Gå til innhold
Hundesonen.no

Topp 100 hundenavn


Katharina
 Share

Recommended Posts

Hvem liker dere best av disse navnene? Det er topp 100 hundenavn i Norge tror jeg. Har dere brukt noen av disse? Favoritter? Favoritt?

Mira, Ronja, Balder, Tinka, Pia, Bella, Bamse, Kira, Max, Lady, Odin, Rex, Kaisa, Frøya, Leo, Luna, Tassen, Tanja, Dennis, Tara, Buster, Rocky, Zita, Laika, Emma, Frida, Birk, Toya, Scott, Dina, Sara, Charlie, Mia, Nero, Marco, Stella, Simba, King, Tina, Molly, Felix, Chico, Bonzo, Nikita, Maja, Arja, Rambo, Teddy, Cindy, Doffen, Oscar, Dino, Casper, Hera, Zorro, Bianca, Hero, Storm, Cita, Emil, Tussi, Aron, Tuva, Wilma, Fant, Zico, Trym, Nemi, Varg, Lotta, Nala, Lucky, Shira, Sita, Fia, Theo, Kasper, Bonnie, Cæsar, Bajas, Raya, Karo, Brutus, Donna, Bobby, Happy, Tim, Shiba, Oliver, Tyra, Billy, Pippi, Ayla, Santo, Nico, Caro, Beauty, Bruno, Raja og Balto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

OT, men jeg har åpenbart ikke hatt veldig klare meninger om navn fra jeg var lita... mine fineste dukker het bare "Flirdåkka" (den lo når man kastet den i været" og "Negerdåkka" (ja, den gangen het de

Trym liker jeg! Selv om det er litt fjordingnavn for meg kunne jeg godt kalt en hund det. Hvert fall mye lettere enn Qaran! "Qaran med Q, men uttales med K, han er fra Q-kull skjønner du, Karan heter

Må jo nesten si jeg liker Casper best siden bikkja heter Casper    

Ville ikke brukt noen av disse selv. Noen var bare teite, andre er det tusen andre hunder som heter..  

Hvis jeg skulle velge en jeg likte bedre blir vel det Lotta. Fordi jeg en gang ville ha en Staff som het Lotta etter jeg så et tv program hvor en staff som het Lotta var med på hundeskolen eller noe sånt :lol:     Så hadde jeg plutselig fått meg en staff, kunne jeg funnet på å kalle den det, bare fordi jeg bestemte meg for det når jeg var tenåring :lol:   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er greit å styre unna topplister på navn uansett om det gjelder mennesker eller dyr. 

Har hatt x- antall dyr oppigjennom, ingen navn på denne lista. 

(Jonas, Jørgen, Peder, Camilla, Marius, Lex, Ani, Kol og Jace er de siste her i gården)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med en hund som het Mira, og har ei Mira i hus. Ikke jeg som har gitt navnene, syns det er et fint hundenavn, men blir nok ikke å kalle noen av mine (kanskje) fremtidige hunder det. 

Har passet en Bamse, og syns det er et koselig navn, liker også Varg. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden min het Laika. Rett og slett fordi de vi hentet henne hos hadde kalt henne det, og jeg hadde ingen bedre forslag. Pga henne liker jeg det navnet.

Familiehundene vi hadde het Fant og Bruno. 

 

Nå har jeg Gira, som ikke er så populært 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en Laika, men hun var født i 1982, og det var ikke et like vanlig navn da - vår Laika var oppkalt etter Laika. Jeg synes egentlig ikke at Laika er et så vanlig navn nå heller, litt overrasket over at det er på lista.

Det er flere navn på lista som valpekjøpere har brukt, men de får velge kallenavn selv. Jeg gjorde en gang en utregning i kullregistreringene, og fant at Bamse og Ronja var de aller vanligste navnene på berner. Det gjorde jeg på den tiden hunden som oftest het på stamtavla det du også ropte i skogen etter den.

Jeg forsøker bevisst å unngå navn som "alle" har hatt. I en periode var det tre forskjellige Ronja (som bare het Ronja) som stilte på utstillinger, og en visste jo aldri hvem av dem som hadde vunnet når en fikk resultatene på SMS :D

Akkurat nå har jeg Foenix, som jeg etterpå har sett et par hunder heter (men da skrevet Ph, de kom åpenbart ikke fra et F-kull), og jeg har Glam, som jeg ikke har hørt noen andre hete. Jeg liker også at hverdagsnavn passer litt til stamtavlenavnene, om ikke annet så skal det være en sammenheng for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Av hunder jeg har hatt de siste år er det Aragon, Tony, og Sjef. 
Tidligere har mine hunder het Chico, Bella, og Blixen. Vokst opp med hunder i familien som har het Dexter, Tina, Rambo, og Kaizer. 

Så i løpet av mine (snart) 32 leveår så har jeg selv ikke hatt en eneste hund med et topplistenavn, men en i familien har hatt en hund. 

Ellers så har verken mann eller barn hatt sine navn på moderne topplister over navn. 
Men tror mannens navn var veldig populært når han var født og årene etter. Men gidder ikke å google det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Nico. Tispe,  men dog :P

Jeg har alltid elsket navnet Laika,  hadde ikke hatt noen problemer med å kalle en hund det. 

Jeg driter egentlig i sånne lister og hvor vanlige navnene er. Heller et vanlig navn enn et motenavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Bonnie, hun kom til oss med det navnet som voksen og vi fikk oss aldri til å bytte :)

Med mindre noen hund kommer navngitt inn i mitt hus, så tror jeg ikke slike vanlige hundenavn kommer til å bli brukt, da heller vanlige BC-navn eller andre oppspunnede, korte ting :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bichon frise som heter Bamse, Fantastisk kjedelig navn :lol: Samboer som valgte for 13 år siden, så det var ikke noe jeg var med å bestemme :) Og vi har hatt en Raja, men hun het det fra før.


