Gå til innhold
Hundesonen.no

Topp 100 hundenavn


Katharina
 Share

Recommended Posts

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

OT, men jeg har åpenbart ikke hatt veldig klare meninger om navn fra jeg var lita... mine fineste dukker het bare "Flirdåkka" (den lo når man kastet den i været" og "Negerdåkka" (ja, den gangen het de

Trym liker jeg! Selv om det er litt fjordingnavn for meg kunne jeg godt kalt en hund det. Hvert fall mye lettere enn Qaran! "Qaran med Q, men uttales med K, han er fra Q-kull skjønner du, Karan heter

Må jo nesten si jeg liker Casper best siden bikkja heter Casper    

Gamle hunden het Doffen, fint whippet navnet det :P Har hatt både en Emma og en Ayla.  

Jeg har funnet ut av det betyr ikke så mye for meg hvor mange andre som bruker navnet, eller hvor populært det er,om jeg liker det godt nok. Jeg har  barn med navn som lå på topp listen også,det var ikke planlagt og ble litt paff når man oppdaget det, men pytt sann... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freia står ikke på lista, men Frøya gjør, og det er jo noenlunde likt. Freia ble oppkalt etter en hund som bodde på gården for noen tiår siden. Er usikker på om jeg hadde valgt navnet igjen nå som jeg har blitt en del år eldre, men Freia passer navnet sitt, og jeg klarer ikke se for meg at hun skulle hatt et annet navn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
1 time siden, Snøfrost skrev:

Rambo står på lista :) 

 

Akkurat. Forsvant i mengden han visst :)
Men da er det hele 2 hundenavn som jeg har vært kjent med som har plass på lista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sånn navnegeek, har faktisk alltid vært det. Navnene på dukkene mine ble nøye utvalgt, det samme gjelder navnene på alt vi har hatt av dukker, bamser, marsvin, hamstere, kaniner, katter og hunder etter at jeg ble voksen og fikk barn også. Det er vel bare sånn jeg er da, navn er kultur, selv om jeg også synes det er litt kult når folk bare kaller hunden sitt for et eller annet som funker, uten å lage en vitenskap ut av det. :P

Jeg har aldri hørt om noen annen hund som heter Symra, selv om jeg vet det finnes (noen sa at de hadde hørt om noen som visste av en som hadde bilde av en som het det, eller noen sånt). Pippin har jeg selvfølgelig hørt, alle LOTR-navn blir jo flittig brukt, men det navnet har betydd noe for meg siden jeg leste de bøkene for en mannsalder siden, så det fikk ikke hjelpe at det var blitt vanlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Symra&Pippin skrev:

Navnene på dukkene mine ble nøye utvalgt,

OT, men jeg har åpenbart ikke hatt veldig klare meninger om navn fra jeg var lita... mine fineste dukker het bare "Flirdåkka" (den lo når man kastet den i været" og "Negerdåkka" (ja, den gangen het det jo neger, og dokka var mørkhudet med sorte krøller... men jeg var jo litt politisk korrekt ved at jeg HADDE en slik dokke da :lol:). 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

OT, men jeg har åpenbart ikke hatt veldig klare meninger om navn fra jeg var lita... mine fineste dukker het bare "Flirdåkka" (den lo når man kastet den i været" og "Negerdåkka" (ja, den gangen het det jo neger, og dokka var mørkhudet med sorte krøller... men jeg var jo litt politisk korrekt ved at jeg HADDE en slik dokke da :lol:). 

:lol:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Snøfrost skrev:

Jeg har derimot inntrykk av at Laika både var og er et veldig vanlig hundenavn. :)  Kjente flere Laika når jeg var barn, deriblant min favorittt (en Engelsk setter tispe).

Kanskje det er raseavhengig? At noen navn går igjen mer i noen miljø? Isolert sett er jo betydningen ikke noe jeg forbinder med en berner ("bjeffer, hyler") - men at det kanskje passer bedre på en vokal hund?

Så skal det også sies at jeg ikke vanket mye utenfor bernermiljøet som ung, familien var så tungt involvert i det at det holdt, og jeg husker ikke at noen venninner hadde hund. Det gikk mer i katter, kaniner og undulater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SFX skrev:

Kanskje det er raseavhengig? At noen navn går igjen mer i noen miljø? Isolert sett er jo betydningen ikke noe jeg forbinder med en berner ("bjeffer, hyler") - men at det kanskje passer bedre på en vokal hund?

