Gå til innhold
Hundesonen.no

Når står deres tisper?


maysofie
 Share

Recommended Posts

Litt nysgjerrig på om hva som egentlig er vanlig angående stådager i løpetid rundt om og avvik, så de som har eller har hatt tisper i hus, spe gjerne på litt informasjon om deres hunder :) 

Hvilke dager i løpetiden regner du som at hun har stådager/er høyløpsk, og anser du det som normalt? Hvilke indikasjoner på stådager ser du etter? Er det liknende tidspunkt hver løpetid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Hun har hatt løpetid to ganger. Dag 11-15 ca. Merker ikke at hun har hatt løpetid bortsett fra at hun bretter halen til side og stiller seg opp for den andre hunden min akkurat de dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca fra de begynner å løpe, til det er godt og vel over. For kjent"folk" da :P

Når de er på topp, og paringsklare er stort sett 13-16 dag. +/- litt. Har dog hatt alle varianter. Fra tispe som hadde optimalt paringstidspunkt fra 18 - 23 (!) dag. Ei som måtte pares på dag 5 ved første kull, og dag 14 på sitt andre kull (da skjønte jeg ingenting :P )  Hun som venter kull her nå, ble paret på dag 9 elns. Det er helt uvanlig tidlig. Kjenner det er greit å ha en hanhund som varsler ca 2 dager før rett tid.

Men ser det er raseforskjeller også. Hygenen har maks en dag eller to hvor hun står, haldenen har ikke hatt en eneste stådag, som jeg har sett, på sine to løpetider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbisen jeg hadde sto på dag 7-8 ish og holdt det gående i nesten 1 uke. Grøss... Hun kom til oss ca 4 1/2 år gml så jeg vet ikke helt hvordan løpetidene hennes som unghund var. 

Kelpisen hadde nylig sin fjerde løpetid, men det var den første hun var høyløpsk på. Sto da på dag 10 til 12-13. Brettet halen til siden og var enda mer klegnete og intens enn hun ellers er. Hadde også veldig mye lyder under hele løpetiden, ikke bjeffing men mer type "sukk og stønn"  (om det gav noe mening). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa jeg hadde valpekull på for mange år siden, stod på dag 10 og 11, ble parret på dag 11 og var overhodet ikke spesielt interessert i hannhunden dagen etter parringen. Hennes datter fant jeg først ut av stådagene til da jeg fikk hannhund i hus. Hun stod ikke før på dag 18 - og et par-tre dager etter det. Nåværende tispe har hatt bare to løpetider, men har begge ganger vært høyløpsk på dag 12 og 13. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra dag 9 til dag 16 har mine blitt paret, men jeg kjenner også tisper som har blitt paret så tidlig som dag 6, og kun står den ene dagen, de som ikke er klare før dag 17-18, eller de som har latt seg pare i ei uke i strekk, så det er veldig individuelt. Rent gjennomsnittlig har vel tispene mine blitt paret sånn mellom dag 12 og 14 et sted. Jeg har jo flere tisper, så for meg er det jo lett å se når de begynner å ri på hverandre, og time paringen utifra det, men jeg er så nasty at jeg også sjekker og kjenner hvordan de ser og kjennes ut bak, og følger med på fargen på det som kommer ut. Lært av en gammel oppdretter, og det har stemt ganske bra med paringstidspunkter utifra dette. Har aldri tatt utstryk og slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig, så aner jeg faktisk ikke når de står. Jeg synes alle mine tisper ha blødd likt gjennom hele løpetiden. Jeg har heller ikke hatt noen avlsplaner og under løpetid så holdes de uansett i bånd(stort sett). I fjor ved Nemis løpetid gikk vi en del tur med ei venninne og hennes hannhund. Begge var så klart i bånd, men det var tydelig når Nemi var inne i stådagene. Hvilke dager dette var i løpetiden bet jeg ikke merke til, men sånn ca i rundt 2.-3. uke eller noe sånt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...