Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten hund med middels/høyt aktivitetsnivå


Erza
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg forbereder meg til anskaffelsen av en ny hund de neste månedene, og selv om jeg sitter igjen med mange tanker rundt dette, tenkte jeg det kunne være greitt å høre om noen andre hadde noen gode forslag. Jeg leter nå gjennom alt fra rasehunder til blandinger og voksne omplasseringshunder, men jeg føler jeg har druknet litt i søket. 
Jeg er oppvokst med jakthunder, og selv om vi har hatt utrolig mange fantastiske hunder over årene og vi har en nå som jeg aldri ville byttet bort, er det ikke noe jeg vil ha. Jaktinstinkt er helst noe jeg vil unngå. Jeg elsker gjeterhunder, men jeg er redd for at de kan bli litt for mye for meg, da dette er min første helt egne hund.

Nå blir jeg litt kravstor, men her er listen med ting jeg ser etter:
- Liten størrelse. Helst under 40-45 cm, da jeg reiser litt at og frem og bor på hybel store deler av året. 
- Førerorientert. Jeg vil ha en hund som er opptatt av hva jeg gjør og følger med på meg. Kontakt er veldig viktig for meg, og jeg ønsker meg at hunden kan gå løs. (selv om dette handler mye om trening.)
- relativt lett å trene  og arbeidslyst. Jeg har lyst på en hund som har lyst å jobbe, og selv om det ikke er på ett høyt nivå vil jeg gjerne drive med hverdagslydighet og kanskje agility i blant.Elsker å holde på med triksing både inne og ute.
- trenger ikke elske alt og alle, men gjerne en sosial hund da jeg bor med to andre hundeglade folk.
- Litt bjeffing er greitt, men jeg vil helst være på god talefot med de jeg leier hos, da det er vanskelig nok å finne seg ett sted å bo uten at hunden bjeffer 24/7. 

Hva jeg kan tilby:
Mye aktivitet, og daglig litt mentaltrening, men ikke noe intenst. Rundt 2 timer med tur hverdag fordelt på dagen, hvor en av turene er 1 time eller lengre. Gjerne deler løs, og med mulighet for lek i mellomtiden. Jeg trives godt i skogen, og i helgen blir det lengre turer i skogen og i fjellet. Ellers er jeg igang med jogging og sykler litt, hvis hunden har lyst/mulighet å være med på dette. I tillegg har jeg lyst å gå på kurs, og kommer til å prøve meg på agility og lydighet, men hvor ofte dette blir vet jeg ikke. Korte dager alene, da jeg aldri er borte mer enn 4-5 timer, og det er bare to eller tre dager i uken maks.

Nå må jeg innrømme at drømmerasen er border collie, men denne rasen faller ut på grunn av bosituasjon, størrelse og at jeg rett og slett ikke tror jeg klarer å gi den hva den trenger. Jeg har alltid hatt store hunder, så en liten hund er en stor forandring for meg, så jeg håper ikke jeg stiller for mange krav. Den kommer til å bo sammen med den andre hunden min, en vestsibirsk laika, i feriene, så derfor er det viktig at hunden tåler en støt. Passer selvfølgelig på og er forsiktig når det gjelder lek da han er ung og kan være litt vilter, men i tilfelle noe skjer må ikke hunden falle sammen haha. Det jeg liker best med han er at når vi trener (inne, utendørs er en annen sak...), så er han villig til å gjøre nesten hva som helst for meg (eller godbiten), og er kjempe ivrig når vi øver på triks. Han lærer også veldig fort, og prøver sitt beste. Derimot er han ikke veldig interessert i meg mens vi er ute på tur, og han er litt i sin egen verden og vil bare gå. Vil gjerne ha en rase som vil ha kontakt med meg, også når vi er på tur. Det er også ett pluss hvis hunden klarer å holde følge med unghunden min, med fartstilpasning selvfølgelig, men ikke at den henger ett par hundre meter bak fordi den ikke klarer å holde følge.
Rasene jeg selv har falt for, og har tenkt mye på, er Shetland Sheepdog og Puddel. Dette er to raser jeg liker svært godt, men jeg er usikker på om det er riktig valg og om de trenger mer enn jeg kan tilby. Med puddelen sitter jeg litt med pelsstellet, selv om jeg har forelsket meg i rasen. Bjeffing og det høye aktivitetsnivået for sheltien er også noe jeg tenker på. 