Så skal det også sies at jeg ikke vanket mye utenfor bernermiljøet som ung, familien var så tungt involvert i det at det holdt, og jeg husker ikke at noen venninner hadde hund. Det gikk mer i katter, kaniner og undulater.

Det kan være, jeg sitter med inntrykket av at det er en haug av Laika'er og Mira'er blant jakthunder. Og jakthunder var jo ikke så sjeldne der jeg vokste opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mud skrev:

 

Jeg har alltid elsket navnet Laika,  hadde ikke hatt noen problemer med å kalle en hund det. 

Jeg driter egentlig i sånne lister og hvor vanlige navnene er. Heller et vanlig navn enn et motenavn. 

 

Helt enig.

Om hele nabolaget kaller bikkja si for det som er rett for meg, så... what ever. De om det. For meg er det et personlig valg, og jeg velger det jo ikke akkurat FORDI DET ER POPULÆRT.

Luna heter Luna, fordi jeg lette etter et romfartsinspirert navn. Den forrige hunden vår het Calisto (etter en av Jupiters måner). Men jeg syntes hverken Galatea (måne rundt Neptun) eller Ophelia (måne rundt Uranus) var noe fine, ei heller noen av de flere hundre månene som er navngitt rundt planeter i solsystemet vårt. Iallefall ikke hva gjelder hunkjønn. Det er en del kule hannhundnavn der.

Så hva skulle jeg kalle hunden? Har alltid vært interessert i romfart, og derfor ble jeg sittende å lese om Lunar Orbiter-oppdragene. Dermed ble det til at Luna ble hetende Luna, etter Lunar Orbiter-oppdragene.

 

Det aller første bildet tatt fra månen, hvor man ser "the earth rise", er tatt med en av Lunar Orbiter-sondene. Dette er noe jeg tenker på hver gang jeg tenker på min egen hund sitt navn. Hva andre legger i "Luna", driter jeg i. Kanskje noen så det på en liste og syntes det var fint. Dem om det. For meg er Luna dette:

lo1_h102_123.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Hero, en Dina og en Emma, Hero og Dina het det når de kom hit, Emma fikk navnet fordi jeg var så frem og tilbake på om jeg skulle ha henne eller ikke, det var et dil-Emma rett og slett :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg hatt Belle ( hadde hun et år, og hun kommer da fra en småbarns familie ). Pia ( fleste kjenner jo til det navnet.) Men Pia var Pia. Nå i etter tid kan det være en forkotelse på hennes livs historie P- plagsom I-irriterende  A - aktiv.  Og nå da Ariel ( mamma som har valgt navn. og det skal sies at hun jobber i barnehage :P ) Har mange navn klare for noen hanner og flere tisper. Som Zorro og Diamant. Neste hund blir holdt hemmelig til den kommer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert sær, men jeg velger navn som ikke alle andre har. Har vel bestandig funnet navn jeg liker, men finner den aldri eller sjeldent på topp 10, 100 osv.
Vi har to schæfergutter i huset nå, min som heter Twist og samboeren min sin som heter Qayak. Før dette hadde vi en langhår som het Queletaqa Sarek ( Sarek til vanlig).
Før dette hadde vi ei schæfertispe med et mer vanlig navn, Dixie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i vanlige navn, men noen ganger blir et navn populært etter at du har navngitt hunden/dyret/barnet og da blir det jo sånn. Jeg liker også Arja fra listen, men som Arya istedet, da det er søsteren til en av mine. Og så er det en kul person fra en bokserie. Da har det litt ekstra betydning med seg også. 

Jeg er ikke overrasket over at mine ikke står på listen; Marvin, Dany (også oppalt etter en figur fra samme bokserie som Arya, ASOIAF) og Bailey. Sistnevnte er kanskje ganske vanlig, ikke vet jeg. Men jeg kjenner ingen og ikke hørt om noen rundt om, så da går det greit :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt navnene til mine to med omhu, og det ligger mye tenking bak valgene. Dermed står ei heller navnene på lista her. :P 

Navnet på neste hund har vært planlagt lenge - jeg har en hel liste å velge mellom. Jeg liker spesielle navn best, i alle fall navn som ikke er så veldig vanlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Felix og har hatt ei Mia. Flere av navnene på lista har vært/er på hunder i familie og omgangskrets. 

