Gå til innhold
Hundesonen.no

Underbitt? Penger tilbake?


heia124
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg kjøpte en valp på 8 uker. Valpen hadde da ingen antydninger til underbitt eller overbitt og ingen av foreldrene har det. Valpen solgtes ikke som avl, men kos. Altså det står ikke avl i kontrakten.. Nå etter snart 1 år har han fått underbitt.. Jeg betalte 14000 og hunden er reg i NKK. Kan jeg kreve penger tilbake???? Selv om det ikke står i kontrakten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel ikke kreve det, men du kan jo være heldig og ha en oppdretter som tilbyr kompensasjon.

Har hunden så stort underbitt at det er hemmende for hunden?

Når valpen ikke ble kjøpt med tanke på utstilling eller avl synes jeg personlig det er tullete å kreve pengene tilbake for noe så "ubetydelig" (ubetydelig i gåsetegn fordi hunden avhengig av hvor stort underbittet er kan få problemer etterhvert hvis man er riktig uheldig).

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hund med tannmangel. Det plager ikke hunden, så jeg har heller ikke bedt om kompensasjon for dette fra oppdretter. Jeg ville avle på min hvis hun var egnet, men da er hun altså ikke det, og forblir kosehund ut livet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, heia124 skrev:

Hei. Jeg kjøpte en valp på 8 uker. Valpen hadde da ingen antydninger til underbitt eller overbitt og ingen av foreldrene har det. Valpen solgtes ikke som avl, men kos. Altså det står ikke avl i kontrakten.. Nå etter snart 1 år har han fått underbitt.. Jeg betalte 14000 og hunden er reg i NKK. Kan jeg kreve penger tilbake???? Selv om det ikke står i kontrakten

Hindrer det hunden i å være selskap, kos eller andre ting den var ment å være? Plager det hunden på noen måte? 

Nei, du får mest sannsynlig ikke noen kompensasjon for det om det ikke står i kontrakten og om hunden ikke plages av det så er det vell ikke noe å kompensere heller. Om hunden plages av det så ville jeg tatt det opp og evt spurt om kompensasjon for utgifter problemet fører med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette kan du ikke kreve penger tilbake for. Valpen hadde ikke underbitt da du kjøpte den, og siden det er et levende vesen er det vanskelig å forutsi nøyaktig hvordan hunden kommer til å utvikle seg i framtida. Håper dette ikke er noe som plager hunden din. Kos fungerer den nok utmerket til uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt KAN du kreve penger tilbake. Det er ikke noe som stopper deg fra det.

MEN du skal være klar over at for å få pengene tilbake så kan oppdretteren også kreve varen (aka hunden) tilbake for at du skal få tilbake pengene.

(om hunden ikke plages, og er ikke kjøpt for avl. Så ser jeg ikke helt hvorfor du skal ha penger tilbake jeg heller. Enig med de overstående der. Har selv kjøpt flere hunder til fullpris som skulle bli avlshunder, men ikke ble det pga medfødte feil som ikke man kunne vite kom. Har ikke krevd noe tilbake av den grunn. Og de ble kjøpt inn som potensielle avlshunder.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er jo ikke fabrikkvare. En valp leveres jo med melketenner og forsatt veldig "uferdig " i både munn/bitt og  kropp ,så ting kan dukke opp. Om hunden lever fint med "feilen " sin og du ellers er fornøyd  er det jo ikke noe og henge seg opp i. Du har jo ingen planer om avl så da er det bare en bagatell egentlig :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jammen meg jeg vil ha bare sonenvalpekjøpere i mine fremtidige kull, sonenfolket vil jo ikke ha igjen penger for noen ting de! 

I mine kontrakter har jeg at de får igjen en viss sum (husker ikke helt hvor mye det var nå) ved bittfeil, eller noe sånt. Det dekker både tannmangel, overbitt og underbitt. Heldigvis for meg, så er det bare den jeg beholdt sjøl som har tannfeil :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Min er overbitt, og jeg fikk en tusenlapp i avslag pga. bittet. Frøkna var kun kjøpt til kos, og det kunne aldri falt meg inn å be om avslag - det var oppdretters egen avgjørelse.

Kan jeg spørre hvor du har kjøpt din fra?

Min søster fikk et ganske stort avslag da hun kjøpte sin cavalier.

Men den har en stor bittfeil, som i verste fall ville gitt en del utgifter til veterinær.

