv i uka og joggeturer innimellom med samboeren min + faste hundetreninger i rally/agility 1-2 ganger i uka. Av mental trening kan jeg sette ubegrenset med tid til disposisjon. Egentlig ingen begrensninger der! Så en rase som kan takle "moderat mosjon" (dvs så klart 1+ pluss hver dag og noen dager i uka hardere turer) men som kan kompanseres og klarer seg med mental aktivitet/agility/herjing i hagen så er det noe som er midt i blinken :) Vet ikke om aussie passer til denne beskrivelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuka skrev:

Aussie er nok den rasen som er mest aktuell nå. Evt en stor sheltie? Vet ikke helt hvor store sheltiene kan bli eller om den kan passe. Men jeg har god tid på å finne riktig oppdretter og det er derfor jeg er i forkant med 1 år + for at jeg må vite hva jeg får og ha rett kombinasjon for å ikke få meg noen overraskelser.

Jeg kan tilby middels aktivitet som beskrevet, og noen turer med kløv i uka og joggeturer innimellom med samboeren min + faste hundetreninger i rally/agility 1-2 ganger i uka. Av mental trening kan jeg sette ubegrenset med tid til disposisjon. Egentlig ingen begrensninger der! Så en rase som kan takle "moderat mosjon" (dvs så klart 1+ pluss hver dag og noen dager i uka hardere turer) men som kan kompanseres og klarer seg med mental aktivitet/agility/herjing i hagen så er det noe som er midt i blinken :) Vet ikke om aussie passer til denne beskrivelsen?

Jeg tror nok en aussie kan bli veldig fornøyd hos deg! Synes det høres ut som du får gitt en hund ganske mye, jeg, så det tror jeg ikke du skal bekymre deg for :)

Aussier krever ikke sinnsykt mye, men det kan være en utfordring hvordan de er skrudd sammen mentalt. Noen kan ha mye stress i seg og jeg vil ikke betegne dem som hunder med god avknapp, det må som oftes læres. De har jo ikke samme avknappen som f.eks en retriever. Likevel skal jo en god brukshund (og hund generelt) ha evnen til å koble av, noen må man kanskje bare være nøyere med det enn andre. Det at de har vokt og skarphet kan også være en utfordring, det er derfor jeg understreker at den må være god mentalt. Har den balanse i egenskapene sine går det bra, har den ikke det, kan man i den andre enden av skalaen få f.eks fryktagressjon. Dette får man jo sjekket når man undersøker linjer, så det er lurt å være nøye på akkurat det. Noen mistolker også stress som motor, så det kan være greit å styre unna de.

Du kan jo sjekke ut kennel Aussieboxy. Hun har hatt aussie i mange år og er godt kjent i miljøet og er fornuftig å prate med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

Jeg tror nok en aussie kan bli veldig fornøyd hos deg! Synes det høres ut som du får gitt en hund ganske mye, jeg, så det tror jeg ikke du skal bekymre deg for :)

Aussier krever ikke sinnsykt mye, men det kan være en utfordring hvordan de er skrudd sammen mentalt. Noen kan ha mye stress i seg og jeg vil ikke betegne dem som hunder med god avknapp, det må som oftes læres. De har jo ikke samme avknappen som f.eks en retriever. Likevel skal jo en god brukshund (og hund generelt) ha evnen til å koble av, noen må man kanskje bare være nøyere med det enn andre. Det at de har vokt og skarphet kan også være en utfordring, det er derfor jeg understreker at den må være god mentalt. Har den balanse i egenskapene sine går det bra, har den ikke det, kan man i den andre enden av skalaen få f.eks fryktagressjon. Dette får man jo sjekket når man undersøker linjer, så det er lurt å være nøye på akkurat det. Noen mistolker også stress som motor, så det kan være greit å styre unna de.