Faktisk er mitt favoritt tispenavn på lista da! Sara er det kuleste navnet jeg vet av på hund.
Og så elsker jeg navnet Varg, men synes ikke det passer på min rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mud skrev:

Jeg driter egentlig i sånne lister og hvor vanlige navnene er. Heller et vanlig navn enn et motenavn. 

Litt enig der egentlig. For meg er det viktigst at navnet er lett å si og rope, og litt at det passer til hunden kanskje. Jeg er egentlig ikke sååå opptatt av navn, kjenner jeg (selv om jeg husker jeg hadde navnekonkurranse da jeg fikk Willy). 

Familiehunder opp gjennom årene har hett Tarzan (basenji), Leo og Canto (chihuahua) og Carlos (bedlington). 
Mine briarder har hett:
Sara (Torilsin Cara) - fordi det var lett å si.
Rudolf (Torilsin Gale Grieg) - han het opprinnelig Guy, men det satt fast i halsen min, så det bare ble Rudolf
Lotta (Torilsin Lois Lane) - det var mammas forslag - hun var veldig begeistret for Lotta fra Bråkmakergata
Babs (Mezzoforte Surprise) - etter Lill-Babs :lol: fordi det var en artikkel om henne i samme Hjemmet som det var artikkel om oss
Willy (Li-Brie's Free Wheeler) - han het det i valpekassen hos oppdretter, og jeg greide aldri å bli fortrolig med noen andre navn
Yasmine (Yours Truly Yasmine Dalido) - hun som eide pappa'n fant på navnet, jeg forsøkte med et annet kallenavn en stund (Sofi), men falt tilbake på Yasmine bare fordi... jeg hadde ikke fantasi til å finne på noe annet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Har hatt en Bonnie som het det når jeg fikk henne som voksen. 

Arya, men ser det skrives anderledes på listen. Men vet det er mange Arya der ute. Men Arya passet til å hete Arya.

Ellers har jeg hatt Shani, Stevie, Rastan, Ringo, Rocko, Bastian, Eddie (de 5 foran ikke navngitt av meg, de var voksene når de var innom) Hexa, Blaze, Talli og nå Murphy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Katharina skrev:

 Bella, Bamse, Sara, Lotta,

Disse har jeg brukt selv. 3 av dem ble bestemt av ungene i huset.
Ellers har vi hatt bla Cara, Snupi, Barko, Tuppen, Bris, Stjerne (egentlig et kunavn, det var ungene som insisterte....), Jojjo. Og så har vi Lita nå, som hadde navnet da vi overtok henne.

De navnene jeg har likt best av de vi har hatt, var Barko (labrador for øvrig- passa til navnet sitt), og Easy - som hadde navnet da vi fikk henne. Hun passet til navnet sitt - en veldig enkel frøken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Teo nå. Han het det når jeg overtok han, så jeg har liksom ikke giddet å bytte. Ikke et hundenavn jeg ville valgt selv da. Liker litt spesielle hundenavn, som ikke så mange andre har.

Har en nevø på 3 år, som heter det samme som hunden min (bare at han skriver det Theo). Så det er litt rart når de er i samme rom.

Forrige hunden min het Dina, et navn jeg liker veldig godt. Men jeg kommer nok ikke til å bruke det igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min heter Lady og jeg elsker det navnet! Passer perfekt til en vakker og elegant spaniel. ? Selv om min er langt ifra elegant, hehe.. Jeg er mer glad i unike og sjeldne navn, så neste gang blir det nok det!

Sent fra min SM-G800F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SFX skrev:

Vi har hatt en Laika, men hun var født i 1982, og det var ikke et like vanlig navn da - vår Laika var oppkalt etter Laika. Jeg synes egentlig ikke at Laika er et så vanlig navn nå heller, litt overrasket over at det er på lista.

 

Jeg har derimot inntrykk av at Laika både var og er et veldig vanlig hundenavn. :)  Kjente flere Laika når jeg var barn, deriblant min favorittt (en Engelsk setter tispe).

 

11 timer siden, *Kat84* skrev:

Av hunder jeg har hatt de siste år er det Aragon, Tony, og Sjef. 
Tidligere har mine hunder het Chico, Bella, og Blixen. Vokst opp med hunder i familien som har het Dexter, Tina, Rambo, og Kaizer. 

Så i løpet av mine (snart) 32 leveår så har jeg selv ikke hatt en eneste hund med et topplistenavn, men en i familien har hatt en hund. 

Ellers så har verken mann eller barn hatt sine navn på moderne topplister over navn. 
Men tror mannens navn var veldig populært når han var født og årene etter. Men gidder ikke å google det :P 

Rambo står på lista :) 

 

 

Hvis jeg ikke har blingsa så står ingen av mine på lista: Togo, Esky, Bonfire, Denali, Freke, Fjellbris, Gaia, Orca, Såga, Stjerne, Beringia, Sarek og Naisha.
Men noen av mine valper gjør: Birk (han heter Kvasir på papiret riktignok),Mira (Dolly på papiret), og Balder (Kenai på papiret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Liker Varg veldig godt. Synes det er et pent mennskenavn og.

Min hunds navn er på den listen, skrevet på en annen måte. Hadde ikke valgt et såpass typisk hundenavn igjen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imouto står selvfølgelig ikke på lista, men jeg er litt overraska over at ikke Aiko gjør det, jeg føler veldig mange hannhunder av den litt barske, store typen heter det (noe jeg som kjent synes er fryktelig komisk all den tid det er et jentenavn som betyr kjærlighetsbarn på japansk). :teehe:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...