Gå til innhold
Hundesonen.no

Klippe pus selv


SAGA
 Share

Recommended Posts

Hei. Er det noen som har erfaring med å klippe/barbere katten sin?

Jeg gjorde det i fjor hos dyrlegen med det samme han var inne for en annen undersøkelse og allikevel skulle i narkose. Men i år tenkte jeg å prøve selv, da jeg ikke er komfortabel med å legge ham i narkose hvis jeg ikke MÅ. Han er 12 år nå og jeg har jo hørt at det blir mer risky med narkose jo eldre de blir.

Jeg har utstyret som trengs, men jeg aner jo ikke om katta vil samarbeide. Han er til vanlig en veldig bedagelig fyr som ikke lar seg skremme så lett. Han består av 99% ull, så det blir sikkert en del jobb:blink:. Ser for meg halvveis barbert katt som springer rundt i nabolaget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper mamma sin hver høst/vinter. Hun er rimelig hissig, så vi tar litt og litt. Tar hele ryggen og sidene, og der det eventuelt er kladder, hun har en pels som tover seg bare man ser på den. Jeg gjør det når hun ligger på fanget mitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å klippe ned katten til en venninne, uten at den er sedert. Jeg starter alltid med å klippe klørne på den FØRST, så jeg ikke ser ut som et blodig klorebrett etterpå. Nå er det imidlertid ofte mye mer skånsomt å klippe katten under narkose. Den slipper å kave seg opp å bli stresset og klippingen går mye fortere. Tror jeg ville valgt sedasjon på en 12-åring hvis den ikke var vant med å bli klippet fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barberer perseren til pappa 3-4 ganger i året. Han ligger rolig mesteparten og da kan jeg gjøre det alene, må ha hjelp når jeg skal barbere magen for å holde han litt så jeg får strukket huden. Nå har jeg gjort mesteparten alene i flere år, men i starten var vi alltid 2.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barbert ned gårdskatten til foreldrene til eksen. Hun er riktignok døv, så reagerer ikke på lyden på maskinen. Går greit nok, men hun blir litt grinete sånn utover. Skjønner det jo godt, for hun blir barbert ned fordi pelsen hennes tover seg og det er ingen der ute som tar seg bryet med å børste/klippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å klippe ned katten til en venninne, uten at den er sedert. Jeg starter alltid med å klippe klørne på den FØRST, så jeg ikke ser ut som et blodig klorebrett etterpå. Nå er det imidlertid ofte mye mer skånsomt å klippe katten under narkose. Den slipper å kave seg opp å bli stresset og klippingen går mye fortere. Tror jeg ville valgt sedasjon på en 12-åring hvis den ikke var vant med å bli klippet fra før.

Man skal ikke klippe kattens klør. Da vil den få problemer med å klatre etc. Jeg ville ikke anbefalt dette.

Katten min har så tett pels at alt av maskiner tetter seg og blir overopphetet. Bruker en liten frisørsaks. Vær oppmerksom på hvor du klipper! Den ene katten min sier ikke i fra hvis jeg klipper feil og sist hadde jeg klart å klippe han to ganger i halsen (tugge som hadde nesten "grodd fast" i halsen...).

Det er ikke vanskelig å klippe pus. Ta den på fanget og klipp litt og kos litt. Jeg klipper over flere dager! Må ikke ta alt samme dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svar folkens:D. Da tror jeg at jeg bare prøver. Har en Oster maskin som jeg brukt på storpuddelen min for mange år siden. Den tåler en del før den går varm.

Å ta han på fanget er kanskje en god ide. Og om noen klør ham under haka, eeeeelsker det, mens jeg jobber, kan det jo faktisk være håp:D. Satser på å klare det, for dyrlegeklipp er ikke pent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mushi skrev:

 

 

Man skal ikke klippe kattens klør. Da vil den få problemer med å klatre etc. Jeg ville ikke anbefalt dette.