Setter pris på hvis noen har forslag om hva slags raser jeg burde se nærmere på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pixie skrev:

Et litt utradisjonelt valg kanskje, men har du sett på tibetansk terrier? Kan fint holdes kortklippet!

litt om dem

lydighet

agility

 

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, kjenner noen som har en av denne rasen men har aldri hilst på en. Har tidligere latt meg meg skremme litt av terrieren i navnet og pelsen, men å se dem i lydighet og agility var jo flott! Skal helt klart undersøke dem litt mer, takk for forslaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tonjek skrev:

Syntes sheltie høres veldig passende ut, jeg emoji4.png

Så bra, da trenger jeg ikke krysse de av listen helt enda! :) Men krever de ikke ganske mye mental trening? Jeg syns det er gøy å drive med, og vil jo prøve å gi hunden det den trenger, men er alltid litt redd for å ikke klare å møte dens behov og ende opp med en hund som mistrives. Litt overbekymret tenking, kanskje :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tonjek skrev: Syntes sheltie høres veldig passende ut, jeg [emoji4]

Så bra, da trenger jeg ikke krysse de av listen helt enda! [emoji4] Men krever de ikke ganske mye mental trening? Jeg syns det er gøy å drive med, og vil jo prøve å gi hunden det den trenger, men er alltid litt redd for å ikke klare å møte dens behov og ende opp med en hund som mistrives. Litt overbekymret tenking, kanskje [emoji14] 

Nå har ikke jeg hatt sheltie, men selv om de krever litt mentaltrening, har jeg en oppfatning av at de ikke er helt ekstreme.

Jeg har bc, og selv om han krever sitt, må man ikke være umenneskelig for å ha border heller [emoji1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sheltie er da ikke en krevende hund, nå får dere gi dere! :) De litt skjøre eksemplarene bjeffer og liker ikke folk, de gode eksemplarene bjeffer også (men dette kan en jo til en viss grad trene på), men elsker mennesker og det å få være med på ting som skjer. Flott selskapshund du kan bruke til akkurat det du vil, for kapasitet og treningsvilje har de! Skjønne hunder, noen av favorittene mine. :heart: 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

En sheltie er da ikke en krevende hund, nå får dere gi dere! :) 

Det tenkte jeg og :lol: 

Hvis sheltie er krevende, så burde ikke puddel være et alternativ, i hvert fall ikke hvis det er pudler som mine (og mange pudler er som mine :P ). Da er de aktive på grensa til slitsomme (har jeg hørt, jeg syns ikke de er det, men jeg har heller aldri regna puddel for å være noe annet enn en hund) og nysgjerrige, og de er mer enn gjerne med på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville på ingen måte vært redd for å kjøpe sheltie med det aktivitetsnivået du har å tilby. Det du tenker å tilby din hund er ikke så veldig annerledes enn det jeg gir min bruksschäfer(og whippet) :P Selv om man har en aktiv hund, så betyr jo ikke det at hunden må være i aktivitet hele tiden. Jeg synes generelt mange overdramatiserer gjetere en del. Som regel er det ikke selve aktivitetsnivået som gjør en brukshundrase krevende, det er egenskapene som gjør den til en god brukshund som kan gjøre den krevende. 