Tror dog ikke det har gitt noen men, og hunden er jo en fantastisk familiehund uansett!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har alltid hatt i kontraktene at det gis kompensasjon ved tannmangel og bittfeil. Har man betalt full pris for en vare så skal den da vitterlig være uten feil og mangler.  

Kunne ikke falle meg inn å ikke ha det i kontrakten.  Det blir imidlertid dessverre mer og mer vanlig at oppdrettere tror de garderer seg ved å skrive at de bare selger hunder til kos, og dermed kan de fraskrive seg ethvert ansvar for feil og mangler.  En uting rett og slett synes jeg.  En hund som er av en rase som IKKE skal ha underbitt har en feil iht beskrivelsen av varen og da bør det gjenspeiles i pris.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Belgerpia skrev:

Har alltid hatt i kontraktene at det gis kompensasjon ved tannmangel og bittfeil. Har man betalt full pris for en vare så skal den da vitterlig være uten feil og mangler.  

Men hva er feil og mangler? En tannmangel eller bittfeil er jo lett å se, men hva med andre feil? Karperygg, trang bak, dårlig farge, lyse øyne, hale midt på ryggen... ører som henger litt, ører som er feilplassert, utvridde poter, dårlige bevegelser, dårlig temperament? 

Hva når en hund med tannmangel like vel får sine championater og titler? 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en krøllhalehund med hengehale. Han kan bære den løftet over ryggen når han er ivrig og glad, ellers henger den rett ned. Den skal egentlig bæres i en tett krøll over ryggen. Jeg får ingenting igjen for det, vi kjøpte valpen til kos og familiehund vi også. Men hengehale har ingen betydning for hunden annet enn at andre tibber syns han har rart språk, så det avhenger vel av grad av underbitt. Er det til sjenanse for hunden eller kan føre til dyrlegeutgifter man ellers ikke ville hatt er vel kompensasjon på sin plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
25 minutter siden, Siri skrev:

Men hva er feil og mangler? En tannmangel eller bittfeil er jo lett å se, men hva med andre feil? Karperygg, trang bak, dårlig farge, lyse øyne, hale midt på ryggen... ører som henger litt, ører som er feilplassert, utvridde poter, dårlige bevegelser, dårlig temperament? 

Hva når en hund med tannmangel like vel får sine championater og titler? 

Jeg garanterer ikke at den blir champion, men jeg garanterer at den har de bitene den bør ha. Gir også garanti for HD, AA og øyesykdommer  - synes det er helt normalt.  

Men jeg synes det er en forbanna uting at det presiseres at hunder selges som kosehunder. For da er det ikke så farlig om det er litt feil og mangler liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Tror det står i kontrakten vi fikk at vi får kompensasjon ved alvorlig grad av HD, men da skal også oppdretter ha hunden tilbake.

Hvorfor det? Hva skal oppdretter med en HD-hund, liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Belgerpia skrev:

Jeg garanterer ikke at den blir champion, men jeg garanterer at den har de bitene den bør ha. Gir også garanti for HD, AA og øyesykdommer  - synes det er helt normalt.  

Men du garanterer jo at den har bitene satt på riktig plass også (bitt)... men når er et bitt så feil at det gir grunn til tilbakebetaling? 
Hva med andre sykdommer? Er det bare HD/AA og øyesykdommer som er viktig? Hva om bikkja utvikler allergi? Burde ikke det også stå i kontrakten? Epilepsi? Hvorfor er det bare noen lidelser som gir grunn til tilbakebetaling og ikke alle? Burde det kanskje stå at om bikkja blir syk får du tilbake slik eller så? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Men du garanterer jo at den har bitene satt på riktig plass også (bitt)... men når er et bitt så feil at det gir grunn til tilbakebetaling? 
Hva med andre sykdommer? Er det bare HD/AA og øyesykdommer som er viktig? Hva om bikkja utvikler allergi? Burde ikke det også stå i kontrakten? Epilepsi? Hvorfor er det bare noen lidelser som gir grunn til tilbakebetaling og ikke alle? Burde det kanskje stå at om bikkja blir syk får du tilbake slik eller så? 

Vi har kontrakter der de får igjen penger når de røntger for HD/AA og øyelyser, derfor er det nevnt spesifikt i kontraktene. Skulle det dukke opp epilepsi, allergi eller annet, så vil vi selvsagt tilby tilbakebetaling i de tilfellene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver aldri at valpen er til kos/fritid.  Jeg gir selvsagt avslag om noen feil av betydning for hunden er synlige ved overlevering. Ellers er det bare testikler jeg har spesifisert sum tilbakebetalt på. Andre ting håper jeg dekkes av at jeg uttrykker gjentagende ganger at jeg ønsker litt oppdateringer og ikke minst beskjed om noe blir galt. Da vil jeg ta eventuell erstatning der og da med eier. 