 

Katten min har så tett pels at alt av maskiner tetter seg og blir overopphetet. Bruker en liten frisørsaks. Vær oppmerksom på hvor du klipper! Den ene katten min sier ikke i fra hvis jeg klipper feil og sist hadde jeg klart å klippe han to ganger i halsen (tugge som hadde nesten "grodd fast" i halsen...).

Det er ikke vanskelig å klippe pus. Ta den på fanget og klipp litt og kos litt. Jeg klipper over flere dager! Må ikke ta alt samme dag.

 

8 minutter siden, SAGA skrev:

Tak for svar folkens:D. Da tror jeg at jeg bare prøver. Har en Oster maskin som jeg brukt på storpuddelen min for mange år siden. Den tåler en del før den går varm.

Å ta han på fanget er kanskje en god ide. Og om noen klør ham under haka, eeeeelsker det, mens jeg jobber, kan det jo faktisk være håp:D. Satser på å klare det, for dyrlegeklipp er ikke pent. 

Støtter det som sies over med maskin. Har selv en god oster som fort blir varm når jeg barberer pus, og jeg må også ta i etapper. Katter har ikke like stiv pels som hunder, og den fine/bløte/tette pelsen setter seg lett fast i skjæret så maskinen går varm, selv med kjølespray!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Teserere skrev:

 

Støtter det som sies over med maskin. Har selv en god oster som fort blir varm når jeg barberer pus, og jeg må også ta i etapper. Katter har ikke like stiv pels som hunder, og den fine/bløte/tette pelsen setter seg lett fast i skjæret så maskinen går varm, selv med kjølespray!

Hmm, er det så stor forskjell på å klippe katt og hundepels med maskin? Tror likevel jeg vil prøve, hvis ikke pus blir redd stakkar, å heller ta det i små etapper og mange pauser. Eller......jeg vet ikke. Ene øyeblikket tenker jeg at det er forsøket verdt for å slippe dop. Kan jo hende det går strålende. I neste øyeblikk er jeg redd pus skal bli skremt og skadet :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mushi skrev:

 

 

Man skal ikke klippe kattens klør. Da vil den få problemer med å klatre etc. Jeg ville ikke anbefalt dette.

 

Katten min har så tett pels at alt av maskiner tetter seg og blir overopphetet. Bruker en liten frisørsaks. Vær oppmerksom på hvor du klipper! Den ene katten min sier ikke i fra hvis jeg klipper feil og sist hadde jeg klart å klippe han to ganger i halsen (tugge som hadde nesten "grodd fast" i halsen...).

Det er ikke vanskelig å klippe pus. Ta den på fanget og klipp litt og kos litt. Jeg klipper over flere dager! Må ikke ta alt samme dag.

Eh, nei... Jeg anbefaler ikke dette til vanlig med mindre man faktisk skal klippe katten selv mens den er våken. Hvilket jeg skrev. Selv om DIN katt er ok med å bli klippet,  noe som er merkverdig siden du har klippet den i halsen, så er det langt i fra alle katter som finner seg i å bli klippet. Jeg jobber med katter hver dag på dyreklinikk, så å tro at en hver katt aksepterer maskin og saks uten å gjøre kraftig motstand som kan resultere i et blodbad, er i beste fall naivt. Så ja, for egen og kattens sikkerhet, hvis man bryr seg om det da, klipp klørne på den før man barberer katten i våken tilstand. 

Som jeg også nevnte så anbefaler jeg å bedøve katter før man skal barbere dem ned. Og la veterinæren gjøre jobben. Av hensyn til både en selv og katten. Det å drive å "plage" den med klipping i flere dager er da absolutt ikke gunstig. 

For øvrig er det en innekatt jeg driver å barberer og klørne er skarpe igjen etter få dager. Min egen katt har sånn btw aldri skarpe klør da hun driver og biter dem. Hun kan både klatre og forsvare seg. Utrolig, men sant...

Skal man klippe ned katten så bør den dessuten ikke slippes rett ut i et kaldt klima. Og det er først fremst ute den trenger klørne sine.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kaja skrev:

Hva med å klippe med saks i stedet?