Andre raser i tillegg til sheltie, som du kan kikke på, er papillon/phalene, kanskje noen av de tyske spitzene. Det er førerorienterte og lettlærte hunder, men likevel selskapshunder som tar det de får og er fornøyd med det. Ulempen er jo så klart bjeffing. Veldig mange små raser er disponert for å bjeffe en del dessverre. En del kan trenes på, men det er en genetisk disposisjon så helt kvitt det blir du nok ikke. De er for det mest varslere. De eneste jeg kommer på nå sånn i farten som er relativt små og stille er basenji og whippet, men de treffer liksom ikke de andre kravene dine helt. Eller, får du riktig individ av whippet, så treffer den en del av kriteriene dine. Min er veldig lettlært, smart, førerorientert og treningsvillig, både inne og ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Erza skrev:

Så bra, da trenger jeg ikke krysse de av listen helt enda! :) Men krever de ikke ganske mye mental trening? Jeg syns det er gøy å drive med, og vil jo prøve å gi hunden det den trenger, men er alltid litt redd for å ikke klare å møte dens behov og ende opp med en hund som mistrives. Litt overbekymret tenking, kanskje :P 

Jeg har malle og hollender fra brukslinjer og er ikke ute så mye mer enn det du skisserer at din hund kommer til å få, med unntak av at jeg noen dager/i perioder er mer på hundetrening enn det du har tenkt å være, men det er ikke noe jeg må. I perioder går vi mest tur og pusler litt her hjemme med triks eller godbitsøk og det går helt fint. Ingen som misstrives eller går på veggen. Og jeg er rimelig sikker på at de fleste som har sheltie bare har "familiehunder" som ikke får all verdens til trening og mange av de får garantert ikke to timer med tur/aktivitet om dagen. Nå skal jeg ikke være noen forkjemper for å gjøre minst mulig med hundene sine for det er jeg heller ikke noen fan av, selv om mange både tåler det og tilpasser seg det de får, men rundt to timer aktivitet er faktisk nok for de aller aller fleste, uansett rase. :) Og for de som virker å ha problem etter to timer aktivitet så er det nok noe annet som er galt, ikke at de får for lite aktivitet. Jeg tror nok du kan velge akkurat den hunden du vil ha med god samvittighet. :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

Jeg ville på ingen måte vært redd for å kjøpe sheltie med det aktivitetsnivået du har å tilby. Det du tenker å tilby din hund er ikke så veldig annerledes enn det jeg gir min bruksschäfer(og whippet) :P Selv om man har en aktiv hund, så betyr jo ikke det at hunden må være i aktivitet hele tiden. Jeg synes generelt mange overdramatiserer gjetere en del. Som regel er det ikke selve aktivitetsnivået som gjør en brukshundrase krevende, det er egenskapene som gjør den til en god brukshund som kan gjøre den krevende. 

Andre raser i tillegg til sheltie, som du kan kikke på, er papillon/phalene, kanskje noen av de tyske spitzene. Det er førerorienterte og lettlærte hunder, men likevel selskapshunder som tar det de får og er fornøyd med det. Ulempen er jo så klart bjeffing. Veldig mange små raser er disponert for å bjeffe en del dessverre. En del kan trenes på, men det er en genetisk disposisjon så helt kvitt det blir du nok ikke. De er for det mest varslere. De eneste jeg kommer på nå sånn i farten som er relativt små og stille er basenji og whippet, men de treffer liksom ikke de andre kravene dine helt. Eller, får du riktig individ av whippet, så treffer den en del av kriteriene dine. Min er veldig lettlært, smart, førerorientert og treningsvillig, både inne og ute.

