Gå til innhold
Hundesonen.no

Bein funnet i skogen, ok å spise?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Rett som det er finner Casper seg bein i skogen, og han blir så glad. Jeg tror han hadde spist hele om han hadde fått lov, men det får han ikke. Både fordi jeg ikke vil våkne av at det klirrer i bein på gulvet neste morgen, men også fordi jeg ikke aner om det egentlig er ok å spise? Er vel stort sett bein etter elg og rådyr vil jeg tro. Kanskje ett og annet menneske. 

Merkelig nok smaker disse gamle, tørre beina mye bedre enn de mer kjøttfulle som koster en formue på dyrebutikken. Så det er iallefall en billig snack... men ja, er det bra, ok, eller direkte dumt å la ham få smake litt på disse?

tusen006lolapagola.jpg?resize=1002%2C705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har spist sin del av bein i skauen, både med og uten skinn :P Tror ikke de har blitt dårlige i magen av det enda. Noen ganger er de så heldige å finne litt rester av råttent kjøtt på det og, da fiser de ganske jævelig etterpå.... Om det er farlig aner jeg ikke, men det hender jeg prøver å stoppe dem hvis de blir liggende å gnage for lenge, i hovedsak fordi jeg ikke gidder å stoppe og vente på dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Til overskriften: nei... Jeg råfôrer bikkja og er ikke hysterisk ang bakterier osv, men rått kjøtt skal også ha vært fryst før det gis, og du aner ikke hva dette er for noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
22 minutter siden, Yellow skrev:

Til overskriften: nei... Jeg råfôrer bikkja og er ikke hysterisk ang bakterier osv, men rått kjøtt skal også ha vært fryst før det gis, og du aner ikke hva dette er for noe. 

Rått kjøtt skal være fryst før det gis fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til overskriften: nei... Jeg råfôrer bikkja og er ikke hysterisk ang bakterier osv, men rått kjøtt skal også ha vært fryst før det gis, og du aner ikke hva dette er for noe. 

Det har hittil ikke vært noe kjøtt på beina han har funnet, de har nok ligget en stund, lukter ikke råttent. Tror ikke jeg hadde latt han spise det om det var kjøtt på, det blir for ekkelt, sannsynligvis ville det vel vært halvråttent .

Jeg tenkte i utgangspunktet ikke på bakterier faktisk (burde ha gjort det sikkert), tenkte mer på konsistensen på beina.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
12 timer siden, Joachim skrev:

Rått kjøtt skal være fryst før det gis fordi?

For å ta knekken på evt parasitter. Skal og skal, veldig anbefalt. 

På samme måte som det ikke er anbefalt for oss å filetere og spise rå fisk rett fra havet heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Yellow skrev:

Får å ta knekken på evt parasitter. Skal og skal, veldig anbefalt. 

På samme måte som det ikke er anbefalt for oss å filetere og spise rå fisk rett fra havet heller. 

Parasitter er ikke nødt å dø av litt kulde dessverre.. 

Og vi spiser jo sushi? Vi kan også spise rått kjøtt.. Det vi faktisk ikke bør spise rått, er pga bakterier og ikke parasitter.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Krutsi skrev:

Parasitter er ikke nødt å dø av litt kulde dessverre.. 

Og vi spiser jo sushi? Vi kan også spise rått kjøtt.. Det vi faktisk ikke bør spise rått, er pga bakterier og ikke parasitter.. 

Det er vel også relativt strenge regler for behandling og oppbevaring av sushi...? (for de som selger det altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, simira skrev:

Det er vel også relativt strenge regler for behandling og oppbevaring av sushi...? (for de som selger det altså)

Ja, men det er ikke selve fisken som er skummel nødvendigvis, men oppbevaringen etterpå..  Rent rått kjøtt eller fisk er som oftest ikke farlig å spise.. Men selvfølgelig så er det noen unntak.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Krutsi skrev:

Parasitter er ikke nødt å dø av litt kulde dessverre.. 

Og vi spiser jo sushi? Vi kan også spise rått kjøtt.. Det vi faktisk ikke bør spise rått, er pga bakterier og ikke parasitter.. 

Fisk som brukes til sushi skal ha vært frosset ved -20 grader i minst et døgn før det brukes. Dette er pga parasitter (Anisakis simplex og Pseudoterranova decipiens) og ikke bakterier. Unntaket er oppdrettslaks. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...