Har vurdert å begynne med saksa der han har mest pels. Men å klippe hele kun med saks blir vel neppe noe pent.

16 timer siden, Emilie skrev:

Eh, nei... Jeg anbefaler ikke dette til vanlig med mindre man faktisk skal klippe katten selv mens den er våken. Hvilket jeg skrev. Selv om DIN katt er ok med å bli klippet,  noe som er merkverdig siden du har klippet den i halsen, så er det langt i fra alle katter som finner seg i å bli klippet. Jeg jobber med katter hver dag på dyreklinikk, så å tro at en hver katt aksepterer maskin og saks uten å gjøre kraftig motstand som kan resultere i et blodbad, er i beste fall naivt. Så ja, for egen og kattens sikkerhet, hvis man bryr seg om det da, klipp klørne på den før man barberer katten i våken tilstand. 

Som jeg også nevnte så anbefaler jeg å bedøve katter før man skal barbere dem ned. Og la veterinæren gjøre jobben. Av hensyn til både en selv og katten. Det å drive å "plage" den med klipping i flere dager er da absolutt ikke gunstig. 

For øvrig er det en innekatt jeg driver å barberer og klørne er skarpe igjen etter få dager. Min egen katt har sånn btw aldri skarpe klør da hun driver og biter dem. Hun kan både klatre og forsvare seg. Utrolig, men sant...

Skal man klippe ned katten så bør den dessuten ikke slippes rett ut i et kaldt klima. Og det er først fremst ute den trenger klørne sine.

Har tenkt litt mer på det jeg sa om å gjøre det over flere dager. Jeg kommer IKKE til å gjøre det om pus blir redd. Da går vi til dyrlegen. Men om han bare er mark og tøyser, kan jeg prøve litt nå og da før det blir dop og dyrlege.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått fort maskin. Går det ikke så går det ikke. Det er jo bare å prøve. :-) Husk å strekke huden hans når du klipper så minsker risikoen for å klippe hull i han. Ville absolutt ikke klippet med saks. Som det kommer frem over her er det mye større risiko for å klippe han i huden, enn hva det er med maskin. Flokene sitter gjerne tett inntil huden, og da er det mye tryggere med maskin. Har selv barbert mange katter og det går som regel bra så lenge det skjer på kattens premisser. Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristina skrev:

Jeg ville gått fort maskin. Går det ikke så går det ikke. Det er jo bare å prøve. :-) Husk å strekke huden hans når du klipper så minsker risikoen for å klippe hull i han. Ville absolutt ikke klippet med saks. Som det kommer frem over her er det mye større risiko for å klippe han i huden, enn hva det er med maskin. Flokene sitter gjerne tett inntil huden, og da er det mye tryggere med maskin. Har selv barbert mange katter og det går som regel bra så lenge det skjer på kattens premisser. Lykke til!

Han har ingen floker. Skal bare ha sommerklippen:). Da går jeg for maskin, satser på "grei skuring" og tar ting etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer det en liten oppdatering på barbering av pus. Han var rolig som skjæra på tunet, den snille pusen min:wub:. Med litt kløing under haka samtidig, gikk det helt greit. Han gidder ikke så lenge av gangen, men da har vi bare tatt litt hver dag. Det ble jo ikke så veldig mye penere enn hos dyrlegen, men han får i hvert fall beholde mer lengde på pelsen med skjæret jeg bruker. Dyrlegen har jo kun skjær som tar helt inntil huden. Han nekter å stå på bordet da, faller bare sammen som en deigklump å skal ha kos, så litt vanskelig å få ting jevnt, men det vokser ut igjen. Største problemet er å få tatt undersiden. Han skal nemlig kun ligge på siden og mor skal bare gi blaffen å rote rundt der nede:P. Men jeg er veldig fornøyd med å ha så snill katt og klippen duger. I verste fall får vi ta en runde til i løpet av sommeren.

Nå blir det lettere å se flåtten og brunsneglene, som vi har maaaaange av, fester seg ikke så lett i pelsen. De er noe dritt å få inn:drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...