Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang og langline, hvor går grensa?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

Fritt etter. Luiz trener på å være "løs" hele året. Senest i går gikk vi i Torshovdalen, og møtte et hav av hunder, men trengte ikke å stoppe han i lina noen gang!? 

Men nå har vi en hund med ekstremt lite "killer"-instinkt, har ikke drept en mus han har møtt engang og går omtrent 95% av tiden under 10 meter fra oss. Når vi går på sti i skogen, holder han seg tilnærmet alltid på stien, og blir stoppet i lina om han prøver noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Maries skrev:

Får man bot om hunden er i langline i nærheten av deg (i avstand til å ta tak i linen), men ikke holder i linen?

Bikkja er jo ikke i bånd om den får vase rundt med et langt tau etter seg som ingen holder i, så om du treffer på en skikkelig regelrytter, så kan du selvfølgelig få ei saftig bot, med rette.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Maries skrev:

Får man bot om hunden er i langline i nærheten av deg (i avstand til å ta tak i linen), men ikke holder i linen?

Men opprettholder man lovens intensjon ved å la bikkja vase fritt med langline etter seg? Om bikkja forstyrrer vilt (trenger ikke drepe viltet, loven snakker om å forstyrre) bryter man den. og det kan man få til med en lang fleksiline eller langline. Så litt avhengig av hvordan forvalteren av loven tolker den kan du få bot for å bryte båndtvang selv i et for langt bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ulike oppfatninger også hos lovens håndhevere om hva som er "Båndtvang". Den siste jeg snakket med om dette har den politikken at om hunden går løs, ved eier, og eier virkelig har full kontroll (og altså ikke bare tror at han har det...), så er det innenfor lovens rammer. Da forstyrrer jo ikke hunden vilt, fugl eller annet. I langline derimot kan hundene lett komme til småfugler og rådyrkalver som trykker i krattet.
Kluet er full kontrolll. Aboslutt. Og har man ikke full kontroll, er ikke løshengende langline særlig mye bedre enn en løs hund som surrer rundt etter eget forgodtbefinnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, enna skrev:

Der er ulike oppfatninger også hos lovens håndhevere om hva som er "Båndtvang". Den siste jeg snakket med om dette har den politikken at om hunden går løs, ved eier, og eier virkelig har full kontroll (og altsp ikke bare tror at han har det...), så er det innenfor lovens rammer. Da forstyrrer jo ikke hunden vilt, fugl eller annet. I langline derimot kan hundene lett komme til småfugler og rådyrkalver som trykker i krattet.
Kluet er full kontrolll. Aboslutt. Og har man ikke full kontroll, er ikke løshengende langline særlig mye bedre enn en løs hund som surrer rundt etter eget forgodtbefinnende.

Men treffer du "feil", så hjelper det ikke hvor mye kontroll du har om ikke bikkja er fysisk i bånd. Desverre. 

Båndtvangen krever at hunden er fysisk sikret av gjerde eller bånd og under kontroll.  

 

Ikke direkte til @enna bare mer som generell opplysning.

Her er om den ordinære båndtvangen 

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m. 
I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. 

 

Her er generelt om sikring av hund, den som har hunden i bånd er faktisk pålagt å ha kontroll. Så sviming med 15 meter langline for synsskyld er faktisk ikke godkjent "ever"

 

Kapittel 2. Sikring av hunder 

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. 
Vilkår for å la hund være løs:

Hunder kan være løse bare når de
a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. 
Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.   

----

Hilsen hun som selv bryter båndtvangen :icon_redface: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tekopp skrev:

Men opprettholder man lovens intensjon ved å la bikkja vase fritt med langline etter seg? Om bikkja forstyrrer vilt (trenger ikke drepe viltet, loven snakker om å forstyrre) bryter man den. og det kan man få til med en lang fleksiline eller langline. Så litt avhengig av hvordan forvalteren av loven tolker den kan du få bot for å bryte båndtvang selv i et for langt bånd.

Hvor står det noe om å forstyrre? Jeg har bare lest det Raksha siterte nedenfor, og det er det jeg forholder meg til, men mulig jeg har gått glipp av noe?

 

58 minutter siden, Raksha skrev:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m. 
I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emmy skrev:

Hvor står det noe om å forstyrre? Jeg har bare lest det Raksha siterte nedenfor, og det er det jeg forholder meg til, men mulig jeg har gått glipp av noe?

skade = forstyrre, i endel sammenhenger. I endel tilfeller tar dyr direkte skade av å bli forstyrret, spesielt når de yngler.

Huska litt feil, trodde forstyrre sto i lovteksten, er nesten et helt år siden sist jeg leste den. Kanskje det var i min kommunes forskrifter de snakket om forstyrring (vi fikk relativt nylig kommunalt regelverk på båndtvang her). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tekopp skrev:

skade = forstyrre, i endel sammenhenger. I endel tilfeller tar dyr direkte skade av å bli forstyrret, spesielt når de yngler.

Huska litt feil, trodde forstyrre sto i lovteksten, er nesten et helt år siden sist jeg leste den. Kanskje det var i min kommunes forskrifter de snakket om forstyrring (vi fikk relativt nylig kommunalt regelverk på båndtvang her). 

OK, skjønner. Men da man vel forby all ferdsel og ikke bare hunder ...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hensikten med langline om ikke bikkja skal gå spor eller om jeg ikke skal holde i den på noen måte... Da bruker jeg heller flexiline, om de skal gå med langbånd i skogen. Mer praktisk.

