Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan passe meg? Hund til rally/agility med god av-knapp


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

Jeg er litt i fasen hvor minien min går en usikker fremtid i møte, og har gjort det en stund. Desverre.

Jeg har en eurasier som jeg har begynt å trene lydighet/rally med i hundeklubb, og jeg synes det er så utrolig gøy! Trodde aldri jeg skulle finne så mye glede i en hundesport! Men det gjorde jeg altså.
Og det ER gøy å trene med eurasieren, men hun er vanskelig å motivere og er ikke "med" på sånne aktiviteter så lenge av gangen. Hun spytter ut pølsebitene når hun er lei og er uinteressert i leker som belønning:P

Eurasieren passer meg veldig godt når det kommer til aktivitetsnivå fysisk. Hun får mellom 40 min og 2 timer om dagen stort sett på kveldsturen, og ellers noen korte turer og løper løs i hagen i løpet av dagen. Dette er egentlig max av det jeg kan gi av fysisk aktivitet mtp min egen helse som varierer MYE fysisk.

Men jeg vil derimot trene mye mer triks, mye mer lydighet og mye mer agilityliknende øvelser hjemme hver dag enn det eurasieren min føler for. Hun blir raskt lei og alt over 10 min treningsøkt er egentlig bonus :P Vi er litt der at jeg synes det er mye kulere å trene enn hunden min :icon_redface: Jeg studerer/jobber ikke så jeg har mye tid til å bruke på hund og mental trening, men ikke helse til å være mer aktiv fysisk enn det jeg er nå.

Så jeg tenker å bruke eurasieren min som en lærehund nå fremover for å så få en valp som er mer egnet til trening om et års tid. Og dette vil jeg ikke skal være en "tilfeldig" hund da behovene mine er litt spesifikke og jeg er ganske kresen, så jeg ønsker å planlegge i god tid mtp oppdretter og kombinasjon på foreldre for å finne en hund som kan passe til meg best mulig.

Hvilke raser tenker dere kunne passet meg? Kriterier oppsummert:

-Ikke korthårs røyterase (samboer med allergi)
-Ikke en hund som krever mer enn den fysiske aktiviteten jeg gir eurasieren, vanligvis mellom 1 og 2 timer.
-Treningsvillig hund som synes det er kult å trene lydighet/agility og diverse vi finner på hver dag mange små økter og som er "klar" for oppgaver når JEG vil - ikke bare når den er i humør selv :P
-Lett å belønne med leker, ros og mat og mestringsfølelse.
-Ikke en rase som bjeffer på alt og ingenting.
-Størrelse rundt 20 kg, er litt ferdig med å ha en "liten" hund. Har hatt en pomeranian med beinbrudd som har forkortet liv pga senskader etter brudd. Jeg ønsker ikke å leve i den frykten igjen. Så f.eks papillon utgår. Men ønsker den ikke særlig større enn eurasieren heller.
-Pluss dersom den har liten radius og kan gå løs med litt øvelse.
-En hund som har litt intensitet og ikke "gir opp" med en gang dersom den ikke skjønner ved innlæring av noe nytt.
-Pelsstell ingen hindring.
-Ikke dominerende jaktinnstinkt. Vil heller ha en gjetertype enn en jakttype.

Med andre ord kan jeg ka en som krever sitt av mental aktivitet gjennom dagen, men jeg kan ikke ha en som krever at jeg må løpe med den eller gå fjellturer. Så fysisk kan den ikke kreve mer enn middels.
 

Er jeg for kravstor? :innocent: Og hvor tidlig bør en kresen valpekjøper som meg begynne å se seg rundt etter spesifikk oppdretter osv?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Apropos feilvare: Tro det eller ei, men det skal stemmes over et forslag på collieklubbens generalforsamling i år der NCK selv (avlsrådet) foreslår å endre reglene slik at langhår fra korthårskull kan

Hurra! Collieklubben hadde årsmøte idag, og forslaget om at langhår fra korthårskull skal registreres som langhårscollies ble ENSTEMMIG vedtatt! Så nå gjenstår det "bare" å sende formell søknad til NK

Da er denne (lange) tråden i ferd med å få en endelig avsluttning! Her er stjerna En blå tispe uten hale  Takk for all hjelp jeg fikk i prosessen med rasevalget! Nå håper jeg at jeg valgte rik

Posted Images

Hvis du vil ha skikkelig arbeidsjern, går det jo an å se på border collie. Hannhundene ligger rundt 17-23 kg (pluss minus, veldig varierende). Evt kelpie.