Du kan jo sjekke ut kennel Aussieboxy. Hun har hatt aussie i mange år og er godt kjent i miljøet og er fornuftig å prate med :)

Jepp. Det er derfor jeg ikke kan "ta det første og beste kullet" når det passer med valp. Jeg må faktisk være i forkant sånn at jeg vet hva jeg får og en oppdretter som fokuserer på det som er viktig for meg :) En stabil men treningsglad aussie med innlært avknapp er veldig passende. Jeg liker størrelsen på dem som er litt i mellom de "store og tunge" og de "border collie typene". Ja, jeg er ganske kresen men jeg finner nok noe som passer bra dersom jeg bruker god nok tid og planlegger nok! Takk for nyttig svar :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nuka skrev:

Jepp. Det er derfor jeg ikke kan "ta det første og beste kullet" når det passer med valp. Jeg må faktisk være i forkant sånn at jeg vet hva jeg får og en oppdretter som fokuserer på det som er viktig for meg :) En stabil men treningsglad aussie med innlært avknapp er veldig passende. Jeg liker størrelsen på dem som er litt i mellom de "store og tunge" og de "border collie typene". Ja, jeg er ganske kresen men jeg finner nok noe som passer bra dersom jeg bruker god nok tid og planlegger nok! Takk for nyttig svar :)

Da tror jeg Oona på Aussieboxy er den rette å snakke med :) Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lunatic skrev:

Veldig OT, men ser h*n da ut som en "vanlig" langhårscollie, eller har h*n mindre pels? En mellomting?

Han har litt mindre pels enn en vanlig langhåret collie fra langhårslinjer. Men for meg, så har han en praktisk pels som krever lite vedlikehold. Pelsen er mer sånn som collien hadde i gamledager.

Ser sånn ut: 
0A0A1324_Koios_2-Recovered_CC.jpg

0A0A6308_Koios.jpg

33 minutter siden, Nuka skrev:

Jeg synes iallefall den kortlanghårscollien ( :P )ser kjempefin ut! Men er disse skjeldne og vanskelige å få tak i? For vi kan ikke ha korthårsrase pga samboeren min sin allergi for korthår  :(

Det er nok litt lettere å få tak i i land hvor det er lovlig å parre kort med langhår. 
For det er vanskelig å forutse om det dukker opp langhårete valper fra 2 korthårsforeldre, og man må vel ha langhårete hunder bakover i stamtavla.

I Sverige finner man også langhårscollier som mentaltestes, og som brukes aktivt. Så det kan jo være et alternativ?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Taz skrev:

Han har litt mindre pels enn en vanlig langhåret collie fra langhårslinjer. Men for meg, så har han en praktisk pels som krever lite vedlikehold. Pelsen er mer sånn som collien hadde i gamledager.

Ser sånn ut: 
0A0A1324_Koios_2-Recovered_CC.jpg

0A0A6308_Koios.jpg

Det er nok litt lettere å få tak i i land hvor det er lovlig å parre kort med langhår. 
For det er vanskelig å forutse om det dukker opp langhårete valper fra 2 korthårsforeldre, og man må vel ha langhårete hunder bakover i stamtavla.

I Sverige finner man også langhårscollier som mentaltestes, og som brukes aktivt. Så det kan jo være et alternativ?

Det er absolutt et alternativ  men jeg foretrekker pelsen på den du har! Hvor mye veier din? Jeg synes den var utrolig fin og ja. Skulle jeg hatt en sånn så måtte jeg tatt den helt ut... Og kalt den...Lassie :teehe:Gjeeerne poste flere bilder??

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler som Taz, at vi har veldig like kriterier, og også jeg kommer til å gå for Collien. :) Lang eller kort spiller igrunn ingen rolle for meg, men siden sambo liker fluffy hunder og jeg er lei av korthårsrøyting så blir det langpelsa her i hus. 

Mine kriterier er ca helt like dine. 
Jeg ønsker en ukomplisert hund som tåler sykdomsperioder. Depresjon, kan bli forholdsvis inneslutta/isolert, kun gå korte turer nattestid osv i de værste periodene for å unngå å treffe folk. Energien kan også være begrenset og da må jeg velge mellom ridning med hest eller en ok tur med hunden, for jeg klarer bare en ting i gangen, selvom jeg gjerne er timesvis i stallen og er sosial. Da fungerer det veldig dårlig å ha en hund som ikke kan bli med på en ridetur eller løpe løs å leke med de andre hundene, slik som nå, en hund som kan gå løs vil få mye mer utav mitt hundehold enn det båndhunden jeg har nå får utav det. 