Så bra, da bekymret jeg meg for ingenting! Det er jo brukshund egenskapene som jeg liker, så å tilpasse meg etter dem er jeg villig til å gjøre. Har sett litt på papillon i det siste, og jeg skal lese meg opp på de tyske spitzene. Bjeffing i seg selv er ikke ett kjempe stort problem, bare det kan styres. Er villig til å trene mye på dette, og det er ikke nødvendig for min del å bli helt kvitt dette, bare det ikke er ute av kontroll. Jeg syns whippets er veldig fine, men så er det jo det med å faktisk treffe riktig individ da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Jeg har malle og hollender fra brukslinjer og er ikke ute så mye mer enn det du skisserer at din hund kommer til å få, med unntak av at jeg noen dager/i perioder er mer på hundetrening enn det du har tenkt å være, men det er ikke noe jeg må. I perioder går vi mest tur og pusler litt her hjemme med triks eller godbitsøk og det går helt fint. Ingen som misstrives eller går på veggen. Og jeg er rimelig sikker på at de fleste som har sheltie bare har "familiehunder" som ikke får all verdens til trening og mange av de får garantert ikke to timer med tur/aktivitet om dagen. Nå skal jeg ikke være noen forkjemper for å gjøre minst mulig med hundene sine for det er jeg heller ikke noen fan av, selv om mange både tåler det og tilpasser seg det de får, men rundt to timer aktivitet er faktisk nok for de aller aller fleste, uansett rase. :) Og for de som virker å ha problem etter to timer aktivitet så er det nok noe annet som er galt, ikke at de får for lite aktivitet. Jeg tror nok du kan velge akkurat den hunden du vil ha med god samvittighet. :) 

Det var bra å høre! :D Hunden jeg har nå får rundt 2 timer eller litt mer når jeg har god tid, men der går det generelt lite i mental trening og han er ikke så veldig krevende der. Da skal jeg kanskje se litt på oppdrettere som har aktive hunder, men som de ikke bruker intenst til gjeting/sport? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Erza skrev:

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, kjenner noen som har en av denne rasen men har aldri hilst på en. Har tidligere latt meg meg skremme litt av terrieren i navnet og pelsen, men å se dem i lydighet og agility var jo flott! Skal helt klart undersøke dem litt mer, takk for forslaget :)

Så etterpå at lydighetsklippet var litt så som så, men det er litt typisk tibbe. Litt sånn "jeg vet hva jeg skal gjøre og jeg gjør det- etterhvert, skal bare først". Men de er morsomme å jobbe med når de vil, og veldig lettlærte! Min er bare 6 mnd nå og litt bomull i huet pga pubertet, men når han er fokusert er det bare knallgøy å jobbe med ham :)

Du kan jo ta en titt her og se om du finner noen nær deg på oppdretterlisten, så kan du få møte litt flere av dem? Vet det er mange som driver agility med dem, Sverige har et eget agilitylandslag med bare tibber :P

Og de er egentlig gjetere de også, så jeg vet om noen som trener dem på sau.

De kan bjeffe men kan fint trenes på det, vår er en typisk varsler som boffer mørkt noen ganger om det kommer folk eller han hører lyder ute og kan boffe noen ganger på skumle folk eller hunder ute (litt pubertetstulling), men han gir seg fort og går som regel rett forbi andre hunder som bjeffer på ham. Har aldri vært gneldrete. Kan gi litt lyd når han er alene hjemme, men ikke nok til at naboene har hørt ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mittelspitz? Er flere med kelpie som har det som hund nr.2, spesielt de som driver med agility. Kanskje vært en titt? I Norge har den ikke helt vokst "på oss" som sportshund, men ser mange aktive med agility/freestyle og LP i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Så etterpå at lydighetsklippet var litt så som så, men det er litt typisk tibbe. Litt sånn "jeg vet hva jeg skal gjøre og jeg gjør det- etterhvert, skal bare først". Men de er morsomme å jobbe med når de vil, og veldig lettlærte! Min er bare 6 mnd nå og litt bomull i huet pga pubertet, men når han er fokusert er det bare knallgøy å jobbe med ham :)

Du kan jo ta en titt her og se om du finner noen nær deg på oppdretterlisten, så kan du få møte litt flere av dem? Vet det er mange som driver agility med dem, Sverige har et eget agilitylandslag med bare tibber :P

