Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling


Evelina
 Share

Recommended Posts

Skal melde hunden min på utstilling om 2 måneder men hun har fått ett sår i hodet som nå er grodd helt fint men pelsen er borte på en liten flekk ca 1/2 cm i diameter. Pelsen har ikke grodd ut men tror dere den gjør det på 2 måneder? Får man trekk da? Kan hun bli diskvalisert? Er usikker. Jeg har heldigvis ikke meldt på henne ennå men snart går fristen ut og da må jeg bestemme meg. Hun er langhåret og det synes. Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett dommer kommentere pelsmangel av det slaget - jeg har stilt hund som har manglet pels etter våteksem og etter blodprøve, for eksempel, og ingen har sagt noe så lenge huden er frisk. Mangler det bare på et lite sted, kan dommer fint bedømme pelskvalitet på resten av hunden.

Med mindre den flekken gjør noe optisk med helhetsinntrykket eller uttrykket, ville jeg ikke tenkt på det, og meldt på som normalt. Med optisk mener jeg for eksempel om det mangler pels midt oppå ryggen så hundens overlinje ser svak og svai ut.

Da tar jeg ikke høyde for om det er pels som er viktig for hunden, for eksempel pels som gjør det vanskelig å få den rette puddelsiluetten, også videre. Men på de fleste raser tåler de en bar flekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...