Men ja, vi forstyrrer nok det meste av ville dyr når vi går tur, selvom hundene går i bånd. Og tenk når vi sykler igjennom skogen, viltet blir nok forstyrret. Men jeg tror de takler det langt bedre, enn å bli jaget og jaktet på av en løs hund ute av kontroll. Man kan ikke bli helt firkanta heller.

Det er forskjell på å slippe en fjært og å drite i buksa :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Red Merle skrev:

Ser ikke hensikten med langline om ikke bikkja skal gå spor eller om jeg ikke skal holde i den på noen måte... 

Da hadde jeg aldri fått trent innkalling..? Langline er er must for meg når hunden ikke er under full kontroll og ikke har killer-innkalling. Bare for å presisere, når hunden har på langline er den under full kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at dette er så vanskelig jeg. Kontroll og bånd. Gå gjerne i marka, men unngå helst områder man vet det er mye dyr, marka er i de fleste tilfeller ganske så stor og det finnes gjerne egnede turveier som forstyrrer mindre enn de små, nesten usynlige stiene. Ikke la hunden, eller deg selv, vase ukritisk rundt i terrenget. Vis hensyn og sunn fornuft og så langt det lar seg gjøre la dyrelivet få fred. Spesielt de første mnd av båndtvangen hvor dyrene går drektige, føder/klekker, ligger på egg (det er også mye bakkehekkende fugl, også i endel by-parker), har små som ikke klarer seg selv osv. Man kan aldri bli 100 %, men man kan iaf vise hensyn og gjøre så godt man kan. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Elita2005 skrev:

Da hadde jeg aldri fått trent innkalling..? Langline er er must for meg når hunden ikke er under full kontroll og ikke har killer-innkalling. Bare for å presisere, når hunden har på langline er den under full kontroll.

Du kan jo trene innkalling resten av året? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rosinbolle skrev:

Du kan jo trene innkalling resten av året? :)

Da hadde nok jeg hatt mindre kontroll over hunden enn jeg har nå... Så jeg fortsetter hvertfall å ha hunden vår i langline, som for det meste ligger på bakken, hele året. Sånn det er nå er hunden under kontroll hele tiden, og samboeren og jeg har utviklet et meget godt falkeblikk. 

Jeg tror også han hadde blitt sprø av å ikke kunne løpe "fritt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan løser dere det  med valp i båndtvangs tiden. Føler jo det er viktig ham får brukt seg fysisk også.  Han er jo ganske aktiv på tur,er jo over,under,rundt og halvveis fugl når han løper løs.  I bånd blir han jo veldig begrenset, så syntes han ikke får utløp for nok energi. Vi trener jo lydighet og div annet hver dag I tilegg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan løser dere det  med valp i båndtvangs tiden. Føler jo det er viktig ham får brukt seg fysisk også.  Han er jo ganske aktiv på tur,er jo over,under,rundt og halvveis fugl når han løper løs.  I bånd blir han jo veldig begrenset, så syntes han ikke får utløp for nok energi. Vi trener jo lydighet og div annet hver dag I tilegg da. 

Løs på inngjerdet område eller i langline. Eventuelt langline hengende etter på åpent område hvor du har god oversikt og hvor gresset er kort nok til at det er mulig å se fugler og dyr (for eksempel rådyr som ligger og trykker).

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt trøtt av hele båndtvang diskusjonen kjenner jeg. Jeg er en sånn person som lar hunden gå med langline, uten at jeg holder i den. Og ja, jeg tenker at jeg bryter båndtvangen da og jeg har ingen problemer med å akseptere det. Det er bare til å moralisere, kjefte og whatever, så lenge jeg vet jeg har kontroll så er det det viktigste og det er det jeg føler med langlinen på. Jeg er trøtt av at vi skal gå rundt å "passe på" hverandre og i det hele tatt bry seg om hva andre driver med. Noen bryter båndtvangen, noen gjør ikke, sånn vil det alltid være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig kjipt når uhellet er ute og alle hundeeiere kollektivt må svare for de tilfellene hvor hunder jager eller skader vilt. Årsaken til dette er at jeg føler at hundeiere og hunder får færre og færre rettigheter i et samfunn hvor alle eventualiteter skal dekkes, hensystas og sikres, slik at vi som velger å leve med en "luksus" som et kjæledyr som må ut i verden og lufte seg, bare må føye oss etter det fordi rettighetene våre og livskvaliteten til dyra våre overhodet ikke prioriteres. Derfor håper jeg at alle gjør sitt beste for at bikkjene deres ikke skal være til sjenanse for viltet. Samtidig er jeg langt over den tida hvor jeg kjente på en rettferdig harme overfor møtende hundeeiere (uansett hvor hunden var løs) og gjerne sa i fra til dem. Det orker jeg ikke. Har de hunder som henger i ræva på mine og det er naurlig å nevne at både fordi bikkja ikke blir med og av hensyn til båndtvang, så bør den tas i bånd, så sier jeg noe, men ikke ellers.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sissi skrev:

Men hvordan løser dere det  med valp i båndtvangs tiden. Føler jo det er viktig ham får brukt seg fysisk også.  Han er jo ganske aktiv på tur,er jo over,under,rundt og halvveis fugl når han løper løs.  I bånd blir han jo veldig begrenset, så syntes han ikke får utløp for nok energi. Vi trener jo lydighet og div annet hver dag I tilegg da. 

Aron har gått i bånd siden han var 11 uker-ish. Utenom på jakt. Da er det så enkelt at man må finne andre måter å løse energibomber på :) 

slik er det fortsatt her i heimen. Spesielt rett etter jaktsesongen er over kan det være en prøvelse, da han er i toppform. Men det er mitt problem, så jeg må bare finne en måte å løse det på, uten å slippe løs bikkja :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...