Samtidig synes jeg det er kjempegøy å trene hund, terping, få øvelsene rett osv. Men beaglen tar knapt en godbit om han er ute, da vil han heller sniffe på verden enn å trene med meg. Men jeg orker samtidig ikke en hund som er på hele veien, det blir for slitsomt igjen, den må kunne finne roen uten å fotfølge meg på sekundet i det jeg letter raua fra en stol. 

Rett og slett en hund som kan være med på det meste, men ikke kreve det. På et vis?. Vi har jo 2 oppdrettere her inne du kan forhøre deg med om collien, både kort og langhår. Perfect Image og Kensington Gate. Begge disse har svjv litt mer amerikansk lente linjer, som ofte er litt mer moderate i pels f.eks enn den britiske typen. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rocket skrev:

Jeg føler som Taz, at vi har veldig like kriterier, og også jeg kommer til å gå for Collien. :) Lang eller kort spiller igrunn ingen rolle for meg, men siden sambo liker fluffy hunder og jeg er lei av korthårsrøyting så blir det langpelsa her i hus. 

Mine kriterier er ca helt like dine. 
Jeg ønsker en ukomplisert hund som tåler sykdomsperioder. Depresjon, kan bli forholdsvis inneslutta/isolert, kun gå korte turer nattestid osv i de værste periodene for å unngå å treffe folk. Energien kan også være begrenset og da må jeg velge mellom ridning med hest eller en ok tur med hunden, for jeg klarer bare en ting i gangen, selvom jeg gjerne er timesvis i stallen og er sosial. Da fungerer det veldig dårlig å ha en hund som ikke kan bli med på en ridetur eller løpe løs å leke med de andre hundene, slik som nå, en hund som kan gå løs vil få mye mer utav mitt hundehold enn det båndhunden jeg har nå får utav det. 

Samtidig synes jeg det er kjempegøy å trene hund, terping, få øvelsene rett osv. Men beaglen tar knapt en godbit om han er ute, da vil han heller sniffe på verden enn å trene med meg. Men jeg orker samtidig ikke en hund som er på hele veien, det blir for slitsomt igjen, den må kunne finne roen uten å fotfølge meg på sekundet i det jeg letter raua fra en stol. 

Rett og slett en hund som kan være med på det meste, men ikke kreve det. På et vis?. Vi har jo 2 oppdrettere her inne du kan forhøre deg med om collien, både kort og langhår. Perfect Image og Kensington Gate. Begge disse har svjv litt mer amerikansk lente linjer, som ofte er litt mer moderate i pels f.eks enn den britiske typen. :) 

Wow. Vi har klin like ønsker. Jeg har også hest og går "kveldsturen" med hunden på natta i dårlige perioder for å unngå folk. Trener hund inne i leiligheten og i hagen på dagtid :icon_redface: Fordelen med dette er at ingen kjefter på meg om jeg slipper henne og lar henne løpe fra seg i båndtvangsperioden på steder den uansett ikke plager dyr :innocent: Hesten min er 170 høy og et nervevrak så jeg vil nok ikke ha med hunden på ridetur med mindre den er 100% komfortabel med det. Eurasieren kan være med da, fordi hun er MYE tilvendt hester fra dag 1, men det er ikke alle hunder som kan gå løse på ridetur det og det er ikke noe krav! Jeg trener uansett mye i ridehus :)

Hva er fordelene med collie vs aussie, og hva har aussien som ikke collien har? Røyter korthårscollien mye? Samboeren min tåler langhårspels men ikke korthår. Eurasierpels er null problem mens han regaerte på en sele jeg kjøpte brukt (!) av noen med mops, selv etter 2 runder i maskina :shocked: Eurasieren ligger i senga uten problem, liksom?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...