Eller så har man aussie og langhårsbelger. Muligens toller og jaktvarianter av diverse retrievere også, uten at jeg har vært noe særlig borti disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det du skisserer av aktivitet så kan du jo ha veldig mange raser så det koker vell egentlig ned til hva du vil ha. :) 

Jeg tenker at puddel kan være et veldig godt alternativ, eller kanskje springer eller toller? Eller kanskje collie fra en oppdretter med litt fokus på bruk? Jeg tror ikke nødvendigvis de andre litt mer aktive gjeterne blir for mye, men om jeg tolker deg rett så er det kanskje ikke helt den type hund du ønsker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Malamuten skrev:

Ut i fra det du skisserer av aktivitet så kan du jo ha veldig mange raser så det koker vell egentlig ned til hva du vil ha. :) 

Jeg tenker at puddel kan være et veldig godt alternativ, eller kanskje springer eller toller? Eller kanskje collie fra en oppdretter med litt fokus på bruk? Jeg tror ikke nødvendigvis de andre litt mer aktive gjeterne blir for mye, men om jeg tolker deg rett så er det kanskje ikke helt den type hund du ønsker? 

Jeg har sett en del på aussie, og at det finnes dem med god avknapp, men kanskje de er like krevende som BC?
Blir ikke nødvendigvis skremt av voktingen som blir snakket om med rasen, jeg har mye større problem med høyt lydnivå.
Ellers liker jeg sheltie, men synes de er litt for små og for "lette i kjreften" :P
Kelpie blir for mye hund etter hva jeg har lest og erfert :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuka skrev:

Jeg har sett en del på aussie, og at det finnes dem med god avknapp, men kanskje de er like krevende som BC?
Blir ikke nødvendigvis skremt av voktingen som blir snakket om med rasen, jeg har mye større problem med høyt lydnivå.
Ellers liker jeg sheltie, men synes de er litt for små og for "lette i kjreften" :P
Kelpie blir for mye hund etter hva jeg har lest og erfert :ahappy:

Innenfor BC så finner man jo omtrent alt mellom himmel og jord, men selv de som er fra gjeterhundlinjer oppfatter ikke jeg som veldig krevende egentlig. Jeg vil jo ikke anbefale en brukshund til noen som egentlig vil ha en selskapshund, det synes jeg ikke er rett ovenfor hunden selv om de er enkle og tilpasningsdyktige, men med deg så tror jeg jo ikke at det er aktiviteten det kommer til å stå på og avknapp har de som regel. Men du trenger jo selvsagt heller ikke å se på de mest heftige linjene heller da, noe i mellom det å utstillingsborder kanskje? Aussie kan jeg ikke så mye om, men jeg vil tro at det som kan bli mest krevende med dem er voktingen og ifht bc så er de kanskje litt mer selvstendige og "hardere" mentalt(min oppfatning) på godt og vondt, om du ikke er så bekymret for voktingen så burde vell resten gå bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke så raskt med og anbefale min egen rase,  schapendoes. Mye fordi jeg har lite personlig erfaring med dem enda, har en jo bare en valp selv. Men kriteriene dine er ganske like til de jeg hadde satt opp da vi skulle velge rase. Eneste er at det er en del lyd på dem da, de varsler når det er noe. Og aktivitets nivået er en del stort på dem da, er jo I katogorien høy energi hunder I følge treneren på valpekurset, som kjenner til flere :P Men føler likevel det er overkoverkommelig, tross litt helse begrensinger. Er jo verdt en titt iallfall.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Malamuten skrev:

Innenfor BC så finner man jo omtrent alt mellom himmel og jord, men selv de som er fra gjeterhundlinjer oppfatter ikke jeg som veldig krevende egentlig. Jeg vil jo ikke anbefale en brukshund til noen som egentlig vil ha en selskapshund, det synes jeg ikke er rett ovenfor hunden selv om de er enkle og tilpasningsdyktige, men med deg så tror jeg jo ikke at det er aktiviteten det kommer til å stå på og avknapp har de som regel. Men du trenger jo selvsagt heller ikke å se på de mest heftige linjene heller da, noe i mellom det å utstillingsborder kanskje? Aussie kan jeg ikke så mye om, men jeg vil tro at det som kan bli mest krevende med dem er voktingen og ifht bc så er de kanskje litt mer selvstendige og "hardere" mentalt(min oppfatning) på godt og vondt, om du ikke er så bekymret for voktingen så burde vell resten gå bra :) 