Hmm, jeg vet ikke om det "skal bare først" er noe for meg :P men de var jo fine, og det er en oppdretter like ved meg, så kanskje jeg får hilse på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erza skrev:

Så bra, da bekymret jeg meg for ingenting! Det er jo brukshund egenskapene som jeg liker, så å tilpasse meg etter dem er jeg villig til å gjøre. Har sett litt på papillon i det siste, og jeg skal lese meg opp på de tyske spitzene. Bjeffing i seg selv er ikke ett kjempe stort problem, bare det kan styres. Er villig til å trene mye på dette, og det er ikke nødvendig for min del å bli helt kvitt dette, bare det ikke er ute av kontroll. Jeg syns whippets er veldig fine, men så er det jo det med å faktisk treffe riktig individ da :P

må bare slenge inn det ang whippet; det handler om hva du gjør de til. Jeg har 3stk, og alle 3 er treningsvillige. De fleste som har whippet har de til kos og slikt, og da blir det lite med trening i oppvekst og slikt, så myye av problemet henger der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt noen tibetanske terriere og har et godt inntrykk av dem. Til tross for navnet så er det ikke en terrier, helt annet gemytt og egenskaper hos disse. De jeg kjenner til er veldig førerorienterte og har null jaktlyst, en mus kunne sikkert løpt rett foran nesa på dem uten at de ville brydd seg. De krever noe pelsstell da og kan lage noe lyd.

Dansk svensk gårdshund kan nok også passe. Kvikke og lettlærte hunder som er med på alt, men der får man vel gjerne litt jaktinstinkt med hensyn til smådyr.

Om du ikke er så begeistra for hunder som ”skal bare først” og kan være litt treigere med å lystre komandoer, så tror jeg sheltie er det sikreste valget. Du får nok litt mer samarbeidsvilje og ønske om å ”please” fører i en sheltie enn hos mange andre små raser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JeanetteH Mittelspitz har jeg ikke tenkt mye på, helt til jeg plutselig så en bekjent med en som hun brukte til agility.

@Sprettballen Har egentlig ikke sett så mye på spaniel, da jeg ikke føler de er helt min type. Syns jakt cocker spaniel er flotte hunder, men da var jeg innpå jakthundene igjen da :P

@simira Det er en rase jeg kan lite om, men etter ett kjapt søk virker de som noe å ta i betraktning. Størrelsen er egentlig ganske passe! :) 

@CrazyTerrierLady Syns dansk svensk gårdshund er kjempe artige hunder, men vil helst ikke ha noe med jaktinstinkt denne gangen. Ja, det virker som sheltie passer veldig godt til meg! Er jo akkurat samarbeidsviljen og "will to please" jeg er ute etter. Driver nå og leser meg opp og titter på oppdrettere, men  ser også litt på dvergpuddelen og papillon (etter at jeg leste ett sted de var mini-BC :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carro92 skrev:

må bare slenge inn det ang whippet; det handler om hva du gjør de til. Jeg har 3stk, og alle 3 er treningsvillige. De fleste som har whippet har de til kos og slikt, og da blir det lite med trening i oppvekst og slikt, så myye av problemet henger der :)

Ikke helt enig der. En whippet med lekelyst kan man nok fint trene med og komme et stykke med god tålmodighet, men om man er glad i å trene hund, ha en som er førerorientert og som liker å henge med på alt OG viser interesse for både aktiviteten og føreren så synes jeg ikke akkurat at whippet er et selvsagt valg. Unntak finnes, men whippeten blir sjelden omtalt som leken og førerorientert. Som du sier; det kan jobbes frem til en viss grad, men det kommer ikke like gratis som hos en førerorientert rase.

TS; du kan helt fint ha sheltie. Kvikke, lett-trente, liker å følge med, spreke og lekne. Med den aktiviteten du skisserer er det null problem :) De er enkle og greie hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...