Felix har dog en mening for meg. Jeg ville ha et navn fra Harry Potter, men fant ikke helt det jeg lette etter. Da kom jeg på at han heter Good Luck Charm på stamtavla, så da ble han like gjerne oppkalt etter lykkedrikken felixir :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt har vel familien brukt flere av disse navnene :)

Kira, Marco, Maja, Aron, Shira

Når jeg var 1 år fikk vi en blandingshund som ble døpt Shira (fra Sagaen om Isfolket), og min første hund het Marco (fra Isfolket det og). Første og eneste tispa jeg har eid, ble døpt Kira. Så har pappa døpt sin Maja, og mamma tok over en som heter Aron.
Ellers har jeg hatt en Aiko (hannhund, valpekassenavn jeg ikke fikk meg til å bytte) og nå en Yoshi (Både jeg og gubben liker spill og Mario :lol: )

Men hunder jeg kjenner, der blir det litt flere - Ronja, Pia, Bella, Bamse, Lady, Kaisa, Tassen, Rocky, Zita, Emma, Frida, Mia, Marco, Nikita, Maja, Aron, Wilma, Shira, Bajas, Oliver, Ayla og Nico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker litt sjeldne navn, ingen av mine står på lista. Valpis skulle lenge før hun ble påtenkt hete 2 navn som begge ble valgt bort fordi de ble populære i mellomtiden. De mistet rett og slett litt piffen for meg. Så her i huset er det Aïda og Twiggy :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2016 at 10:14 PM, Katharina skrev:

Hvem liker dere best av disse navnene? Det er topp 100 hundenavn i Norge tror jeg. Har dere brukt noen av disse? Favoritter? Favoritt?

Mira, Ronja, Balder, Tinka, Pia, Bella, Bamse, Kira, Max, Lady, Odin, Rex, Kaisa, Frøya, Leo, Luna, Tassen, Tanja, Dennis, Tara, Buster, Rocky, Zita, Laika, Emma, Frida, Birk, Toya, Scott, Dina, Sara, Charlie, Mia, Nero, Marco, Stella, Simba, King, Tina, Molly, Felix, Chico, Bonzo, Nikita, Maja, Arja, Rambo, Teddy, Cindy, Doffen, Oscar, Dino, Casper, Hera, Zorro, Bianca, Hero, Storm, Cita, Emil, Tussi, Aron, Tuva, Wilma, Fant, Zico, Trym, Nemi, Varg, Lotta, Nala, Lucky, Shira, Sita, Fia, Theo, Kasper, Bonnie, Cæsar, Bajas, Raya, Karo, Brutus, Donna, Bobby, Happy, Tim, Shiba, Oliver, Tyra, Billy, Pippi, Ayla, Santo, Nico, Caro, Beauty, Bruno, Raja og Balto
 

Kjenner til en del av disse ja. xD 

Rocky og Rambo var hovednavnene vi vurderte på beaglen. Ble Rocky. :P 
Luna heter ene pusen vår, hun har forsåvidt ikke fått navnet sitt av oss, men av svigersøs. Men hun passet det så godt at vi beholdt det. (Luna Lovegood, hun er like rar som karakteren i HP + hun har hjerteformet avtegn)
Mira, Leo,  Tim, Tanja, Molly og Bonnie er stallhunder jeg kjenner/har kjent. 
Bella, Rex, Scott(i), Sita, King og Mira(nr2) er hunder som er eller har vært i familien. 
Max, Tassen, Scott(nr2) og Toya er hunder som naboer/venner eier/har eid. 
Bamse var en bichon frise jeg gikk tur med i barndommen. 

Sånn eller så er nok favoritten av de topp 100 Storm, både som barnenavn, men også kunne kanskje vært mer aktuelt som hundenavn klarer ikke helt bestemme meg. Liker Frost også, men så kom jo filmen med samme navn, og da kjente jeg det ikke var helt aktuelt som hundenavn lenger. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei Shanty (uttales Shanti) :-P 

Også har jeg ei Nayla (uttales rett frem, Najla :-P ) 

Nayla ble oppkalt etter ei Siberian-tispe som faren til ei venninne,eier..  Jeg spurte han om lov til å bruke navnet. Aldri hørt det før, og vet kun om de to :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, BareLinn skrev:

Jeg har ei Shanty (uttales Shanti) :-P 

Også har jeg ei Nayla (uttales rett frem, Najla :-P ) 

Nayla ble oppkalt etter ei Siberian-tispe som faren til ei venninne,eier..  Jeg spurte han om lov til å bruke navnet. Aldri hørt det før, og vet kun om de to :-D 

Kjenner du Elisabeth? :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...