Har bare så innmari negative erfaringer med "slitsomme understimulerte BC-er".. Jeg er livredd for å gape over for mye fysisk. Mentalt kan jeg som sagt ha en krevende type og trene aktivt hver dag, men jeg kan ikke ha en som må trekke/løpe/gå i timesvis utenfor de 1-2 timene som kroppen min greier i veldig moderat tempo (har anoreksi så er tidvis svak i kroppen og da går det ikke veldig raskt på tur utenom når den kan løpe løs når det ikke er båndtvang)..

Jeg er ikke så redd for "særhet" fordi jeg har en meget sær og selvstendig rase nå. Så lenge den er treningsvillig og synes det er morro å drive med hundesporter, og kan belønnes på varierte måter :ahappy: Og ikke minst kan holde ut på 2 timers trening med pause på treningene uten store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sissi skrev:

Nå er jeg ikke så raskt med og anbefale min egen rase,  schapendoes. Mye fordi jeg har lite personlig erfaring med dem enda, har en jo bare en valp selv. Men kriteriene dine er ganske like til de jeg hadde satt opp da vi skulle velge rase. Eneste er at det er en del lyd på dem da, de varsler når det er noe. Og aktivitets nivået er en del stort på dem da, er jo I katogorien høy energi hunder I følge treneren på valpekurset, som kjenner til flere :P Men føler likevel det er overkoverkommelig, tross litt helse begrensinger. Er jo verdt en titt iallfall.  

Takk! Skal sjekke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuka skrev:

Har bare så innmari negative erfaringer med "slitsomme understimulerte BC-er".. Jeg er livredd for å gape over for mye fysisk. Mentalt kan jeg som sagt ha en krevende type og trene aktivt hver dag, men jeg kan ikke ha en som må trekke/løpe/gå i timesvis utenfor de 1-2 timene som kroppen min greier (har anoreksi så er tidvis svak i kroppen og da går det ikke veldig raskt på tur utenom når den kan løpe løs når det ikke er båndtvang)..

Jeg er ikke så redd for "særhet" fordi jeg har en meget sær og selvstendig rase nå. Så lenge den er treningsvillig og synes det er morro å drive med hundesporter, og kan belønnes på varierte måter :ahappy: Og ikke minst kan holde ut på 2 timers trening med pause på treningene uten store problemer.

Det skjønner jeg, men det der med avknapp er j oveldig arvelig etter min erfaring og en hund med avknapp vil kunne stenge av og ta det med ro uansett. Jeg har jo 3 hunder hvorpå ihvertfall den ene er noe av det mest aktive man kan få, i tillegg er hun ung og utålmodig, men hun har alltid greid å stenge av og hun tar alltid rolige dager på strak arm. Og det spiller ingen rolle om hun har fått bare litt tur i bånd eller om vi bare har hatt en liten treningsøkt. De fleste bc er jeg kjenner lever som familiehunder/gårdshunder og får ikke spesielt mye av noe, joda de får litt tur, men det er ikke snakk om noe krevende greier for det meste og de er alle rolige og greie bikkjer. Men, flere av de litt aktive gjeterne kan jo virke litt masete på mange, og kanskje spesielt for deg som har spisshund fra før. :P mine slapper fint av inne, men de er alltid klare for action og spretter gjerne opp ved minste tegn på at det kan være noe på gang. De ligger ikke å sover dypt mens man tramper over dem på sin vei som feks en del spisshunder gjør. Og det kan jo virke stressende og masete på en del tipper jeg, ergo det jeg sa i sted, jeg tror ikke du vil ha problem med å holde hunden fornøyd med det aktivitetsnivået du beskriver, men det jeg tolker utifra dine innlegg er at det kanskje er en litt annen type hund du vil ha i hverdagen.? Og sånn sett så hadde kanskje en collie kort eller langhåret, bearded collie, toller, puddel eller springer passet deg ganske mye bedre? Fortsatt trenbare hunder men ikke helt like rastløs og "intens" på samme måte som belgere, en del bc'er osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Malamuten skrev:

Det skjønner jeg, men det der med avknapp er j oveldig arvelig etter min erfaring og en hund med avknapp vil kunne stenge av og ta det med ro uansett. Jeg har jo 3 hunder hvorpå ihvertfall den ene er noe av det mest aktive man kan få, i tillegg er hun ung og utålmodig, men hun har alltid greid å stenge av og hun tar alltid rolige dager på strak arm. Og det spiller ingen rolle om hun har fått bare litt tur i bånd eller om vi bare har hatt en liten treningsøkt. De fleste bc er jeg kjenner lever som familiehunder/gårdshunder og får ikke spesielt mye av noe, joda de får litt tur, men det er ikke snakk om noe krevende greier for det meste og de er alle rolige og greie bikkjer. Men, flere av de litt aktive gjeterne kan jo virke litt masete på mange, og kanskje spesielt for deg som har spisshund fra før. :P mine slapper fint av inne, men de er alltid klare for action og spretter gjerne opp ved minste tegn på at det kan være noe på gang. De ligger ikke å sover dypt mens man tramper over dem på sin vei som feks en del spisshunder gjør. Og det kan jo virke stressende og masete på en del tipper jeg, ergo det jeg sa i sted, jeg tror ikke du vil ha problem med å holde hunden fornøyd med det aktivitetsnivået du beskriver, men det jeg tolker utifra dine innlegg er at det kanskje er en litt annen type hund du vil ha i hverdagen.? Og sånn sett så hadde kanskje en collie kort eller langhåret, bearded collie, toller, puddel eller springer passet deg ganske mye bedre? Fortsatt trenbare hunder men ikke helt like rastløs og "intens" på samme måte som belgere, en del bc'er osv.

Du har helt rett! Og belger her fullstendig utelukket, så mye hund trenger jeg ikke. Kelpie også. Og egentlig BC :)

Jeg har hatt pomeranian i mange år og er derfor litt ferdig med bjeffehund som har lav terskel på lyd. Pommen min er veldig treningsvillig og egner seg supert i agility, men han har som sagt aktivitetsnekt resten av livet fra veterinær. (vanskelig sak som jeg tenker mye på..det er en annen historie)

Eurasieren bjeffer ikke, men den kan jeg ikke trene når JEG vil. Kun når hun vil selv, fordi hun også er veldig vanskelig å belønne, og derfor MÅ synes det er dødsmorro for å ha lyst til å være med. Og med en gang det blir litt vanskelig, så er hun litt der at "det er ikke verdt det." og da hjelper det ikke om jeg står der med hverken yndlingsleken eller roastbeef i hånda.. Og det er nettopp dette jeg ønsker annerledes og grunnen til at jeg vurderer en til. Fordi jeg ikke kan terpe særlig mange ganger, eller holde på mer enn få minutter i gangen uten at hun bare ikke føler det er verdt det.

Så særhet i rasen er noe jeg faktisk LIKER. Jeg vil faktisk veldig gjerne ha en sær og litt egen rase. Men det jeg ønsker meg veldig er det som du sa "klar dersom de ser tegn på at noe er på gang" :)

Jeg undervurderer alltid meg selv og er redd for å skaffe meg for mye hund. Skal derfor bruke god tid på rasevalg sånn at jeg føler meg selvsikker på at jeg er nok for hunden. Jeg har 15 timer i døgnet 7 dager i uka å bruke på hunden/dyrene mine, men jeg har ikke helse til en hund som må løpe. Derimot kan jeg sette av så mye tid som hunden trenger på aktiviteter som ikke krever at jeg er utholdende/sterk i kroppen som løping/sykling/fjellturer. Faste treninger i hundeklubb hver uke vil den få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser understimulerte bc'er jevnlig, og det er ikke hyggelig. Men felles for de aller er at de får mye mindre aktivitet enn du skriver her. Men det er jo litt sære hunder. De har sine greier med både fikseringer og litt intens stirring, og det er ikke for alle. Så det er ikke sikkert det er hverken rasen eller hundetypen for deg. Men jeg tror ikke du skulle ha noen problemer med å tilfredsstille en. [emoji4]

Men vær obs for stress hvis du ender med border. Jeg ser så mye overstressa bordere på stevner at jeg har lyst til å dra av meg håret og grave meg et hull. Min stresser aldri når han først får arbeide, men jeg har hatt lyst til å flå ham et par ganger når han skal være passiv/vente på sin tur osv. Her handler det sikkert om både linjer, individer og oppdragelse, og jeg kjenner jeg skulle vært flinkere med ventetrening fra starten av med min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tonjek skrev:

Jeg ser understimulerte bc'er jevnlig, og det er ikke hyggelig. Men felles for de aller er at de får mye mindre aktivitet enn du skriver her. Men det er jo litt sære hunder. De har sine greier med både fikseringer og litt intens stirring, og det er ikke for alle. Så det er ikke sikkert det er hverken rasen eller hundetypen for deg. Men jeg tror ikke du skulle ha noen problemer med å tilfredsstille en. emoji4.png

Men vær obs for stress hvis du ender med border. Jeg ser så mye overstressa bordere på stevner at jeg har lyst til å dra av meg håret og grave meg et hull. Min stresser aldri når han først får arbeide, men jeg har hatt lyst til å flå ham et par ganger når han skal være passiv/vente på sin tur osv. Her handler det sikkert om både linjer, individer og oppdragelse, og jeg kjenner jeg skulle vært flinkere med ventetrening fra starten av med min.

Takk for det Tonje :) Jeg føler liksom ikke at jeg kan ha "hva som helst" med mine begrensninger i sykdommen. Men kanskje har jeg kapasitet til litt mer enn det jeg tror, og kanskje er ikke det jeg kan tilby så lite allikevel? Eller kanskje det er det... ? Vanskelig dette.. Det er jo også veldig avhengig av individ.

Jeg har møtt en del understimulerte BC-er som løper og herjer rundt i leiligheten og hopper opp på meg når jeg kommer inn døra og har helt raptus... En sånn hund vil jeg ikke leve med eller risikere å få siden jeg noen ganger får en tyngre sykdomsperiode som betyr mindre ting som skjer :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tonjek skrev: Jeg ser understimulerte bc'er jevnlig, og det er ikke hyggelig. Men felles for de aller er at de får mye mindre aktivitet enn du skriver her. Men det er jo litt sære hunder. De har sine greier med både fikseringer og litt intens stirring, og det er ikke for alle. Så det er ikke sikkert det er hverken rasen eller hundetypen for deg. Men jeg tror ikke du skulle ha noen problemer med å tilfredsstille en. [emoji4]

Men vær obs for stress hvis du ender med border. Jeg ser så mye overstressa bordere på stevner at jeg har lyst til å dra av meg håret og grave meg et hull. Min stresser aldri når han først får arbeide, men jeg har hatt lyst til å flå ham et par ganger når han skal være passiv/vente på sin tur osv. Her handler det sikkert om både linjer, individer og oppdragelse, og jeg kjenner jeg skulle vært flinkere med ventetrening fra starten av med min.

Takk for det Tonje [emoji4] Jeg føler liksom ikke at jeg kan ha "hva som helst" med mine begrensninger i sykdommen. Men kanskje har jeg kapasitet til litt mer enn det jeg tror, og kanskje er ikke det jeg kan tilby så lite allikevel? Eller kanskje det er det... ? Vanskelig dette.. Det er jo også veldig avhengig av individ.

Jeg har møtt en del understimulerte BC-er som løper og herjer rundt i leiligheten og hopper opp på meg når jeg kommer inn døra og har helt raptus... En sånn hund vil jeg ikke leve med eller risikere å få siden jeg noen ganger får en tyngre sykdomsperiode som betyr mindre ting som skjer :hmm:

Jeg syntes det høres ut som om du kan tilby nok, og at det egentlig bare kommer an på hva slags type hund du selv ønsker. Bc er jo veldig på, selv om de får stimulien sin, så er som sagt ikke en hund for alle. [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nuka skrev:

Puddel har jeg ingen erfaring med. Finnes det flere typer? Isåfall hvilken mener du?

De kommer i ulike størrelseskategorier, hvis det er det du mener. Det er litt variasjon på dem mtp lyd og trenbarhet, men jeg kjenner ikke rasen godt nok til å si mye om det. Men det er vel en oppdretter eller to her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kristiin skrev:

Jeg blir litt usikker jeg. Du liker særhet, men du vil ha en hund som vil trener når du vil og terpe...?

Ellers tror jeg mange raser passer.. Men jeg tenker retriever :)

Tja, det kommer kanskje an på hva slags særhet. Jeg liker en hund med litt egne meninger innimellom men den skal være treningsvillig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...