Jeg skal u fremtiden oppfordre ennå sterkere til at de  øyelyser og gonioskoperes,  ved at jeg betaler litt av utgiftene for dette. Ved eventuell sykdom så kommer det an på sykdommen hva de får. Forskjell på en tråd PPM som overhodet ikke er til noen hindring og glaukom som gjør at hunden må fjerne øyet/øynene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Hvorfor det? Hva skal oppdretter med en HD-hund, liksom? 

Ikke vet jeg! Liten oppdretter da, mer som familiehunder. Ser nå at det faktisk ikke er merket av i kontrakten om han er til selskap, avl eller utstilling. Siterer ordrett: "Skulle hunden etter levering utvikle sterk grad av HD (under forutsetning av at hunden er foret og mosjonert riktig, og ikke holdt for fet, eller mosjonert for hardt) eller tosidig/ensidig kryptorkisme, skal kjøperen ha rett til å få halve kjøpesummen tilbake. Kravet om slik tilbakebetaling skal være rettet til selger innen hunden er fylt 16 mnd når det gjelder HD" Altså innen en måned etter at han HD-røntges ved 15-mnd alder slik vi har forpliktet oss til. Får man HD-resultater avlest innen en måned? Fortsetter: "OBS: Det er et vilkår for tilbakebetalingen av denne halve kjøpesummen at den kjøpte hunden leveres tilbake til selgeren."

For oss er det totalt uaktuelt å levere ham tilbake, da vi tror vi kan gi ham et bedre liv med HD enn oppdretter kan.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk igjen 4000 (halve prisen) på min hannhund siden han er krypt. Vi hadde det ikke i kontrakten, og jeg spurte heller ikke etter å få igjen penger. Men oppdretter syntes det var ok. Nå kommer det til god bruk, da, siden han har fått en drital adferd pga for mye testosteron, og skal nå kastreres.

Jeg har derimot ikke fått tilbake noe for HD'en (D), men det kommer jeg ikke til å spørre om heller. Oppdretter har avlet på frie hunder med nesten kun fritt bakover på linjene, så jeg syntes ikke kun kan belastes for at genene har gitt hunden min fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Ikke vet jeg! Liten oppdretter da, mer som familiehunder. Ser nå at det faktisk ikke er merket av i kontrakten om han er til selskap, avl eller utstilling. Siterer ordrett: "Skulle hunden etter levering utvikle sterk grad av HD (under forutsetning av at hunden er foret og mosjonert riktig, og ikke holdt for fet, eller mosjonert for hardt) eller tosidig/ensidig kryptorkisme, skal kjøperen ha rett til å få halve kjøpesummen tilbake. Kravet om slik tilbakebetaling skal være rettet til selger innen hunden er fylt 16 mnd når det gjelder HD" Altså innen en måned etter at han HD-røntges ved 15-mnd alder slik vi har forpliktet oss til. Får man HD-resultater avlest innen en måned? Fortsetter: "OBS: Det er et vilkår for tilbakebetalingen av denne halve kjøpesummen at den kjøpte hunden leveres tilbake til selgeren."

For oss er det totalt uaktuelt å levere ham tilbake, da vi tror vi kan gi ham et bedre liv med HD enn oppdretter kan.

 

Hæ? Skal du få igjen halve kjøpesummen om du leverer ham tilbake? Det hørtes ut som en merkelig løsning...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er oppdrettere, hvordan skal jeg forholde meg til dette?

"Hvis uforutsette ting skulle oppstå som gjør at hunden må omplasseres, vil oppdretteren i henhold til nedenstående punkter ha rett til å ta tilbake hunden vederlagsfritt dersom:

Kjøper påviselig vanskjøtter hunden, kjøperen uten saklig grunn ønsker å avlive hunden, kjøper av bestemte årsaker ikke lenger finner å kunne ha hunden i sitt hjem, kjøper krever oppdretter for uforutsette utgifter til veterinær etc."

Vanskjøtsel skjønner jeg,avlivning likeså selv om det blir en skjønnssak hva som er saklig grunn. Men det er ingen steder spesifisert noe om hva som er "bestemte årsaker"... 

Nå ble jeg forvirra!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...